نحوه و مراحل سئو سازی وب سایت

رتبه بندی کاربر: 4 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE

بیشتر کاربران وب هرگز بالا تر از صفحه اول نتایج جستجو نمی‌روند، از این رو لازم است که وب سایت شما دارای رتبه بالا در موتور های جست و جو جهت مشاهده شدن برای کلمات جستجوی مرتبط با صفحه شما باشد. به دست آوردن رتبه بالا در گوگل در صورت سئو نکردن سایت غیر ممکن خواهد بود؛ مگر اینکه مراحل سئوی صحیح را انجام دهید. بسیاری از شرکت‌ها در به دست آوردن رتبه به دلیل افکار اشتباه ناموفق هستند. از آنجا که همه چیز در سئو در حال دگرگونی است، سخت است که بدانیم چه روش هایی را باید در حال حاضر برای بهتر کردن رتبه بندی خود در گوگل انجام دهید. 


سئو سایت چیست؟

 سئو و بهینه سازی موتور جستجو (SEO) عمل افزایش ترافیک وب سایت از نتایج جستجوی ارگانیک گفته می شود. همه افراد می‌توانند این کار را انجام دهند و تقریباً رایگان است. اما مثل بسیاری از مورد های زندگی، موفقیت در درک  صحیح و پایبندی به اصول آن است.SEO مخفف بهینه سازی موتور جستجو است. سئو روشی است که برای کمک به یک وب سایت یا تولید محتوا در رتبه بالاتر در گوگل انجام می‌شود. تفاوت اصلی بین سئو و تبلیغات پولی این است که سئو شامل رتبه‌بندی «ارگانیک» است، سئوی ارگانیک به این معنی است که برای حضور در آن فضا پولی پرداخت نمی‌کنید.

مراحل سئو سایت چیست؟ 

فرآیند سئوی وب سایت به تمام فعالیت هایی گفته می‌شود که باید برای یک سایت اجرا شود تا به طور مداوم در موتورهای جستجو در رتبه یک دیده شود.

 در این فرآیند هر یک از اصول سئو به موارد زیر توجه می‌شود:

  •  تولید محتوا: انتشار محتوایی با ارزش که کاربران در صورت جستجو می‌خواهند ببینند.
  • سئوی فنی: اطمینان از ایندکس کردن سایت مورد نظر برای گوگل راحت باشد.
  • سئو در سایت: بهینه سازی محتوا و HTML برای کلمات کلیدی هدف وب سایت.
  • سئوی خارج از سایت: ایجاد بک لینک با کیفیت خوب به سایت برای بالا بردن اعتبار دامنه آن.

 مراحل انجام سئو سایت به چه صورت است؟

هر چند که سئو همیشه باید تکرار شود، تعدادی از مراحل سئو سایت قرار دارد که باید برای شروع یک سایت جدید در تایم مناسب انجام دهید؛ به گونه ای که از همان اول وب سایت برای ایجاد ترافیک ارگانیک و نیز رتبه بندی خوب در گوگل برای کلمات کلیدی حوزه شما بهینه سازی شود. با هدف ساخت سایت شما به عنوان مکانی عالی برای بازدید (برای هر دو کاربران دسکتاپ و تلفن همراه)، می توانید مراحل SEO زیر را برای رسیدن به این هدف انجام دهید. چند مرحله و نکات درباره نحوه سئو سازی سایت در مطالب زیر آورده ایم.

 

1- تحقیق کلمه کلیدی (Keyword Research)

این مرحله یکی از مهمترین بخش های فرایند سئوی سایت است، تحقیق کلمات کلیدی مرحله تشخیص نزدیک ترین کلمات کلیدی برای وب سایت است. تحقیق کلمات کلیدی احتیاج به ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی دارد که می‌توانند به ما برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط برای وب‌سایت کمک کنند. هنگامی که درباره یک کلمه تحقیق می کنید باید با یک کلمه کلیدی اصلی یا کلمات کلیدی پایه شروع کنید. امروزه ابزارهای رایگان و یا پولی مختلفی برای تحقیق کلمه کلیدی درهستند. در زمان انجام تحقیق کلمه کلیدی باید به چند مورد توجه کنید :

  • با کلمات کلیدی طولانی (long tail) و با رقابت کم شروع کنید: این تکنیک که در کشور ما کمتر استفاده می‌شود یک روش عالی در جذب ترافیک بیشتر برای وب سایت است، کلمات کلیدی طولانی که تشکیل شده از سه کلمه یا بیشتر از آن هستند با اینکه بازدید جستجوی کمتری دارند اما به دلیل داشتن موضوع خاص، معمولا نرخ تبدیل بالاتری را دارند، کسب ورود بیشتر و هم دریافت رتبه مناسب برای آنها به مراتب راحت‌تر است. 
  • برای دریافت ایده های بیشتر از تکمیل خودکار گوگل (Google auto complete) استفاده کنید: یکی از ابزارهایی که به ما کمک میکند گوگل است که به افراد در جست و جوی عبارت مورد نظر خود کمک می‌کند. در هنگام جستجوی یک عبارت در موتور های جست و جو، گوگل لیستی در ادامه نمایش می‌دهد که شامل متن هایی است که می‌خواهید تایپ کنید و نیز کلمات دیگری را پیشنهاد می‌دهد. کلمات پیشنهادی که مشاهده می‌کنید بر اساس جستجوی سایر کاربران و نیز محتوای ایندکس شده توسط گوگل دروب سایت‌های مختلف است. 
  • از جستجوی مرتبط گوگل استفاده کنید.

2- بهینه سازی تگ های عنوان صفحه

هنگامی که وب سایت شما در نتایج جست وجوی موضوع مورد نظر نشان داده می‌شود، عنوان در صفحه شما اولین چیزی است که افراد می‌بینند. بنابراین اهمیت زیادی دارد که عناوین شما کوتاه و قابل درک و فهم باشند. می‌توانید برای توضیحات بیشتر موضوع صفحه وب سایت متن ها را در متای خود دهید. پس از تحقیق کلمه کلیدی مد نظر خود، تگ عنوان که مهم ترین قسمت صفحه شماست که باید با ارزش ترین مکان برای قرار دادن بهترین کلمات کلیدی شماست. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط Moz، بهترین کلمات کلیدی شما در ابتدای عنوان ممکن است برای رتبه‌ بندی موتورهای جستجو مفید باشد. با این حال از استفاده بیش حد کلمات کلیدی (keyword stuffing) یا هر چیزی که می‌تواند به خوانایی عنوان لطمه بزند، اجتناب کنید. به منظور اینکه گوگل همه عنوان شما را نشان دهد، سعی کنید تعداد کاراکترهای عنوان زیر 60 باشد. همچنین مطمئن شوید هر صفحه دارای یک عنوان منحصر به فرد است و محتوا تکراری نباشند.

 3- عنوان‌های متای (Meta Titles) مرتبط ایجاد کنید

پس از گذاشتن عنوان، توضیح متا اولین چیزی است که افراد موقع بازدید از محتوای سایت شما در نتایج جستجوی گوگل (به طور مستقیم زیر URL صفحه) می بینند.

در سال 2009، گوگل اعلام کرد که توضیحات متا یک عامل در الگوریتم رتبه بندی گوگل آن نیست؛ از آنجا که این عامل در رتبه‌بندی دیگر مهم نبود، تعداد زیادی از وب مستران بهینه‌ سازی به توضیحات متا را توجه نکردند. از جهت دیگر، رفتار کاربران به الگوریتم رتبه بندی گوگل بستگی دارد. اگر تایم نگذارید توضیحات متای مربوط به موضوع و کوتاه برای تمام صفحات خود بنویسید، افراد میل نخواهند داشت که وقتی بر روی سایت شما در هنگام نمایش در گوگل کلیک کنند. اگر صفحه وب سایت شما نرخ پایینی در کلیک گوگل دریافت کند، در نتیجه باعث کاهش رتبه‌بندی شما در گوگل می شود. نوشتن یک توضیح متای خوب که در بدنه صفحه شما زمانی که یک صفحه (مقاله) جدیدی را منتشر می‌کنید زمان کوتاهی می‌برد، اما منافع سئوی آن در مدت طولانی ارزش دارد. 

 4- آنالیز رقبا

این مرحله از سئوی سایت به شما کمک می‌کند تا با به دست آوردن ایده‌های خوب و کمی تغییر در شیوه هایی که رقیب ها از آن استفاده می‌کنند بتوانید مشتریان مورد نظر را به سمت خود هدایت کنید. همه کسب و کارهای آنلاین برای رسیدن به موفقیت خود باید به این مرحله توجه داشته باشند و برای به نتیجه رسیدن این کار باید به ویژه وب سایت‌های قدیمی و که معتبر هستند را به دقت بررسی کنند؛ به دلیل این که آنها ایده‌های جذابی را اجرا کرده‌اند که بازدهی عالی داشته است. بسیاری از متخصصان سئو این مرحله را رد می‌شوند و برای بالا بردن سئوی سایت مستقیما به سراغ مرحله بعد می‌روند. بله اگر شما مبانی سئو را نمی‌دانید، همچنین قوانین رتبه‌بندی و نیز چگونه گوگل به طور دقیق رتبه‌ بندی صفحات وب سایت را تعیین می‌کند؛ بررسی دقیق و ارزیابی وبسایت فرایند مشکلی است.

 5- بهینه‌ سازی سئوی داخلی (On-Page SEO)

گوگل طی زمان هوشمندانه‌ تر شده است و فقط اضافه کردن محتوای پر از کلمات کلیدی مرتبط، پس از آپدیت الگوریتم‌های جدید به شما در کسب رتبه اول کمک نخواهد کرد. نکات و قوانین سئوی داخلی سایت که باید رعایت شود:

  • محتوای مفید و جدید بنویسید؛
  • تنها به کلمات کلیدی در محتوای خود اکتفا نکنید. به جای این کار اطلاعات ارزشمندی را به کاربران ارائه دهید؛
  • ساختار سایت و ساختار URL شما بسیار مهم می‌باشد؛
  • سایت شما باید به سرعت و بدون تاخیر زیاد بارگذاری شود؛
  • سایت باید با موبایل سازگاری داشته باشد؛
  • سایت باید به صورت منظم آپدیت شود.

6- بهینه‌سازی سئوی خارجی (Off-Page Optimization)

لینک‌ها برای رتبه بندی شدن سایت شما و ایجاد اعتماد بسیار مهم هستند. اما شما نباید لینک‌ها را از هر وب سایتی که می بینید ایجاد کنید؛به دلیل اینکه باید این لینک‌ها را از وبسایت‌های معتبر به دست آورید و آنها باید با صفحه شما ارتباط داشته باشند. اگر شما شروع به لینک دهی برای سئوی خارجی به وبسایت‌های بی کیفیت و با محتوای ضعیف کنید، نمیتوانید رتبه خوبی به دست آورید. برای این کار شما میتوانید وب سایت های معتبر را در گوگل جست و جو کنید و لینک های آن ها را دریافت کنید و به سایت خود اضافه کنید.

 7- پیاده‌سازی URLهای کاربر پسند

در هنگام طراحی URL خود، هر گاه در مورد آنچه که برای موتور جستجو مثل گوگل و همچنین کاربران بهترین است، فکر کنید. اگر URLهای شما مبهم و کوتاه که شامل کلمات نامناسب است، بازدید کنندگان و نیز موتورهای جستجو آن را درک نمی‌کنند. این موضوع تاثیر بسیاری زیادی بر روی ترافیک وب سایت می گذارد. به این گونه که اگر مفهوم کلمات برای کاربران قابل درک نباشد کاربر به سرعت سایت شما را ترک خواهد کرد. برای ایجاد URL مناسب، خلاصه مقاله خود را در حد چند کلمه درصفحه خود بگذارید؛ این کار برای خدمات بهتر سئوی سایت است باعث می‌شود صفحه شما برای کاربر جذاب تر شود و برای گوگل قابلیت درک را داشته باشد. قرار دادن واژگان جستجوی مرتبط در URL خوب است اما از استفاده بیش از اندازه کلمات کلیدی دوری کنید؛ این امر باعث می‌شود سایت شما بی کیفیت و ناشیانه شناخته شود.

 8- از خصوصیت Alt برای تصاویر استفاده کنید

با توجه به اینکه جستجوهای تصویری بخش جدایی نشدنی از سرویس گوگل است، به این خاطر مهم است که تصاویر خود را سئو یا همان بهینه سازی کنید تا بتواند گوگل آنها را بهتر درک کند. با استفاده از alt text، هر تصویری که بر روی سایت شما منتشر شده در کلمات کوتاه و دقیق توصیف می‌شود؛ به این دلیل که گوگل نمی‌تواند تصاویر شما را ببیند، بنابراین شما باید از alt text برای انتقال معنای تصاویری که قرار داده اید استفاده کنید. با خصوصیت Alt دقیق در تصاویر خود، شما برای ظاهر شدن شانس بیشتری  در جستجوهای تصویری گوگل را خواهید داشت.قرار دادن Alt در تصاویر به کاربران هم کمک میکند که در صورتی که عکس به هر دلیلی در سایت ظاهر نشود بداند عکس درباره چه چیزی است.

 9- به سایت‌های مرتبط لینک دهید

لینک دادن به سایت‌های خارجی که با موضوع صفحه شما ارتباط دارند یک روش عالی جهت نشان دادن رائه زمینه‌ (context) بزرگتر برای متن شماست.با این روش می توانید یک تجربه مثبتی برای کاربران که در صفحه سایت شما هستند ایجاد کنید و به این منظور توسط گوگل استقبال می‌شود. اگر لینک دادن شما به صورتی باشد که سایت مرتبط با موضوع شما از رقیب هایتان نباشد بسیار عالی است. برای مثال اگر وب سایتی دارید که تجهیزات تنیس می‌فروشد و می‌خواهید با یکی از دوستانتان که یک مربی تنیس است لینک دهید، یک لینک خروجی (لینک دادن از سایت خود به یک وب سایت دیگران) است؛ لینک دادن به سایت مرتبط در موضوع وب سایت شما باعث می‌شود کاربران از سایت شما به طور موقت فاصله بگیرند تا در مورد موضوعات خاصی که شما پیشنهاد داده اید را یاد بگیرند. این امر می‌تواند به نظر خوب نرسد اما چون این کارباعث جذب کاربر می‌شود گوگل این عمل را تشویق می‌کند. همچنین لینک‌های خارجی (outbound) به شما کمک می‌کنند روابطی را در ارتباط با موضوع خود ایجاد کنید. اگر می‌خواهید لینک‌های ورودی به دست آورید، انتشار لینک‌های خروجی اولین مرحله عالی برای عمل متقابل است. 

10- سرعت سایت خود را ارتقا دهید

در سال 2010، گوگل اعلام کرد سرعت صفحه وب سایت در الگوریتم رتبه بندی آن لحاظ شده است. سایت‌هایی که بارگذاری سریع دارند و زمان زیادی از کاربر را تلف نمی کنند توسط موتورهای جستجو مانند گوگل و همچنین توسط کاربران ترجیح داده می‌شوند. در بررسی سئوی سایت اگر بارگذاری بیش از 3 ثانیه طول بکشد،تقریبا نیمی از مشتریان یک صفحه را ترک می کنند؛ سرعت سایت باید برای هر وبمستر یک جزء اولویت باشد. برخی از عوامل رایج که منجر به بارگذاری پایین صفحات می‌شوند عبارتند از:

  • تصاویر بهینه نشده که بزرگ هستند زمان بارگذاری صفحه را افزایش خواهند داد.
  • زمان بسیار پاسخ سرور
  • پلاگین‌های بسیار زیاد
  • عدم فشرده‌سازی HTTP
  • حجم فایل تصاویر زیاد باشد در واقع حجم عکس ها باید کمتر از 100 کیلو بایت باشد

سئو سایت فعالیتی نیست که فقط یکبار آن را انجام دادید تمام شود. شما باید محتوای خود را جدید نگه دارید، به طور منظم محتوای به روز ایجاد کنید. اگر بر روی  بروزرسانی‌ مقالات وب سایت خود مدیریت نداشته باشید، توانایی حفظ رتبه خود نخواهید بود. بنابراین سئو یک عمل پیچیده و لازمه کار همیشه است. شما باید دانش خود را به روز نگه دارید تا رتبه‌بندی وب سایت خود را حفظ کنید.

بالا رفتن رتبه سایت

آخرین اما نه کم اهمیت ترین فاکتور، وقت آن است که نتایج تلاش های خود را بررسی کنید. به موتورهای جستجو تایم بدهید تا کار خود را به خوبی انجام دهند (از چند هفته تا چند ماه)، و سپس مداوم رتبه خود را بررسی کنید تا ببینید چه اتفاقی افتاده و پیشرفت صفحه سایت خود را پیگیری کنید. برای داشتن یک سئوی خوب برای وب سایت خود با صبر داشته باشید به خاطر اینکه در رتبه قرار گرفتن سایت شما در موتور های جست و جو کار یک روز نیست.

راه کار برای انجام سئوی خوب برای وب سایت

شما با استفاده از دو روش میتوانید شروع به سئوی سایت خود کنید:

  • دیدن آموزش گام به گام سئو که میتوانید در کلاس های آموزشگاه دارکوب شرکت کنید و یا از ویدیو های ضبط شده آموزشگاه استفاده کنید
  • سفارش سئوی سایت خود را با اطمینان کامل به سئوکارهای ماهر شرکت دارکوب بسپارید . شما حتی میتوانید از سئوی ارزان سئوی وب سایت خود را شروع کنید و نگران هزینه های سئوی سایت خود نباشید.
اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز