مهمترین الگوریتم های گوگل

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=8336

5/5 - (3 امتیاز)

الگوریتم ها معیار هایی برای سنجش وب سایت ها برای موتور جستجوی گوگل و دیگر موتور های جستجو می باشد. به همین دلیل آشنایی با مهمترین الگوریتم های گوگل برای بهبود سئو سایت و کسب رتبه های بالاتر SERP بسیار مهم است.

الگوریتم های گوگل مرتباً در حال  تغییر و بروزرسانی هستند. زیرا گوگل به رضایت کاربران بسیار اهمیت می دهد و می خواهد که کاربران از مرور وب سایت ها بهترین UX را کسب کنند. صاحبین وب سایت ها با شناخت مهمترین الگوریتم های گوگل و بهینه سازی سایت خود مطابق این الگوریتم ها می توانند رتبه ی سایت خود را ارتقاء دهند.

الگوریتم گوگل چیست؟

الگوریتم گوگل برای بازیابی داده ها از فهرست جستجوی خود و ارائه ی بهترین و سریعترین نتایج به گزارش های کاربر، سیستم و عملکرد پیچیده ای دارد.  موتور های جستجو برای رتبه بندی صفحات از ترکیبی از الگوریتم ها و فاکتور های مختلف استفاده می کنند و سپس مرتبط ترین صفحات را به کاربر بازمی گردانند.

در گذشته، گوگل در مورد الگورتیم های خود، بروزرسانی های کمی انجام می داد. اما اکنون هر ساله بروزرسانی ها و تغییرات زیادی را در الگوریتم ها انجام می دهد. خیلی از این بروزرسانی ها جزئی هستند. اما آشنایی با بروزرسانی ها عمده و الگوریتم های مهم گوگل بسیار مهم است. برخی از مهمترین الگوریتم ها و بروزرسانی های بزرگ که در رتبه بندی صفحات وب در SERP اثر می گذارند، عبارتند از: بروزرسانی الگوریتم پاندا، پنگوئن، کبوتر، بروزرسانی مرغ مگس خوار، بروزرسانی فرد و ….

گوگل می خواهد که فناوری هایش را مطابق میل و خواسته ی کاربران تغییر دهد تا بتواند بیشترین میزان رضایت آنها را داشته باشد. به طور مثال شاید تا چند سال پیش ترافیک گوشی های همراه و یا سیستم های رسانه های اجتماعی چندان اهمیتی در الگوریتم های موتور جستجوی گوگل نداشت. اما امروزه تعداد کاربران گوشی های همراه خیلی زیاد و رو به افزایش نیز هست. به همین دلیل گوگل هم می خواهد تا منطبق با خواسته های کاربران و پیشرفت تکنولوژی الگوریتم هایش را بروزرسانی کند و تغییر دهد. اما هدف تمام الگورتیم های گوگل یک موضوع ساده است و آن هم ارائه ی تجربه ی کاربری خوب است. صاحبین وب سایت ها برای اینکه بتوانند وب سایت های خود را مطابق با الگوریتم های گوگل و بروزسانی های موتور جستجوی گوگل آپدیت کنند و رتبه ی خوبی در SERP به دست آورند، بایستی این الگوریتم ها را بخوبی بشناسند. شناخت الگوریتم های گوگل و تغییرات آنها می تواند نتایج گسترده ای بر رتبه بندی وب سایت ها داشته باشد.

برخی از فاکتور هایی که در رتبه بندی وب سایت ها مؤثرند مربوط به سئو سایت و بهینه سازی سایت، بهبود سرعت سایت، محتوای ارزشمند و …. می باشند. استفاده از خدمات سئو شرکت های معتبر طراحی سایت می تواند کمک زیادی به دارندگان وب سایت ها کند. شرکت معتبر دارکوب با برخورداری از کادری حرفه ای ارائه دهنده ی خدمات سئو سایت و طراحی وبسایت می باشد.

الگوریتم گوگل چیست؟

مهمترین الگوریتم های گوگل

گوگل چگونه تصمیم می گیرد که کدام نتایج را به کاربر نشان دهد؟

گوگل برای ارائه ی نتایج مرتبط به جستجوی کاربر، الگوریتم های پیچیده ای دارد. این الگوریتم ها مرتباً نیز در حال تغییر هستند. گوگل برای اینکه مرتبط ترین نتایج را به کاربر برگرداند، اصطلاح جستجوی کاربر را با برخی المان های صفحات وب تطبیق می دهد. برخی از این المان ها عبارتند از:

  • کلمات کلیدی به کار رفته در عنوان صفحه و برچسب های عنوان و توضیحات متا
  • مقدار پیوند های طبیعی و ارگانیکی که در صفحه وجود دارد.
  • چگونگی عملکرد وب سایت ها در گوشی های همراه و ریسپانسیو بودن

اینها برخی از فاکتور هایی هستند که الگورتیم های گوگل برای رتبه بندی صفحات وب و برگرداندن نتایج گزارش به کاربر استفاده می کنند. گوگل برای رتبه بندی صفحات، علاوه بر این فاکتور ها فاکتور های بسیار زیاد دیگری نیز دارد.

گوگل چطور مشخص می کند که کدام صفحه مهمتر از بقیه است؟

گوگل برای رتبه بندی صفحات وب فاکتور های گوناگونی دارد. هر کدام از این فاکتور ها یک ارزش عددی دارند. تمام ارزش های عددی یک صفحه با هم جمع می شوند. در نهایت وب سایتی در صدر SERP قرار می گیرد که بیشترین میزان عددی را به دست می آورد. از دیدگاه گوگل صفحه ای که بیشترین میزان ارزش عددی را دارد، مهمتر از بقیه ی صفحات است.

سرعت محاسبه ی این ارزش های عددی در سیستم گوگل بسیار بالاست. اما صاحبین وب سایت ها بایستی توجه داشته باشند که با آپدیت های الگوریتم های گوگل این ارزش بندی ها ممکن است تغییر است. در خیلی از بروزرسانی های الگوریتم های گوگل خیلی از صفحات، رتبه ی خوب خود را از دست می دهد و یا خیلی از صفحات که رتبه ی پایین تری داشته اند، ارتقاء پیدا می کنند. برای جلوگیری از افت رتبه ی صفحات، صاحبین وب سایت ها بایستی از آخرین بروزرسانی های الگوریتم های گوگل مطلع باشند و وب سایت خود را مطابق تغییرات و بروزرسانی های الگوریتم ها، تغییر دهند.

الگوریتم های جستجوی گوگل چگونه عمل می کنند؟

الگوریتم های جستجوی گوگل مطابق با آنچه که کاربر در مرورگر وب خود تایپ می کند، مرتبط ترین نتایج را به وی برمی گردانند. با کوچکترین تغییر در املای اصطلاحی که کاربر تایپ می کند، الگوریتم های جستجوی گوگل تغییر می کنند. وقتی برخی صفحات به عنوان نتیجه ی جستجو به کاربر برگردانده شد، کاربر می تواند تصمیم بگیرد که کدام صفحات را مشاهده کند. تمام این نتایج در موتور جستجوی گوگل خیلی سریع محاسبه و به کاربر انعکاس داده می شود. الگوریتم گوگل بگونه ای طراحی شده است تا بیشترین میزان شخصی سازی را به کاربر ارائه دهد.

الگوریتم گوگل برای سئو چیست؟

الگوریتم گوگل برای رتبه بندی صفحات از کلمات کلیدی استفاده می کند. صاحبین وب سایت ها برای اینکه بتوانند برای یک کلمه کلیدی خاص رتبه های بالاتر را برای وب سایت خود به دست آورند، بایستی بر روی سئو سایت خود کار کنند. اما کاربران بایستی توجه داشته باشند که از کلمات کلیدی به طور غیر طبیعی و خیلی زیاد استفاده نکنند. زیرا گوگل متوجه این موضوع و استفاده از استراتژی های سئو کلاه سیاه در وب سایت ها می شود و آنها را جریمه می کند. جریمه شدن وب سایت ها بر رتبه ی آنها و اعتبار آنها نزد گوگل اثر منفی می گذارد.

چرا الگورتیم های گوگل مدام تغییر می کنند؟

گوگل می خواهد که بهترین UX را ارائه دهد. برخی از صاحبین وب سایت ها با پیاده سازی استراتژی های سئو کلاه سیاه، سعی در فریب دادن موتور جستجوی گوگل می کنند. گوگل برای جلوگیری از سایت های اسپمی و برگرداندن نتایج غیر مرتبط به کاربران تغییراتی در الگورتیم های خود به وجود می آورد تا وب سایت های بهینه شده با استراتژی های سئو کلاه سیاه رتبه نگیرند و به کاربر برگردانده نشوند. گوگل وب سایت هایی که مطابق با قواعد خودش نباشد را هرزنامه تلقی می کند و جریمه می کند. در مقابل وب سایت هایی که استراتژی های سئو کلاه سفید و منطبق با قوانین گوگل را پیاده سازی می کنند، رتبه های بهتری به دست می آورند.

الگوریتم های گوگل برای سئو

مهمترین الگوریتم های گوگل

تغییر سئو منطبق با الگوریتم گوگل چه فوایدی دارد؟

تغییر سئو سایت ها منطبق با بروزرسانی های الگوریتم گوگل فواید زیادی برای وب سایت ها دارد. همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، گوگل می خواهد تا بهترین تجربه کاربری را ارائه دهد. وقتی شما منطبق با تغییرات الگوریتم های گوگل، وب سایت و سئو سایت خود را تغییر می دهید، در ارائه ی تجربه ی کاربری موفق تر خواهید بود. زیرا وب سایت شما در نتایج جستجوی گوگل سریعتر پیدا می شود. همچنین می توانید رتبه های بالاتر SERP را از آن خود کنید.

برخی از مهمترین الگوریتم های گوگل

این روز ها گوگل بالغ بر 600 تغییر در الگوریتم های خود در طول یک سال ایجاد می کند. گوگل تغییرات و بروزرسانی های بزرگ و عمده را به صورت رسمی اعلام می کند. بدین ترتیب هر کسی که در دنیای اینترنت فعالیت دارد، می تواند از این تغییرات آگاهی پیدا کند و این بروزرسانی ها را در سایت خود انعکاس دهد. آشنایی با بروزرسانی ها و مهمترین الگوریتم های گوگل کمک زیادی به دارندگان وب سایت ها برای کسب ترافیک بیشتر و رتبه ی بالاتر می کند. برخی از مهمترین الگوریتم های گوگل عبارتند از:

الگوریتم پاندا

یکی از مهمترین الگوریتم های گوگل، الگوریتم پاندا می باشد. الگوریتم پاندا در سال 2011 برای اولین بار معرفی شد. الگوریتم پاندا سعی می کند تا وب سایت های با کیفیت تر را در رتبه های بالاتر و وب سایت های با کیفیت پایین تر در رتبه های پایین تر قرار دهد. برخی کاربران در ابتدا فکر می کردند، الگوریتم پاندا بر اساس بک لینک ها، وب سایت ها را رتبه بندی می کند. اما حقیقت این است که الگوریتم پاندا به کیفیت وب سایت ها بیش از بک لینک ها اهمیت می دهد. الگوریتم پاندا به صورت موضوعی وب سایت ها را بررسی می کند و شاید در یک بخش خاص به زیرمجموعه ی یک موضوع نیز مراجعه کند.

برخی از فاکتور هایی که در الگوریتم پاندا مورد بررسی قرار می گیرند، عبارتند از:

  • صفحات بی کیفیت

منظور از صفحات بی کیفیت، صفحاتی هستند که برای کاربر ارزشی ایجاد نمی کنند. معمولاً صفحاتی که به درستی از کلمات کلیدی استفاده نکنند، از دیدگاه الگوریتم پاندا بی کیفیت به حساب می آیند.

  • محتوای تکراری

الگوریتم پاندا محتوای تکراری وب سایت ها را بررسی می کند. اگر الگوریتم پاندا متوجه شود که وب سایت شما از مطالبی پر شده است که در سایت های دیگر نیز هست و محتوا تولید شده ی خودتان نیست، رتبه ی شما را تحت تأثیر قرار می دهد.

  • محتوای کم کیفیت

از دیدگاه الگوریتم پاندا محتوایی کم کیفیت است که نتواند کاربران را به خود جذب کند. اگر صاحبین وب سایت ها و کاربران فاکتور هایی که از نظر الگوریتم پاندا مهم هستند را رعایت کنند، ارتقاء رتبه ی خوبی پیدا می کنند.

الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن برای اولین بار در سال 2012 معرفی شد. هدف الگوریتم پنگوئن این است که از رتبه بندی بالای وب سایت هایی که از طریق لینک های غیر طبیعی پیشرفت کرده اند، جلوگیری شود. اگر خودتان می دانید که کدام لینک ها در سایتتان باعث آسیب به سایتتان شده است، باید آنها را حذف کنید. اما اگر نمی دانید کدام لینک ها را بایستی حذف کنید، با استفاده از ابزار های مناسب می توانید اقدام به شناسایی لینک های آسیب رسان کنید.

الگوریتم مرغ مگس خوار

یکی دیگر از مهمترین الگوریتم های گوگل، الگوریتم مرغ مگس خوار است. الگوریتم مرغ مگس خوار در سال 2013 معرفی شد. گوگل با استفاده از الگوریتم مرغ مگس خوار نتایج بی ربط را از گزارش جستجوی کاربر را شناسایی و تفکیک می کند. اگر کاربران از کلمات به درستی در اصطلاحات مورد جستجوی خود استفاده کنند و همچنین از اصطلاحات طولانی تری برای جستجوی موضوع مورد نظر خود استفاده کنند، الگوریتم گوگل می تواند نتایج بهتری را به کاربران بازگرداند.

الگوریتم فرد

الگوریتم فرد گوگل نمی خواهد وب سایت هایی که محتوای کم کیفیت دارند و یا بیش از اندازه از تبلیغات استفاده کرده اند، رتبه بالایی به دست آورند. وب سایت هایی که مشکلات UX داشته باشند و یا تنظیمات نادرست و تبلیغات فریبنده ای داشته باشند، مورد جریمه ی الگوریتم فرد گوگل قرار می گیرند. برای اینکه بتوانید از جریمه ی الگوریتم فرد در امان باشید راه حل های ذیل می تواند کمک کننده باشد:

  • بهتر است محتوایی با طول 2000 کلمه و بیشتر تولید کنید.
  • در محتوایی که تولید می کنید از تصاویر و ویدئو ها استفاده کنید.
  • لینک زدن به وب سایت های معتبر و با ارزش.
  • حذف تبلیغات
  • حذف بک لینک های نا معتبر

الگوریتم کبوتر

الگوریتم کبوتر یکی دیگر از مهمترین الگوریتم های گوگل می باشد. در الگوریتم کبوتر موقعیت مکانی کاربران در نظر گرفته می شود. الگوریتم کبوتر تأثیر زیادی بر کسب و کار های محلی داشته و نتایج جستجو را تا حد زیادی شخصی سازی کرده است. برخی از فاکتور هایی که در الگوریتم کبوتر گوگل در نظر گرفته می شود، عبارتند از:

  • ثبت نام در گوگل مپ
  • درج آدرس و شماره تماس در تمامی صفحات وب
  • توجه به نظرات و سؤالات کاربران
  • ثبت وب سایت در سایت های محلی

الگوریتم رنک برین (rank brain)

الگوریتم rank brain در سال 2015 معرفی شد. الگوریتم رنک برین از هوش مصنوعی برای تفسیر و تعبیر اصطلاحات جستجوی کاربر استفاده می کند. هدف الگوریتم رنک برین جلب رضایت کاربران و بهبود فرآیند جستجو می باشد. الگوریتم رنک برین برای اینکه میزان رضایت کاربران و بهبود فرآیند جستجو را بسنجد برخی فاکتور ها مانند مدت زمان ماندگاری کاربران در صفحه، میزان نرخ پرش صفحه، نرخ خروج و نرخ کلیک را مورد بررسی قرار می دهد.

الگوریتم موبایل فرندلی

الگوریتم موبایل فرندلی بررسی می کند آیا وب سایت ها از طریق گوشی های همراه براحتی قابل مرور و مشاهده هستند یا خیر! این الگوریتم وب سایت های ریسپانسیو را برای رتبه بندی در اولویت قرار می دهد. هدف این الگوریتم بهبود تجربه کاربر می باشد.

چرا انجام سئو مهم است؟

انجام سئو و بهینه سازی سایت بر اساس استراتژی های مختلف سئو کلاه سفید باعث می شود تا سایت شما رتبه های بهتری به دست آورد. انجام سئو باعث دید بهتر سایت در موتور های جستجو می شود. اگر به درستی نمی دانید چگونه از سئو کلاه سیاه در امان باشید و مطابق قواعد گوگل سایتتان را بهینه سازی کنید، بهترین راهکار استخدام یک شرکت سئو و یا متخصص سئو می باشد. با استخدام یک شرکت معتبر سئو می توانید بالاترین کیفیت خدمات سئو و بهترین قیمت سئو را دریافت نمایید. شرکت دارکوب با بیش از 19 سال سابقه کار و برخورداری از کادری حرفه ای سئو سایت و طراحی سایت صنایع مختلف را می پذیرد.

نتیجه

الگوریتم گوگل فاکتور های مختلفی را برای سنجش وب سایت ها مورد بررسی قرار می دهد. هدف تمام الگوریتم های گوگل ارائه ی تجربه کاربری بهتر است. گوگل می خواهد که کاربران از مرور وب سایت ها بهترین تجربه را کسب کنند و راضی باشند. برخی از مهمترین الگوریتم های گوگل عبارتند از الگوریتم موبایل فرندلی، الگوریتم مرغ مگس خوار، الگوریتم رنک برین و ….

اگر صاحبین وب سایت ها، سایت های خود را مطابق الگورتیم گوگل بهینه سازی کنند و سئو سایت خود را بر اساس استراتژی های سئو کلاه سفید بهبود ببخشند، می توانند رتبه های بالاتر SERP را به دست آورند و در جلب رضایت کاربر موفق تر باشند. کاربران بایستی توجه داشته باشند که بکارگیری سئو کلاه سیاه می تواند جریمه ی گوگل و افت رتبه ی سایتشان را در پی داشته باشد. انجام سئو و بهینه سازی سایت موضوع مهمی است که می تواند ترافیک خوبی برای سایت ها کسب کند. قیمت سئو در شرکت های ارائ دهنده ی خدمات سئو و طراحی سایت بسته به استرتژی های مختلف، متفاوت است. اگر به دنبال خدمات سئو و بهینه سازی سایت خود هستید، با سفارش سئو و طراحی سایت خود به شرکت دارکوب می توانید بالاترین میزان کیفیت را دریافت نمایید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز