تأثیر bounce rate در سئو وب سایت

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=5063

3.6/5 - (5 امتیاز)

سالیان سال است که میان متخصصین سئو، در مورد ارتباط بین بازدید و ترک یک صفحه یا همان bounce rate و رتبه بندی موتور های جستجو در آنالیز گوگل بحث و گفتگو می باشد.

خیلی از صاحبین وب سایت ها بر این باورند که با پایین نگه داشتن نرخ ترک صفحه می توانند رتبه ی وب سایت خود را بهبود ببخشند. این در حالیست که طبق مطالعات، نرخ ترک صفحه به عنوان یکی از فاکتور های رتبه بندی در الگوریتم های جستجو، رد شده است.

می توان گفت پایین نگه داشتن نرخ ترک صفحه، به معنای کسب رتبه های بالاتر SERP نمی باشد.

در واقع اگر بخواهیم متوجه شویم که نرخ ترک صفحه چگونه بر سئوی سایت تأثیر می گذارد بایستی بدانیم:

  • نرخ ترک صفحه چه چیزی را اندازه گیری می کند؟
  • چرا گوگل از نرخ ترک صفحه به عنوان یکی از فاکتور های رتبه بندی استفاده نمی کند؟
  • نرخ ترک صفحه با دیگر فاکتور های سئو چه ارتباطی دارد؟

نرخ ترک صفحه چه چیزی را اندازه گیری می کند؟

نرخ ترک صفحه میزان بازدید های بدون اقدام از یک صفحه را بیان می کند.

در واقع منظور از bounce rate درصد بازدیدکنندگانی است که از صفحه ی شما دیدن می کنند، اما بدون اینکه به صفحه ی دیگری از وب سایت شما بروند و یا در وب سایت شما اقدامی کنند، آن را ترک می کنند.

بازاریابان با تفسیر bounce rate به دنبال این هستند که بفهمند آیا صفحه ی وب مورد نظر توانسته آنچه را که کاربر می خواهد، ارائه دهد یا خیر؟!

باید توجه داشته باشید که نرخ ترک از صفحه میزان ماندگاری کاربر در وب سایت را اندازه گیری نمی کند. ممکن است شما وب سایت بسیار جذابی داشته باشید، اما نرخ ترک از صفحه آن بالا باشد.

این می تواند دو مفهوم داشته باشد:

اولاً نرخ بالای ترک از صفحه لزوماً معنای بدی ندارد.

اگرچه، نرخ بالای ترک از صفحه می تواند نشانی مبنی بر محتوای کم کیفیت و یا ضعف در دسترسی و یا عدم تطابق بین کلمات کلیدی و محتوای وب سایت و یا هدف وب سایت باشد، اما صفحاتی وجود دارند که حاوی اطلاعاتی هستند که کاربران بلافاصله پس از دریافت آن، صفحه را ترک می کنند. پس این موضوع لزوماً بد نیست.

بنابراین تلاش برای بهبود نرخ ترک از صفحه به معنای بهبود کیفیت وب سایت و یا ارائه ی ارزش به کاربر نمی باشد.

دوم اینکه تأکید بیش از اندازه بر نرخ ترک از صفحه می تواند قابلیت استفاده از وب سایت شما را کاهش دهد.

به طور مثال اگر شما بیایید به منظور کاهش نرخ ترک از صفحه، هر صفحه از وب سایت خود را به دو صفحه تقسیم کنید و آنها را به هم پیوند دهید، دست آخر وب سایتی آشفته خواهید داشت که در ارائه ی تجربه ی کاربری خوب عملکرد ضعیفی دارد.

تأثیر bounce rate در سئو سایت

تأثیر bounce rate در سئو سایت

چرا گوگل از bounce rate به عنوان یک معیار رتبه بندی استفاده نمی کند؟

  • نرخ ترک صفحه معیار قابل اعتمادی برای اندازه گیری کیفیت وب سایت نیست

از آنجایی که نرخ ترک صفحه فاکتور اندازه گیری مدت زمان ماندگاری کاربر در صفحه نیست، نمی تواند به طور دقیق جذب کاربر را اندازه گیری کند. همچنین نرخ ترک صفحه بسته به نوع صنعت و مشاغل مختلف، متفاوت است. طبق مطالعات، وبلاگ ها بین 70 تا 90% نرخ ترک صفحه دارند. وب سایت های خدماتی بین 10 تا 30% نرخ ترک صفحه دارند و وب سایت هایی که محتوای اطلاعاتی دارند 40 تا 60% نرخ ترک صفحه دارند.

بنابراین منطقی نیست گوگل وب سایت ها را بر اساس نرخ ترک صفحه شان قضاوت کند.

  • گوگل آنالتیک به راحتی قابل دستکاری است

Google Analytics ذاتاً غیر قابل اعتماد است. زیرا می توان نحوه ی رفتار ربات Google Analytics را براحتی شناسایی و آن را فیلتر کرد.

اگر Google Analytics به اندازه ی کافی قدرت برای جلوگیری از این رفتار ها برای فیلتر کردن نداشته باشد، چه لزومی دارد که گوگل از داده های نادرست برای رتبه بندی وب سایت ها استفاده کند.

  • خیلی از وب سایت ها از ابزار Google Analytics استفاده نمی کنند

از آنجا که طبق گزارشات 94.6% از وب سایت های بازاریابی از گوگل آنالتیک استفاده می کنند، تصور اینکه وب سایتی از این ابزار استفاده نمی کند کمی سخت است. اما حقیقت این است که طبق آمار فقط حدود 54.3% از کل وب سایت ها در سراسر دنیا از ابزار Google analytics استفاده می کنند.

همچنین سایت هایی وجود دارند که از ابزار های تجزیه و تحلیل دیگری در وب سایت خود استفاده می کنند. بنابراین نرخ جستجوی Google Analytics نباید یکی از فاکتور های رتبه بندی محسوب شود.

گوگل برای تعیین واقعی نرخ ترک صفحه از ابزار های خاص خود استفاده می کند.

ارتباط نرخ ترک صفحه با فاکتور های دیگر سئو

در خیلی از مواقع آمار های نرخ ترک صفحه به خودی خود مهم نیستند. بلکه آنچه که مهم است تأثیر نرخ ترک صفحه بر روی عوامل رتبه بندی دیگر گوگل می باشد.

اگر بخواهیم خیلی ساده و شفاف درباره ی این موضوع صحبت کنیم باید بگوییم که اگر وب سایت شما نرخ ترک صفحه ی بالایی دارد، اما زمان ماندگاری کاربران در صفحه ی شما نیز بالاست، درصد کلیک وب سایت شما خوب است. پس جای نگرانی وجود ندارد. با در نظر گرفتن مدت زمان ماندگاری خوب کاربران در صفحه می توانید دست از نگرانی در مورد بهینه سازی نرخ ترک صفحه ی خود بردارید.

اما در اغلب اوقات، نرخ بالای ترک صفحه می تواند نشانی از ضعف در دیگر عوامل رتبه بندی باشد.

مثلاً ممکن است سرعت بارگذاری صفحه ی شما کند باشد. محتوای کم کیفیت، انتخاب کلمات کلیدی نامناسب، ریسپانسیو نبودن وب سایت و … می توانند دلایل سرعت کم وب سایت و نرخ بالای ترک صفحه باشند. البته همگی اینها راه چاره دارند.

نرخ ترک صفحه بایستی به عنوان یک نشانه تلقی شود و نه موضوع اصلی. نرخ ترک صفحه می تواند در بهبود رتبه بندی مفید باشد اما تأثیری بر سئوی سایت ندارد.

نتیجه

اگرچه نرخ ترک صفحه تأثیر مستقیم بر رتبه بندی وب سایت ندارد، اما به منظور بهبود رتبه ی وب سایت باید به خوبی درک و تجزیه و تحلیل شود.

در خیلی از موارد نرخ بالای ترک صفحه نشان از وجود یک مشکل در وب سایت می باشد. در واقع شما باید تمرکز خود را بر روی مشکلات و حل آنها بگذارید. اگر مشکلات موجود در وب سایت را حل کنید، سئوی وب سایت نیز بهبود میابد.

اگر به اندازه ی کافی وقت و حوصله برای تحلیل داده های آماری وب سایت خود به منظور بهبود کیفیت آن ندارید، بهترین راه حل واگذاری آن به یک شرکت معتبر خدمات سئو می باشد.

با واگذاری سئوی وب سایت خود به شرکت معتبر دارکوب، رتبه های بالای SERP را به دست آورید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز