چطور وب سایت را باز طراحی کنیم؟

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=272

5/5 - (1 امتیاز)

دست بردن در وب سایتی که خوب پیاده سازی شده کار دشواری است. چه به عنوان صاحب وب سایت یا طراح آن باید دقت زیادی درباره پیشنهادات و بازخورد هایی که ارائه می دهید داشته باشید. سپس توجه داشته باشید در باز طراحی وب سایت ریسک هایی زیادی وجود دارد. نه تنها اشتباه در این مسیر می تواند به هویت یک برند آسیب بزند بلکه ممکن است سئوی وب سایت نیز آسیب ببیند.

با این حال باز طراحی یک وب سایت می تواند بسیار پر بازده و موفق باشد. زمانی که شما برای اولین بار وب سایتی را از نقطه صفر طراحی می کنید، معیاری برای ارزیابی کار خود ندارید. اما در زمان باز طراحی وب سایت شما می توانید به گذشته و تجربیات خود در آن سایت خاص نگاهی بیاندازید و اهدافی را برای دستیابی در باز طراحی برنامه ریزی نمایید.

خوب اگر شما از طرفی وسوسه شده اید یا به گونه ایی به این نتیجه رسیده اید که زمان باز طراحی وب سایتی فرا رسیده است، اما در عین حال نگران آسیب ها و ریسک های آن هستید، این مقاله از دارکوب را مطالعه کنید.

 

فاز اول: چرا باز طراحی سایت نیاز است؟

زمانی که با مسئله باز طراحی وب سایت مواجه می شوید اولین سوالی که باید از خود یا همکاران تان بپرسید این است، چرا؟ اصلا چرا باز طراحی وب سایت؟ چرا باید در این کار زمان و پول خود را سرمایه گذاری کنم؟

در زمان باز طراحی وب سایت، معمولا نارضایتی هایی از وب سایت کنونی و نیازمندی های جدیدی وجود دارد، برخی از آن ها عبارتند از:

 

برندسازی مجدد

کسب و کار همیشه در یک مسیر و برای یک هدف حرکت نمی کند. بسیاری از برند ها در میانه راه به هویت خود پی می برند. در این زمان است که صاحب وب سایت ممکن است تقاضای باز طراحی داشته باشد. آن ها معمولا از شیوه برقراری رابطه شان با بازدیدکنندگان سایت ناراضی اند و آن را موثر نمی دانند. و شاید مشکل را در لوگو، رنگ بندی و طراحی کلی سایت بیابند. خوب پس باید دید چطور می توان با این آگاهی جدید از برند و رسالت آن در طراحی وب سایت با مشتریان بالقوه و بازدیدکنندگان ارتباط موثر تری برقرار کرد.

 

عملکردهای وب سایت

ما در شرکت طراحی سایت دارکوب، بسیار مشتریانی داشته ایم که پس از مدتی از پایان طراحی وب سایت و کار کردن با آن، به این نکته پی برده اند که کارایی هایی (مثلا امکان چت بازدید کننده با کارشناس فروش، فروم، وبلاگ و غیره) بیشتری را در وب سایت خود نیاز دارند. گاهی این امکانات به سادگی قابل اضافه کردن هستند اما برخی از تغییرات می تواند طراحی کل وب سایت را زیر و رو کند.

 

طراحی از مد افتاده

زمانی یک صفحه وب سایت، از متن، عکس، رنگ، قالب و لینک هایی بسیار ساده ساخته می شد. بازدید کننده تنها با متن سر و کار داشت تا با طراحی. اما این روند تغییر کرد. امکاناتی برای طراحی های پر رزق و برق، کاربری، جذاب و هیجان انگیز به وجود آمد. تا جایی که ما در طراحی سایت با چیزی به نام مد مواجه هستیم. شاید شما نخواهید که از مد پیروی کنید. اما مسلما نمی خواهید که در تکنولوژی های قدیمی و کهنه شده باقی بمانید. حداقل کسب و کار و مشتریان شما، به نوعی به روز بودن و زنده بودن وب سایت را انتظار دارند. در غیر این صورت برای مشتریان بخصوص مشتریان جدید کسب و کار شما چیزی است مربوط به گذشته پایان یافته. پس دلیل دیگری که برخی به فکر باز طراحی وب سایت هستند همین میل به روز و فعال بودن است.

 

طراحی واکنش گرا

چند سال پیش کسی تصور نمی کرد که چطور توسعه زیر ساخت های اینترنت همراه و به بازار آمدن تلفن های هوشمند می تواند رفتار کاربران را تغییر دهد. امروز تعداد کاربران موبایل از دسکتاپ بیشتر است. خوب اگر شما در گذشته به فکر کاربران موبایل نبوده اید، اکنون باید فکری به حال آن کنید. طراحی واکنش گرا یک راه حل پیشنهادی از سوی گوگل برای نمایش مناسب وب سایت در دستگاه تلفن همراه است. که امروز برای هر وب سایتی واجب است.

 

فاز دوم: داده های وب سایت را چک کنید

گاهی صاحب وب سایت حس می کند که وب سایت خوب کار می کند یا بر عکس بازدهی مناسبی ندارد. در این زمان است که به فکر تغییر و تحول در شیوه کسب و کار یا وب سایت می افتند. شاید این حس درست باشد و شاید خیر. پس باید همیشه مشکل کارشناسی شود تا ببینیم که چرا یک وب سایت عملکرد خوبی ندارد. در واقع داده ها وب سایت نیز باید تحلیل شده تا مشکل مشخص شود.

در زمان بررسی داده های سایت لازم است به طور دقیقی این حوزه ها را بررسی نمایید:

  • Google Analytics
  • محدوده رقابتی
  • جستجوی کلمات کلیدی
  • طراحی UI
  • ساختار UX
  • تحقیق درباره کلمات کلیدی

پس نگاهی به تمام وب سایت و تک تک صفحات آن بیاندازید و یک حسابرسی کامل برای آن انجام دهید. در این مرحله باید شما به این نتیجه برسید که مشکل از کدام وجه یا قسمت وب سایت است. چه چیزی کار نمی کند؟ آیا مشکل تعداد صفحات است یا نوع سازمان دهی آن ها؟ آیا طراحی سایت با محتوای آن همخوانی دارد؟ چه چیزی باید به روز شود؟ چه امکانات جدیدی باید اضافه گردد؟ آیا تصاویر استفاده شده غیر اصیل به نظر می آیند؟ آیا محتوای تکراری یا غیر اورجینال در سایت وجود دارد؟

در پایان لازم است که پروپوزالی برای انجام تغییرات و باز طراحی وب سایت تهیه شود.

 

فاز سوم: تصمیم گیری و برنامه ریزی

اگر تا به حال باز طراحی وب سایت انجام نداده اید، از رویه و چک لیست یک پروژه طراحی استفاده کنید. هر مرحله و هدف را بررسی نموده و نسبت به نیاز خود برای باز طراحی مطابقت دهید. سپس سعی کنید که برنامه ایی برای باز طراحی وب سایت خود تهیه نمایید.

نکته حساسی که در اینجا وجود دارد این است که هر پروژه باز طراحی المان متفاوتی در طراحی سایت را هدف می گیرد. به این معنی که هر پروژه نسبت به پروژه دیگر متفاوت است. برای مثال باز طراحی ممکن تنها یکی از موارد زیر را هدف قرار دهد:

  • برند سازی مانند لوگو، رنگ بندی، فونت، تصاویر، آیکون ها و غیره. که در این حالت تنها طراحی ظواهر تغییر می کند.
  • تغییر ساختار پیمایش برای بهبود روند سفر کاربر در وب سایت، با تغییر ساختار و حذف صفحات اضافی.
  • محتوای صفحه اصلی وب سایت برای ارسال پیامی واضح تر و هدف گرفتن مشتریان خاص.
  • نرخ تبدیل و طراحی سایت به جهت افزایش تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری.

شاید شما به عنوان صاحب وب سایت دانش و تجربه کافی در هر یک از این زمینه ها نداشته باشید. با این حال شما می توانید  روند باز طراحی را مدیریت کنید. بنابراین مستندات و برنامه خود را آماده کنید و آن را به بحث گذاشته و این مرحله را برای مدتی ادامه دهید.

 

فاز چهارم: باز طراحی وب سایت

زمانی که وب سایت قدیمی کاملا ناکارآمد و بی کیفیت است هر گونه تغییر عمده و باز طراحی می تواند با کمترین نگرانی انجام شود. اما زمانی که مسئله به این شکل نیست، لازم است تغییرات به گونه ایی انجام شود که به هویت و انسجام برند و کسب و کار آسیب نرسد. مسلما همه مشتریان شما از تغییر راضی نخواهند بود و با واکنش های متفاوتی روبرو خواهید شد. بنابراین لازم است در انجام تغییرات تعادل را حفظ کنید.

نقشه سایت، استوری برد و نمونه اولیه فاکتورهای مهمی در این روند هستند. آن ها به شما اجازه می دهند که باز طراحی وب سایت را به شکلی تدریجی و با توجه به نظر مشتری انجام دهید. شاید حتی ترجیح دهید که یک آزمایش صورت دهید و نظر کاربران را برای این تغییرات جویا شوید. این مسئله برای تغییرات حساس بسیار مهم است و توجیه اقتصادی دارد.

همچنین توجه داشته باشید که این باز طراحی و تغییرات چطور می تواند بر سئو تاثیر بگذارد. جز در مواقعی که قرار است وب سایت جدید در دامنه متفاوتی بارگذاری شود، شما نیاز دارید که از لینک های وب سایت خود محافظ نمایید. گاهی لازم است  301 redirect را در محل مناسب قرار دهید، ساختار URL و پست های مهم را حفظ کنید، یا توجه بیشتری به کلمات کلیدی پر اهمیت تر داشته باشید و غیره.

 

آیا باز طراحی وب سایت لازم است؟

بدیهی است زمان باز طراحی هر وب سایتی فرا خواهد رسید. آن هایی که از تغییر استقبال می کنند و در کسب و کار رقابتی قرار دارند یا وب سایت آن ها محور اصلی کسب و کارشان است، قاعدتا هر روز مدام در حال بهبود وب سایت خود هستند. برای سایر کسب و کار ها نیز زمان فرا خواهد رسید. پس نمی توان یک فرمول کلی بیش از آنچه در مقدمه آمد ارائه داد.

اما آن چیز که در اینجا اهمیت دارد دنیای مجازی سرشار است از فرصت، که لازم است برای آن ها تحقیق و گاهی آزمون و خطا صورت بگیرد. در این حالت است که می توان به موفقیت و رشد و بقا ادامه داد. برای همین اگر در باز طراحی وب سایت خود مردد هستید می توانید از نظر کارشناسان طراحی وب و بازاریابی کمک بگیرید. همکاران ما در دارکوب نیز همیشه آماده ارائه راهنمایی به شما هستند.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز