تفاوت سئو گوگل، یاهو، بینگ و Ask

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

 

عصر حضور اینترنت باعث شده است تا مردم در سرتاسر دنیا برای بسیاری از چیزهایی که به دنبالش می گردند در موتورهای جستجو، کاوش کنند.مهم نیست که چه چیزی جستجو می شود، موتورهای جستجوی زیادی وجود دارند که می توانند ما را به چیزی که می خواهیم برسانند.این موتورها در واقع وب سایت هایی هستند که تقریبا می توانند به تمامی سایت های دیگر دسترسی داشته باشند؛ آنها را جمع آوری می کنند و سپس اطلاعات آنها را به پایگاه داده خود اضافه می کنند.

زمانی که کاربران درخواست خود را به عنوان ورودی در کادر جستجوی موتورها درج می کنند، این موتورها براساس میزان ارتباط هر صفحه موجود در اینترنت با خواسته کاربر، خروجی می دهند.هر کدام از موتورهای جستجو برای جمع آوری اطلاعات روش های گوناگونی دارند.گوگل، یاهو، Ask و بینگ جز 4 موتور جستجوی برتر دنیا در این عصر می باشند.در ابتدا در مورد هر کدام یک توضیح اجمالی می دهیم:

گوگل Google

گوگل نسبت به موتورهای جستجوی دیگر قدیمی تر است.گوگل به عناوین و سرمقاله ها و همچنین لینک های واقعی یا مصنوعی توجه می کند.این موتور به رشد لینک های سایت که در سایت های مختلف دیگر قرار دارد و طبیعی بودن یا غیر طبیعی بودن این رشد توجه دارد.نتایج در گوگل به چیزی که ما دنبال آن هستیم خیلی نزدیک است.گوگل یک قابلیت در خود دارد که به وسیله آن صفحاتی که در آنها محتوای تکراری وجود دارد فیلتر می کند.گوگل خزندگان و ربات هایی دارد که در کل فضای اینترنت به دنبال پیوندها و صفحات می گردند.

 

یاهو Yahoo

یاهو هم تقریبا مدت زمان زیادی است که به عنوان یک موتور جستجو در حال فعالیت است.یاهو هم خزنده و برنامه ای دارد که به وسیله آن آدرس سایت ها و همچنین انجمن ها را براساس میزان شباهت و ارتباط جستجوها پیدا می کند.

 

بینگ  Bing

بینگ یک دسته بندی جداگانه در موتورهای جستجو محسوب می شود.جستجوهای اصلی آن در راستای مکان ها، مکان های خرید، جاهای مسافرتی می باشد و مانند موتورهای جستجوی عمومی نیست.بینگ شاید مانند موتورهای جستجوی دیگر معروف نباشد اما در حال حاضر افراد زیادی از آن به عنوان یک موتور جستجو استفاده می کنند.

 

اسک Ask

Ask یک وبسایت نسبتا جدید است که اطلاعاتی راجع به موضوعات خاص دارد.این موتور بیشتر بر روی سبک پرسش و پاسخ تاکید دارد.در حال حاضر Ask در بازار خیلی سهم قابل توجهی ندارد و می توان گفت که کمی مستهلک شده است.

 

حال کمی به مقایسه و توضیح بیشتر الگوریتم های این موتورهای جستجو می پردازیم:

اگر چه هر تمامی موتورها در پایان یک کار مشابه را انجام می دهند که آن هم نمایش نتایج جستجو به کاربران است اما در پشت صحنه و الگوریتم با هم متفاوت هستند.

 

موتورجستجوی گوگل

این موتور 3 واحد اصلی عملکردی دارد که نام آنها: Google bot (Crawler) ربات های گوگل، query Precessor  پردازنده درخواست ها و indexer ایندکس کننده میباشد.ربات های گوگل، در بین صفحات مختلف گوگل اصطلاحا می خزند و اطلاعات را جمع آوری می کنند و آن را در دیتابیس ایندکس می کنند.برای اطلاع بیشتر شما، ربات گوگل در واقع تعداد زیادی کامپیوتر را شامل می شوند که مرتبا و به صورت دائم در یک زمان درخواست هزاران هزار وب سایت را می دهند.

سه جزء اصلی وجود دارد که با هم باعث ارتقای نتایج گوگل می شوند، query Engine, user interface,  و Search result formatter.گوگل با استفاده از روش های یادگیری در الگوریتم های موتور جستجو، کارایی بیشتری پیدا می کند.

 

موتور جستجوی یاهو

یاهو یک تکنولوژی خاص جستجو را به خود اختصاص داد.در سال 2003 یاهو موتور جستجوی مبتنی بر خزنده خود را عرضه کرد.خزنده ای که توسط یاهو استفاده می شود به نام Yahoo! Slurp شناخته می شود.یاهو تمام قابلیت هایی که موتورهای جستجوی دیگر داشتند را به آن اختصاص داده بود.یاهو از یک روش دیگر برای جستجوی کاربران استفاده می کند، جستجویی مبتنی بر استفاده از موس، که کاربران برای یافتن مطالب خود تنها از موس خود استفاده می کنند و نتایج در پنجره های شناور نمایش داده می شود، در حالی که صفحه اصلی یاهو هنوز بالا است و وارد صفحه جدیدی نمی شویم.

اگر می خواهید در لیست تجاری یاهو قرار بگیرید باید مقدار مشخصی را به یاهو پرداخت کنید.در حالی که محتوای غیرتجاری به صورت رایگان لیست می شوند.

 

موتور جستجوی بینگ

دو نوع موتور جستجو وجود دارد که هر کدام براساس نوع مکانیزم خاصی کار می کنند.بینگ یکی از آن موتورهای جستجویی است که از ربات های مجازی که به نام عنکبوت (اسپایدر) شناخته می شود برای ایندکس کردن وب سایت شما استفاده می کند.سیستم موتور بینگ مسئول اجرای اتوماتیک برنامه (اسپایدر) است.

زمانی که صفحه و سایت خود را از طریق فرم یا هر روش دیگری به بینگ ارسال می کنید، عنکبوت یا همان اسپایدر به طور خودکار برای ایندکس کردن به وبسایت شما فرستاده می شود.اسپایدر تمامی اطلاعات راجع به وب سایت را جمع آوری می کند، مانند محتوا در صفحات مختلف، لینک و تگ های به سایت های دیگر.همانطور که می دانیم تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت و گسترش است و یکی از آن تکنولوژی ها همین اسپایدرها می باشند.این عنکبوت ها قادرند تمامی محتوای سایت را بخوانند، چه سایت استاتیک و چه داینامیک، حتی توانایی خواندن فایل های فلش و اطلاعات ویدئویی را را دارند.

ضمن اینکه آنها تمامی به روز رسانی های سایت شما را چک می کنند و آن را به سامانه مرکزی گزارش می دهند.

 

تفاوت سئو بین موتورهای جستجو در چیست؟

 

Yahoo

ممکن است شنیده باشید که مشارکت در Google Adwords باعث می شود تا سایت شما در موتورهای جستجو دیگر با جریمه مواجه شود، اما یاهو کاملا اصرار دارد که همچین موردی در این موتور وجود ندارد.سن دامنه شما بسیار مهم است، چرا که رکورد و ثبت وقایع طولانی تر از دید یاهو باعث ارتباط بیشتر با مطالب جستجو شده توسط کاربر می شود.

یاهو پیشنهاد می کند که دامنه خود را بیش از یک بار در سال ثبت کنیم.همچنین این موتور پیشنهاد می کند که همان نام دامنه خود را با  Dash (خط تیره) و هم بدون آن هم خریداری کنیم.این اتفاق باعث می شود تا شما خطر از دست دادن ترافیک را به خاطر غلط املایی یا اتفاقاتی از این دست مصون بمانید و در صورتی که کاربران به هر صورتی دامنه را تایپ کردند، وارد دامنه و سایت شما بشوند.البته بسیاری از متخصصین و کاربلدهای این حوزه معتقدند که وجود خط تیره زیاد در نام دامنه برای تایپ کردن برای جستجوکنندگان سخت است و سایت و نام دامنه را بیشتر شبیه به اسپم می کند، به همین دلیل معمولا از این تکنیک استفاده نمی کنند.

همانند گوگل، در یاهو هم لینک های ورودی با کیفیت که به سایت ما ارجاع داده می شوند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.این یکی از سخت ترین بخش های سئو است، اما یک میانبر بسیار مناسب برای رسیدن به رتبه خوب است.شما از سایت هایی لینک می خواهید که به طور عمومی با موضوع سایت شما یکسان و مشابه باشند.اگر سایتتان مربوط به لوازم ورزشی است، نباید لینک صفحه تان را در سایتی با محوریت فروش خودرو قرار دهید! ویا بالعکس نباید لینک سایت غیرمرتبط را در صفحات خود قرار دهید.

اگر شما با سایت هایی که جریمه شده اند یا امکان جریمه شدن آنها وجود دارد به تعداد زیاد تبادل لینک کنید، ممکن است به سبب این ارتباط، به شما هم آسیب برسد.اگر پیوند صفحه ای را در سایتتان یا انجمن خود قرار می دهید اطمینان حاصل کنید که این پیوندها متعلق به سایت های اسپم، غیراخلاقی و کلا سایت هایی که محتوای سطح پایین ارائه می دهند نباشد.

از Yahoo Site Explorer به منظور تعداد صفحات ایندکس شده و پیگیری لینک های ورودی سایتتان می توانید استفاده کنید.مثلا اگر آدرس سایت دارکوب را در این برنامه وارد کنیم تعداد صفحات (که در آن مقالات، تماس با ما و... وجود دارد) و تعداد پیوندهای موجود در تمامی صفحات نمایش داده می شود.در هر صورت برای اینکه سایت شما در یاهو تا بیشترین حد توسط موتور جستجو کاوش و Crawl شود باید، محتوای تازه و جدید و با کیفیت ارائه دهید.

 

Bing

در این قسمت مقایسه خواهیم کرد که بینگ با یاهو و گوگل چه تفاوتی در رتبه بندی وبسایت ها دارد.زمانی که حرف رتبه بندی بر اساس عبارات کلید مطرح است، هم بینگ و هم گوگل 100 درصد به تگ عنوان توجه می کنند.با توجه به این موضوع، بینگ کمی بیشتر به این موضوع و قسمت اهمیت می دهد و در مقابل گوگل تمایل بیشتری به تراکم و کیفیت لینک نسبت به بینگ دارد.بینگ تگ های H1 را به دقت ارزیابی می کند، در صورتی که گوگل این کار را خیلی جدی نمی گیرد و در مقابل گوگل به توضیحات متا و کلمات کلیدی توجه می کند که بینگ به آن توجه نمی کند.

آن چیزی که برای Bing بسیار مهم است داشتن دامنه قدیمی تر و داشتن لینک های ورودی از سایت هایی است که دارای کلمات کلیدی اصلی در برچسب های عناوین (title tags) خود باشند.مانند بهینه سازی برای تمامی موتورهای جستجو، ساختن لینک که یکی از زیرمجموعه های سئو می باشد، باید یک عمل همیشگی و دائم برای سئو همیشه آن را انجام داد.

در Bing شرایط برای رقابت گسترده تر است.به وسیله بینگ، جستجوهایی که براساس یک کلمه کلیدی انجام می شود، سایت هایی که از کلمات کلیدی مشتق (پدرو مادر) این کلمات هستند را هم در نتایج نمایش می دهد، که این باعث می شود وب سایت هایی که هم برای این کلیدواژه ها تلاش در رتبه بندی داشته اند هم آورده شود.هدف این است که سایت هایی با محتوای غنی تر نسبت به سایت هایی که نسبت به درخواست کاربر غیر مرتبط ترند، شرایط بهتری داشته باشند.این خاصیت و سبک از طراحی که بینگ دارد (Multi-threaded) باعث می شود تا صفحات بیشتری براساس کلمات کلیدی به کاربران ارائه شود.همچنین بینگ صفحات تکراری و یا صفحاتی که محتوای آنها با هم تداخل دارند را از لیست مرتب شده نتایج خود خارج می کند.

در سمت چپ این موتور جستجو زمانی که نتایج نمایش داده می شود، زیر دسته بندی برای موضوع های حول محور این موضوع وجود دارد.

 

Google

چون گوگل در حال حاضر بهترین موتور جستجو می باشد، گاهی اوقات مردم کلمه "سئو" را با کلمه "سئو برای گوگل" هم معنی می دانند و تفاوتی برای آنها قائل نمی شوند و تصور می کنند که سئو فقط برای گوگل می باشد.

برای حرکت در راستای سئو شدن سایت در گوگل، بهترین قدم اینست که محتوا و تگ ها شامل کلمات کلیدی باشند و همچنین لینک های داخلی و خارجی خوب و با کیفیت را شامل شوند.عمر سایت و نوع پسوند دامنه (.Com, .gov, .edu, .Org) هم از عوامل مهم دیگر در سئوی گوگل هستند.به نکات منفی از منظر گوگل می توان به صفحه تماما عکس در سایت، محتوا و فایل های فلش، سایت هایی با محتوای کم (متن)، استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی و سرقت مطالب از سایت های دیگر اشاره کرد.

گوگل به دنبال سایت هایی است که از وب سایت های دیگر لینک خریداری می کنند تا آنها را جریمه کند (جریمه کردن و عامل بازدارندگی بیشتر در گوگل دیده می شود و همین هم باعث پیشرفت آن شده است).گوگل سایت هایی که محتوای واقعی، به روز و مرتبط را ارائه می دهند و واقعا برای خدمت رسانی تلاش می کنند را در رتبه های بالاتر قرار می دهد.همچنین افراد و متخصصان سئویی هستند که قصد دارند با روش های غیراخلاقی (سئو کلاه سیاه) رتبه خوب کسب کنند، در صورت شناسایی شدن این سایت ها توسط گوگل، آنها با جریمه های سنگین و گاها غیر قابل جبرانی رو به ور خواهند شد.

در واقع گوگل از کاربران می خواهد تا در مورد وب سایت ها نظر بدهند، اینکه آیا آنها با فریب و تقلب قصد دارند در رتبه بندی پیشرفت کنند یا واقعا خدمات خوبی ارائه می هند. با یک جستجوی ساده می توانید به این فرم نظرخواهی دسترسی داشته باشید و دید خود را نسبت به وب سایت ها بیان کنید.

 

3 موتور جستجو از دید دیگر

 

شباهت های سئو در گوگل، یاهو، بینگ

لینک ها: کیفیت بک لینک هم برای گوگل و هم برای بینگ و یاهو وزنه بسیار مهم و سنگینی محسوب می شود.پس همانطور که گفتیم وجود لینک با کیفیت که ترافیک را به سمت سایت ما هدایت کند بسیار مهم است.

نتایج برای جستجوهای محلی: محتوای صفحه باید با کلمات کلیدی براساس موقعیت جغرافیایی بهینه شود تا سایت در نتایج محلی هم بتواند موفق باشد.

جستجوی پولی: در همه آنها یکسان است، می توانید با پرداخت هزینه، سایت خود را در رتبه های بالا قرار دهید.توجه داشته باشید که این یک جایگاه موقت است.

 

تفاوت های سئو در گوگل، یاهو و بینگ

بسیاری از استراتژی های میان این سه موتور شبیه به هم می باشند، اما این تفاوت هاست که باعث می شود تا شما یک موتور جستجو را برای کار خود انتخاب کنید.قبل از اینکه استراتژی ها را بیان کنید لازم است که بدانید ما قصد برتری دادن به موتوری را نداریم و فقط قصد معرفی آنها را داریم تا بر اساس نیازتان یکی از آنها را برگزینید.

در ابتدا بگذارید نگاهی به الگوریتم های آنان بیاندازیم.خب الگوریتم گوگل به طور مداوم در حال تغییر و تحول هستند و به تغییر و میزان تقاضا و عادات جستجو بستگی دارند.زمانی که الگوریتم های گوگل به روز می شود، استراتژی های سئو برای سایت ها هم باید با این الگوریتم ها به روز و سازگار شوند.اما در سمت دیگر بینگ و یاهو شما را مجبور به سازگاری و وفق دادن نخواهند کرد؛ به این معنی نیست که Bing خود را به روز نمی کند، بلکه تغییرات زیادی را روی الگوریتم های خود اعمال نمی کند.

استراتژی سئو تماما مانند قواعد یک بازی هستند.شما ممکن است از ابتدای زمانی که ساییتان را راه اندازی کرده اید پیشرفت کرده باشید اما برای موفقیت تضمینی لازم است که در رتبه های برتر و در صفحه اول موتورهای جستجو قرار بگیرید که سئو و کارشناسان آن همانند کارشناسان دارکوب به شما راه اصلی و مطمئن را نشان خواهند داد.اگر شما می خواهید که سایتتان در رتبه های بالای موتورهای جستجو قرار بگیرد، باید وب سایت و محتوای خود را سامان دهی کنید و به موتورهای جستجویی که مایلید در آن ها در رتبه های بالا قرار بگیرید، اولویت بدهید.

به عنوان مثال گوگل بیشتر سایت هایی را که به لحاظ اجتماعی بیشتر مرتبط هستند در رتبه های بالاتر قرار می دهد؛ بینگ بیشتر واقعیت ها را مورد توجه قرار داده و اولویت ها را به سایت هایی که محبوب تر و آنهایی که روی وقایع و حقایق تمرکز دارند می دهد.

همچنین گفته می شود که بینگ بر روی شبکه های اجتماعی تاکید بسیار بیشتری دارد؛ به طوری که برای سایت هایی که دنبال کنندگان آنها در توئیتر یا فیس بوک با آنها ارتباط دارند و به شرکت یا محصولاتشان امتیاز می دهند و در کل با آنها در تماس هستند، امتیازهای ویژه ای در نظر می گیرند. و گوگل بیشتر مایل است تا رتبه های بالا را بیشتر به کسب و کارهایی که مدت بیشتری است تاسیس شده اند بدهد، اما روند بینگ اینگونه است که مایل است بیشتر به نفع کسب و کارهای کوچک کار کند.

خب اگر شرکت یا بیزینس شما هنوز در حال رشد است و این احساس را دارید که نمی توانید با شرکت های قدیمی تر در گوگل رقابت کنید، Bing انتخاب با ارزش و مناسبی برای شما می باشد.البته این نکته را نباید فراموش کرد که شرکت های معتبر نظیر شرکت دارکوب با زمان بسیار کمتری شما را در صف بزرگان حوزه فعالیتتان قرار خواهند داد.

در حالی که گوگل تفسیر سایت هایی که از فلش استفاده می کنند برایش دشوار است و امتیاز پایینی را به آنها اختصاص می دهد، اما بینگ به سایت هایی که تصاویر، فیلم و فایل های صوتی بیشتری دارند پاداش می دهد و می تواند فایل های فلش را به طور کامل تفسیر کند.اگر مایلید که از فایل های فلش استفاده کنید و به خاطر گوگل از این کار اجتناب کرده اید، می توانید از این رسانه دیجیتال و فایل فلش استفاده کنید چون بینگ رتبه ای که شایسته آن هستید را به شما خواهد داد.

کلید واژه ها یا همان کلمات کلیدی همانطور که گفته شد مهم ترین فاکتورهای سئو هستند.این استراتژی قبلا توسط موتورهای جستجو به منظور یافتن کلمات دقیق و انطباق کلمه به کلمه با جستجوی کاربران استفاده می شد.اما امروزه، گوگل مترادف کلمات کلیدی را هم در نظر می گیرد و کل متن و ارتباط آن با کلمات کلیدی آن را بررسی می کند تا از صحت انطباق کلمات کلیدی و مترادف های آن با متون اطمینان حاصل کند که نشان دهنده پیشرفت شگرف این استراتژی است، این در حالی است که بینگ هنوز به کلیدواژه های دقیق متکی است.

در مواردی که برای عبارت جستجو دو معنی و ایهام وجود دارد، گوگل رتبه بالاتر را به سایت هایی میدهد که محبوب ترند اما بینگ رتبه بالا برای نتایج و وب سایت هایی که محلی (لوکال) هستند در نظر می گیرد، که این بازهم یک مزیت دیگر برای شرکت های کوچک و محلی محسوب می شود.

Ask یک موتور جستجوی نسبتا عمومی است و ادعایی که برای خاص بودن دارد اینست که کارکرد آن برپایه سوال و جواب است و کاربر می تواند درخواست خود را به صورت یک سوال توضیحی متنی وارد کند.با رعایت کردن موارد سئو برای بینگ و گوگل می توان در اسک هم رتبه خوبی کسب کرد اما Ask بیشتر سایت هایی را نمایش می دهد که پاسخ مناسب و دقیقی برای سوال کاربر داشته باشد (این موتور در ایران طرفدار و کاربر خاصی ندارد).

در موتور جستجوی یاهو Yahoo هم یک خبر خوب وجود دارد و آن هم اینست که این موتور برگرفته از بینگ است، این یعنی بهینه سازی یک موتور، موتور دیگری را هم تحت تاثیر قرار می دهد.از طرفی هم همانطور که در مقاله متوجه شدید موتورهای جستجو از خیلی جهات بسیار شبیه به هم هستند؛ در فاکتورهای مهمی نظیر بهینه سازی آدرس، نام دامنه ها برای کلمات کلیدی، کیفیت بالای لینک ها و حضور کلمات کلیدی، Bing و Google به هم شبیه هستند.

 

بهترین موتور جستجو برای شما چیست؟

شما می توانید از روش هایی استفاده کنید که گوگل ، بینگ ، بینگ و Ask رتبه بندی را به نفع شما تغییر دهند.گوگل می تواند بهترین انتخاب برای هر سایت باشد که البته موفقیت در آن به کار و انرژی زیادی نیاز دارد اما اگر تازه کار هستید، بینگ و یاهو با سایت شما دوستانه تر برخورد می کنند.اما این به این معنی نیست که تمرکز خود را روی موتورهای جستجوی دیگر بگذارید و بی خیال بقیه شوید؛ این نکته را هم فراموش نکنید که سئو برای گوگل در هر صورت ضروری است، هرچند که زمان بیشتری بگیرد.پس بهتر است که همزمان سایت را برای تمامی موتورها به خصوص گوگل، بهینه کنید.

اما چالش اینجاست که چگونه دو یا چند موتور می توانند برای سایت به خوبی کار کنند بدون اینکه تداخلی با هم داشته باشند.بدیهی است از آنجا که موتورهای جستجو در برخی عوامل، اولویت های مختلف دارند، ممکن است لازم باشد تا محتوا را برای اولویت همه موتورها تنظیم کنیم.برای مثال از ترکیب "کلمه به کلمه" و "مترادف" برای کلید واژه ها و "ارتباط واقعی متون با کلمات کلیدی" استفاده کنید.از رسانه های دیجیتال و رابط های بصری مختلفی استفاده کنید اما تا جایی که امکان دارد تلاش کنید از Flash استفاده نکنید، در این صورت می توانید رتبه بالایی در موتورهای مختلف کسب کنید."مانند بازی پازل باید محتوای سایت را طوری سامان دهی کنیم که با تمام الگوریتم های موتورها سازگار و مرتبط باشد و تمام قطعات پازل بدون به هم ریختگی باهم جور شوند".

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز