هنوز هم الگوریتم جستجوی گوگل میتواند فریب بخورد - اثبات

رتبه بندی کاربر: 3 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE

بروزرسانی های تند تند گوگل، مثل پنگوئن، پاندا و مرغ مگس خوار، بازاریابها و مدیران صنایع رو به دردسر انداخت و باعث شد بخاطر قوانین بازی بخورن. در حالی که خیلی از مردم هنوز هم قانون شکنی میکنن و تازه بخاطر این کار تشویق هم میشن.


تا حالا چند بار بهتون گفتن اگه از روشهای بازاریابی اسپم استفاده کنید، گوگل جریمتون میکنه؟ ما رو شستشوی مغزی دادن تا مثل آزمایش پاولوف هر وقت اسم "کلاه سفید" میاد هر چی میگن انجام بدیم و بازاریاب کوچولوهای خوبی باشیم و صادقانه در جهت جلب رضایت گوگل کار کنیم.
همه بازاریابها متعهد شدند که از روشهای درست استفاده کنن و دست به کارهای خلاف نزنن تا خدایگان گوگل بخاطر وفاداریمون بهمون جایزه بده و ما رو بذاره تو لیست خوبهاش. با اینکه خودمون بارها و بارها دیدیم و بهمون ثابت شده که همیشه هم طبق قوانین بازی کردن جواب نمیده.
شرکتهای جوون تر به شدت به کاربرهای طبیعی سایتشون وابسته اند تا بتونن فروش داشته باشن. این یعنی باید سایتشونو دائما بهینه کنند و خودشونو تو لیست تجار محلی بذارن تا بتونن بر رقباشون غلبه کنند و رتبه گوگلشونو بالا ببرن.
متاسفانه میلیونها سایت روی اینترنت و گوگل هستن و نمیشه تک تکشونو بررسی کرد تا ببینیم کی قوانینو رعایت میکنه و کی باید جریمه بشه، ما که تو حوزه کاری خودمون خیلی از این موارد میبینیم. یعنی گاهی اتفاقی سایتهای خلافکاری میان بالای صفحه و مانع از این میشن که سایتهای شایسته به قسمتهای بالای صفحه برسن و ترافیک جستجوی طبیعی رو بدست بیارن.
ما اینجا سه مثال از سایتهایی که با استفاده از اسپم و روشهای منسوخ سئو تونستن روی صفحه اول گوگل رتبه بگیرن رو بررسی میکنیم. این سه مثال از سایتهای خارجی انتخاب شدند و هر سه برای عبارت Tehran Website Design روی صفحه اول گوگل ظاهر میشن. همونطور که خواهید دید قوانین قابل انعطافند و الگوریتم های از همه جا باخبرِ گوگل مچ همه کاربرهای سوء استفاده چی رو نمیگیرن.
1- اسپم بهینه سازی درون-صفحه برای بازی دادن فهرست بندی طبیعی
در زمان نوشتن این پست، اولین نتیجه طبیعی روی صفحه اول گوگل برای عبارت Tehran Website Design سایت www.web-design-Tehran.com  بود.
یه نگاه به این سایت همه بهینه سازی های درون-صفحه اسپمشونو رو میکنه. همه ترفندهایی که برای فریب گوگل بکار بردند رو میشه بطور واضح دید. قسمت مسخرش اینه که اتفاقا این کارهاشون نتیجه هم داده.
باهم ببینیم چه قوانین رو شکستند:

  • تگ عنوان صفحه اصلی سه متغیر از عبارت web design داره (طبق قوانین گوگل تکرار یک کلیدواژه در تگ عنوان درست نیست).
  • روی صفحه اصلی سایت در 13 جایگاه از عبارت web design و 9 جایگاه از کلمه website استفاده شده (در بهترین شرایط این کار همون روش قدیمی گنجاندن کلیدواژه به حساب میاد).
  • پایین صفحه یک بلوک 39 کلمه ای داره که توش 5 بار عبارت web design تکرار شده. یعنی چگالی این کلیدواژه 27% است (گوگل توصیه میکنه که حداکثر 5% باشه).

2- گنجاندن کلیدواژه برای بازی دادن نتایج جستجوی محلی در فهرست تجاری
باز هم در زمان نوشتن این مقاله اولین صفحه محلی گوگل برای عبارت Tehran Website Design 9 فرست نمایش میده که با اسامی تجاری تقلبی و با گنجاندن کلیدواژه ها نوشته شدند.
تو راهنمایی های گوگل نوشته شده که اسامی تجاری باید شامل اسم واقعی شرکت باشن و با کلیدواژه های تکراری پر نشده باشند، در غیر اینصورت واضحه که قصد بازی دادن سیستم در کار بوده.
3- یک آزمایش برای اینکه ببینیم آیا میتونیم گوگل رو فریب بدیم و خودمونو به صفحه اول برسونیم
ما اومدیم یه تست اجرا کردیم و اسم تجاری جعلی موج رو برای همون عبارت Tehran Website Design  ساختیم. جالبه که فردا صبحش دیدیم برای عبارت Tehran Website Design روی صفحه اول جزء نتایج محلی ظاهر شدیم و 2 هفته همونجا موندیم.
البته نتونستیم دقیقا برای همون عبارتی که براش کار کردیم رتبه بگیریم اما با توجه به اینکه یه عبارت پررقیب انتخاب کرده بودیم تونستیم خیلی نزدیک بشیم.
همه اینها چیو ثابت میکنه؟
نشون میده که گوگل یه ماشین بیشتر نیست و برخلاف همه تبلیغاتی که در مورد توانایی یادگیری و هوش مصنوعیش گفته میشه، مشخصه که نمیتونه همه سایتهای اسپم رو شناسایی کنه و متخلفان رو جریمه کنه. مواردی که تو این پست بهش اشاره شد فقط بخش خیلی خیلی کوچکی از سایتهای اسپم بودند، همونطور که خیلی از سایتهای غیر اسپم هم به اشتباه جریمه شدند و قطعا اینها آخرین هاشم نیستند.
من خیلی دوست دارم نظر بازاریابهای دیگه رو هم راجع به این مسئله بشنوم. شما هم تا حالا تو حوزه کاری خودتون با این دست موارد برخورد داشتید؟ تا حالا خودتون سعی کردید با روشهای کلاه سیاه یا خاکستری خودتونو بالا بکشید؟

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز