وردپرس بهتر است و یا php ؟

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=3252

5/5 - (1 امتیاز)

اگر انتخاب قطعی ای وجود داشت که کدام یک از این دو بستر بهتر است، دیگر جایی برای بحث و گفتگو وجود نداشت. در واقع انتخاب های زیادی وجود دارد و بسته به نیاز، تخصص و بودجه شما هر کدام می تواند مناسب و بهترین باشد. وردپرس یک بستر مناسب برای راه اندازی یک وب سایت است اما php  هم یک چارچوب برای توسعه است که بسیار انعطاف پذیر است، اگرچه هزینه بردار و زمان بر است.

در این مقاله سعی داریم به بررسی این دو راه حل بپردازیم تا بتوانیم در مورد انتخاب مناسب تر تصمیم گیری کنیم.

سیستم مدیریت محتوا (CMS) وردپرس چیست؟

خلاصه کردن وردپرس در چند پاراگراف واقعاً مشکل است اما به طور کلی اگر بخواهیم صحبت کنیم، وردپرس یک نوع برنامه به نام سیستم مدیریت محتوا (CMS) است. کاری که CMS انجام می دهد کمک به شما در ایجاد محتوا و طراحی سایت در یک رابط کاربر پسند می باشد.

شما همچنین می توانید عملکرد مجموعه ی ویژگی های اصلی را در اکثر سیستم های عامل CMS گسترش دهید. در وردپرس مضامین و افزونه های بسیاری وجود دارد که بسیاری از آنها برای بارگیری رایگان هستند.

در وردپرس همچنین افزونه ها و تم های اولیه ای وجود دارند که ویژگی های بیشتری را در کنار پشتیبانی بهتر و بروزرسانی منظم (در بیشتر موارد) ارائه می دهند. به عنوان مثال StudioPress مجموعه ای از تم ها را ارائه می دهد که هر کدام با قیمت های نسبتاً کم، یک ظاهر منحصر به فرد برای سایت شما ارائه می دهند.

هدف وردپرس اینست که بدون توجه به دانش فنی شما، همه موارد مورد نیاز برای طراحی یک وب سایت را در اختیار شما قرار دهد. اینگونه کاربران مختلفی به این پلت فرم اعتماد می کنند و انواع مختلفی از وب سایت ها درون آن ساخته می شود.

در حقیقت وردپرس یک سیستم مدیریت محتواء سازمانی محسوب می شود و بسیاری از سایت های تجاری از آن استفاده می کنند. این امر به دلیل ماهیت قابل گسترش و به شدت قابل تنظیم وردپرس همراه با اجتماع بزرگ و تعداد زیاد گزینه های میزبانی و با کیفیت است.

چارچوب php چیست؟

برای درک اینکه چارچوب php چیست، به طور ایده آل به دانش کار در زمینه کد نویسی نیاز دارید. php خود یک زبان برنامه نویسی است که به شما کمک می کند وب سایت ها، نرم افزار ها و سایر ابزار ها را ایجاد کنید. Php در حقیقت یک زبان است که وردپرس را قدرت می بخشد. بنابراین یک گزینه خیلی مناسب برای طراحی وب سایت می باشد.

در کل php یک چارچوب انعطاف پذیر است که برای ساخت سایت استفاده می شود و یک سری عناصر مورد نیاز را ارائه می دهد. برای کار با php مهارت برنامه نویسی و بودجه لازم برای روند توسعه کار مورد نیاز می باشد.

CMS در مقابل چارچوب

در این بخش می خواهیم ببینیم چارچوب php و پلت فرم وردپرس چقدر با هم تفاوت دارند:

  • امنیت

امنیت موضوع بسیار مهمی می باشد. عدم امنیت یک سایت باعث از دست دادن اطلاعات مهم و حساس می شود که می تواند مشکلات مالی و حقوقی زیادی را به همراه داشته باشد.

در وردپرس امنیت را می توان به طور سلسله مراتبی ایجاد کرد و به همین جهت وردپرس کمی امن تر از php به نظر می رسد. اگرچه php یک راه حل سطح پایین تر است، شما می توانید هر نوع عملکرد امنیتی را با استفاده از php به سایت خود اضافه کنید.

  • انعطاف پذیری

انعطاف پذیری یک دلواپسی اولیه نیست. به خصوص اگر یک ایده مشخص از هدف سایت خود داشته باشید. اگرچه، شما می توانید بسیاری از سرویس های شخص ثالث را در سایت خود به خصوص اگر سایت تجاری می سازید، داشته باشید. به عنوان مثال، روند سفارش، پلت فرم های بازاریابی و بسیاری از ابزار ها و ویژگی های دیگر می توانند با انتخاب شما به صورت یکپارچه به به سایت شما اضافه شوند.

سیستم مدیریت محتوا معمولاً گزینه های زیادی را پیشنهاد می دهد و این موضوع به خصوص در مورد وردپرس صدق می کند. اگرچه میزان سازگاری برای تقاضاهای خاص، در وردپرس نسبت به php کمتر است. یک چارچوب، انطاف پذیری بیشتری نسبت به پلت فرم دارد و این بخاطر معماری سطح پایین آن می باشد.

  • ارتقاء

اینترنت یک تکنولوژی دائماً در حال تغییر است. به همین دلیل یک سایت بایستی بروزرسانی های ثابت و رفع اشکال های منظم داشته باشد تا بتواند کارآمد و ایمن باشد.

اغلب متوجه خواهید شد که یک سیستم مدیریت محتوا بروزرسانی های تقریباً ثابت را برای اضافه کردن ویژگی های جدید، رفع اشکالات، بهبود امنیت و اجرای بازخورد کاربر دریافت می کند.

در مقابل، چارچوب  php معمولاً به طور مداوم بروزرسانی نمی شود. این امر به این دلیل است که مسئولیت بهبود عملکرد و امنیت به عهده ی توسعه دهنده است که مستقیماً با زبان کار می کند. اگرچه این موضوع باعث کم ثباتی php  نمی شود.

  • تجربه کاربری

سرانجام تجربه کاربری (user experience) یکی دیگر از نگرانی های اصلی برای دارندگان وب سایت ها، به ویژه سایت های در حال توسعه در خانه است. کاربر دوستی نقش زیادی در کارآمدی وب سایت شما و اثر بخشی محصول نهایی شما دارد.

با توجه به اینکه چارچوب php با یک زبان برنامه نویسی سطح پایین کار می کند، تجربه کاربری یک اصل است. از طرف دیگر، از آنجا که CMS مانند وردپرس به عنوان یک نقطه ورود فنی کمتر برای توسعه ی یک وب سایت عمل می کند، داشتن رابط گرافیکی جذاب (UGI) مهم است. به این ترتیب، در صورت نیاز به وضوح، در طول توسعه و استفاده، CMS ایده آل خواهد بود.

برای سایت شما کدامیک بهتر است؟ CMS یا چارچوب؟

در این مرحله شما بایستی یکی را انتخاب کنید. کاربرانی که مایل به انطاف پذیری و استحکام در بسته بندی پایدار و ایمن هستند، احتمالاً وردپرس را انتخاب می کنند. اما مطمئناً بیش از این دو عامل در تصمیم گیری نهایی دخیل هستند و شما بایستی تحقیقات لازم قبل از انتخاب نهایی را به عمل آورید.

شما بایستی گزینه ای را انتخاب کنید که برای سایت و نیاز شما بهترین باشد. بهتر است عوامل بلند مدت را برای سایت خود در نظر بگیرید نه مسائل گذرا و کوتاه مدت مانند بودجه و یا نظرات دیگران را.

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز