طراحی پورتال و یا طراحی وب سایت؟

نوشته شده توسط خانم بربروشان

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=8650

5/5 - (3 امتیاز)

اگر به دنبال راه اندازی و طراحی وب سایت هستید، حتما سوالات زیادی در ارتباط با نوع وب سایت و موارد مربوط به آن، ذهن شما را درگیر خود کرده است.در واقع طراحی وب سایت برای یک کسب و کار مهمترین فعالیت دیجیتال مارکتینگ است. وب سایت ها برای یک کسب و کار می توانند نقش حیاتی داشته باشند. این روز ها ارتقا یا شکست یک تجارت تا حد زیادی به وب سایت و پایگاه اینترنتی آن بستگی دارد.

اگر در فکر طراحی سایت هستید، باید از نوع وب سایتی که در نظر دارید، آگاهی کامل داشته باشید. راه اندازی یکی سایت وقت و هزینه زیادی می خواهد به همین دلیل دقت در طراحی و راه اندازی سایت بسیار مهم است. وب سایت ها برای هر نوع کسب و کار و تجارتی قابل طراحی هستند و می توان با استفاده از آنها موفقیت های بی شماری در کار بدست آورد. به شرط آنکه وب سایت مورد نظر مناسب با تجارت مربوطه باشد.

شما قبل از هر چیز باید از نوع وب سایتی که می خواهید، آگاهی های لازم را کسب کنید. به عنوان مثال باید بدانید که طراحی پورتال می خواهید یا طراحی وب سایت؟ طراحی سایت فروشگاهی می خواهید یا طراحی سایت شرکتی؟ تمامی این موارد قبل از اقدام به طراحی باید مشخص شوند. در ادامه به بررسی این موارد مهم خواهیم پرداخت.

طراحی سایت

وب سایت ها نوعی پایگاه اینترنتی هستند که با اهداف مختلف طراحی و راه اندازی می شوند. طراحی وب سایت اغلب با هدف تبلیغات، آشنایی مردم با برند، فروش محصولات، ارائه خدمات و … انجام می گیرد. سایت ها انواع مختلفی دارند و می توان آنها را برای هر نوع کسب و کار و تجارتی طراحی نمود. از انواع مختلف وب سایت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • وب سایت شرکتی
  • فروشگاه اینترنتی
  • سایت دایرکتوری
  • سایت خبری
  • وب سایت های دانلود فایل های چند رسانه ای
  • سایت درج آگهی
  • وبلاگ ها و سایت های شخصی

همانطور که گفته شد، برای هر موضوع و تجارتی می توان یک سایت طراحی نمود. وب سایت ها از هر موضوعی که داشته باشند، یا به صورت داینامیک یا به صورت استاتیک طراحی می شوند. وب سایت های استاتیک از چند صفحه html تشکیل شده اند که باید توسط برنامه نویس طراحی شوند. این نوع سایت ها فاقد سیستم مدیریت محتوا هستند و برای افزودن یا تغییر هر صفحه از آن نیاز به برنامه نویسی است. وب سایت های داینامیک که غالبا با استفاده از سیستم مدیریت محتوا و توسط طراح، طراحی می شوند، قابلیت تغییر و افزودن موارد جدید را دارند. اغلب سایت های موجود وب سایت های داینامیک هستند که با استفاده از CMS طراحی شده اند.

سیستم مدیریت محتوا یا CMS: Content Management System یک نرم افزار برای طراحی و مدیریت محتوای وب سایت است. CMS ها نیز در انواع مختلف طراحی و عرضه شده اند. از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا می توان وردپرس wordpress را معرفی کرد. بیشتر وب سایت های موجود بر اساس این CMS طراحی شده اند.

وردپرس برای طراحی انواع مختلف وب سایت مناسب است. این پلتفرم به صورت رایگان در دسترس بوده و متن باز می باشد. استفاده از وردپرس برای بسیاری از افراد که با دانش طراحی سایت آشنایی ندارند بسیار ساده است. همچنین میلیون ها قالب آماده وردپرس وجود دارد که می توان از آنها برای طراحی وب سایت استفاده نمود. اما ما به شما توصیه می کنیم از این کار پرهیز نمایید.

اگر به دنبال طراحی وب سایت ارزان هستید نباید از قالب های آماده وردپرس که در بسیاری از وب سایت ها موجود است، استفاده کنید. این قالب ها اغلب تکراری هستند و در طراحی آنها اصول سئو رعایت نشده است. و نکته مهمتر اینکه، طراح این قبیل قالب ها مشخص نیست به همین دلیل قابلیت توسعه ندارند. به جای استفاده از قالب آماده وردپرس رایگان، به شما پیشنهاد می کنیم از فروشگاه قالب شرکت طراحی وب سایت دارکوب، قالب مورد نظر خود را انتخاب و خریداری نمایید. تمامی این قالب ها توسط طراحان شرکت دارکوب از پایه و بر اساس اصول فنی سئو طراحی شده اند. به همین دلیل توسعه آنها بسیار ساده است و شما هر زمان که بخواهید می توانید قابلیت های جدید به وب سایت خود اضافه کنید.

طراحی پورتال

پورتال (درگاه) نیز مانند وب سایت یک پایگاه اینترنتی تحت وب می باشد که اطلاعات و محتوای خود را از منابع و وب سایت های مختلف در یک رابط کاربر واحد جمع آوری می کند و در صورت درخواست کاربر، مرتبط ترین اطلاعات و محتوا را به وی ارائه می دهد.

با طراحی پورتال ها، بسیاری از مشکلات مربوط به جستجو محتوای مرتبط برای افراد بر طرف شد. برای بسیاری از افراد جستجو وب سایت و محتوا در میان انبوهی از اطلاعات موجود در اینترنت کمی دشوار است. طراحی پورتال ساده ترین راه برای یافتن اطلاعات توسط یک کاربر معمولی می باشد. اغلب وب سایت ارگان های دولتی به صورت پورتال طراحی شده اند. به عنوان مثال با مراجعه به پورتال وزارت بهداشت می توانید به اطلاعات انبوهی در باب بهداشت کشور بدست بیاورید.
در واقع پورتال ها نوعی وب سایت هستند با این تفاوت که می توان با مراجعه به آنها به اطلاعات و منابع انبوهی دست یافت. در پورتال می توان سرویس های ارائه خدمات آنلاین، اخبار روز، سامانه های ارتباطی ئ اطلاع رسانی و … را طراحی نمود. همچنین می توان برای کارمندان یک ارگان پنل کاربری ایجاد کرد تا به راحتی بتوانند به اطلاعات مورد نیاز خود به صورت آنلاین دست بیابند. هدف ا طراحی پورتال آنلاین کردن خدمات فیزیکی و حضوری یک سازمان یا ارگان است. از انواع مختلف پورتال می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پورتال بیمارستان
  • پورتال ارگان ها و سازمان های دولتی
  • پورتال بانک
  • پورتال بیمه
  • پورتال شهرداری
  • پورتال دانشگاه ها

معمولا پورتال را به نحوی طراحی می کنند که هر کاربر به محض ورود به پنل خود بتواند به اطلاعات و محتوای مرتبط به خود دست بیابد. به عنوان مثال در پورتال دانشگاه، دانشجو با ورد به صفحه کاربری خود می تواند به اطلاعاتی از قبیل کارنامه ترم های مختلف، میزان شهریه، پرداخت شهریه، لیست دروس گذرانده شده و … دست بیابد. اطلاعاتی که برای هر دانشجو متفاوت می باشد.

در پورتال های سازمانی نیز، کارمندان با مراجعه به پنل کاربری خود می توانند به فیش حقوقی، درخواست مرخصی، کار پوشه ها، ماموریت ها و وظایف، نامه های اداری و … دست بیابند. به این ترتیب یک کارمند بدون مراجعه حضوری به بخش های اداره و سازمان خود می تواند درخواست خود را ثبت کند.

علاوه بر این نیز یک کاربر عادی با مراجعه به صفحه اصلی پورتال یک سازمان می تواند به بخش های مختلف آن دسترسی پیدا کند. به عنوان مثال بدون مراجعه حضوری به بانک می تواند از پورتال آن فرم های مورد نظر خود را دانلود کند یا از خدمات آنلاین یک سازمان استفاده نماید.

تفاوت وب سایت و پورتال

همانطور که در بالا گفته شد، پورتال ها نیز نوعی وب سایت هستند. اما در واقع باید گفت پورتال با وب سایت های معمولی تفاوت هایی دارد. محتوای پورتال ها اغلب برای اطلاعات عمومی تولید می شوند و از هر نوع مطلبی برای تولید آنها استفاده می شود. با توجه به محتوای انبوه موجود در پورتال معمولا با استفاده از Directory، اطلاعات مختلف دسته بندی می شوند تا کاربران به راحتی بتوانند به اطلاعات مورد نیازشان دست بیابند.

این موضوع در یک وب سایت کاملا محدود تر است. شما در مراجعه به یک وب سایت فقط یک نوع محتوا می بینید. به معنای ساده تر محتوای هر سایت حول موضوع آن سایت تولید و درج می شود و پراکندگی موضوعی ندارد. اطلاعات موجود در یک سایت معمولا جنبه اطلاعات عمومی ندارد و اغلب تخصصی است. تفاوت های عمده وب سایت و پورتال عبارتند از:

  • با ورود به یک پورتال می توان به ده ها وب سایت یا پورتال دیگر نیز دسترسی پیدا کرد.
  • پراکندگی اطلاعات در بسیاری از وب سایت ها وجود دارد.
  • در پورتال اطلاعات انبوه به صورت منظم طبقه بندی و دسته بندی می شوند و دسترسی به آنها ساده است.
  • امکان افزودن نرم افزار های مختلف به پورتال برای دسترسی راحت کاربران و ارسال ساده درخواست ها
  • امکان ارائه خدمات حضوری به صورت آنلاین در پورتال

این موارد تنها چند مورد از تفاوت های یک پورتال با یک سایت می باشد. واضح است که هر کدام از آنها مزایای خود را به همراه دارند. اما برای آنکه بدانید طراحی پورتال برای کسب و کار شما بهتر است یا طراحی وب سایت، باید موضوع تجارت و فعالیت خود را در نظر بگیرید. همانطور که گفته شد پورتال ها برای سازمان های بزرگ یا جمعیت بالای کارمندان و همچنین مراجعه کنندگان مناسب است. انتخاب پورتال برای یک شرکت کوچک با فعالیت محدود به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
همچنین برای سازمان ها و ارگان های بزرگ نیز طراحی وب سایت توصیه نمی شود بلکه طراحی پورتال سازمانی برای اداره ها و سازمان های بزرگ مناسب است.

در آخر باید گفت برای انتخاب بهتر می توانید با کارشناسان ما در شرکت طراحی وب سایت دارکوب به صورت حضوری یا آنلاین مشاوره رایگان داشته باشید. کارشناسان و مشاوران شرکت طراحی سایت دارکوب با بررسی کسب و کار شما از همه ابعاد بهترین و مناسب ترین پاسخ را به شما پیشنهاد می دهند. فراموش نکنید شرکت طراحی سایت دارکوب در این زمینه دارای بیش از 18 سال سابقه درخشان است و می توان گفت جزء اولین شرکت های فعال در حوزه طراحی وب سایت و فناوری می باشد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز