الگوریتم Top Heavy گوگل چیست؟

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

تاکنون دارکوب الگوریتم های بسیاری رو در مقالات مختلف توضیح داده و این جا نوبت به الگوریتم Top Heavy رسیده است.
گوگل به روز رسانی دیگری که تغییراتی رو روی سئوی سایت ایجاد می کنه داشته که در طراحی سایت باید به اون دقت کرد. به روز رسانی الگوریتم Top Heavy رتبه بندی طراحی سایت ها رو به یه تحول اساسی دچار کرده است. به طور مثال اگه سایتتون رو با بنرهای تبلیغاتی زیاد پر بکنید، با وجود این الگوریتم رتبه بندی طراحی سایتتون دچار مشکل میشه.

 

الگوریتم Top Heavy گوگل:
اولین نسخه ی این الگوریتم که در تاریخ 29دی 1390 منتشر شد و دومی چند ماه بعد از آن و اما سومی که آخرین نسخه ی اونه 2 سال بعد از آن اومد که به نسبت قبلی ها تغییرات چشم گیری داشته است.
این الگوریتم کارش مبارزه با تبلیغات با حجم بالا و سنگین است و سایت هایی که محتواشون تحت تاثیر این حجم زیاد نادیده گرفته میشن ممکنه به خاطر وجود این الگوریتم گوگل دچار افت رتبه بشن.
به طور کلی الگوریتم تاپ هوی به همه ی تبلیغات سایت کاری نداره و فقط تبلیغات بالای صفحه ی اون رو تحت نظر داره و محتاطانه با سایت ها برخورد می کنه تا بتونه تجربه ی کاربری بهتری رو برای کسانی که به دنبال محتوا هستن بهتر و راحت تر کنه و هدفش کنار زدن سایت هایی است که عملا حرفی برای گفتن ندارن.

 

هدف الگوریتم top heavy :
هدف این الگوریتم اینه که از گذاشتن تبلیغات بیش از اندازه خودداری بشه و بیشتر تمرکز صاحبان سایت روی تولید محتوا باشه. به این علت که باید جلب رضایت کاربران اصلی ترین هدف سئوکارها باشه. همینطور که در بخش های مختلف این مقاله گفته شد تبلیغات زیاد ممکنه باعث نادیده گرفته شدن کاربر بشه و در نهایت موجب جریمه شدن سایت ما بشه.


الگوریتم page layout  یاtop heavy :
این دو اسم به جای همدیگه استفاده میشن اما اکثرا این الگوریتم رو با نام پیج لی اوت می شناسن.

 

تاثیر الگوریتم top heavy روی سایت های فارسی زبان:
این الگوریتم همون طور که گفتیم خیلی روی سایت های فارسی تاثیر نداره چون دقیقا سایت های با تبلیغات سنگینی وجود داره که سنگر بالا بودن در صفحات گوگل رو حفظ کردن، البته قطعا فاکتورهای سئو و بهینه سازی سایتشون رو رعایت کردن.
خیلی از سایت ها با وجود تبلیغات بنری سنگین توی رتبه های بالای جست و جو هستن و هیچ افتی هم نداشتن. مهم تر از همه ی اینها اینه که گوگل حواسش به همه جا هست و نمیاد یه سایت با رتبه ی بالا رو صرفا به خاطر تبلیغات با حجم بالا جریمه کنه و فقط اون رو یه فاکتور منفی در نظر میگیره.

راحتی کاربران را در نظر بگیرید:
گاهی خودتون رو جای کاربر بذارید و سایتتون رو از نگاه آنها ببینید. راحتی در پیدا کردن محتوای سایتتون رو بررسی کنید و از اطرافیانتون هم بخواید که این کار رو بکنن، چون خودتون با ساختار سایتتون آشنا هستید و از نگاه دیگرون نمی تونین به خوبی اون رو بررسی کنید.
به طور کلی کاربران سایت ها دوست دارن که با باز کردن صفحه ی وب، جای موس دست گرفتن و حرکت دادن صفحه ی فرود و گذروندن تبلیغات زیاد بتونن محتوای اصلی سایت رو ببینن. به عبارتی وب سایت هایی که محتوای بالای صفحه یا  Above-The-foldندارن ممکنه تحت تاثیر این الگوریتم قرار بگیرن.
البته یه تصور غلطی هم وجود داره. بعضی از مدیران سایت فک می کنن اگه چندتا بنر بالای سایتشون دارن دیگه توسط الگوریتم گوگل قراره جریمه بشن. این تصور در مورد این الگوریتم همینطور که گفتیم درست نیست و ملاک اصلی گمراه نکردن کاربر به خاطر اسکرول زیاد به دلیل تبلیغات زیاد در بالای سایت است.
حواستون باشه که حتما محتوای مناسبی ارائه بدید چرا که ایجاد محتوای خوب و طراحی قالب سبک تر و سازگار با سیستم های دیگه می تونه تاثیر خوبی روی کاربران بذاره و در نهایت رتبه بندی سایت شما رو بهبود میده. پس مواظب باشید که همین بنرهای تبلیغاتی به جای افزایش درآمد شما رتبه ی سایتتون رو تغییر ندن.

 

انتظار گوگل از شما:

  • طراحی رو جدی بگیرید:

طراحی سایت شما اگه خیلی درهم و برهم و شلوغ باشه و در کنار همه ی اینها تبلیغات هم یه قسمتی از سایت رو بگیره دیگه نمیشه انتظار داشت که کاربران به چنین سایتی اهمیت بدن. گذاشتن بنرهای تبلیغاتی در بالا یا هدر سایت باید کاملا هوشمندانه و حساب شده انجام بشه، چرا که گوگل به طراحی سایت هم امتیاز میده.

نگران اسلایدرها نباشید:
اسلایدرها و عناصر مربوط به جاوا اسکریپت تحت تاثیر این الگوریتم قرار نمیگیرن. به طور کلی الگوریتم top heavy کاری به جاوا اسکریپت نداره.

 

آیا گوگل همیشه به خاطر تبلیغات زیاد شما را جریمه خواهد کرد؟
این سوال خیلی از صاحبان سایت است که همیشه ذهنشون رو مشغول می کنه. در این حالت باید گفت نه الزاما جریمه نخواهید شد. گوگل صرفا یک مورد رو به تنهایی ملاک قرار نمیده بلکه همه ی صفحات و کارهایی که روی سایت شده رو بررسی می کنه و بعد رتبه رو ارائه میده.
همونطور که گفتیم اگه سایتی با محتوای خوب و همینطور بهینه سازی شده داشته باشیم گوگل خیلی روی تبلیغات حساس نمیشه و اما بیشتر به سایت هایی هشدار میده که علاوه بر تبلیغات خیلی زیاد مطالب بی کیفیتی هم دارن.

 

نسبت تبلیغات به محتوا چگونه باید باشد؟
صفحات نتایج جستجوی گوگل اگه از طریق الگوریتم تاپ هوی اجرا بشن، امن تر خواهند بود.
همینطور که بارها گفتیم این جریمه به منظور نظارت بر سایت ها با تعداد بیشماری از تبلیغات که با  محتوای سایت ترکیب شده، است.
در پاسخ به سوال مربوط به تعداد آگهی ها در نتایج جستجوی نرمال گوگل، میشه گفت که اگه صفحات گوگل ایندکس بشن، این الگوریتم تاثیری روی اون ها نمیتونه بذاره و نسبت تبلیغات به محتوا در جست و جوی گوگل باید در سطح قابل قبولی باشه تا سایت ها به دلایل بد و یا جبران ناپذیری جریمه نشن.

 

گوگل را برای خود الگو قرار دهید:
بنابراین، مدیران وب سایتی که می خوان از یه مجازات سنگین در امان بمونن، می تونن از گوگل به عنوان الگو استفاده کنن. با داشتن تبلیغات یکسان یا کمتر به نسبت محتوا مثل جست و جوی گوگل در سایت شما، ممکن است به شما برای جلوگیری از مجازات تبلیغات بیش از حد کمک کنه.
نکته مهم اینه كه در این حالت به تمام صفحات سایت توجه میشه و فقط به یه صفحه ی سایت نگاه نمی كنه.
خیلی از سئوکارهای دارکوب میگن خوبه به یاد داشته باشید که داشتن تعداد زیادی از تبلیغات در مقایسه با محتوا می تونه نه تنها باعث مجازات سایتتون بشه، بلکه تاثیر منفی بر کاربران شما  بگذاره. و این قضیه بسیار مهمه که نسبت تبلیغات با محتوای سایتتون رو در یه سطح مناسب و متعادل نگه دارید.

 

تبلیغات بیش از حد سرعت سایت را کاهش می دهد:
درسته که تبلیغات توی کوتاه مدت می تونه درآمد خوبی واستون به همراه داشته باشه اما اگه در استفاده از اونها افراط بشه می تونه باعث افزایش فراخوانی منابع و فشرده نشدن تصاویر و حتی بیشتر شدن نسبت کد استفاده شده توی سایت بشه که همه ی این موارد باعث میشه بارگذاری سایت کندتر اتفاق بیفته.
خیلی از کاربران برای اینکه سرعت بارگذاری سایت رو توی مرورگرشون بالا ببرن، تبلیغاتش رو غیرفعال می کنن تا بارگذاری صفحات سایت و مرور اونها زمان کمتری ازشون بگیره. شما هم به عنوان صاحب سایت می تونین تبلیغات سایتتون رو غیر فعال کنید و از طریق سایت WebPageTest.org سایتتون رو بررسی و با حالت با تبلیغات مقایسه کنید.
علاوه بر این، زیاد بودن تبلیغات باعث میشه که کاربر برای دیدن محتوای سایت بیشتر صفحه رو اسکرول کنه یا حتی به خاطر حجم بالای سایت و بالا نیومدن اون مدام صفحه رو رفرش “Refresh” کنه که باعث میشه تجربه ی خوبی در بازدید از سایت نداشته باشه و این اتفاقات باعث میشه که سایت مورد نظر افت شدیدی در تعداد بازدید کنندگان داشته باشه.
مورد دیگه ای هم که وجود داره اینه که تبلیغات زیاد در سایت میزان پرش یا Bounce Rate رو بالا می بره و باعث کاهش کاربران سایت میشه.

 

غیر فعال کردن تبلیغات سایت توسط کاربران:
همینطور که گفتیم تبلیغات سایت اگه در راه مناسبی استفاده نشن کاربران، سایت رو به راحتی ترک می کنن یا تبلیغات رو غیر فعال می کنن. چرا که حجم اینترنتشون بیشتر استفاده میشه و همینطور حواسشون رو از محتوای مورد نظر پرت می کنه.

 

افزایش Burn Rate :
خیلی ها اعتقاد دارن که تبلیغات زیاد مثل این میمونه که کسی رو در یه آتش گداخته در بیابان رها کنید. با این مثال قطعا متوجه شدید که استفاده ی بیش از حد از تبلیغات چقدر میتونه آزار دهنده باشه.
Burn Rate به اندازه ی نارضایتی تجربه ی کاربران از یه سایت گفته میشه که این حس نارضایتی از تبلیغات بیش از اندازه ناشی میشه و خیلی از بازدیدکنندگان با غیر فعال کردن تبلیغات میزان burn rate   رو در یک سایت کاهش می دن.

 

توصیه برای مبارزه با الگوریتم top heavy :

  • پیشنهاد میشه که برای پیشگیری از جریمه ی این الگوریتم در صورت لزوم چیدمان سایت یا ui/ux سایتتون رو جدی بگیرید و بهش اهمیت بدید.

 

  • حواستون باشه که تبلیغات استفاده شده در سایت مانع از دیده شدن محتوای اصلی سایت نشه.

 

  • برخی از تبلیغات ویدیویی و صوتی که به شکل خودکار در سایت ها نمایش داده میشه ممکن است برای کاربر آزار دهنده باشه. پس در استفاده ی از این گونه تبلیغات دقت کنید.

 

  • مطمئن بشید که تبلیغات سایتتون بارگذاری سایت رو دچار مشکل نکنه.

 

 

با اینکه گفتیم سایت های فارسی ممکنه کمتر تحت تاثیر این الگوریتم قرار بگیرن اما این دلیل نمیشه که شما مراقب این الگوریتم و مجازاتش نباشید. پس سعی کنید تمام این موارد رو که در این مقاله گفته شد جدی بگیرید و از اونها در جهت بهبود کیفیت سایت و سئوی آن استفاده کنید.

 

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز