اهمیت تولید محتوا قبل از طراحی

نوشته شده توسط خانم بربروشان

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=589

5/5 - (1 امتیاز)

اساس هر وب سایتی محتوای آن است . در اصل مخاطبان و کاربران برای دیدن محتوای وب سایت ها به آنها مراجعه می کنند . محتوا هم کاربران را یاری می کند و هم برای بهبود کسب و کار ضروری و لازم است . وب سایت ها بدون محتوا عملا سایت نیستند . محتوا چیست ؟ چگونه محتوا بر طراحی یکی وب سایت تاثیر می گذارد ؟ این سوالات معمولا برای کسانی که قصد راه اندازی وب سایت را دارند پیش می آید . در این مقاله سعی داریم به بررسی محتوا و اهمیت آن بپردازیم .

اهمیت تولید محتوا

محتوا وب سایت چیست ؟ محتوا شامل هر المان و عنصری در وب سایت است . از نمونه های رایج محتوا به متن ، تصاویر ، فیلم های ، پیام های خطا ، آیتم های منو ، تماس ها ، فرم ها و … می توان اشاره نمود . همه این عناصر با کد نویسی و دستور العمل های خاصی یک وب سایت را تشکیل می دهند . منطقی است که قبل از طراحی وب سایت باید برای تولید محتوا برنامه ریزی کرد .

محتوای سایت مانند مصالح ساختمان هستند . برای ساخت ساختمان باید از قبل مصالح آن را آماده نمود . تیر آهن ها ، بلوک های سیمانی ، بتن ها و … همه و همه باید با هم ترکیب شوند تا در آخر یک ساختمان ساخته شود . محتوا نیز نقطه مرکزی بسیاری از بخش ها در یک وب سایت است. همانطور که گفته شد دلیل اصلی اغلب افراد در مراجعه به وب سایت ها ، رویت محتوای سایت است . محتوا یک عنصر محوری در طول طراحی وب سایت می باشد .

اگر قبل از طراحی وب سایت برای تولید محتوا برنامه ریزی شود ، طراحی سایت به سادگی انجام خواهد شد . برنامه ریزی برای تولید محتوا باعث ایجاد یک چارچوب منظم برای طراحی وب سایت می شود . محتوا علاوه بر اینکه بر طراحی سایت تاثیر گذار می باشد ، برای بهینه سازی و سئو سایت نیز امری حیاتی است .

در سال های اخیر content marketing در بین مباحث طراحی وب سایت و بازاریابی آنلاین بسیار رواج یافته است . اهمیت محتوا این روز ها بر هیچ کس پوشیده نیست . محتوا فقط برای وب سایت ها نیست ، یک مصاحبه تلویزیونی ، کنفرانس های مختلف و … نیز نیازمند محتوا هستند . محتوای قوی تاثیر فوق العاده ای بر جذب مخاطب و کاربر دارد .

طراحی سایت و تولید محتوا

پس همانطور که گفته شد در شروع طراحی وب سایت باید ابتدا بنیاد آن را ایجاد کرد . برخی از اقلام مهم در محتوا که در مرحله تعریف باید مشخص شوند ، می توان به نقشه سایت و فریم ها اشاره نمود . این عناصر تا حد زیادی مربوط به محتوای سایت هستند و بخش اصلی پایه سایت را در بر می گیرند .

Sitemap لیستی از هر صفحه در سایت است که در صفحه اصلی قرار می گیرد . برای آنکه طراحی وب سایت با برنامه ریزی دقیق پیش رود بهتر است از قبل Sitemap را روی کاغذ یا هر نرم افزار دیگری پیاده سازی نمایید . سایت مپ همان چارچوب طراحی سایت می باشد . نقشه سایت در هر صفحه از وب سایت به کاربر کمک می کند تا بخش های مورد نظرش را سریعتر بیابد . فریم یا همان قالب بر اساس نقشه وب سایت طراحی می شود . Wireframes را می توان با طرح های یک خانه مقایسه کرد. در قالب سایت ، طرح بندی های مختلف صفحه ، سلسله مراتب کلی محتوا و … را طرح بندی می کنیم . بدون این طرح بندی نحوه نمایش محتوا در یک صفحه بی فایده می باشد .

پایبندی به این الگوی طراحی به کاربران کمک می کند تا در سایت به راحتی پیمایش کنند و آنچه می خواهند را به سادگی بدست بیاورند . محتوا یک جز کلیدی است که برای ایجاد یک سلسله مراتب در یک صفحه ضروری می باشد .

سلسله مراتب به تعادل صفحه و هدایت کاربر از طریق محتوای صفحه کمک می کند و در نهایت آنها را به سمت دستیابی به اهداف خود در وب سایت هدایت می کند .

طرح بندی صفحه می تواند تفاوت بین یک جمله از متن را با چند پاراگراف از متن تغییر دهد . همچنین بر سلسله مراتب یک صفحه تاثیر می گذارد . روشن است که چگونه محتوا می تواند طرح و قالب را تغییر دهد. علاوه بر این ، محتوا نیز می تواند بر ساختاری که برای پشتیبانی از طرح بندی صفحه و عملکرد ساخته شده است تاثیر بگذارد.

به طور خلاصه می توان گفت محتوای وب سایت چارچوب کلی وب سایت را مشخص می کند پس باید قبل از طراحی به طور کامل برنامه جامع ای برای تولید محتوا به صورت مکتوب نوشته شود .

اگر خودتان طراح هستید از این برنامه در طراحی وب سایت استفاده کنید . در غیر این صورت برنامه تولید محتوا را در اختیار طراح قرار دهید .

یک طراح اولین کاری که برای طراحی وب سایت باید انجام دهد ، در نظر گرفتن یک طرح و چارچوب برای طراحی قالب می باشد . این چارچوب همان محتوا سایت است . با این کار به طور نا خواسته یک برنامه ریزی دقیق برای طراحی وب سایت در نظر گرفته می شود . به این منظور طراح باید نوع محتوا ، حجم آن ، المان ها و عناصر موجود و … را در نظر بگیرد . به همین دلیل بهتر است هر آنچه در ذهن دارد را روی کاغذ پیاده کند . حتی کشیدن چند شکل ساده در کاغذ می تواند به طراح کمک شایانی کند .

اهمیت تولید محتوا قبل از طراحی

وقتی تولید محتوا در یک برگه ساده طراحی شود ، به سادگی می توان طراحی وب سایت را فاز بندی کرد . فاز بندی باعث می شود طراحی وب سایت در یک زمان مشخص شروع و به پایان برسد . زمان تحویل وب سایت برای بسیاری از مشتریان مهم است و اغلب آنها در مراجعه به شرکت های طراحی وب سایت به دنبال یک زمان مشخص برای تحویل وب سایت هستند . اگر طراحی وب سایت با زمانبندی مشخص انجام گیرد می توان یک بازه زمانی مشخص را به کارفرما اعلام نمود .

مهم ترین نکته انتخاب رنگ مناسب برای قالب می باشد . با توجه به محتوای سایت و همچنین نوع سایت و نوع کارایی آن انتخاب یک پالت رنگی مناسب به بهبود رابط کاربری و تجربه کاربری تاثیر به سزایی می گذارد .

اگر رابط کاربری و تجربه کاربری در یک وب سایت به درستی صورت گیرد رضایت کاربران و موتور های جست و جو را در پی خواهد داشت .

رابط کاربری همان المان ها و عناصری هستند که باعث ارتباط کاربر با وب سایت و مدیر سایت می شوند . در تولید محتوا به رابط کاربری باید توجه ویژه ای کرد . کاربر باید بتواند به راحتی با وب سایت ارتباط برقرار نماید .

تجربه کاربری نیز تجربه ای است که کاربر بعد از بازدید از وب سایت به دست می آورد . تجربه خوب کاربر به عوامل مختلفی بستگی دارد که بسیاری از موارد آن مربوط به محتوای وب سایت است از جمله :

  • محتوای مناسب و جذاب
  • تصاویر و ویدئو های موجود در وب سایت
  • منوی ناوبری
  • سادگی دسترسی به تمامی قسمت های سایت
  • سرعت بارگذاری وب سایت
  • و …

مطالب گفته شده تمام عناصر موجود در محتوا را در بر گرفت . یکی از مهمترین موارد موجود در محتوا متن ها و مقاله ها هستند . بازاریابی محتوا عنوانی است که در سال های اخیر در بازاریابی اینترنتی مورد اهمیت قرار گرفته است . بازاریابی محتوا به جذب مخاطب بیشتر و افزایش مشتری کمک شایانی می کند . محتوای وب سایت اگر به درستی تولید شود می تواند بر رونق کسب و کار تاثیر زیادی بگذارد . علاوه بر آن همانطور که گفته شد محتوای مناسب بر سئو و بهینه سازی وب سایت تاثیر زیادی دارد به طوری که اغلب کارشناسان سئو این روز ها فقط روی تولید محتوا تمرکز دارند . محتوایی که تولید می شود باید در نهایت رضایت کاربر و موتور های جستجو را در پی داشته باشد . برای تولید محتوا توجه به موارد زیر می تواند بر بهینه سازی تاثیر گذار باشد .

محتوا منحصر بفرد : محتوایی که در وب سایت درج می شود باید فقط مربوط به سایت شما باشد و در سایت دیگری وجود نداشته باشد . محتوای کپی و تکراری اثر مخربی بر رتبه سئو دارد . همچنین اگر محتوا جدید و به روز باشد و تاثیر خوبی بر بهینه سازی وب سایت می گذارد .

محتوا کامل و جامع : در گذاشته محتوا وب سایت ها حدود 500 تا 700 کلمه بود . اما امروزه اگر طول محتوا در این حد باشد محتوا ناقص محسوب می شود . متوسط طول محتوا در سال 2018 بین 1500 تا 2000 کلمه عنوان شده است . همچنین اگر بیشتر از 2400 کلمه باشد باعث از دست دادن کاربران می شود .

حذف محتوا قدیمی و به روز رسانی آنها : در بسیاری از وب سایت ها مقالاتی وجود دارد که بنا به قوانین گذشته سئو درج شده اند . همانطور که گفته شد ، سئو همیشه در حال تغییر و توسعه است . به همین دلیل بهتر است به صورت دوره ای مقالات گذشته را بررسی کنید . اگر آن مقالات به صورت کامل منسوخ شده اند آنها را حذف کنید اگر کامل نیستند آنها را توسعه دهید . محتوای قدیمی بسیار مهم است به همین دلیل پیشنهاد می کنیم مقاله حذف محتوای قدیمی وب سایت و تاثیر آن بر سئو و ترافیک وب سایت مطالعه نمایید .

بازاریابی محتوا : بازاریابی محتوا کمک به جذب مشتری می کند . به همین دلیل محتوایی که تولید می شود باید مفید و کاربردی برای کاربر باشد . محتوا وب سایت حتما نباید محصولات را در بر بگیرد توضیح کاربرد آنها نوعیی بازاریابی محتوا است .

پس می توان فهمید تولید محتوا و content marketing مهمترین بحث این روز ها می باشد .

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز