حقایقی درباره مغز رتبه بندی کننده گوگل

رتبه بندی کاربر: 0 / 5

PLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE

زیاد از مغز رتبه بندی کننده گوگل حرفی به میون نیومده. شما چقدر ازش میدونید؟ میخواهید بیشتر در موردش یاد بگیرید و بدونید چطور روی بهینه سازی موتور جستجو سایتتون اثر میذاره؟ پس باید این مقاله جالب توجه رو مطالعه کنید:

 

  • سئوی رتبه بندی گوگل

در ادامه حقایق رو درباره مغز رتبه بندی کننده گوگل خواهید خوند. ما درباره اصول و چیزهایی که باید قبل از بکار بستن سئو بدونید براتون مطالبی فراهم کردیم:
1- این مغز به صورت آفلاین چیز یاد میگیره
همه فرایند یادگیری مغز رتبه بندی کننده در حالت آفلاین اتفاق میفته. طبق گفته های خود گوگل، این فرایند از 3 مکانیسم زیر استفاده میکنه:
مغز رتبه بندی کننده بر اساس اطلاعات قبلی که پردازش کرده، پیش بینی میکنه.
این پیش بینی ها قبل از اینکه بتونن آنلاین بشن امتحان و اثبات میشن.
چرخه یادگیری آفلاین و تست هر بار که یه عبارت جستجوی جدید در سیستم وارد میشه، دوباره تکرار میشه.
2- از موتورهای گوگل باهوشتره
شکی نیست که گوگل درخشانترین و بهترین مهندسا رو داره. حتی آدم فکر میکنه از روز اولی در تمام مدت دارن الگوریتمهارو میسازن و باهاشون ور میرن و بروزرسانی میکنن.
اما در آزمایشی که گوگل برای اندازه گیری کارایی توانایی مغز رتبه بندی کننده در نمایش مرتبطترین محتوا انجام داد، شرکت مهندسهای جستجوشو با مغز رتبه بندی کننده همراستا کرد.
در طول آزمایش، مغز رتبه بندی کننده به امتیاز 80% رسید.
در حالی که موتورهای جستجو تونسته بودند کمتر از 70% بگیرند.
یکی از عبارتهای پیچیده ای که تو آزمایش استفاده شد این بود: "عنوان مشتری در بالاترین کلاس زنجیره غذایی چیست؟"
حالا از نظر یه فرد آماتور، کلمه "مشتری" یعنی یه نفر که یه چیزی میخره، اما در واقع یه عبارت علمی هم هست و برای چیزی که غذا مصرف میکنه بکار میره.
از متن سوال چون اشاره به بالاترین کلاس زنجیره غذایی شده، نشون میده که باید یه موجود درنده باشه. این نوع سوالات به مغز جستجو کننده کمک میکنه.
3- با رتبه صفحه فرق داره
رتبه صفحه یکی از الگورتیمهایی بود که توسط دو نفر از بنیانگذاران گوگل ساخته شد و اخیرا تو تاریخچه شرکت بکار رفته.
از اون زمان، الگوریتم رتبه صفحه همواره یکی از اجزای اصلی مرغ مگس خوار گوگل به شمار رفته و سالها بعنوان ستون فقرات جستجوی گوگل بکار رفته.
حالا که گوگل جدیدترین ابزارشو راه انداخته، هنوز این سوال تو اذهان بی جواب مونده که آیا این ماشین مرگ رتبه صفحه خواهد بود؟
اوایل امسال گوگل نوار ابزار رتبه صفحه رو حذف کرد، اما توضیح داد که هنوز هم از اطلاعاتش به صورت درونی در مکانیسم رتبه بندی استفاده میکنه.
تو وبلاگی که یکی از همون بنیانگذارا سازنده رتبه صفحه مینویسه، گفته شده که مرگ آهسته رتبه صفحه اتفاق خوبی بود چون سئو باید همیشه با کیفیت پیش بره نه با کمیت.
به جای اینکه مثل رتبه صفحه دنبال عامل خوبی برای رتبه بندی باشیم، مغز رتبه بندی کننده نتایج رو بر اساس صحت و ارتباطش با محتوای نمایش داده شده ارائه میده.
4- مغز رتبه بندی کننده حدود 15% از عبارتهای جستجوی روزانه گوگل رو کنترل میکنه
موتور جستجوی گوگل از همه قدرتمندتره، اما همه اطلاعات جهان رو تو خودش نداره.
طبق تخمینی که خود گوگل زده، به طور روزانه، موتور جستجو بیش از 3 میلیارد عبارت جستجو رو در سراسر جهان پردازش میکنه که 15% از عبارتها، چیزهاییه که گوگل تا به حال ندیده بوده.
مهندس ارشد جستجوی گوگل تو یکی از مصاحبه هاش میگه ما باید مشکل رو حل کنیم.
این 15% از 3 میلیارد عبارته از جستجوهای خاصی مثل عبارتهای مبهم، عبارتهای اصطلاحی و جستجوهای صوتی و صحبتهای مکالمه ای که مغز هوشمند کمک میکنه بهتر تفسیر و ترجمه بشن.
5- مغز رتبه بندی کننده کلمات رو به حامل تبدیل میکنه
حامل ها پدیده های ریاضیاتی هستن که نشون میدن کلمات چطور بهم ارتباط دارن. کلمات زیادی رو به مغز رتبه بندی کننده میدن که مغز رتبه بندی کننده تحلیلشون کنه و به این ترتیب ارزش هر کلمه رو پیدا کنه.
بعد از این دیگه ارتباطات معنایی بین کلام و گروه های کلمات رو یاد میگیره.
وبلاگی هم درباره حامل ها وجود داره که گوگل سال 1392 نوشته بود و حتی درباره این صحبت کرده که چطور میتونه مفهومی مثل شهرهای بزرگ و مفاهیم مرتبط با کشور رو فقط با خوندن مقاله های خبری و بدون دخالت و نظارت انسانی یاد بگیره.
6- مغز رتبه بندی کننده از پایین ترین مدل هوش مصنوعی استفاده میکنه
عموما 3 طبقه بندی برای هوشهای مصنوعی وجود داره:
هوش باریکه مصنوعی
هوش معمولی مصنوعی
ابر هوش مصنوعی
وقتی داریم درباره الگوریتم ماشین یادگیری مغز رتبه بندی کننده صحبت میکنیم، در واقع داریم از هوش باریکه مصنوعی حرف میزنیم.
شاید از تعداد عبارتهایی که هر روز داره مدیریت میکنه به نظر عجیب و قضاوتگر باشه اما واقعیت اینه که کمیت الزاما نمیتونه با هوش یکسان در نظر گرفته بشه، چون مغز رتبه بندی کننده فقط یه چیز خاص باید انجام بده و اونم اصلاح عبارتهای جستجوی خاصه.
7- BING میکروسافت هم تقریبا همینطوریه
سال 1384 میکروسافت ماشین یادگیری خودشو با نام RankNet یا شبکه رتبه بندی منتشر کرد و از نظر عملکردی با مغز رتبه بندی کننده قابل مقایسه است.
گوگل حتی ممکنه ایده مغز رتبه بندی کننده رو هم از شبکه رتبه بندی بینگ گرفته باشه، اما بعد از این همه سال، دیگه شاید دست اندرکارهای فناوری به ندرت اسم شبکه رتبه بندی رو شنیده باشن.
شاید به همین دلیل هم اخیرا آقای کریس برگز به مقاله ای که سال 1384 نوشته بود و نحوه کار شبکه رتبه بندی رو توضیح داده بود، افتخار کرد.
8- مغز رتبه بندی کننده برای جستجوی FYI فیسبوک مانع گوگل میشه
اواخر سال 1394 معاون مدیر جستجوی فیسبوک رو وبلاگش اعلام کرد که میخواد جستجوی FYI رو بروز کنه.
گروه این فرد جستجو پستهای عمومی رو امکان پذیر کرده بودند. الآن که فیسبوک حدود 2 تریلیون پست داره، یعنی باید الگوریتمی بکار بره که تریلیونها پستی رو که کاربرهای فیسبوک ایجاد کردند رو اصلاح و رتبه بندی کنه.
همونطور که هدف مغز رتبه بندی کننده پیدا کردن ارتباط معنایی کلمات و اینجور چیزهاست، ابزار جستجوی فیسبوک هم نتایجی ارائه میده از قبیل تصاویر، پستها دوستان و غریبه ها رو ارائه میده که به نظرش بیشتر به عبارت جستجو شده ارتباط دارن.
اما یکی از تحلیلگرهای بانک سرمایه گذاری جهانی RBC capital markets طی مصاحبه ای گفت احتمالش کمه که فیسبوک بتونه گوگل رو شکست بده چون مردم فکر میکنن فیسبوک برای چت کردن با دوستاشونه نه برای سرچ کردن، برای همین هم همیشه انتخاب اولشون برای جستجو گوگله.
همش همین بود، حالا کدوم مورد در مورد هوش مصنوعی به نظرتون عجیب تر بود؟

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز