استفاده از رنگ ها در طراحی سایت

رتبه بندی کاربر: 4 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE
استفاده از رنگ ها در طراحی سایت

در این مقاله به بررسی چگونگی استفاده از رنگ ها در طراحی وب سایت خواهیم پرداخت.
فکر کردن به چشم انداز فعلی رنگ در طراحی وب سایت بسیار جالب است.اکثر وب سایت ها کم و بیش شبیه هم هستند و هنوز این رنگ ها هستند که به عنوان ابزاری قدرتمند در طراحی وب سایت تمایز ایجاد میکنند.
ما در این مقاله سعی بر این نداریم که چیزی را به صورت خارق العاده نشان دهیم اما اگر قرار باشد تمامی وب سایت ها از طرح رنگی شبیه به هم استفاده کنند پس معنی رنگ ها چگونه مفهوم پیدا میکند؟
در واقع معانی زیادی در نوع استفاده از رنگ ها در طراحی وب سایت وجود خواهد داشت. دنیایی را تصور کنید که وب سایت ها تماما رنگی باشند _شاید به نظر جذاب و جالب به نظر برسد- این موضوع باعث میشود تا هیچ برجستگی در وب سایت به چشم نخورد و مثل این است که کل متن مقاله شما به صورت پر رنگ نوشته شود.
بهرحال اگر طرح رنگ در طراحی وب سایت به صورت یک رنگ باشد شاید باعث از دست رفتن فرصت های زیادی شود.
با استفاده از رنگ ها میتوانید توجه بیننده را به موضوعی که مد نظر شماست جلب کنید.
اکثر وب سایت ها در ابتدا به صورت سیاه و سفید ایجاد میشوند – زمینه سفید و نوشته ها سیاه رنگ – و بعد اینجاست که رنگ ها وارد عمل میشوند تا هر مطلب را به نحو احسنت در مکان خاص خود جای گیرند.این همان دلیلی است که وب سایت ها را تمام رنگی طراحی نمیکنند بلکه از آنها برای جلب توجه بیننده به محل مد نظر طراح مثل دکمه یا تیتر خاصی استفاده میشود.
برای مثال سایت Vibrant را در نظر بگیرید.ابتدا که وارد سایت میشوید زمینه مشکی و تمامی عکس ها سیاه و سفید هستند. با کلیک بر روی لوگوی شرکت  که تنها شئ رنگی در صفحه نخست است رنگها نمایان میشوند. همین مساله مانند یک دام توجه بیننده را سریعا می رباید.
مثال دیگری از وب سایتی به نام Takeit را بررسی میکنیم.وقتی شما ابتدا وارد سایت میشوید صفحه اصلی آن به صورت یک زمینه آبی به استقبال شما می آید و باقی چیزها سفید است.یک تیتر بزرگ در قسمت وسط صفحه توجه شما را جلب میکند و در همین زمان یک آیکون آبی رنگ برای اپلیکیشن اپل به چشم می آید. به این صورت است که شما با رنگ ها میتوانید توجه بیننده را به محلی که لازم دارید راهنمایی کنید.
شخصی سازی کنید.
رنگ ها فوق العاده اند زیرا میتوانند در حالات و تنالیته های مختلفی برای وب سایت یا برند خاصی استفاده شود.
Beagle سرویسی است برای ایجاد پروژه های مختصر و وب سایت های آنها که با تنالیته خاکی روشن شروع میشوند.در ادامه که از صفحه اصلی به سمت پایین وب سایت میرویم با نمایی دلپسند از سایه های قهوه ای ، ذغالی ، سبز و حتی صورتی مواجه میشوید.تنالیته خاکی حالت بسیارحرفه ای به کار میدهد و میتواند تاثیر بزرگی بر زیبایی نمایندگی شرکت داشته باشد.
An Interesting Day یک وب سایت است که برای کنفرانس های کوچک در جزیره اسلفجرد که قطعا باعث میشود شما یک حس عجیب و متفاوت داشته باشید وقتی با زمینه قرمز و نوشته های قرمز در بالای آن مواجه میشوید و این چیزی نیست که به طور معمول وجود داشته باشد گرچه کاملا متفاوت است و این قابل توجه است که رنگها حس را به خوبی منتقل میکنند.
بیانیه ای بزرگ بسازید.
ساخت بیانیه از طریق رنگه ها میتونه واقعا جالب باشد.شما باید مطمئن باشید که با رنگ برجستگی لازم را ایجاد میکنید و توجه کاربر را به خود جلب میکند.در حین اینکه این کار راحت است اما همچنان موضوع انتخابیک رنگ مناسب برای شروع بیانیه موضوع قابل تاملی است.شما نمیتوانید فقط رنگ رو انتخاب کنید بلکه باید بتوانید روی هم رفته حس و هدف مورد نظر را هم انتقال دهید.
برای مثال در این زمینه به سراغ وب سایت Gaga Symphony میرویم.وقتی شما سایت را در صفحه اول مشاهده میکنید که با زمینه صورتی کمرنگ ظاهر میشود و شاید این چیزی نباشد که شما از همخوانی رنگ ها انتظار دارید.شاید انتظار رنگی آرام و ملایمتر داشته باشید که در در این مورد طبق انتظار شما جلو نمیرود چون این برند بسیار جالب و فعال است و رنگ صورتی باعث ایجاد این حس در بیننده میشود.
 از چسبندگی و محو شدگی جلوگیری کنید.
در هنگام استفاده از رنگ ها برای جلب توجه کاربر به برند یا وب سایت مورد نظر باید این موضوع را در نظر گرفت که در کنار این موضوع که لازم نیست رنگ ها کاملا به صورت نمایشی و زیاد مورد استفاده قرار گیرد نباید از رنگ هایی استفاده کنید که حس محو شدگی به بیننده القاء کند، در نتیجه ممکن است نتیجه مورد نظر کسب نشود.اگر شما بتوانید در برند خود از نتاژ رنگهایی استفاده کنید که به هم نزدیک هستند میتوانید از این ضعف استفاده مثبت کنید و برند خود را برجسته کنید.
برای مثال برند Marvel یا Dropbox را در نظر میگیریم. هر دو مورد عمدتا دارای تم رنگی آبی هستند که حس خوبی را با رنگشان به بیننده میدهند.اما در کنار رنگ آبی میتوانید رنگهایی مثل سبز، نارنجی یا قرمز را مشاهده کنید که به خوبو با هم هماهنگ شده اند و نتیجه مورد نظر شرکت را به وجود می آورند.
در مورد بعدی Innovation project Canvas که با مواردی دیگر تمایز دارد را در نظر میگیریم.این شرکت با استفاده از رنگ سبز در بیننده این حس را به وجود می آورند که به صفحه های دیگر هم سر بزند.این بدان معنی است که شما نیاز ندارید که از رنگ های مختلفی در طراحی خود استفاده کنید تا بتوانید طرح خیلی خوبی را به وجود آورید.
استفاده از رنگ ها در عکس های استفاده شده در طراحی:
یکی از حقه های جالب که شما در طراحی میتوانید از آن استفاده کنید این است که از تصاویر بهره بجویید.عناصر UI به صورتی در کنار هم چیده شده اند که نیازی نیس شما به آنها رنگی اضافه کنید.اینکه شما بتوانید از یک تصویر در زمینه و یا تصویری بزرگ از محصول شرکت در صفحه وب سایت تلاش کنید تا از ترکیب بندی بجای رنگ ها در طراحی خود استفاده کنید.
CartoDB اپلیکیشنی است که به شما کمک میکند تا داده های مورد نظر خود را به صورت visual جایگذاری کنید. چه چیزی بهتر از این که شما سرویس خوبی را ارائه دهید که توسط یک نقشه چشم نواز از قبل برای کاربر قابل مشاهده باشد؟! این دقیقا کاری است که شرکت فوق در صفحه اصلی وب سایت خود به آن میپردازداین مسیر مانند راهی درخشان است که گویی محصول، خود را معرفی میکند در حالی که قابلیت رنگ ها آنچنان در صفحه خود نمایی نمیکند.
ETO هم مانند مثال قبل از همین شیوه بهره مند است که البته در مقیاس کوچکتر با گستردگی بیشتر استفاده از رنگ ها به وجود آمده است.در عوض این برند بر روی معرفی کالا متمرکز است.همه کفش های این برند رنگین نیست و این یعنی تنوع بسیار زیادی در این محصولات به چشم میخورد. همین مساله باعث میشود تا کفش ها بیشتر در بخش فروش موفق باشند.
بهترین استفاده از رنگ ها:
در بعضی موارد حتی دیدن وب سایتی که بدون هیچ رنگی طراحی شده نیز میتواند جالب و جذاب باشد.همیشه شما نیاز به رنگ هایی مثل قرمز، سبز یا آبی ندارید.سیاه و سفید بودن هم به قدر کافی میتواند حس مورد نظر را در بیننده ایجاد کند و بیانیه ای خوب برای ایجاد حسی خوب از یک برند باشد.
Visual Soldiers مانند برند Tomasz Wysocki’s portfolio با استفاده از رنگ ها به وجود آمده اند.هر دو با استفاده از فقدان وجود رنگ ها توجه کاربر را به خود جلب میکنند.در بعضی از موارد ممکن است که پیغام ها هشداری به صورت تناژی ار آبی یا سبز در CTA وجود داشته باشد. فقدان رنگ در این دو برند بخش اصلی برند سایت را تشکیل میدهد.
نتیجه گیری:
همانطور که مشاهده کردید رنگ ها از قدرت زیادی برخوردارند. رنگ ها میتواندد کارهای زیادی را در طراحی انجام دهند اگر شما تمایل به این کار داشته باشید، آنها میتوانند نگاه کاربراین را هدایت کنند.رنگ ها کمک میکنند تا کاربر بتواند با استفاده از یک بیانیه خوب از محصولات مطلع شوند.آنها میتوانند به اشیاء شخصیت بدهند و در موارد دلخواه باعث جذابیت و جالبتر شدن محصول شوند.ما طراحان دارکوب معتقدیم که در طراحی وب سایت رنگ ها و یا فقدان آنها میتوانند به طرح زندگی ببخشند.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز