مقایسه ی طراحی سایت وردپرسی و php

نوشته شده توسط مدیر وب سایت

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=5928

طراحی سایت با وردپرس
5/5 - (4 امتیاز)

با رشد اینترنت و استفاده بیشتر مردم از وب‌سایت ها و اپلیکیشن ها، تقاضای طراحی سایت برای کسب و کار ها به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. انتخاب طراحی سایت وردپرس یا کدنویسی سایت‌تان از صفر تا صد، بستگی به نیاز، بودجه‌ و امکاناتی که می خواهید در سایت‌تان داشته باشید دارد.

برای مثال اگر شما میخواهید بلاگ آشپزی داشته باشید احتمال زیاد وردپرس گزینه مناسب شما می باشد، زیرا هم هزینه کمتری می خواهد تا سفارش طراحی سایت PHP  و هم قابل ویرایش تر است.

امّا اگر سایتی پیچیده و تخصصی و پر از امکانات میخواهید طراحی سایت اختصاصی برای شما گزینه ای مناسب تر خواهد بود. گرچه امکانات بسیار زیادی که نیاز های اکثر افراد را تامین میکند در پلاگین های وردپرس وجود دارد.

در این مقاله تفاوت طراحی سایت وردپرس با سایت اختصاصی که میان سایت های وردپرس یا پی اچ پی وجود دارد را توضیح خواهیم داد و اینکه کدام گزینه مناسب شما خواهد بود.

وردپرس چیست؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است که با استفاده از آن می توانید محتوای وب سایت خود را تولید و ویرایش کنید. وردپرس محبوب ترین CMS (Content Management System) است. حدود بیشتر از 40% وب سایت ها از وردپرس استفاده می کنند.

در وردپرس با استفاده از پلاگین ها و ابزار ها می توانید عملکرد هایی که می خواهید را، به وب سایت خود اضافه کنید. که تعداد بسیاری از این ابزار ها رایگان است.

انعطاف و جامعه‌ی بزرگ پشتیبان وردپرس و کیفیت بالای وب سایت های وردپرسی همگی باعث شده است که بسیاری از شرکت ها و تجارت ها برای راه اندازی وب سایت تجاری خود از این پلتفرم استفاده کنند.

چند سایت بزرگ ایرانی که از وردپرس استفاده می کنند:

  • دیجی کالا مگ
  • دیجیاتو
  • کاله
  • موزیکفا

مقایسه ی طراحی سایت وردپرسی و php

البته ناگفته نماند که درواقع وردپرس هم کدنویسی شده است برای استفاده کاربران و هیچ سایتی نیست که از کد استفاده نکند. اما فرق اساسی وردپرس این است که شما می توانید به عنوان کاربر هیچ کدی ننویسید و همه امکانات را با چند کلیک اضافه کنید.

شما حتی می توانید سفارش طراحی سایت اختصاصی وردپرس بدهید که قالب را برایتان از صفر بزنند. همه این گزینه ها موجود است و نیاز خود را باید بسنجید. در ادامه به مقایسه طراحی وب‌سایت PHP با وردپرس می پردازیم.

سهولت استفاده

اگر شما آشنایی زیاد با کامپیوتر ندارید یا اگر دارید و به دنبال تحقیق کامل نیستید برای انتخاب شرکت مناسب برای طراحی سایت اختصاصی پس وردپرس گزینه بهتری برای شما خوهد بود.

انعطاف پذیری و سفارشی سازی

انعطاف پذیری در مورد وب سایت های تجارت الکترونیک و وب سایت هایی که متناسب با تجارت ها پیشرفت می کنند و توسعه می یابند از اهمیت بیشتری برخوردار است. زیرا در چنین وب سایت هایی بسیاری از ابزار ها و موارد باید به صورت یکپارچه پیاده سازی و بروزرسانی شوند.

سیستم های مدیریت محتوا معمولاً انعطاف خیلی خوب دارند. این انعطاف پذیری در مورد وردپرس حتی چندین برابر نیز می باشد. از سوی دیگر، طراحی سایت با برنامه نویسی این امکان را به شما می دهد که هر آنچه را که می خواهید به طور دقیق در وب سایت خود داشته باشید و دیگر نیاز به نگرانی راجع به سازگاری پلاگین ها نخواهید بود.

بروزرسانی

اینترنت تکنولوژی ای است که دائماً در حال تغییر و پیشرفت است. به همین دلیل وب سایت ها نیز برای نگه داشتن کاربران قدیمی و جذب کاربران جدید، مطابق با این تغییرات باید بروزرسانی شوند.

معمولاً سیستم های مدیریت محتوا به طور مرتب بروزرسانی می شوند. اما این در مورد برنامه نویسی یک سایت PHP صدق نمی کند، زیرا مسئولیت بروزرسانی آن بر عهده‌ی توسعه دهنده ای می باشد که با این زبان برنامه نویسی کار می کند.

تولید محتوا و مقاله نویسی

اگر شما از وردپرس استفاده کنید کار برای شما از نظر مقاله نویسی و رعایت اصول تولید محتوا بهینه شده راحت تر خواهد بود. امّا اگر شما سایت اختصاصی سفارش دهید ممکن است تولید محتوا به راحتی وردپرس نباشد. امّا سایت اختصاصی می تواند امکانات بیشتر و پیچیده تری داشته باشد. گرچه اکثر امکانات مورد استفاده توسط کابران در پلاگین های وردپرس آورده شده است و آماده استفاده می باشند.

ویرایش قالب سایت و افزایش امکانات

اگر شما طراحی سایت اختصاصی سفارش دهید، دیگر نمی توانید قالب آن را ویرایش کنید، مگر اینکه دوباره به طراح سایت سفارش طراحی مجدد بدهید که هزینه زیاد و زمان اضافی در بر خواهد داشت.

امّا اگر از یک قالب وردپرسی استفاده کنید در هر زمان قالب هایی که تطابق دارند را می توانید انتخاب کنید. هر قالب دلخواه موجود با قیمت های مختلف از ارزان گرفته تا گران. البته قبل از خرید از تطابق قالب و امکاناتی که میخواهید برای سایت‌تان داشته باشید مطمئن شوید.

اگر شما سفارش سایت کدنویسی شده از صفر را دهید ممکن است بعدا امکاناتی که نگفتید به طراح سایت نیاز شود، در این صورت طراح سایت اگر موافقت کند، هزینه اضافی دریافت خواهد کرد. هزینه ای که می تواند چند برابر یک پلاگین وردپرس باشد. برای کسب اطلاعات درباره پلاگین های وردپرس و اضافه کردن امکانات بیشتر بخوانید.

به علاوه طراحی سایت ممکن است نتواند ویژگی هایی که نیاز دارید را اجرا کند یا به خوبی اجرا کند. امّا وردپرس پلاگین های با کیفیتی دارد که اکثر نیاز ها را برطرف می کند.

قیمت

تفاوت قیمت طراحی وردپرس با سایت اختصاصی بستگی به نیاز و امکانات سایت شما دارد. اگر کسب و کاری بسیار بزرگ و معتبر ندارید، یا به دنبال ویرایش کامل سایت خودتان به هر روشی که میخواهید هستید وردپرس انتخابی بهتر می باشد. امّا اگر کسب و کاری بزرگ هستید یا امکانات وردپرس نیاز های شما را برطرف نمی کند پس طراحی سایت کدنویسی برای شما گزینه بهتری است.

علاوه بر هزینه ی راه اندازی، هزینه ی نگهداری وب سایت های وردپرسی کمتر است. البته باید در نظر داشته باشید که بارگذاری برخی ابزار ها می تواند هزینه ی طراحی سایت وردپرسی شما را افزایش دهد. زیرا همه ی پلاگین ها در وردپرس رایگان نیستند.

UI & UX

به دلیل عدم آشنایی بسیاری از طراحان سایت در ایران با اصول استاندارد دیزاین، به طور کلی از نظر رابطه کاربری و تجربه کاربری سایت های وردپرسی معمولا بهنر هستند. اگر چه هم قالب های وردپرسی و هم کدنویسی شده از صفر، هر دو میتوانند استاندارد یا غیر استاندارد باشند. پس نمی توان گفت که سایت های وردپرس از نطر UI یا UX بهتر هستند، اما بیشتر سایت های تولید شده ایرانی که وردپرس هستند کاربر پسند تر و استاندارد تر هستند.

سرعت بارگذاری سایت

بستگی به نوع طراحی سایت اختصاصی شما یک سایت اختصاصی می تواند سریع تر از یک سایت وردپرس لود شود و سرعت لود سایت بسیار در تجربه کاربر بسیار تاثیر گذار است. سرعت لود یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در بهینه سازی سایت و سئو می باشد.

بهینه سازی سایت یا سئو

وردپرس یک پلتفرم سئو دوستانه و بهینه شده برای موتور های جستجو می باشد. سئو یک کلید طلایی برای ارتقاء رتبه ی وب سایت ها در صفحه ی نتایج موتور های جستو و کسب دید بیشتر وب سایت می باشد. با استفاده از پلاگین های مخصوص سئو می توانید سایت وردپرسی خود را بهینه سازی کنید. گرچه بعضی از نکات تعدادی این پلاگین ها دیگر منسوخ شده است اما با تحقیق بیشتر می توانید از این پلاگین ها بهره ببرید.

اگر به دنبال خدمات سئو و ارتقاء رتبه ی وب سایت خود می باشید، بهتر است از متخصصین این حوزه کمک بگیرید.

امنیت

تأمین امنیت وب سایت یکی از مهمترین مواردی است که هر طراح سایتی باید به آن اهمیت دهد. عدم تأمین امنیت وب سایت به معنای از دست دادن اعتبار و کاربران می باشد.

اگرچه در وب سایت های مبتنی بر PHP شما با اضافه کردن چند ویژگی می توانید امنیت را به پایه ی عملکرد وب سایت خود اضافه کنید، اما این موضوع در پلتفرم وردپرس به طور ذاتی تأمین شده است. اگر شما طراح سایت یا شرکت سایتی را انتخاب کنید که از حمله های معمول امنیتی جلوگیری نکند، می تواند برای شما بسیار دردسر ساز باشد.

به طور کلی امنیت سایت ها در ایران بحث به اندازه کافی جدی نیست و معمولا افراد دانش کافی را برای پیاده سازی امنیت پیشرفته ندارند.

اگر به دنبال طراح سایتی میگردید مطمئن شوید که حداقل امنیت توسط طراح وب سایت تامین شده است و حداقل ها را پیشفرض رعایت کرده باشد، پس سایت وردپرس می تواند گزینه مناسب تری برای شما باشد. گرچه هیچ سایتی کاملا امن نمی باشد و نفوذپذیر است و باید برای بهبود امنیت سایت تلاش کرد.

برای داشتن وب سایتی امن، استخدام شرکت های طراحی سایت معتبر بهترین گزینه است. زیرا این شرکت ها با برخورداری از کادری حرفه ای و مجرب، امنیت را در وب سایت شما ارائه می دهند.

شرکت دارکوب با بیش از 15 سال سابقه ی حرفه ای طراحی، ارائه دهنده ی خدمات سئو و طراحی سایت می باشد.

اگر بخواهیم برنامه نویسی سایت را کنیم چی؟

اگر بخواهید به جای سفارش طراحی سایت اختصاصی، برنامه نویسی سایت را خودتان انجام دهید، دانش فنی بسیار زیادی نیاز خواهی داشت. که نه تنها زمان و انرژی می برد بلکه هر کسی در آن نمی تواند بسیار موفق شود.

اگر صرفا دنبال داشتن یک سایت هستید، هیچ نیازی به یادگیری کدنویسی نخواهید داشت، مگر آنکه بخواهید طراح سایت شوید. که ما در آموزشگاه دارکوب انواع دوره های HTML، CSS، JS، PHP، WordPress را آموزش می دهیم.

درواقع یک سایت از دو سمت کلاینت و سرور تشکیل شده است. در کل دو نوع سایت داریم، سایت استانیک و سایت داینامیک. سایت های استاتیک فقط سمت کلاینت را دارا می باشند و ارتباطی با سرور برقرار نمی کنند. اما سایت های داینامیک با استفاده از زبان هایی مانند زبان PHP با سرور ارتباط برقرار می کنند و با کاربر اطلاعات رد و دل می کنند و اطلاعات آنها را ذخیره می کنند.

برای مثال یک سایت فروشگاهی یک سایت داینامیک است که هم سمت کلاینت دارد و هم سمت سرور. به طور کلی سایت های وردپرسی داینامیک هستند و از زبان PHP استفاده می کنند.

درواقع کلاینت سایت را می توان ظاهر سایت تعریف کرد که از زبان های HTML، CSS، JavaScript استفاده می کند. امّا سمت سرور زبان برنامه نویسی و زبان پایگاه داده نیاز دارد. برای مثال زبان برنامه نویسی یک سایت میتواند PHP باشد و زبان برای انجام عملیات دیتابیس MySQL باشد.

یادگیری طراحی سایت با HTML درمقابل طراحی سایت WordPress

مزایای یادگیری برنامه نویسی

یادگیری برنامه نویسی میتواند بسیار تجربه ای مفید و لذت بخش باشد اگر شما بتوانید که اصولی این مهارت را یادبگیرید و تمرین مداوم کنید.

درآمد

اگر شما برنامه نویسی را یاد بگیرید و در تخصص خود مسلط شوید با کسب رزومه و تلاش و کدنویسی و مداوم و بروز بودن شما ممکن است به یک برنامه نویس موفق تبدیل شوید. در خارج از کشور برنامه نویسی از جزو پر درآمد ترین شغل ها  می باشد.

تجربه ای جدید و شاید لذت بخش

بستگی به میزان علاقه شما و نوع یادگیری و منبع یادگیری شما و تطابق شما با کدنویسی، این فعالیت می تواند تجربه ای لذت بخش باشد. کسی که به شما این مهارت را یاد می دهید و زمانی که خواهید گذاشت برای یادگیری و تمرین این مهارت بسیار تاثیر گذار خواهد بود بر علاقه بیشتر شما به کدنویسی.

مهارتی کاربردی در امروز و آینده

امروزه با ظهور هوش مصنوعی های قدرتمند تر از گذشته کم کم بعضی کار ها تقاضای کمتری برای نیروی انسانی خواهند داشت و برنامه نویسی ممکن است به مهارتی تبدیل شود که همه انسان ها نیاز به یادگیری آن داشته باشند. گرچه هیچ وقت نمی توان آینده را پیش بینی کرد، امّا می توان گفت از مهم ترین مهارت هایی که هرکسی می تواند یاد بگیرد برنامه نویسی است.

 چرا برنامه نویسی یاد نگیریم؟

برنامه نویسی کار هر کسی نیست و بستگی به علاقه و آشنایی شما با کامپیوتر و توانایی حل مسائل می تواند فعالیتی خسته کننده و افسرده کننده باشد، مخصوصا اگر آن را برای درآمدزایی می خواهید و علاقه‌ی بسیاری به آن ندارید یا اگر حتی توانایی و علاقه دارید امّا در شرکت های تخصصی به عنوان برنامه نویس کار می کنید، می تواند بسیار افسرده کننده باشد.

پیچیدگی و دشواری

به علت پیچیدگی کار با کامپیوتر و سخت تر از آن زبان های برنامه نویسی، بستگی به هوش و توانایی شناختی شما این کار می تواند بسیار دشوار و خسته کننده باشد.

حتی بهترین برنامه نویس ها هم به مشکل و باگ های مختلف می خورند و هیچ برنامه بزرگی نیست که باگ نداشته باشد. امّا با کدنویسی مداوم و افزایش دانش فنی و مهارت های حل مسائل شما می توانید مسلط شوید و کمتر و کمتر به مشکل بخورید. گرچه به مشکل نخوردن امکان ندارد و آنقدر مهم نیست، از مهم ترین مهارت های یک برنامه نویس می توان به حل مشکل هنگام بروز به آن شاره کرد.

نیاز به ذهن آماده و قابلیت حل مسائل دشوار

اگر شما ذهن آماده ای نداشته باشید و ذهن‌تان آماده نباشد برای کدنویسی به مشکل خواهید خورد و مانند بسیاری از چیز ها در زندگی آماده بودن از قبل بهتر از به مشکل خوردن در آینده است. پس کدنویسی اصولی و کد تمیز و خوانا با استفاده از کامنت گذاری بسیار اهمیت دارد و شما باید ذهنی آماده داشته باشید تا بعدا به باگ های زیاد نخورید.

گرچه با تمرین و کسب تجربه این مسائل راحت تر می شوند و دیگر مشکلات بخشی از مسئله می شوند که شما با آنها آشنایی خواهید داشت.

نارضایتی از این کار در صورت عدم تطابق علاقه یا توانایی

اگر شما فقط به خاطر پول دنبال این کار آمده اید نه تنها امکان موفقیت شما کمتر می شود بلکه بسیار از کارتان ناراضی خواهید بود، بسیاری از مردم فکر می کنند برنامه نویسی یاد می گیریم و پولدار می شویم و زندگی راحتی خواهیم داشت. امّا زندگی اینطوری نیست و هر آسودگی سختی های دیگری به همراه خواهد داشت.

طراحی سایت وردپرس بهتر است یا سایت اختصاصی

مهارت های لازم برای طراحی سایت با کدنویسی

برای توسعه یک سایت نیاز به دانش فنی بسیار دارید و باید از مهارت هایی برخوردار باشید که مسلط به آنها زمان بر است. امّا در نتیجه می تواند به یک مهارتی تبدیل شود که بسیار ارزشمند است.

HTML

همه‌ی سایت ها از زبان HTML و CSS استفاده می کنند و اگر میخواهید طراح سایت فرانت اند بشوید نیاز به یادگیری این دو زبان به همراه جاوااسکریپت دارید. زبان HTML ساختار و اسکلت یک وب سایت را تشکیل می دهد و تعیین میکند چه چیز هایی مانند نوشته عکس یا ویدئو در آن قرار میگیرد.

CSS

این زبان ظاهر سایت را مشخص می کند و استفاده از آن ضروری می باشد. یادگیری زبان CSS به شما کمک می کند که به یک سایت رنگ بدهید یا ظاهر هر بخش از صفحه یا برای مثال دکمه ای را تغییر دهید.

زبان های HTML و CSS زبان های کدنویسی می باشند و زبان برنامه نویسی محسوب نمی شوند. یادگیری این زبان نسبتا ساده تر از زبان هایی مثل JavaScript یا PHP می باشد برای کسی که با برنامه نویسی آشنایی ندارد بهتر است.

JavaScript

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی تفسیری می باشد، یعنی هنگام اجرای برنامه کد را از بالا به پایین خط به خط می خواند. این زبان هم در فرانت اند استفاده می شود و هم در بک اند. این زبان یک زبان سطح بالا می باشد و سینتکس ب سیار پیچیده ای ندارد و برای برنامه نویسان تقریبا راحت است.

امروزه می توان گفت JS از پرکاربردی ترین و آینده دار ترین زبان های برنامه نویسی است، به طوری که مدام تکنولوژی های جدید و پیشرفته تولید شده و قابل استفاده برای بزرگترین شرکت ها می باشد.

PHP

بیشتر سایت های روی وب با زبان PHP برنامه نویسی شده اند. چند دلیل برای استفاده اکثر سایت ها از PHP:

  • حدود 40 درصد سایت ها وردپرس هستند که وردپرس از PHP استفاده می کنند
  • زبان PHP زبانی دل نشین و نسبتا آسان تر از زبانی مثل #C می باشد
  • زبانی متن باز (Open Source) است
  • احتمالا قبل شما تعداد زیادی کاربران به مشکل شما خورده اند پس میتوانید از راه حل های آنها استفاده کنید

البته این زبان مشکلات زیادی هم مانند عدم ارائه حداقل پیش نیاز امنیتی و موارد دیگر دارد و استفاده از این زبان بستگی به ساختار پروژه شما دارد. امّا به طور کلی این زبان کاملا قابل استفاده است و می تواند به راحتی امکانات خوبی به سایت ها اضافه کرد.

MySQL

زبان MySQL برای انجام عملیات هایی مانند اضافه کردن، بروزرسانی کردن، حذف کردن، انتخاب کردن بر روی پایگاه داده می باشد. این زبان برای پایگاه داده های کوچک و متوسط استفاده می شود. اگر می خواهید دیتای زیاد و تعداد کاربران زیادی داشته باشید در حد میلیونی برای مثال چنین پایگاه داده ای مناسب شما نمی باشد.

امّا برای مثال فروشگاه اینترتی حتی با تعداد چند صد هزار نفر شاید برای پایگاه داده MySQL قابل استفاده باشد. استفاده از پایگاه داده مناسب از مهم ترین امور یک سایت است. انتخاب گزینه مناسب بستگی به ساختار دیتابیس شما و تعداد دیتا و حجم دیتا هایی که می خواهید استفاده کنید دارد.

گزینه های دیگر

برای توسعه یک وب سایت گزینه های بسیاری هست و بسته به نیاز و ساختار پروژه شما تکنولوژی های متفاوتی می تواند استفاده شود.

#C  و NET.

با استفاده از زبان برنامه نویسی #C و فریموورک NET. می توانید به جای زبان PHP بک اند سایت خود را توسعه دهید. دلایل مختلفی وجود دارد برای استفاده یا عدم استفاده از این زبان و فریموورک. فریموورک ASP .NET دیگر منسوخ شده است و به جای آن تکنولوژی NET Core. قابل استفاده می باشد. می توان گفت استفاده از این تکنولوژی فرق هایی دارد و شاید از دیدگاه یک برنامه نویس PHP این نوع برنامه نویسی پیچیدگی غیرضروری دارد.

امّا زبان #C فقط در وب سایت ها استفاده نمی شود و استفاده بیشتر آن در در برنامه نویسی نرم افزار ها و بازی های ویدویی می باشد. پس از یک دیدگاه یادگیری زبانی همچون #C کاربرد های بیشتری دارد تا فقط یادگیری زبان PHP که صرفا برای طراحی سایت استفاده می شود.

React

امروزه پیشرفته ترین وب سایت ها از تکنولوژی هایی مانند React یا NodeJS یا غیره استفاده می کنند. البته این تکنولوژی ها هنوز در ایران کامل جای نیوفتاد است، امّا تقاضای این تکلونوژی بسیار در ایران و خارج از کشور هست و در این تاریخ بسته به تجربه شما همیشه شغل خواهد بود.

نتیجه گیری

طراحی سایت چه با برنامه نویسی و چه با پلتفرم وردپرس نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند. برای انتخاب گزینه مناسب بین سایت اختصاصی PHP و سیستم مدیریت محتوای وردپرس، نیاز های کاربران از وب سایت شما و اهداف طولانی مدت پروژه‌ی خود را در نظر بگیرید.

اگر به دنبال طراحی سایت با کیفیت و کسب دید بالا برای وب سایت خود هستید، می توانید از خدمات سئو و طراحی سایت شرکت دارکوب استفاده کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز