ابزار google keyword planner چیست؟

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

در اینکه بدون داده های هدفمند نمیشه کلمات کلیدی رو انتخاب کرد یا به طور کلی بررسی ای انجام داد شکی نیست. به همین دلیل با همین ابزارهای رایگان میشه تقریبا تصمیم های بزرگ و آگاهانه ای گرفت. به طور کلی تصمیم گیری راجع به کلید واژه برای کسب و کارها امری ضروری است.


ابزار keyword planner گوگل ابزاری قدرتمند و به روز است که برای تشخیص تعداد جست و جوی یه کلمه یا عبارت در ماه و در سال استفاده میشه و به طور کلی امکانات بخصوصی برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب و با جست و جوی بالا ارائه میده. همونطور که از اسمش پیداست این ابزار برای خود گوگل است به همین دلیل مرجعی معتبر برای تشخیص دقیق میزان جست و جوی عبارات و کلمات است و برای تبلیغ کنندگان در گوگل طراحی شده.
این ابزار که جایگزین مناسبی برای Keyword Tool  است توی یه فاصله زمانی دو یا سه ماهه تعداد جست و جوی هر کلمه ی کلیدی رو به طور دقیق نشون میده و همینطور کلمات مرتبط رو پیشنهاد میده. البته منظور تعداد جست و جو، کلیک نیست مثلا وقتی شما کلمه ای رو در گوگل جست و جو می کنید حتی اگه لینکی رو باز نکنید این ابزار همین سرچ شما رو در نظر می گیره.
به طور کلی این ابزار راهی برای استفاده ی درست تر از تبلیغات کلیکی گوگل است و همینطور برای استفاده از گوگل Adwords نقش موثری داره و باعث رضایت کاربران میشه.
به عبارتی کیورد پلنر گوگل به هدف استفاده ی تبلیغاتی کاربران به وجود آمده است اما برای بالا بردن سئو به شکل رایگان اهمیت داره و صاحبان سایتی که به دنبال بالا بردن رتبه ی گوگل و یا افزایش ترافیک به سایت خود هستن از طریق کلمات کلیدی و ایده هایی که از اون ها می گیرن و همینطور دونستن میزان جست و جوی ماهانه به هدفشون می رسن.
پس انتخاب عبارات و کلمات کلیدی یه فاز مهم در فرایند سئوی سایت است که در زیر بیشتر در موردش توضیح میدیم.

چجوری از ابزار کیورد پلنر در جهت بهبود سئو استفاده کنیم؟
برای استفاده از این ابزار باید در گوگل ادوردز اکانت داشته باشید. اگه ندارید می تونید به راحتی یکی بسازید و اطلاعات خودتون و کسب و کارتون رو وارد کنید.
درون کیورد پلنر سه تا ابزار متفاوت وجود داره و شما فقط از سه ابزار زیر برای بررسی واژه ها و عبارات کلیدی مبتنی بر سئو استفاده می کنین:

  • جست و جوی کلمات کلیدی جدید به وسیله ی عبارات، وب سایت یا طبقه بندی
  • جست و جوی حجم داده ها و ترند های موجود
  • لیست کلمات کلیدی چندتایی برای رسیدن به کلمات کلیدی جدیدتر

در مرحله ی بعد باید ابزار خودتون رو انتخاب کنید. کیورد پلنر ابزارهای پژوهشی متفاوتی داره که در بالا سه تا رو نام بردیم و در زیر در موردشون توضیح خواهیم داد.

  • جست و جوی کلمات کلیدی جدید به وسیله ی عبارات، وب سایت یا طبقه بندی:

این ابزار برای کسانی است که دنبال کلمات کلیدی جدید هستن. کلیدواژه ها در این ابزار طبق کلمه ی کلیدی که خودتون وارد کردید، به دست میان.

  • جست و جوی حجم داده ها و ترند های موجود:

اگه تعداد کلمات کلیدیتون خیلی زیاده و می خواید بدونید که چند نفر اون ها رو جست و جو می کنن بهتره که از این روش استفاده کنید.

  • لیست کلمات کلیدی چندتایی برای رسیدن به کلمات کلیدی جدیدتر:

این ابزار کارش اینه که گروهی از کلمات کلیدی رو با هم ترکیب می کنه. البته اکثر نتایج به دست اومده از این قسمت برای سئو قابل استفاده نیست ولی خب می تونه تاثیرگذار باشه. این ابزار بیشتر برای سایت های تجارت الکترونیک مفید است به این خاطر که به اونها در شناسایی کلمات ترکیبی که کاربران برای پیدا کردن محصولات استفاده می کنن، کمک می کنه.

مرحله ی بعد استفاده از صفحه ی نتایج کلمات کلیدی است. هر سه ابزاری که در موردشون صحبت کردیم در انتها شما رو به این صفحه می بره.

مرحله ی چهارم هم باید کلمات کلیدی مناسب رو پیدا کرد؛ در این آخرین مرحله ی پیش رو باید سایت و محتوای اون رو طبق کلمات کلیدی بهبود بدید.
در این مرحله بهتره از ابزار اول یعنی "جست و جوی کلمات کلیدی جدید به وسیله ی عبارات، وب سایت یا طبقه بندی" استفاده کنیم چرا که این ابزار بهترین راه برای پیدا کردن کلمات کلیدی جدید است.
انتخاب کلمه ی کلیدی مناسب معیارهای مختلفی داره که چندتاشون رو بررسی می کنیم:

  • حجم یا میزان جست و جو: هر چقدر حجم جست و جو بالاتر باشه قطعا اون کلمه ی کلیدی بهتری است.

 

  • هدف تجاری: این مورد میزان درآمدزایی یک کلمه ی کلیدی رو نشون میده.

 

  • رقابت روی سئوی نرمال و طبیعی: بررسی رقابت مثل هدف تجاری روی کلیدواژه ی مورد نظر در جست و جوی ارگانیک بسیار مهم است.

 

در مرحله ی آخر می تونین برای به دست آوردن داده های دقیق تر در حجم جست و جوی کلید واژه کمپین فعال ادوردز داشته باشید که غیر از این اطلاعات به دست اومده خیلی دقیق نخواهد بود.

جست و جوی کلمات در کیورد پلنر:
برای این کار باید اکانت جیمیل داشته باشید تا از این راه به گوگل ادوردز دسترسی پیدا کنید. برای تعیین میزان جست و جوی کلمه در ماه باید گزینه ی Search for keyword and ad group ideas رو انتخاب کنید.
شما هر وقت بخواید می تونید کلمه ی کلیدی یا وب سایت مورد نظرتون رو از نوار بالای صفحه ی کیورد پلنر تغییر بدید و نیازی نیست که مجددا مراحل رو طی بکنید.
در این صفحه بهتره که از  بخش Keyword Ideas  برای یافتن تعداد جست و جوی کلمات در بخش اول و تعداد جست و جوی کلمات پیشنهادی Keyword Planner در بخش دوم داشته باشین. در حال حاضر فقط نتایج مربوط به Exact Match نشون داده میشه ولی دسترسی به قسمت های ,Broad Phrase برای کاربران وجود نداره.

گزینه ی ENTER ONE OR MORE OF THE FOLLOWING در ابزار کیورد پلنر را جدی بگیرید:
علت اهمیت این بخش به این خاطر است که ابزار کیورد پلنر طبق اون چیزی که شما وارد می کنید به شما نتیجه رو نشون میده. توضیحاتی که در ادامه گفته میشه بهتون کمک می کنه تا از این بخش به نحو احسن استفاده کنید:

  • محصولات یا خدمات (Your product or service) : توی این قسمت باید کلید واژه ی اصلی رو وارد کنید. بهتره که کلمات خیلی عمومی و گسترده نباشن. مثلا شرکت طراحی سایت دارکوب نمیاد واژه ی "سایت ها" رو به عنوان کلمه ی کلیدی خودش که بسیار پر رقابت است، قرار بده.
  • صفحه فرود (Your landing page): این قسمت اصولا برای کاربران گوگل ادوردز طراحی شده اما از طریق صفحه اصلی سایت یا مقاله ی سایتتون می تونید چند کلید واژه بیابید.

 

  • طبقه بندی محصولات ( Your product category ): توی این قسمت می تونید منبع داخلی کلمات کلیدی گوگل برای بخش ها و صنایع مختلف رو ببینید. ممکن است در این قسمت کلمات کلیدی ای که فراموش کرده بودید رو بیابید پس اگه از دو گزینه ی بالا نتونستید کلمه ی کلیدی مناسبی پیدا کنید این بخش بهترین گزینه است. سپس بعد از وارد کردن اطلاعاتتون در یک یا همه ی این قسمت ها باید برید سراغ گزینه ی Targeting یا هدف گیری.
  • Targeting : بخش هدف گیری، کشور و زبان و موتور جست و جویی است که روی اون در حال بازاریابی هستین. این ها به صورت پیش فرض برای انگلیسی زبان ها در امریکا تنظیم شده که از گوگل برای جست و جو استفاده می کنن. اگر اهداف شما همین ها است که دیگه به پیش فرض دست نزنید و رها کنید. ولی برای تغییر مخاطب هدف بخش کشور و زبان رو باید عوض کنید. مثلا اگر موضوع هدف شما ایرانی ها است باید بخش کشور رو به ایران و زبان رو به فارسی تغییر بدید( البته اگه تحریم ها اجازه بدن!)

بخش دیگه ای که وجود داره کلمات کلیدی منفی است. این بخش برای کلماتی است که نمی خواید تبلیغات در گوگل برای اون ها نشون داده بشه. البته این موضوع برای تبلیغ کنندگان ادوردز اعمال میشه.    

 

سفارشی کردن جست و جو ها (CUSTOMIZE YOUR SEARCH) :

  • فیلتر کردن کلمات کلیدی (Keyword filters) : توی این بخش خیلی راحت می تونین اون چیزی که برای کلمات کلیدی مد نظرتونه رو اعمال کنید. مثلا اگه می خواین کلمات کلیدی پر کاربرد رو جست و جو کنید و نه اون هایی که میزان جست و جوی کمتری در ماه دارن.
  • آپشن های کلمات کلیدی : (Keyword options)این بخش از ابزار کیورد پلنر میزان گستردگی نتایج رو نشون میده. اغلب توصیه میشهکه دستکاریش نکنید و همینجور که هست رهاش کنید. بقیه ی بخش های این قسمت برای کسانی است که از ادوردز استفاده می کنن.

 

چرا باید همیشه کلید واژه های اصلی داشته باشید؟
فرض کنید یه شرکت طراحی سایت مثل دارکوب جدیدا کار طراحی اپ فروشگاه رو شروع کرده. توی این حالت باید مطمئن شد که کلمه ی کلیدی طراحی اپ فروشگاه توی تمام کلیدواژه های شما وجود داشته باشه.
اگه یه فهرست از کلمات کلیدی دارید و می خواید از اونها استفاده کنید می تونید از دکمه ی    keywords to include  استفاده کنید تا نتایج مربوط به کلمات کلیدی رو ببینید.

برخی از واژه هایی که باید معانی آن ها را بدانید:

  • Keyword by relevance : این لیستی از کلمات کلیدی است که گوگل اون ها رو مرتبط ترین واژه به کلمات کلیدی Search Term میدونه.
  • Search Terms: عبارت جست و جو واژه های کلیدی اصلی و دقیقی هستن که توی مرحله ی دوم (مرحله ی انتخاب ابزار) وارد کردید.

 

  • monthly searches: این مورد در ابزار کیورد پلنر میانگین جست و جو های ماهانه رو نشون میده. ولی این قسمت در مورد میزان جست و جو ها اطلاعات دقیقی ارائه نمیده.
  • Competition: این مورد تعداد تبلیغ کنندگانی که روی کلمه ی کلیدی شما سرمایه گذاری کردن، نشون داده میشه.

 

  • Suggested bid : بخش مزایده ی پیشنهادی هرچقدر بزرگ تر باشد ترافیکی که به دست میاد منفعت بیشتری خواهد داشت.

 

به روز رسانی گوگل کیورد پلنر:
این ابزار قابلیت های جدیدی ارائه داده که می تونه برای تبلیغ کننده ها تاثیر بسزایی داشته باشه. در زیر اون ها رو با هم بررسی می کنیم.

مقایسه زمان ها:
گوگل این آپشن رو اضافه کرده تا بتونید تاریخ رو به جست و جوی کلید واژه اضافه کنید. علاوه بر این دکمه ی مقایسه رو هم اضافه کردن که پیش تر در گزارش گیری گوگل ادوردز استفاده میشد. این مورد توی بررسی گرایش ها در کلیدواژه های جدید خیلی موثر است و بهتون این امکان رو میده که بتونید به صورت سالانه یه محدوده ی تاریخ رو مقایسه کنید و اونها رو کنار هم داشته باشید.

گرایشات موبایل:
اخیرا بسیاری از موبایلشون برای جست و جو استفاده می کنن پس دونستن اینکه افراد از چه چیزی برای انجام جست و جوهای خودشون استفاده می کنن خیلی مهمه. واسه همینه که گوگل آپشن های بعدی خودش رو در بخش موبایل معرفی کرده است.

ترند حجم جست و جو:
در این ابزار نمودار تصویری زیبایی وجود داره که می تونه متوسط سرچ های ماهانه رو در طول سال نشون بده. این حالت این امکان رو برای شما فراهم می کنه که ترندهای موجود رو از سال گذشته تا به امروز مشاهده کنید و ترند های ماه های آینده رو هم ببینید.

تفکیک طبق دستگاه ها:
شما می تونید ترندها رو بر اساس نوع وسیله ای که استفاده می کنن جدا کنید. با این کار خیلی راحت متوجه میشید که چه میزانی از افراد از موبایل و یا از دسکتاپ استفاده می کنن.

تفکیک جغرافیایی:
این تفکیک می تونه برای بازاریابی محیطی بسیار مفید باشه. چرا که از این طریق می تونید موقعیت جست و جو کنندگان رو بر اساس ترافیک جست و جوی کلمات تفکیک کنید.

 

به طور کلی گوگل کیورد پلنر می تونه برای بسیاری مفید و کاربردی باشه. در این حین گوگل در تلاش است که شما بتونید تبلیغاتتون رو به جامعه ی هدف برسونید و تبلیغات صحیح تر و با هدف تری داشته باشید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز