آماده سازی وب سایت برای سال 1398

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=770

5/5 - (2 امتیاز)

سئو و موتورهای جستجو همیشه در حال تغییر هستند. موتورهای جستجو هر روز روش ها و الگوریتم های جدیدی را برای رتبه بندی بکار می گیرند. به همین جهت ما به عنوان صاحبان وب سایت باید سایت خود را با این تغییرات هماهنگ کنیم در غیر این صورت به راحتی از رقابت باز می مانیم. در این مقاله از دارکوب نیز می خواهم به ترند هایی که در سئو وجود دارد بپردازم تا اگر وب سایت شما هنوز با آن ها هماهنگی پیدا نکرده است هر چه سریع تر برای آن اقدام کنید. یا در مواردی حتی می توانید در این رقابت از رقبای خود پیشی بگیرید پس با من همراه باشید.

 

فهرست موبایل اول

سازگاری با موبایل برای وب سایت ها مهم می باشد. از مارس 2018  گوگل فهرست موبایل اول را عملیاتی کرد. به این معنا که گوگل برای فهرست و رتبه بندی وب سایت ها از نسخه موبایلی سایت استفاده می کند. پس دیگر زمان این است که کاربران موبایلی وب سایت را جدی بگیرید و وب سایت خود را برای آن ها بهینه سازی کنید. شما می توانید برای رسیدن به این هدف دو کار انجام دهید: نسخه موبایلی برای وب سایت توسعه دهید یا اینکه از طراحی واکنش گرا استفاده کنید. طراحی واکنش گرا نیز به علت سادگی و کم هزینه بودن برای پیاده سازی و نگهداری از سوی گوگل پیشنهاد شده است. خوب اگر وب سایت شما هنوز از این ویژگی برخوردار نیست بهتر است که هر چه زودتر دست به کار شوید تا نزدیک به 50 درصد کاربران خود را راضی کرده و همچنین استاندارد های سئو را برای رتبه بندی رعایت کرده باشید.

اما اگر وب سایت شما برای کاربران موبایلی بهینه سازی شده است. باید آن را با دستگاه های موبایل مختلف برای یک تجربه کاربری بی عیب و نقص آزمایش کنید. ببینید آیا تمام صفحات و قسمت های وب سایت به خوبی در موبایل کار می کنند یا خیر. چون در نهایت این تجربه کاربری مطلوب است که برای گوگل و کاربران اهمیت دارد نه چیز دیگر.

اگر وب سایت شما تا به امروز به هر دلیل با دستگاه های موبایل سازگاری نداشته است، دیگر نمی توانید به این بهینه سازی را بی توجهی کنید. چون از این پس بخاطر ناسازگاری وب سایت با دستگاه های موبایل به تدریج رتبه وب سایت خود را به علاوه کاربران موبایلی خود از دست خواهید داد.

 

ارزش بک لینک در سال جدید

ارزش بک لینک ها در سال آینده نیز همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند. بک لینک ها نشان دهنده ارتباط یک وب سایت با وب سایت های دیگر در اینترنت است. در واقع بک لینک حکم رای اعتماد و اعتبار وب سایت ها به یکدیگر است. و مشخص می کنند که یک وب سایت دارای چه اعتبار، رتبه و موقعیتی در اینترنت و صنعت مربوطه خود است.

اما جایگاه یک وب سایت تنها از طریق تعداد بک لینک های آن مشخص نمی شود. هر روز بیش از گذشته اعتبار و اعتماد و مرتبط بودن سایتی که از آن بک لینک می آید اهمیت پیدا می کند. پس بهتر است به جای ساخت لینک های زیاد و کم کیفیت در سال آینده به فکر بر قراری ارتباط با سایت های معتبر تر صنعت خود باشید. اینطور وب سایت شما نتایج مطلوب تری از سئو دریافت خواهد کرد.

 

نگهداری و پشتیبانی از سئو

سئو مانند وب سایت یک فعالیت پویا و زنده است. سئو حاصل استراتژی های مختلف و پیچیده موتورهای جستجو برای رتبه بندی سایت ها و رقابت وب سایت ها با یکدیگر است. بنابراین مانند هر موجود زنده ایی نیاز به مراقبت و نگهداری دارد.

اما شاید سوال شما این باشد که چطور می توان از سئو نگهداری کرد؟ اول از همه ما باید همیشه حواسمان به تغییرات الگوریتم های موتورهای جستجو برای رتبه بندی و تاثیر آن بر وب سایت مان باشد. این کار اصلا ساده نیست و نیاز به یک متخصص دارد. چون موتورهای جستجو بسیار محافظ کار بوده و فوت کوزه گری خود را کامل بیان نمی کنند. چون وب سایت ها ممکن است به صورت افراطی خود را با الگوریتم ها و استراتژی های رتبه بندی وب سایت ها تطبیق بدهند. در این حالت دیگر رتبه بندی طبیعی وب سایت ها کارکرد خود را از دست داده و تنها سایت های خاص با امکانات و سرمایه بالا می توانند در رتبه بندی به جایگاهی دست پیدا کنند. بنابراین متخصصان سئو با دانش و تجربه زیاد خود می توانند تا حدی این استراتژی ها و تغییرات در موتورهای جستجو را تشخیص و گاه مهندسی معکوس کنند تا بتوانند وب سایت ها را با تغییرات روز هماهنگ کنند.

از یک طرف ممکن است وب سایت شما از روش های بهینه سازی قدیمی استفاده کرده باشد، از طرفی دیگر شاید وب سایت شما تحت تاثیر روش های سیاه سئو باشد. بدین جهت توصیه می شود که حداقل هر شش ماه یک بار وضعیت سئو و بخصوص بک لینک های وب سایت خود را بررسی کنید. شاید سئو کار شما در وب سایتی اسپمی بک لینک سازی کرده باشد یا شاید رقبای شما برای شما چنین کاری انجام داده باشند. اگرچه این ها سناریو های شناخته شده ایی برای گوگل هستند و این حالات را مدیریت می کنند تا به وب سایت ها آسیب نرسد اما در نهایت مسئولیت وب سایت و کیفیت سئو آن به عهده ی صاحبان آن است و باید در نگهداری و بهینه سازی آن کوشا باشند.

جدا از تغییرات موتورهای جستجو و تاثیر آن ها بر رتبه بندی، وب سایتی می تواند رتبه خوب خود را حفظ کند که اولا تعداد کاربران آن بالا یا در حال افزایش باشد (که محتوای با کیفیت و منحصر به فرد و پست های منظم در اینجا عامل کلیدی هستند) دوم اینکه ارتباط وب سایت با وب سایت های دیگر در حال توسعه باشد (یعنی تداوم بک لینک سازی). لازم نیست که مانند سال های اول راه اندازی وب سایت خود زمان و هزینه بالایی صرف کنید، بلکه باید در طول زمان نیز کم اما مداوم به همان تلاش ها برای نگهداری سئوی سایت ادامه دهید.

 

سرعت وب سایت

سرعت وب سایت همیشه یکی از عوامل موثر (بطور مستقیم و غیر مستقیم) بر سئو بوده است. تصور کنید که برای اولین بار وارد وب سایتی می شوید و زمان بارگذاری آن زیاد است. بدیهی است که شما از این عملکرد راضی نخواهید بود. احتمالا اگر جز کارابرن کم حوصله باشید بلافاصله وب سایت را ترک کرده و یا کمتر به آن سایت سر می زنید. این وضعیت نه تنها از سوی کاربر بلکه از سوی موتورهای جستجو مورد قبول نیست. برای همین بر سئوی سایت شما تاثیر منفی می گذارد. از سوی دیگر، زمانی که کاربران وب سایت شما را زود ترک می کنند، این ترک وب سایت از سوی موتورهای جستجو به عنوان بی کیفیت بودن وب سایت (از نظر محتوا و طراحی) ارزیابی می شود. اما با افزایش کاربران موبایل و توسعه فهرست موبایل اول این سرعت بیش از گذشته اهمیت خواهد داشت.

پس پیشنهاد می کنم در کنار بهینه سازی وب سایت خود برای موتورهای جستجو، سرعت وب سایت خود را اندازه گیری و بهینه سازی های لازم را برای آن انجام دهید. برای این بهینه سازی می توانید روی حجم تصاویر، کش مرورگر های اینترنتی، فشرده سازی فایل های وب سایت و غیره کار کنید. که یک طراح حرفه ایی با یک طراح کم تجربه وب سایت می توانند در این بهینه سازی نقش بسیار متفاوتی را بازی کنند.

 

جستجوی معنایی

در ابتدای سئو بسیار ساده بود. صفحات وب سایت ها پر بود از کلمات کلیدی و کیفیت محتوا از سوی موتورهای جستجو قابل درک نبود. امروز اما وضعیت تغییر کرده است، موتورهای جستجو رفتار کاربران را بهتر تشخیص می دهند و استفاده از کلمات کلیدی باید به طور متناسبی با محتوا انجام بگیرد. یعنی ما نمی توانیم تنها به جهت استفاده از کلمات کلیدی محتوایی را تولید کنیم، بلکه محتوا می بایست با معنا، با کیفیت و منحصر به فرد باشد.

در همین راستا و رقابتی تر شدن کلمات کلیدی، باید ما در تولید محتوا توجه خود را به عبارات جستجو همانطور متمرکز کنیم که کاربر آن ها را به کار می برد. یعنی کاربران امروز یک عبارت بلند و شاید محاوره ایی در گوگل جستجو می کنند و انتظار دارند که پاسخی مطلوب دریافت کنند. کار شما این است که این عبارات را هدف قرار داده و در محتوای سایت خود به کاربر برید.

برای شروع می توانید از LSI Keyword استفاده کنید. این عبارات معمولا پس از جستجوی یک عبارت در پایین صفحه جستجو توسط گوگل نمایش داده می شوند. یعنی عبارات مرتبط و ترکیبی از عبارت جستجو شده. ولی با این حال کاربران و مشتریان شما همیشه بهترین منبع برای درک رفتار و نیازمندهای بازار و کاربران هستند. پس همیشه از خود بپرسید که کاربر چه سوالی دارد؟ چطور آن را می پرسد؟ چطور پاسخی را انتخاب می کند؟

 

محتوای چند رسانه ایی

اینستاگرام به همه نشان داد که مردم چقدر به تصاویر علاقه دارند. اینکه چطور یک تصویر کار هزار کلمه را انجام می دهد. یک تصویر در کنار یک مقاله می تواند کمک بزرگی به برقراری ارتباط با کاربر و یا درک محتوا کند. زمانی که محتوای شما به شکل مطلوبی ارائه شود، رضایت کاربر موجب بازدید مجدد کاربر می گردد.

خوب حالا که کاربران ما آنقدر به محتوای تصویری و یا چند رسانه ایی علاقه دارند چرا نباید آن را به کاربران ارائه دهیم! قبلا به علت پایین بودن سرعت اینترنت و فراهم نبود زیر ساخت های مطلوب برای ارائه محتوای چند رسانه ایی از طریق سایت هایی مثل Youtube این فرصت (در کشور ما) خیلی قابل استفاده نبود. اما امروز می توانیم محتوای تصویر را ارزان تر (حتی با کمک گوشی موبایل) تولید کرده و آن را به راحتی از طریق سایت هایی مانند آپارات در وب سایت خود نیز به اشتراک بگذاریم.

نکته دیگر بهینه سازی این محتوا برای موتورهای جستجو است. بهینه سازی محتوای تصویری با متنی تفاوت دارد. بهتر است که ما برای محتوای چند رسانه ایی خلاصه یا رونوشتی تهیه کنیم که متن آن بهتر برای موتورهای جستجو قابل درک باشد. همچنین تگ های این فایل ها باید به طور دقیق تری نوشته شوند تا شانس رتبه گیری آن ها افزایش یابد.

 

اسنیپت ها برای سئو

اگر دقت کرده باشید چند وقتی هست که گوگل در صفحه نتایج جستجو اسنیپت هایی را برای پاسخ سریع به جستجوی کاربران نمایش می دهد. البته های سوال ها و عبارات به طور کامل توسط اسنیپت ها پاسخ داده نشده اند. کار شما این است که به سوالاتی برای این اسنیپت ها در سایت خود پاسخ دهید. شاید این اسنیپت ها باعث شده باشند که کاربران در همان صفحه نتایج جستجو پاسخ خود را یافته و وارد وب سایت نشوند، ولی همیشه اینطور نیست. اما در مقابل وب سایت شما می تواند بیشترین اسنیپت را به خود اختصاص دهد و این باعث شناخت بیشتر و نرخ بالاتر کلیک برای وب سایت شما می گردد.

 

استفاده نام تجاری به عنوان سیگنال سئو

نام تجاری شما می تواند برای سئو نیز مفید باشد. چون گوگل نام های تجاری را می شناسد. مثلا نام تجاری دارکوب در طراحی وب سایت پس از بیش از 15 سال تجربه و فعالیت مستمر برای بسیاری شناخته شده است. کاری که شما باید بکنید این است که هر چه می توانید در هر کجا این نام تجاری را ثبت و ذکر کنید. همه مردم درباره برند های معروفی مثل نایکی و آدیداس صحبت می کنند. اما تا روزی که شما به چنین جایگاهی حداقل در صنعت خود برسید لازم است ارتباطات خود را گسترش داده و بحث هایی را در حاشیه برند خود شکل دهید. لازم نیست که این ذکر نام برند همراه با ارائه لینک باشد. حتی ذکر کردن نام برند بودن لینک از سوی گوگل قابل تشخیص است. وب سایت و وبلاگ نویسان زیادی وجود دارند که درباره کسب و کار های مختلف می نویسند. به وب سایت های آن ها سری بزنید، شاید بتوانید به صورت متقابل برند های یکدیگر را تبلیغ کنید بدون اینکه هزینه ایی متوجه طرفین باشد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز