سیستم شبکه بندی طراحی وب

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=4647

4.2/5 - (9 امتیاز)

همه ی وب سایت های عالی و کارآمد یک حس هنری و تعادل را به کاربران انتقال می دهند. این موضوع اتفاقی نیست.

بر اساس آمار و گزارشات می توان گفت تقریباً 95% اولین تصور بازدیدکنندگان از حرفه و شغل شما بر عهده ی طرح وب سایت شما می باشد. یک طرح وب خوب می تواند از جهات مختلف به تجارت شما کمک کند.

امروزه بیش از هر زمان دیگری، طرح وب سایت شما می تواند بر استراتژی بازاریابی شما تأثیر گذار باشد. با استفاده از سیستم شبکه بندی می توانید طرح های مؤثرتری ارائه دهید.

سیستم شبکه بندی چیست؟

اگر به وب سایت های پربازدید خود دقت کنید، احتمالاً متوجه چیدمان مشابه یکدیگر آنها می شوید. در همه ی آنها حتماً بلوک های تصاویر، نوار پیمایش و خطوط عمودی و افقی را مشاهده خواهید کرد. طراحان وب حرفه ای معمولاً طراحی های خود را با استفاده از الگو های شبکه بندی انجام می دهند و یا یک الگوی شبکه بندی را بر روی طراحی های خود قرار می دهند.

یک گراید یا شبکه می تواند متشکل از چندین خطوط عمودی و افقی باشد که یک مربع، مستطیل و دیگر اشکال هندسی را می سازد. شما به عنوان یک طراح سایت می توانید شبکه ی سفارشی خود را برای پروژه هایتان داشته باشید.

شاید شما بخواهید که ظاهر وب سایت شما مانند یکی از رسانه های اجتماعی باشد. در این صورت برای سیستم گرید بندی خود ایده ی واضح و مشخصی برای چیدمان بلوک های عکس و متن دارید.

همه ی شبکه بندی ها به طور بالقوه منحصر به فرد هستند. این موضوع به طراحان وب آزادی زیادی می دهد.

بسیاری از وب سایت هایی که امروزه می بینیم از سیستم شبکه بندی برای بهینه سازی لایه های وب خود استفاده می کنند. معمولاً این ساختار یا نامرئی است و یا بسیار ظریف است و جایگاه عناصر، فضای خالی بین عناصر و مرز های بلوک را مشخص می کند. امروزه به دلیل مزایای زیادی که سیستم گرید بندی دارد، بسیاری از طراحان برای سهولت طراحی وب و بهره مندی از مزایای آن به استفاده از سیستم های شبکه بندی رو آورده اند.

سیستم گرید بندی یک سیستم منعطف است که به طراحان در دستیابی به انسجام و سازماندهی صفحه کمک می کند. از سیستم شبکه بندی برای سازماندهی محتوای صفحه استفاده می شود. این سیستم، صفحه را به ستون ها و ردیف هایی برای جاگذاری عناصر در صفحه تقسیم می کند. سپس عناصر بر روی این خطوط افقی و عمودی تراز می شوند. در واقع تمام وب سایت هایی که از استاندارد های معمول طراحی پیروی می کنند، از این شبکه برای تراز کردن عناصر بصری استفاده می کنند.

چرا سیستم شبکه بندی؟

استفاده از سیستم شبکه بندی مزایای زیادی را برای طراحان دارد. از جمله ی این مزایا می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

مزایا

  • با استفاده از سیستم گرید بندی، شما می توانید تعادل را در وب سایت خود حفظ کنید. این بدان معناست که همه ی عناصر در یک تناسب درست در صفحه قرار می گیرند.
  • با استفاده از یک سیستم شبکه بندی می توانید حس بهتری را به کاربران انتقال دهید. استفاده از شبکه ی گرید بندی یک ظاهر قابل فهم تری را به شما ارائه می دهد. همچنین استفاده از آن می تواند از هدر رفتن فضاها و یا درهم و برهم بودن صفحه جلوگیری کند.
  • با استفاده از سیستم شبکه بندی شما می توانید راحتتر عناصر را در صفحه جابجا کنید. به جای حرکت دادن یک عنصر به یک نقطه ی تصادفی در صفحه می توانید با استفاده از مزربندی های افقی و عمودی این کار را بسیار آسانتر انجام دهید.
  • با استفاده از سیستم گرید بندی می توانید تصاویر و متون را بهتر در صفحه ی خود جاگذاری کنید. این موضوع به جذابیت ظاهری وب سایت شما کمک فراوانی می کند.
  • استفاده از سیستم گرید بندی به شما این امکان را می دهد که راحتتر بتوانید به کاربران خود دلیل استفاده از یک عنصر یا جنبه ی خاص طراحی را توضیح دهید.
  • صفحاتی که در آنها از سیستم گرید بندی استفاده شده است، از هرج و مرج دور هستند و در واقع ظاهری تمیز، ساختار یافته، ساده و قابل فهم دارند. کاربران می توانند محتوای این نوع صفحات را براحتی ببینند و درک کنند.
  • سیستم گرید بندی باعث وحدت و انسجام عناصر در یک قطعه و نهایتاً ایجاد ثبات در صفحه می شود. با استفاده از این چارچوب ها، طراحان وب می توانند ساختاری قابل استفاده و منطقی برای صفحات خود داشته باشند و وب سایت خود را بر پایه ی آنها راه اندازی کنند.

معایب استفاده از سیستم شبکه بندی

اگرچه استفاده از سیستم گرید بندی مزایا زیاد و خوبی دارد، اما معایبی هم نیز دارد.

  • برخی طراحان می گویند که استفاده از سیستم شبکه بندی باعث از بین رفتن خلاقیت می شود و طراحان ملزم به بودن در یک چارچوب خاص هستند و نمی توانند فراتر از آن بروند.
  • سیستم های گرید بندی باعث ایجاد طراحی های خسته کننده و ایستا می شوند.
  • طرح های منطبق با سیستم شبکه بندی، گاهی باعث از بین رفتن زیبایی خاص وب سایت می شوند.
  • برخی طراحان می گویند که سیستم های گرید بندی ماهیت محدود کننده ای دارند.

گرایشات طراحی سایت مدرن

از دیگر عوامل مؤثر در ایجاد تجربه ی کاربری مثبت که در وب سایت های مدرن استفاده می شود، می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

استفاده از فضاهای سفید در طرح وب سایت

وجود فضای سفید در طرح وب سایت به بازدیدکنندگان کمک می کند تا بتوانند براحتی از یک عنصر به عنصری دیگر حرکت کنند. فضا های سفید، یک شبکه ی بصری منسجم را ایجاد می کنند که در آن هیچ عنصری از کل فاصله نمی گیرد.

وجود فضای سفید در صفحه باعث استراحت چشم کاربران می شود و با تعریف روابط بین عناصر داخل صفحه به درک مطالب کمک می کند.

اگر دو عنصر داخل صفحه خیلی بهم نزدیک باشند، باعث خطای دید انسانی می شوند و ممکن است یکی تصور شوند. از طرفی اگر دو عنصر در صفحه از هم خیلی دور باشند، عدم تمرکز را سبب می شوند.

فضاهای سفید در وب سایت شما این امکان را به کاربران می دهد تا بتوانند سلسله مراتب وب سایت شما را بشناسند. کاربران از فضاهای سفید به منظور شناسایی مهمترین مطالب استفاده می کنند. بنابراین، آگاهی از نحوه ی استفاده از فضاهای سفید در وب می تواند باعث ایجاد تجربه ی کاربری بهتر شود. با استفاده از سیستم شبکه بندی بهتر می توانید این موضوع را پوشش دهید.

استفاده از عنوان کل صفحه

قرار دادن عنوان صفحه در بالا و سمت چپ باعث جذابیت بیشتری می شود. بسیاری از وب سایت های مدرن از این طرح برای صفحات خود استفاده می کنند. دلیل آن هم اینست که بیشتر افراد به بالا و سمت چپ صفحه توجه بیشتری دارند.

خلاصه

از سیستم شبکه بندی می توانید قبل و یا بعد از طراحی استفاده کنید. با استفاده از این سیستم می توانید صفحاتی زیباتر، ساده تر، قابل فهم تر و منسجم تر ارائه دهید.

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز