پروسه طراحی سایت

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

نمیخوام همه رازهامو بر ملا کنم، اما امروز میخوام نظرمو در مورد پروسه طراحی سایت باهاتون در میون بذارم.

 

  • مشتری رو بشناسید

ما تو دارکوب برای شناخت مشتریهامون وقت میذاریم و یه طراحی حرفه ای برای برند / کسب و کارشون پیاده می کنیم. یکی از بهترین روشهای شناخت مشتری استفاده از پرسشنامه است. با پرسیدن یه سری سوالا میتونیم مشتری و نیازهاشو تعریف کنیم.
مثلا اینکه چرا میخواهید یه سایت جدید داشته باشید، یا تا حالا سایتتونو بازطراحی کردید؟ میخواهید کی باشید و چطوری به تصویر کشیده بشید؟
فرصت خوبی هم هست که درباره عناصر برند سوال کنیم، مثلا رنگها، لوگوی فعلیتون (فرصت هایی که برای تشویق مشتری ها به خرید هست). این ها مثالهایی از این پرسشنامه بودند و با توجه به اینکه هر طراح سایتی با دیگری متفاوته، شاید بد نباشه شما هم یه پرسشنامه تهیه کنید.

  • پیش نویس وایرفریم ها رو تهیه کنید

قدم بعدی پروسه اینه که وایرفریمها رو بر اساس اطلاعاتی که بدست آوردید پیش نویس کنید. ما از ابزار آنلاینی به اسم Wireframe | CC برای اینکار استفاده می کنیم. با این ابزار میتونید یه پیشنویس تهیه و به راحتی به اشتراک بذارید.

  • وایرفریم ها و ایده هاتونو با گروه به مشورت بذارید

وقتی وایرفریمها تکمیل شدند، وقتشه که با همکاراتون مشورت کنید. یه جلسه کوتاه 15 دقیقه ای ترتیب بدید و کارتونو براشون توضیح بدید. تک تک صفحات رو به ترتیب براشون شرح بدید. اگه گروه سوالی داشتن یا میخواستن تغییراتی روی وایرفریم بدید، حتما قبلا فرستادن وایرفریم اونها رو اعمال کنید.

  • وایرفریم ها رو به مشتری بفرستید و تأییدشونو بگیرید

حالا که وایرفریم ها اصلاح و مرتب و منظم شدن باید به مشتری نشونشون بدید و تأییدشو بگیرید. خیلی مهمه که مشتری وایرفریم رو تأیید کنه، چون در واقع این استخوانبندی طراحیه. اگه تأیید نشه و مشتری اواسط کار بخواد نظرشو تغییر بده و مسیر طراحی رو بهم بزنه شما هیچ پشتوانه ای ندارید. اگه ازتون خواستن تغییری اعمال کنید، در صورتی این کارو انجام بدید که این کار منطقی باشه. اگه نظری دادن که شدنی نبود، باید براشون توضیح بدید که این کار به فلان دلایل عملی نیست. طراح باید اقتدار داشته باشه و بتونه توضیح بده که چرا بعضی چیزها اینطورین و بعضی چیزها نمیتونن اینطوری باشن، در غیر اینصورت از طرف مشتری تحت فشار قرار خواهید گرفت.

  • طراحی صفحه نخست

اینجاست که جادوی واقعی شروع میشه. حالا پرسشنامه ای رو که مشتری پر کرده، یادداشت های جلسات، وایرفریم ها و فتوشاپهای باز رو بردارید و کارتونو شروع کنید. حواستون باشه حتما همه چیز رو مرور کنید تا چیزی از قلم نیفته. شما ابزار فوق العاده ای در اختیار دارید. میتونید خیلی زود به پروژه زندگی بدید.

  • با گروهتون مشورت کنید و مشکلات رو برطرف کنید

خیلی وقتها هم گروهی هاتون چیزهای مهمی در رابطه با یه کاری میگن، پس متعصب نباشید و وقتی در مورد کارتون نظر میدن بپذیرید. سعی کنید طوری از کارتون و تصمیماتتون دفاع کنید که برای همه قابل درک بشه. اگه مشکلی بود راه حلشو پیدا کنید. اگه همچین مسائلی پیش بیاد من همیشه با خودم میگم "همیشه یه راه دیگه ای هم هست". معمولا همینطوره!

  • ارائه کار به مشتری و بازبینی کار

تو این جلسه باید کارتونو به مشتری نشون بدید. شاید به نظرتون عجیب باشه اما وقتی کارتونو به مشتری نشون میدید به صورتش نگاه کنید. این همون تأثیر اوله که همیشه ازش صحبت می کنیم. اینطوری میتونید متوجه بشید که تو نگاه اول چه حسی راجع به سایت دارن. شاید عاشقش بشن، شایدم ازش متنفر بشن. در هر حال شما باید بهشون خدمت رسانی کنید و مشکلاتشونو بر طرف کنید. یادتون نره که متعصب نباشید! مشکلاتی رو که در مورد طراحی مطراح می کنن یادداشت کنید و برای رفعشون دنبال راه حل باشید.

  • تغییرات نهایی رو اعمال کنید و تأیید بگیرید

بعد از اینکه مشکلات / تغییرات رو یادداشت کردید، هر چی زودتر روشون کار کنید. بهتره تا هنوز تو ذهنتون تازه هستن روشون کار کنید. بعد دوباره کارتونو بفرستید.

  • طراحی صفحات داخلی رو شروع کنید

همیشه همه صفحات داخلی رو طراحی نمی کنیم، چون خیلی وقت گیره. اما همیشه باید حداقل 2-3 تا طراحی آماده داشته باشید تا مشتری بدونه قراره کار چطوری از آب در بیاد. بعضی صفحات بسته به اینکه چه چیزهایی لازمه، میتونن کاملا متمایز از بقیه باشن، تو طراحیتون حتما این صفحات رو هم بذارید. درست مثل طراحی صفحه نخست، باید این ها رو هم با گروهتون به مشورت بذارید و اطمینان حاصل کنید که همه چیز قابل اجراست. هیچی نباشه دو تا فکر بهتر از یه فکر کار می کنه.

  • بازبینی و ارسال به مشتری

لزومی نداره همیشه جلسه ترتیب بدید، چون الآن مشتری طراحی صفحه نخست رو هم داره. من ترجیح میدم طراحی رو برای مشتری بفرستم و ازشون بخوام اگه نظری دارن قبل از شروع توسعه سایت ارائه بدن.

  • طراحی رو ببندید و کار نهایی رو با گروه توسعه سایت در میون بذارید

بسته طراحی رو ببندید! منظورم تصاویر، آیکونها، لوگوها و همه چیزهاست. یه راهنما برای تیم توسعه سایت آماده کنید که توش فونت ها، اندازه فونت ها، رنگها و عناصر دیگه برندسازی رو توش مشخص کنید. اما کار شما اینجا تموم نمیشه. باید اون تصویری رو که با مشتری توافق کردید برای گروه توسعه شرح بدید و تا رسیدن به اون تصویر نهایی همراهیشون کنید. بعضی وقتا بسته به اینکه گروهتون چند نفره و چقدر بزرگه، شاید حتی لازم باشه تو کارهای کدنویسی هم کمک کنید. در هر حال بدونید این وظیفه شماست که مواظب باشید ظاهر کار دقیقا (یا تا جای ممکن) شبیه فایلهای طراحی بشه.

در پایان، یادتون نره که حتما تو مراحلی که گفتیم تأیید مشتری رو بگیرید، تأیید بگیرید. چون اینکار باعث میشه گروه شما و مشتری در یک مسیر بمونید و یک هدف مشترک رو دنبال کنید. بعلاوه مشتری رو وادار می کنه که بیشتر تو کارها شرکت داشته باشه و راجع به اینکه میخواد چه چهره ای روی نت داشته باشه فکر کنه. ضمنا وقتی همه چیز تأیید شد، دیگه احتمال عقبگرد پروژه هم خیلی کمه. پروژه ها به راحتی میتونن عقبگرد کنن. فقط باید تمام سعیتونو بکنید که از وقوع همچین مسائلی جلوگیری کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز