راهنمای استفاده از 404 های تعاملی برای بهبود سئو

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=4940

5/5 - (1 امتیاز)

راهنمای استفاده از 404 های تعاملی برای بهبود سئو

ارائه ی تجربه ی کاربری ضعیف می تواند باعث افت رتبه ی وب سایت شود. وقتی بحث در مورد تجربه ی کاربری و رتبه بندی وب سایت می شود، خطاهای 404 باید مورد بررسی قرار گیرند.

صفحه ی 404 یا خطای 404 زمانی رخ می دهد که کاربر تلاش می کند به یکی از صفحات شما که دیگر وجود ندارد، دست یابد. وقتی URL مورد تقاضای کاربر در وب سایت شما یافت نمی شود، سرور شما، این صفحه خطای 404 را به کاربر نشان می دهد.

بحث و گفتگو در مورد خطای 404 بسیار زیاد است. برخی می گویند که کاربرانی که با خطای 404 مواجه می شوند باید به صفحه ی اصلی وب سایت ارجاع داده شوند. اما این کار به دو دلیل اشتباه است و باعث ارائه ی تجربه ی کاربری ضعیف می شود:

وقتی کاربران بر روی صفحه ای کلیک می کنند که آنها را به آنچه که باید ارجاع دهد، ارسال می کند، ممکن است دچار ابهام و سردرگمی شوند.

کاربران به اطلاعاتی که به آنها قول داده شده است، دسترسی نخواهند داشت. آنها حتی علت این موضوع را متوجه نیز نمی شوند. این می تواند حسابی کاربر را گیج و ناراحت کند.

کاربران در انتها به صفحه ای نامرتبط با آنچه که کلیک کرده اند، می رسند.

استفاده از هدایت های مجدد 301 و 302 به صفحه ی اصلی نیز از ترفند های بد سئو است. برخی از صاحبین وب سایت ها و یا سئوکار ها از این ترفند استفاده می کنند تا به کاربران این امکان را بدهند که لینک هایی که از بین رفته است و یا محتوای آن حذف شده است را به دست آورند.

ارسال گوگل به صفحه ی اصلی به جای صفحه ای که باید خطای 404 را برگرداند، گوگل را به این فکر می اندازد که صفحه ی اصلی وب سایت شما یک خطای 404 نرم است.

هدایت مجدد خطاهای 404 به صفحه ی اصلی دقیقاً برعکس تمایلات می باشد.

با تمام این اوصاف، طبق مطالعات 11.4% از بک لینک های بازگشتی به صفحه ی اصلی ارجاع داده می شوند.

اگر صفحات مرتبطی دارید می توانید برخی از خطاهای 404 را به آن صفحات مشابه ارجاع دهید. منظور از صفحات مرتبط، صفحاتی است که حاوی محتوا و مطالبی است که کاربر مورد جستجو قرار داده اما با خطای 404 روبرو شده است.

در برخی موارد می توانید از خطاهای 404 برای بهبود سئوی وب سایت خود استفاده کنید. زیرا گاهی این لینک های شکسته نیستند که باعث بروز خطا می شوند بلکه کاربران خود این خطاها را باعث می شوند.

به طور مثال وقتی که کاربر در یک آدرس معیوب تایپ می کند، احتمال بروز خطای 404 افزایش می یابد. ولی این خطا قابل حل است.

ایجاد تجربه ی کاربری بد می تواند باعث ترک کاربران از صفحه ی شما شود. طبق مطالعات 88% از کاربران آنلاین پس از یک تجربه بد علاقه ی خود برای بازگشت به وب سایت مربوطه را از دست می دهند.

برخی راهکار هایی که از طریق خطای 404 می توانید سئوی وب سایت خود را بهبود ببخشید، عبارتند از:

افزودن لینک به صفحه ی خطای 404

احتمالاً یکی از بهترین راه ها برای استفاده از خطای 404 طراحی آن می باشد. این موضوع به شما این امکان را می دهد تا بتوانید صفحات وب سایت بیشتری را از طریق صفحه ی خطای 404 فهرست بندی کنید. این کار را با راه اندازی یک الگورتیم که به صفحات داخلی وب سایت شما به صورت رندم اشاره دارد، می توانید انجام دهید.

در این صورت، هر زمان که خطای 404 بروز کند، پیوند ها نیز تغییر می کنند.

گوگل، توسعه دهندگان را به ایجاد صفحات 404 سفارشی ترغیب می کند.

از آنجا که صفحه ی 404 یک صفحه ی html است، توسعه دهندگان هر طور که بخواهند می توانند آن را تغییر دهند. همچنین افزودن لینک به صفحه ی 404 کار سختی نیست.

برند سازی و سفارشی سازی

اگرچه هنگامی که کاربر با خطای 404 مواجه می شود ممکن است ناراحت شود، اما می توانید این را به عنوان یک فرصت برای جلب توجه کاربر تلقی کنید.

با برند سازی و سفارشی سازی صفحات 404 می توانید درآمد و نرخ تبدیل وب سایت خود را افزایش دهید.

برای اینکه بتوانید صفحات 404 را به گونه ای طراحی و بهینه سازی کنید که بتوانید بازدیدکنندگان را به مشتریان وفادار تبدیل کنید، باید تلاش مضاعفی خرج کنید.

یک صفحه ی 404 استاندارد به هیچ وجه خوب نیست. اما توجه داشته باشید که تصاویر و استفاده از المان های بصری نقش زیادی در جذب کاربران دارد.

طبق مطالعات، 96% از کاربران آنلاین پیش از خرید یک محصول، ویدئو های مربوط به آن را می بینند و 88% از بازاریابان ترجیح می دهند که از جلوه های بصری در محتوای خود استفاده کنند.

شما نیز می توانید با استفاده از جلوه های بصری و تصاویر به صفحه ی 404 خود، آن را برای کاربران جذاب تر کنید.

در صفحه ی خطای 404 یک نوار جستجو قرار دهید

یک راه عالی دیگر برای استفاده از صفحات خطای 404، اضافه کردن نوار جستجو در این صفحات است. طبق مطالعات، 40% از کاربران، جعبه ی جستجو را به عنوان مهمترین ویژگی در نظر می گیرند.

بنابراین این باید دلیل محکمی برای اعمال چنین تغییری برای شما باشد.

اگرچه این چیزی نیست که کاربران به دنبال آن بوده اند، اما گذاشتن امکان جستجو در صفحه ی 404 می تواند حس قدرتمندی به کاربر دهد. همچنین این پیام را به کاربر منتقل می کند که شما سعی در جبران آسیب های وارد شده دارید.

نقشه ی سایت خود را در صفحه ی 404 قرار دهید

اگر کمی از سئو بدانید، مطمئناً می دانید که نقشه ها چقدر برای سئوی یک وب سایت مفید هستند. از آنجا که کاربران در جستجو های خود ار نقشه ها استفاده می کنند، گوگل به آنها توجه می کند. بنابراین بهتر است که صفحه ی شما نیز شامل نقشه باشد.

نقشه ها باعث می شوند تا کاربران راحتتر وب سایت شما را پیمایش کنند و کمتر صفحه ی شما را ترک کنند یا به SERP بازگردند. تمام اینها باعث افزایش مدت زمان ماندگاری کاربر در صفحه ی شما می شود که برای بهبود رتبه بندی وب سایت شما مفید است.

تب صفحه ی اصلی را در صفحه ی خطای 404 قرار دهید

احتمالاً یکی از آسانترین کارها ایجاد پیوند از صفحه ی 404 به صفحه ی اصلی می باشد. آنچه که شما در این مرحله انجام می دهید این است که ساده ترین مسیر برای آغاز جستجو را به کاربران خود نشان می دهید و سعی می کنید از ترک آنها از صفحه ی خود ممانعت کنید.

وبلاگ خود را در صفحه ی 404 ذکر کنید

وبلاگ ها می توانند یک گزینه ی جذاب برای کاربران محسوب شوند. اگرچه شاید نتوانند رفتار کاربران را تحت تأثیر قرار دهند، اما این پیام را به کاربران می دهند که وب سایت شما مطالب جذابی دارد.

این فقط یک حرکت کوچک برای جبران خطا می باشد. وگرنه مطمئناً کاربری که به دنبال خرید محصولی می باشد، دوست ندارد به وبلاگ ارجاع داده شود.

نتیجه

به طور حتم، صفحات خطای 404، تأثیر منفی بر کاربر می گذارد. اما با تاکتیک هایی می توانید تا حد زیادی از این اثر منفی بکاهید و برای کاربران و بازدیدکنندگان وب سایت خود ارزشی خلق کنید.

با استفاده از راهکار های گفته شده در مقاله می توانید از خطای 404 به صورت تعاملی برای بهبود سئوی وب سایت خود استفاده کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز