اصطلاحاتی در زمینه ی طراحی وب که هر بازاریاب باید بداند

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=4774

4/5 - (5 امتیاز)
اصطلاحات طراحی وب

اصطلاحات تخصصی طراحی وب و بازاریابی دیجیتالی

وقتی شما در هر زمینه ای یک تازه کار باشید ممکن است با اصطلاحاتی مواجه شوید که معنا و مفهوم آن را به خوبی درک نکنید. عدم درک این اصطلاحات اولیه ممکن است گاهی برای شما در درک مطالب بعدی و مرتبط با آن اصطلاح خاص مشکلاتی ایجاد کند. به همین دلیل در این مقاله می خواهیم به معنا و مفهوم یک سری اصطلاحات تخصصی در زمینه ی طراحی وب و بازاریابی اینترنتی بپردازیم.

طراحی اول-موبایل

در سال 2018، 58% از بازدید های وب سایت ها از طریق دستگاه های تلفن همراه انجام می شد. در آن سال پیش بینی می شد که این تعداد بازدید سالانه افزایش هم داشته باشد. اما این برای بازاریابانی که در حال توسعه ی وب سایت هایی جدید می باشند، چه معنایی می تواند داشته باشد؟ این بدان معناست که آنها باید در حال تمرکز بر روی مخاطبین در حال افزایش باشند.

طراحی اول-موبایل به طور خیلی ساده به اولویت بندی در پروسه ی طراحی اشاره دارد. طراحان به جای تمرکز بر روی ارائه ی تجربه ی دسک تاپ، از ابتدا بر نسخه های موبایل وب سایت تمرکز می کنند.

این تغییر جهت نه تنها بر طراحی فنی سایت اثر می گذارد، بلکه تفکر طراحی مینیمالیستی را وارد پروسه ی طراحی می کند. نتیجه ی این کار ارائه ی یک تجربه ی کاربری بهتر می شود. زیرا طراح به جای تمرکز صرف بر زیبا شناسی سایت بر حل مشکلات فنی طراحی تمرکز می کند.

لازم به ذکر است که همه ی دسته های وب سایت ها از تفکر “طراحی اول برای موبایل” استقبال نمی کنند. بسیار مهم است که رفتار کاربر را هنگام طراحی هر پروژه ای در نظر بگیرید. به طور مثال، نرخ تبدیل تجارت های الکترونیک در نسخه های دسکتاپی 2.1 برابر بیشتر از نسخه های موبایلی می باشد.

بک لینک

پیوند ورودی از یک صفحه ی وب به دیگر صفحات.

سفر خریدار

منظور از سفر خریدار، یعنی تحقیق در مورد محصول و یا سرویسی و کسب دانش برای خود قبل از هر تصمیم خریدی از سوی کاربر می باشد.

بازاریابی محتوا

یک رویکرد استراتژیک برای بازاریابی است که متمرکز بر ایجاد و انتشار مداوم محتوای با ارزش و با کیفیت برای جذب و تبدیل مخاطبان هدف می باشد.

معیار محتوا

معیار محتوا یک سیستم اندازه گیری است که اشخاص و شرکت ها برای تعیین میزان موفقیت محتوای خود از آن استفاده می کنند. معیار محتوا شامل موارد گوناگونی از جمله ترافیک، اشتراکات اجتماعی، جذب، نرخ تبدیل، تعداد هدایت های تولید شده، زمان حضور در سایت، بازدید های از صفحه و … می باشد.

محیط های صحنه سازی

محیط های صحنه سازی (یا همان جعبه های شن) طراحی شده اند تا به بازاریابان و توسعه دهندگان وب محیطی ایمن و خصوصی را برای آزمایش ویژگی ها و محتوای وب سایت جدید بدهند. آنها معمولاً یک کپی از سایت تولیدی و یا فعال شما هستند و محتوا پس از اینکه تأیید شدند، می توانند در محیط فعال گذارده شوند.

فراتر از محتوا، مهم است که عملکرد جدید قبل از قرار داده شدن در محیط فعال، امتحان شود. این موضوع به خصوص هنگام استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس و یا دروپال که بروزرسانی ها و پلاگین ها می توانند یک وب سایت فعال را خراب کنند و یا به طور کامل از بین ببرند، مهم می باشد.

اکثر پشتیبان های میزبان مدیریت شده، محیط های صحنه سازی دارند. زیرا محیط های صحنه سازی یک قدم کلیدی برای نگهداری کیفیت محتوا می باشد و همچنین با استفاده از آنها می توانید اطمینان حاصل کنید که سایت شما در زمان اجرا خراب نمی شود.

معماری اطلاعات

معماری اطلاعات راهی فراتر از سلسله مراتب محتوا و صفحه شما می باشد. وب سایت شما پیش از توسعه ی کلی محتوا بایستی یک داستان برای گفتن داشته باشد و به سه سؤال اولیه پاسخ دهد:

اینکه وب سایت شما در چه موردیست؟ برای چه کسی طراحی شده است؟ و چه ارزشی را به مخاطب هدف ارائه می دهد؟ بعد از اینکه به این سه سؤال پاسخ داده شد، شما می توانید ساخت معماری محتوای وب سایت را شروع کنید. معماری اطلاعات شما به استراتژی برند شما بسیار نزدیک است.

با پاسخ سؤالات مطرح شده شما می توانید اولویت های پیام رسانی خود را مشخص کنید. به طور مثال اگر شما وب سایتی دارید که در آن محصولاتی می فروشید، می توانید با شروع به اینکه وب سایت شما در چه موردیست، شروع کنید.

و یا اگر به طور مثال شما یک برند شناخته شده هستید و نیازی به مانور به تبلیغ محصولات خود ندارید، می توانید با پاسخ به سؤال ” برای چه کسی” شروع کنید و تلاش خود را برای نمایش یک سبک خاصی از زندگی و برقراری ارتباط با مخاطبان خود بگذارید.

مهم نیست که وب سایت شما چقدر بزرگ و یا کوچک باشد، صرف زمان برای محتوا و استراتژی پیش از شروع هر کار خلاقانه ای همیشه بهترین سرمایه گذاری می باشد. خیلی مهم است که یک معماری سایت ساختاریافته منتشر کنید.

پلاگین

اکثر بازاریابانی که با وردپرس سر و کار دارند با معنا و مفهوم پلاگین آشنایی دارند. پلاگین ها بلوک های سازنده ی عملگر هستند که به توسعه دهندگان وب سایت ها این امکان را می دهند تا بتوانند عملکرد های یک وب سایت را به سرعت و به آسانی بدون نوشتن حتی یک خط کد به آن اضافه کنند. به طور حتم این موضوع در نهایت می تواند منجر به صرفه جویی زیادی در زمان و هزینه ها شود. به همین دلایل از پلاگین ها به طور چشمگیری استفاده می شود.

پلاگین های زیادی در وردپرس وجود دارد. بخشی از این پلاگین ها به پلاگین های اولیه و یا اصلی معروف می باشند. این پلاگین ها معمولاً مجوز و یا هزینه ی اشتراک دارند. از آنجا که توسعه دهندگان به پلاگین های اصلی نیاز دارند، بروزرسانی پلاگین های اولیه بیشتر انجام می شود.

اگر با یک توسعه دهنده ی وب کار می کنید از وجود و یا عدم وجود پلاگین هایی که به هزینه های دائمی مجوز نیاز دارند، اطمینان حاصل کنید. این موضوع به دو دلیل مهم است:

  1. به عنوان یک کاربر نهایی بایستی اطمینان حاصل کنید که مجوز پلاگین به نام شما می باشد و نه به نام توسعه دهنده.
  2. برای اینکه اطمینان حاصل کنید که پلاگین شما مرتب بروزرسانی می شود، بایستی مجوز را بروز نگه دارید. در صورت منقضی شدن مجوز، خیلی از توسعه دهندگان پشتیبانی و بروزرسانی را متوقف می کنند.

قالب ها در مقابل چارچوب ها

در بحث قالب ها و چارچوب ها اشتباه زیاد پیش می آید.

قالب ها در واقع الگوهایی از پیش طراحی شده هستند که برای یک صنعت و یا تجارت خاص ایجاد می شوند. انعطاف برخی قالب ها زیاد است و برخی خیر.

در مقابل چارچوب ها هیچ طراحی از قبل مشخص شده ای ندارند و می توان با استفاده از آنها هر نوع طرحی را بر اساس نیاز پروژه پیاده سازی کرد. در واقع چارچوب ها مانند یک زمین خالی می مانند. چارچوب ها از نظر سفارشی سازی بسیار انعطاف پذیرند.

نتیجه

دانستن اصطلاحات پر کاربرد و تخصصی طراحی وب می تواند هم برای کاربران و هم برای طراحان و بازاریابان دیجیتالی مفید و مؤثر باشد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز