توضیح هشت بروزرسانی بزرگ الگوریتم گوگل

رتبه بندی کاربر: 3 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE

گوگل تقریبا هر روز الگوریتم رتبه بندیشو یه تغییری میده. بعضی از این تغییرات خیلی کوچیکند و بعضی هاشون تغییرات اساسی در صفحه های نتایج سرچ بوجود آوردند. این مقاله یه برگه تقلبه برای شما. ما اینجا مهمترین تغییرات سالهای اخیر الگوریتم ها و جریمه های گوگل رو براتون توضیح و راهکار ارائه میدیم.

اگه بتونید ببینید کدوم آپدیتها و چطوری روی ترافیک طبیعی سایتتون اثر میذارن، چی؟ خب من براتون یه خبر خوب دارم. یه ابزاری هست به اسم Rank Tracker . فقط کافیه راه اندازیش کنید و یه پروژه برای سایتتون بسازید. بعد، از فهرست بالای برنامه، دکمه update traffic رو بزنید و رمز گوگل آنالتیکستونو وارد کنید تا اکانت گوگل آنالتیکس تون با این ابزار هماهنگ یا سینک بشه. قسمت پایین داشبود رنک ترکر رو به organic traffic تغییر بدید.
حالا ببینید آیا تغییرات ترافیکیتون با بروزرسانی های گوگل همزمان شده؟
اگه میخواهید بدونید هر کدوم از بروزرسانی های گوگل به چه چیزهایی ربط داشتند و چطوری میشه باهاشون هماهنگ شد، به خوندن این مقاله ادامه بدید.

پاندا

تاریخ شروع به کار: 5 اسفند 89
خطرات: متن تکراری، محتوای کوتاه یا دزدی ادبی، اسپم های تولید شده توسط کاربرها، گنجاندن بی معنی کلیدواژه ها
روش کار: پاندا یه هر صفحه وب یه رتبه کیفی اختصاص میده و سپس از این رتبه به عنوان فاکتور رتبه بندی استفاده میکنه. اولش پاندا بیشتر از اینکه بخواد بخشی از الگوریتم رتبه بندی گوگل باشه، فقط یه فیلتر بود. اما در 4 بهمن 94 رسما در الگوریتم اصلی بکار رفت. پاندا بارها و بارها روی سایتها بکار رفته و به همین خاطر الان جریمه هاش و اصلاحات و برگردوندن سایت سریعتر انجام میگیره.
روش سازگار کردن سایت: به طور منظم سایت رو بررسی کنید تا اگه محتوای کوتاه، تکراری و کپی شده داره یا اگه در قسمتی کلیدواژه ها بی معنی مکررا تکرار شده اند پیدا کنید. برای این کار یه خزنده سایت مثل SEO PowerSuite لازم دارید.
اگه میخواهید محتوایی رو که از سایتهای دیگه کپی شده اند پیدا کنید، از یه برنامه ای مثل Copyscape استفاده کنید که دزدی ادبی رو چک میکنه.
اگر هم سایت فروشگاهی دارید و نمیتونید محتوایی ارائه بدید که 100% بی همتا باشه، تصاویرتونو خودتون تهیه کنید و از نظرات کاربران استفاده کنید تا بتونید از بقیه سایتها متمایز بشید.

پنگوئن

تاریخ شروع به کار: 5 اردیبهشت 91
خطرات: لینکهای غیر مرتبط یا اسپم، لینکهایی با انکورتکست بیش از حد بهینه شده
روش کار: هدف پنگوئن گوگل کم کردن رتبه سایتهاییه که لینکهاشونو دستکاری کرده اند. از اواخر سال 95، پنگوئن هم بخشی از الگوریتم اصلی گوگل شد، اما بر خلاف پاندا که هر چند وقت یکبار سایتها رو بررسی میکنه، پنگوئن دائما در حال کاره.
روش سازگار کردن سایت: رشد پروفایل لینکتونو تحت نظر قرار بدید و به طور منظم با بک لینک چکرهایی مثل SEO SpyGlass بررسیش کنید. در قسمت Summary داشبورد این ابزار یه نمودار پیش رونده هست که رشد پروفایل لینکهاتونو نشون میده. خوب نگاه کنید و پرشهای غیرطبیعی رو رصد کنید. این پرشها بخاطر بک لینکهایی هستند که غیرمنتظره دریافت کردید.
حالتهایی که میدونیم پنگوئن توشون دخیل بوده در فرمول خطر جریمه SpyGlass اومده. برای اینکه خطرات جریمه رو بررسی کنید، برید به قسمت linking domains داشبورد و تب Link Penalty Risks رو بزنید. لینکهاتونو انتخاب کنید و روی  Update Penalty Risk کلیک کنید. وقتی بررسی کامل شد، به ستون Penalty Risk  نگاه کنید. نمره همه لینکها باید بالای 50% باشه.
با خوندن مقالات قبلی دارکوب در مورد اهمیت بک لینک و روشهای ایجاد بک لینک اطلاعات بیشتری کسب کنید.

مرغ مگس خوار

تارخ شروع به کار: 31 مرداد 92
خطرات: گنجاندن بی معنی کلیدواژه ها، محتوای کم کیفیت
روش کار: گوگل با مرغ مگس خوار میتونه عبارتهایی رو که مردم سرچ میکنند بهتر تفسیر کنه و هدف کاربر رو بفهمه. همینطور که کلیدواژه ها مهمتر میشدند، مرغ مگس خوار باعث شد بعضی صفحات بتونن برای عبارتهایی رتبه بگیرند که شاید اصلا اون عبارت دقیقا به همون شکل در متن اون صفحه بکار نرفته بود. چون حالا دیگه گوگل زبان طبیعی مردم رو پردازش میکنه و فهرست بندی سایتها رو به صورت معنایی، بر اساس عبارتهایی که با هم بکار میرن و عبارتهای هم معنی انجام میده.
روش سازگار کردن سایت: تحقیق کلیدواژه انجام بدید و بیشتر روی مفاهیم تمرکز کنید نه روی کلیدواژه ها. سرچ های مرتبط با کلیدواژه ها، عبارتهای هم معنی و عبارتهایی که معمولا با هم در یک متن دیده میشن رو پیدا کنید و در موردشون تحقیق کنید. برای اینکار میتونید از قسمت "عبارتهای مرتبط" که گوگل در پایین صفحه نتایج نشون میده و پیشنهادهایی که وقتی دارید عبارتی رو تو نوار سرچ گوگل تایپ میکنید ظاهر میشن، کمک بگیرید. همه اینها تو ماژول تحقیق کلیدواژه Rank Tracker وجود دارند.
از این اطلاعات کمک بگیرید تا بتونید زبان مخاطبتونو بهتر بفهمید و محتوای متفاوتی تولید کنید. با تولید محتوایی که برای کاربر قابل درک و مطابق با هدفی باشه که در سرچ داشته، هم از نظر سئو بردید و هم از نظر سرگرم کردن کاربر.

کبوتر

تاریخ شروع به کار: 2 شهریور 93
خطرات: سئوی درون-صفحه و برون-صفحه ضعیف
روش کار: کبوتر روی سرچ هایی اثر میذاره که در اونها محل کاربر نقش مهمی ایفا میکنه. این بروزرسانی الگوریتم اصلی گوگل رو به الگوریتم محلی گره زد. حالا دیگه فاکتورهای سئو در نتایج رتبه بندی محلی هم بکار میرن.
روش سازگار کردن سایت: روی سئوی درون و برون-صفحه سرمایه گذاری کنید. برای شروع یه آنالیز درون-صفحه با WebSite Auditor انجام بدید. داشبورد تحلیل محتوای این ابزار بهتون ایده های خوبی درباره جنبه هایی از بهینه سازی درون-صفحه که باید بیشتر روشون کار کنید ارائه میده.
برای سئوی برون-صفحه هم بهتره تو دایرکتوری های مرتبط با کار شرکتتون عضو بشید. با این کار هم کاری شبیه بک لینک گیری انجام دادید و هم سایتتون رتبه میگیره. دایرکتوری ها خودشون خوب روی گوگل رتبه میگیرند. میتونید با یه سرچ ساده روی گوگل، دایرکتوریهای خوب حوزه کاری خودتونو پیدا کنید.
برای پیدا کردن دایرکتوی از  LinkAssistant استفاده کنید. Look for Prospects رو کلیک کنید و برید به بخش Directories . حالا کلیدواژه هاتونو وارد کنید. بهتره در کنار گروه کلیدواژه هاتون، مکانتون رو هم قید کنید، مثلا طراحی وب سایت تهران. حالا این ابزار یه فهرست بهتون میده که دایرکتوری های مرتبط با حوزه کاری خودتون به اضافه آدرس ایمیل مالک سایت رو میتونید توش مشاهده کنید.
دارکوب قبلا در مورد سئوی درون-صفحه و برون-صفحه توضیح داده که در صورت تمایل میتونید بهش مراجعه کنید.

موبایل

تاریخ شروع به کار: 1 اردیبهشت 94
خطرات: نبود نسخه موبایلی صفحه، کارایی ضعیف صفحه در موبایل
روش کار: بروزرسانی موبایل گوگل (موبایلگدن) باعث میشه تا صفحات سازگار با موبایل در سرچ هایی که روی موبایل انجام میشن رتبه بیشتری بگیرند و صفحاتی که برای موبایل بهینه سازی نشده اند رو از فهرست نتایج جستجو حذف میکنه یا رتبه شونو به شدت کم میکنه.
روش سازگار کردن سایت: سایتتونو با موبایل سازگار کنید و به کارایی و سرعتش روی موبایل توجه داشته باشید. با تست سازگاری با موبایل گوگل ببینید چه جنبه هایی از نسخه موبایل صفحه وب تون مشکل داره. تو WebSite Auditor  هم یه تستی هست که سریع میتونید سازگاری صفحات سایتتونو با موبایل چک کنید. برای این کار برید به contest analysis > Page audit و تب technical factors رو انتخاب کنید.
برای اینکه بیشتر با نحوه سازگار کردن سایت با موبایل آشنا بشید مقالات نکاتی برای ساخت وب سایت سازگار با موبایل و سئوی خود را با موبایل سازگار کنید رو مطالعه بفرمایید.

مغز رتبه بندی

تاریخ شروع به کار: 4 آبان 94
خطرات: ربط نداشتن صفحه به عبارتی که کاربر سرچ کرده و از اون طریق وارد صفحه شده، محتوای آبکی، رابط کاربری ضعیف
روش کار: مغز رتبه بندی بخشی از الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل و در واقع یه سیستم ماشین یادگیریه که به گوگل کمک میکنه تا معنی پشت عبارتهایی که کاربر سرچ میکنه رو بفهمه و از این طریق بتونه هماهنگ ترین نتایج رو در جواب ارائه بده. این فاکتور رتبه بندی از نظر اهمیت در جایگاه سوم قرار میگیره. ما زیر و بم مغز رتبه بندی رو نمیدونیم اما عموما بر این نظرند که ارتباط صفحات وب رو با عبارت سرچ شده تشخیص میده و بر این اساس صفحات رو رتبه بندی میکنه.
روش سازگار کردن سایت: با تحلیل رقابتی محتواتونو بهینه کنید تا قابل درک و مرتبط با موضوعی باشه که میخواهید در موردش بنویسید. اینجا هم باز به کمک ابزار وب سایت آدیتور میتونید به ارتباط عبارتها و مفاهیمی که توسط تعداد زیادی از رقبای رتبه بالاتون بکار گرفته شده پی ببرید و از این طریق محتوای خودتونو متفاوت و خاص کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سئوی رابط کاربری هم به مقالات دارکوب مراجعه بفرمایید.

صاریغ (Possum )

تاریخ شروع به کار: 11 شهریور 95
خطرات: وجود رقابت تنگاتنگ در محل مورد نظر
روش کار: بروز رسانی صاریغ کاری میکنه تا نتایج سرچ های محلی با توجه به موقعیت مکانی فرد سرچ کننده ارائه بشه. بنابراین فرد سرچ کننده هر چی به شرکت شما نزدیک تر باشه، احتمال اینکه سایتتونو بین نتایج سرچ ببینه بیشتر میشه، و در نتیجه باعث میشه برای عبارتهایی که خیلی بهم شبیه اند (مثل عبارتهای طراحی سایت تهران و شرکت طراحی سایت تهران) با تنوع بیشتری بین نتایج رتبه بندی روبرو بشیم. جالب اینجاست که  Possum رتبه شرکتهایی رو که خارج از محدوده فیزیکی شهر هستند هم تقویت میکنه.
روش سازگار کردن سایت: لیست کلیدواژه هاتونو توسعه بدید و رتبه تونو برای عبارتهای مرتبط با موقعیت هم ردیابی کنید. از الآن دیگه بخاطر تنوعی که صاریغ وارد صفحه نتایج موتورهای جستجو کرده، شرکتهای محلی باید کلیدواژه های بیشتری رو نسبت به قبل هدف بگیرند. با Rank Tracker رتبه بندیتونو از محل (یا محلهای) مورد نظرتون چک کنید. برید به قسمت preferences > preferred search engines و کنار گوگل روی add custom کلیک کنید. بعد مکانی رو که میخواهید براش رتبه بگیرید مشخص کنید. این مکان حتی میتونه اسم خیابون هم باشه و لازم نیست حتما اسم یه منطقه باشه.
در این مورد پیشنهاد میکنم حتما مقاله سئوی محلی وب سایت رو از دارکوب بخونید.

فرد (Fred )

تاریخ شروع به کار: 18 اسفند 95
خطرات: محتوای کوتاه، به شدت وابسته یا مبتنی بر تبلیغات
نحوه کار: آخرین بروزرسانی تأیید شده گوگل، فرد، سایتهایی رو هدف میگیره که دستورالعمل های وبمستر گوگل رو نقض میکنند. اکثریت سایتهایی که با این بروزرسانی آسیب دیدند، وبلاگهایی هستند که پستهاشون از کیفیت پایینی برخوردار بوده و بیشتر با هدف پول در آوردن از طریق تبلیغات بوجود اومدند.
نحوه سازگار کردن سایت: دستورالعمل های گوگل در مورد کیفیت سرچ رو مطالعه کنید و مواظب محتوای کوتاه باشید. اگه روی صفحات وب سایتتون تبلیغات دارید، مطالب اون صفحات باید حتما از کیفیت بالایی برخوردار باشه و اطلاعات مرتبط و کافی ارائه بده. اساس فرد اینه: وقتی صفحه وب سایتتون مثل یه دروازه پر از لینکهای وابسته است، سعی نکنید گوگل رو فریب بدید که فکر کنه صفحه تون در مورد یه چیزیه. اکثر مدیران سایتها از تبلیغاتی که روی صفحاتشون میذارن پول درمیارن و این کار هم قانونیه و مشکلی نداره، به شرط اینکه تقلب نکنند.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز