نوشتن محتوا برای یک وب سایت مدرن و مینمالیست

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=257

5/5 - (1 امتیاز)

همه می دانند که یک تصویر به اندازه هزار کلمه ارزش دارد. و به نظر می رسد که طراحان وب سایت این موضوع را بسیار جذاب یافته اند. تا حدی که امروز ما در طراحی سایت دارکوب بسیار شاهد درخواست طرحی های پر از تصویر هستیم، بطوری که فضای کمی برای متن باقی می ماند.

با نگاه به روند طراحی های مرسوم در وب خواهیم دید که عکس های تمام صفحه، تقسیم بندی های ساده و هنری صفحه، overlay های شگفت انگیز بسیار استفاده می شوند. این طراحی ها بسیار بصری بوده و هیچ یک از آن ها فضای زیادی برای متن در صفحه ندارند.

این روند بصری در طراحی وب برای طراحانی که مایل به خلاقیت آزاد بدون نگرانی برای متن هستند، بسیار عالی است. هر چند از سوی دیگر این طراحی ها بسیار زیبا هستند، این گرایش متخصصان را تقسیم می کند: عده ایی فکر می کنند که طراحی بدون متن فعالیت اصلی وب سایت و عملکرد آن و جنبه اطلاع رسانی آن را درباره محصول یا خدمات تضعیف می کند. همچنین مسئله ایی درباره سئو و رتبه بندی وب سایت وجود دارد: یک تصویر برای انسان برابر است با هزار کلمه اما درباره ربات های موتورهای جستجو که صفحات وب را خوانده، فهرست و رتبه بندی می کنند، مسئله به این شکل نیست. آن ها هنوز برای درک عملکرد و موضوع یک صفحه وب نیاز به متن دارند.

مسلما، ظهور سایت های mobile-friendly، چه در نزد گوگل و چه کاربران به این معنی است که کلمات کمتر از عملکرد و زمان بارگذاری در حوزه رتبه بندی سایت اهمیت دارند. هرچند وب سایت ها هنوز نیاز دارند که به ربات ها و مشتریان بالقوه درباره سازمان پشت آن ها بگویند.

 

آیا وب سایت مینیمالیست برای شما مناسب است؟

وب سایت های مینیمالیست بیشتر شبیه به لباس های برند های معروف هستند: بر تن مدل ها عالی به نظر می رسند. اما زمانی که شما این لباس ها را به تن می کنید و سعی کنید خود را در آن جا دهید، متوجه خواهید شده که فضای کمی برای تحرک و ابراز خودتان دارید.

این مسئله برای طراحان وب می تواند مسئله آفرین باشد. زمانی که صاحب وب سایت درخواست یک طراحی جذاب و براق (مانند لباس برند) داشته باشد که با ایده و اهداف متفاوت آن ها درباره عملکرد وب سایت و محصولات آن ها همخوانی ندارد. معمولا در این وضعیت طراحی نهایی این است، یک صفحه خانه بسیار ساده با قسمت های متنی مانند سرویس یا درباره ما که جزئیات فعالیت های کسب و کار را توضیح می دهد.

شاید این مصالحه بین طراحی بصری و متن شبیه به این باشد که شما یک کت و شلوار برند را با یک پیرهن ارزان قیمت بپوشید. در این حالت هیچ یک زیبایی و ارزش خود را نشان نمی دهد بلکه یکدیگر را تضعیف می کنند.

در حقیقت سازمانی که خدمات و یا سرویسی برای فروش دارد باید بتواند درباره آن به مردم چیزی بگوید. پس یا باید با طراح وب سایت مصالحه کنند و نظر وی را بپذیرند یا اصلا به مسیر آن نروند. اما در برخی طراحی های وب سایت تصویر نقش اساسی را برای ارتباط  با کاربر را دارد. برای مثال:

یک کسب و کار کالایی فیزیکی را به فروش می رساند که قابلیت عکاسی شدن نیز دارد. اگر این محصولی چیزی است که با ظاهرش به فروش می رسد مانند لباس یا وسایل تزئینی، بدیهی است که بگذاریم که تصاویر سخن بگویند. تصور کنید که سایت شما ساعت می فروشد. مهم ترین چیز در اینجا تصویری بزرگ و واضح نشان دهنده زیبایی این ساعت است که باید به مشتری نشان داده شود.

یا سازمانی ایده، محصول و هدف ساده ایی دارد. پس شاید بهترین روش بجای پر کردن صفحه با چیزهای بی اهمیت آن است که بتوان در چند کلمه تاثیر گذار موضوع را خلاصه کرد. مثلا یک سایت خیریه می تواند با یک تصویر از مردم محروم و یک عبارت مانند “به کمک شما نیاز دارند” به حداکثر توان و ارتباط با کاربر دست یابند.

در مورد دیگر تصور کنید که سازمان خدمات متنوعی را ارائه می دهد یا موضوع فعالیت آن ها انتزاعی تر است که نمی توان در یک توصیف کوتاه آن را محدود کرد. مانند بسیاری از موسسات حقوقی یا روابط عمومی ها یا حتی یک رستوران آوارنگارد.

 

استفاده از تصاویر گویا

تصاویر زمانی گویا هستند یا به قولی با مخاطب صحبت می کنند که واقعا خوب انتخاب شده باشند. یک تصویر باید مرتبط بوده و توانایی تعریف کردن یک داستان را داشته باشد تا بتوان به آن تکیه کرد. بنابراین حتی اگر از عکس های آماده استفاده می کنید لازم است که توجه خاصی به تاثیر گذاری و عملکرد آن ها داشته باشید.

اولین مشکلی که بعید است هیچ کسب و کاری داشته باشد تهیه عکس از محصولات است. در حقیقت معمولا خرده فروشان در زمینه تهیه عکس از محصولات در استایل و تم های یکسان پیشرو هستند.

برخی شاید تصمیم بگیرند که برای تهیه عکس از یک عکاس حرفه ایی کمک بگیرند. بنابراین شما به عنوان طراح سایت یا صاحب وب سایت باید بدانید که تهیه عکس های با کیفیت و پر قدرت برای موفقیت برند یک سرمایه گذاری به حساب می آید. شما همچنین به یک عکاس نیاز دارید که اهمیت این مسئله را درک کند، شاید لازم باشد در این باره اولویت ها و اهداف خود را به وی شرح دهید.

 

جملات تکان دهنده بنویسید

یک سایت خرده فروشی آنلاین می تواند با جملات ساده و کوتاه به اهداف خود برسد. اما توجه داشته باشید برای موفقیت در این زمینه شما به چند جمله کوتاه و تاثیر گذار که کاربران را در طی بازدید سایت در حال شناوری هدایت می کنند، نیاز دارید. خوب جملات کوتاه هم می توانند مانند تصاویر به اندازه هزاران کلمه موثر باشند اما به شرط آنکه به درستی تهیه شده باشند.

به طور ایده آل شما باید بر روی یک ایده و موضع قدرتمند تمرکز کنید. این می تواند به تنهایی نقطه فروش سایت باشد. مثلا اگر کسب و کار شما وکالت است می توان نوشت “ما متخصص هستیم” یا برای کارشناسان مالیاتی یا حسابداران نوشت “ما سرمایه شما را نگهداری می کنیم”.

شما می توانید برای هر قسمت از کسب و کار خود در وب سایت پیامی طراحی کنید، اما توجه داشته باشید که از مسیر اصلی خیلی دور نشوید که آن در حقیقت نشان دادن قدرت شماست. هدف یک ایده ساده و مستقیم است که می تواند یک موضوع پیچیده را به کاربران نشان انتقال دهد.

این استراتژی را، در جنبش های مدنی و انقلاب ها بهتر مشاهده می کند. معمولا در این حوزه ها از پیامی استفاده می شود که بیشترین نفوذ را در دل مردم پیدا می کند. و چون هدف آن ها توده مردم است معمولا برای بیشتر افراد یک جامعه الهام بخش می باشد: ساده، غیر منتظره بودن، ویژه، با اعتبار، احساسی و به گونه ایی روایت شخصی.

به طور ایده آل پیام شما می تواند به طور ناخودآگاه یک ارتباط عاطفی با مشتریان شما بر قرار کند، آن ها را به فضایی می برد به بدون دافعه به خرید یا تعامل با شما بپردازند. در واقع وقتی به آن فکر می کنید، تقریبا همه در این تعامل مطمئن، شاد و امیدوار هستند. پس به طور سوپرایز کننده ایی تا جایی که می توانید به آن ها حس اعتماد را انتقال دهید.

 

نوشتن محتوا باید به تصاویر چیزی اضافه کند

شما باید تصمیم بگیرید که کدام جنبه از برند، داستان یا اصول خود را می خواهید با یک تصویر معرفی کنید، بنابراین لازم است آن را در چند کلمه کوتاه بیان کنید. برخی اوقات هر دوی آن بر یک نقطه از نیازها، احساسات یا تمایلات مرتبط با فروش اشاره می کنند. اما این یک تکرار غیر ضروری است. کلمات باید جنبه جدیدی به یک تصویر اضافه کنند.

معمولا بخصوص خیریه ها در رسیدن به این تعادل بین طراحی، تصویر و کلمات برای به هدف زدن و تاثیر گذاری به خوبی عمل می کنند.

معمولا این نوع وب سایت ها ساده و آگاهی بخش اند. بسیار آسان است که یک خیریه با استفاده از کلمات داستانی متقاعد کننده تعریف کند. اما می توان همین کار را به طور عمیق با استفاده از تصاویر انجام داد. مثلا تصویر لبخند یک کودک در یک پس زمینه خشک بسیار تاثیر گذار تر خواهد بود. در این سناریو، کلمات مناسب 100% می توانند در این حالت بازدید کننده را به سمت هدف نهایی که همان اهدا پول برای تهیه آب سالم برای مردم نیازمند، هدایت کند. جملاتی مانند “آب سالم می تواند زندگی ایی را نجات دهد، هر ریال از پول شما صرف تهیه آب در مناطق محروم خواهد شد”.

پس در چند کلمه شما می توانید شادی، بدبینی یا رستگاری را به بازدید کننده انتقال دهید. کلماتی که می توانند موفقیت و یا شکست کسب و کار شما را رقم زند.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز