گوگل وب مستر تولز یا آنالیتیکز؟

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=58

5/5 - (2 امتیاز)

گوگل به عنوان قوی ترین و محبوب ترین موتور جستجوگر اینترنتی مترادف شده است با سئو و موتور جستجو، تا حدی که بسیاری از کاربران تنها از این موتور جستجوگر برای یافتن نیاز های خود در اینترنت استفاده می کنند. دامنه فعالیت های گوگل بسیار وسیع بود و نسبت به رقبا از توانایی های منحصر به فردی برخوردار است. در این راستا این قول بزرگ اینترنت ابزارهای رایگانی را به جهت درک و آنالیز وب سایت ها و رفتار کاربران در اختیار عموم قرار داده است که هم کیفیت صفحات وب بالا رود و موجب رضایت کاربران شود و هم رابطه بین وب سایت و این موتور جستجو گر تا حد حرفه ایی بالا رود. بنابراین در این مقاله از دارکوب می خواهم به بررسی دو ابزار از گوگل بپردازم و این که شما چه اطلاعات و استفاده مفیدی می توانید از این دو ابزار داشته باشید. این دو ابزار که احتمالا نام آنها را شنیده اید گوگل آنالیتیکز و گوگل وب مستر تولز می باشند که در ادامه هر یک را توضیح خواهم داد.

 

گوگل آنالیتیکز چیست و چه اهمیتی دارد؟

گوگل آنالیتیکز (Google Analytics) یک ابزار آنالیز وب رایگان ارائه شده توسط گوگل جهت کمک به آنالیز ترافیک وب سایت می باشد. هر چند آنالیز وب به ظاهر ساده می آید ولی Google Analytics دامنه و مفهوم مهم تری به آن می دهد.

این بخاطر آن است که وب سایت شما مانند مرکزی برای ترافیک دیجیتال عمل می کند. اگر شما در حال انجام عملیات های بازاریابی دیجیتال مانند تبلیغات موتورهای جستجو، تبلیغات شبکه های اجتماعی و غیره هستید، کاربران اینترنتی جایی در مسیر وب گردی خود وب سایت شما را بازدید خواهند کرد. بنابراین آنالیز وب سایت به عنوان مرکز فعالیت های بازاریابی اینترنتی بهترین روش برای به دست آوردن دیدگاهی، از موثر بودن کمپین های مختلف آنلاین برای به دست آوردن و هدایت ترافیک به وب سایت شما می باشد. Google Analytics نیز ابزاری است برای بررسی این عملکرد و موثر بودن آن ها.

برای همین است که بیش از 50 میلیون وب سایت در سرتاسر جهان از این ابزار استفاده می کنند و اگر شما تا به حال از آن استفاده نکرده اید بهتر است که دست به کار شوید.

 

گوگل آنالیتیکز چگونه کار می کند؟

گوگل آنالیتیکز چندین کد ره یابی را در کدهای وب سایت شما قرار می دهد. این کد ها فعالیت های مختلف بازدید کنندگان وب سایت شما را ضبط می کند. و پس از زمان خروج کاربر از وب سایت این اطلاعات را به سرور GA ارسال می کند.

گوگل آنالیتیکز اطلاعاتی را که از وب سایت شما به دست آورده در چهار سطح کلی دسته بندی می کند:

  • سطح کاربر
  • سطح جلسه (هر بازدید)
  • سطح بازدید هر صفحه
  • سطح وقایع ( کلیک کردن، نمایش ویدئو و غیره)

 

معیار ها و ابعاد گوگل آنالیتیکز چیست؟

راهی که به نظر من شما می تواند تفاوت بین معیار ها و ابعاد را متوجه شوید در این است که، معیار ها آمارهای واقعی هستند که گوگل از رفتار کاربران بر روی وب سایت شما جمع آوری می کند و ابعاد به معنای دید های مختلفی است که شما می توانید بر اساس این آمار پاسخ سوالات مختلف کسب و کار تان را بیابید.

برای مثال دانستن تعداد کلی افرادی که وب سایت شما را بازدید کرده اند به تنهایی برای کسب و کار شما مفید نمی باشد. اما دانستن اینکه چه این افراد از چه منطقه جغرافیایی، سن و غیره هستند می تواند برای درک بهتر شما از کسب و کارتان بسیار مفید باشد. زمانی که شما می دانید که چه افرادی با چه ویژگی هایی وب سایت شما را بازدید می کنند و یا به کسب و کار شما علاقه دارند در این زمان شما می توانید این افراد را به دقت بهتر هدف بگیرید و برای آن برنامه داشته باشید.

بنابراین تعداد بازدید کنند گان در این مثال معیار و ویژگی های این کاربران ابعاد آن است که نسبت به هر ویژگی نمایش داده می شود.

 

چه نوع اطلاعاتی در گوگل آنالیتیکز است و ما با آنها چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟

ما می توانیم دو نوع اطلاعات از گوگل آنالیتیکز بدست بیاوریم:

  • داده های کاربر پیش از بازدید وب سایت

شما می توانید به داده های آماری کاربر پیش از بازدید وب سایت دسترسی داشته باشید (مانند سن، جنسیت و علایق و غیره). شما همچنین می توانید دریابید که کاربران از کجا به وب سایت شما آمده اند (مانند فیسبوک یا نتایج جستجوی گوگل). بنابراین این به شما کمک می کند بدانید کدام گروه و کانال را هدف قرار دهید.

این خصوصیت بازدید کنندگان وب سایت شما، مانند اینکه از کدام کانال یا رسانه بیشتر استفاده می کنند، یا چه ویژگی های فردی دارند، اطلاعاتی ذاتی بوده و شما نمی توانید کار زیادی در جهت تغییر آن ها بدهید. اما خوشبختانه اینترنت فضای بازی است که شما با اینکه نمی توانید در این نوع اطلاعات ذاتی دست ببرید اما می توانید انتخاب کنید که بر کدام گروه و با چه ویژگی هایی تاثیر بگذارید. شما می توانید از یک گروه که به وب سایت شما علاقه بیشتری دارند افراد بیشتری را جذب کنید. مثلا اگر برای شما تبلیغات گوگل یا یک وب سایت خاص مفید بود می توانید بیشتر در آن حوزه سرمایه گذاری نمایید. بنابراین این اطلاعات مانند عقربه قطب نما به شما جهت هدف گیری استراتژی تان را نشان می دهد.

 

  • داده های رفتار کاربر در زمان بازدید وب سایت

گروه دومی اطلاعات که توسط گوگل آنالیتیکز به شما ارائه می شود رفتار کاربر در زمان بازدید وب سایت است:

  • چه مقدار زمان کاربر در وب سایت شما زمان صرف کرده است.
  • اولین و آخرین صفحه ایی که بازدید کرده کدام است.
  • کدام مسیر را بیشتر کاربران در وب سایت شما طی کرده اند.

حالا بر خلاف اطلاعات گروه اول داده های رفتار کاربران می تواند با انجام تغییرات در وب سایت تغییر کند. یعنی شما می توانید با استفاده از آنالیز های مختلف دریابید که کاربران در چه صفحاتی زمان بیشتری را صرف می کنند. و یا اینکه کاربران در چه صفحاتی بازدید خود را پایان داده و وب سایت شما را ترک می کنند و یا مشتریان وب سایت شما در چه مرحله ایی فرایند خرید را نیمه کاره رها می کنند. شما با دریافتن علت این رفتار ها می توانید طراحی وب سایت را تغییر داده تا تعداد بیشتری از بازدید کنندگان فرآیند خرید را آغاز کرده، پایان دهند و به مشتری تبدیل شوند.

 

گوگل وب مستر تولز

این ابزار رایگان ارائه شده توسط گوگل برای مدیران وب سایت بسیار مهم و حیاتی است. وب مستر تولز (Google Webmaster Tool یا Google Search Console) به شما اجازه می دهد که محتوا را برای کرال شدن توسط ربات های گوگل ثبت کنید، مشکلات وب سایت را بیابید، محتویاتی را که نمی خواهید فهرست شوند مشخص کنید، جستجو هایی که بر روی وب سایت شما تاثیر گذاشته اند را شناسایی کنید، بک لینک های سایت را مشاهده نمایید و غیره. پیش از آنکه وارد جزییات بشویم اجازه دهید درک بهتری از گوگل وب مستر تولز پیدا کنیم.

 

گوگل وب مستر تولز چیست؟

گوگل وب مستر تولز محلی است که گوگل به شما درباره هر گونه مشکلی در ارتباط با وب سایت شما به گونه ایی با شما صحبت می کند. برای مثال: افزایش صفحات 404، خطا ها و مشکلات خزیدن در سایت Crawling، جریمه های دستی یا Manual Penalties، شناسایی بد افزار ها و غیره. بنابراین لازم است برای بدست آوردن این اطلاعات حساب کاربری باز کنید.

گوگل وب مستر تولز یا GWT یک کامپوننت ضروری برای ارتباط ادمین وب سایت با گوگل می باشد. این ابزار به شما اجازه می دهد که از مشکلات صفحه وب و حتی آلودگی وب سایت به بد افزار ها آگاهی یابید.

با قدرت گوگل وب مستر، با استفاده از این ابزار شما از به کار گرفتن سایر ابزار های در این حوزه بی نیاز می شوید علاوه بر آنکه این ابزار نیز رایگان می باشد.

از سوی دیگر اگر شما می خواهید از راه سئو یا تبلیغات پرداختی ادوردز گوگل برای وب سایت خود ترافیک بدست آورید، استفاده از این ابزار برای شما ضروری است.

بطور خلاصه گوگل وب مستر تولز به شما می گوید که از نظر گوگل وب سایت شما چگونه به نظر می آید. و شما نیز با استفاده از آن می توانید مشکلات وب سایت را شناسایی و رفع نمایید. اطلاعاتی که این ابزار در اختیار شما قرار می دهد عبارت است از:

  • خطا های Crawler

گوگل وب مستر تولز به شما اطلاعاتی درباره صفحاتی وبی که قابل Crawl شدن نیستند می دهد. این نکته از این جهت اهمیت دارد که اگر صفحات وب سایت شما قابلیت کرال شدن نداشته باشند در نتیجه در نتایج موتورهای جستجو نیامده و وب سایت شما دیده نخواهد شد. و شما می توانید برای کشف و حل مشکلات آن از این ابزار استفاده نمایید.

  • عبارات جستجو

گوگل اطلاعات صفحات وب شما را در زمان جستجو به کاربران نمایش می دهد. اینجا اطلاعات مفیدی است که وب مستر تولز به شما ارائه خواهد داد:

  • تعداد کل عبارات جستجو که به وب سایت شما ارجاع داده می شوند.
  • برترین عبارات کلیدی که به وب سایت شما ارجاع داده می شوند.
  • تعداد دفعاتی که صفحات وب سایت شما در صفحه نتایج جستجو نمایش داده شده است.
  • تعداد دفعاتی که لینک های صفحات وب شما در نتایج جستجو برای یک عبارت خاص کلیک شده است.
  • رتبه میانگین وب سایت شما برای یک عبارت جستجوی خاص.

 

  • نمایش بک لینک های وب سایت شما.
  • URL های بلاک شده: اگر شما می خواهید صفحات خاصی از وب سایت شما Crawl نشوند می توانید با استفاده از فایل txt این کار را انجام دهید. و برای اطمینان از درست عمل کردن آن از گوگل وب مستر استفاده کنید.
  • بد افزار ها: گوگل وب مستر در صورت وجود بد افزار در سایت شما به شما اطلاع رسانی می کند.
  • خطاهای HTML: گوگل وب مستر به شما در صورت وجود خطا های HTML به شما اطلاع رسانی می کند.
  • Crawl: شما می توانید در صورت اضافه شدن صفحات جدید به وب سایت با گوگل وب مستر از گوگل بخواهید که وب سایت شما را مجددا کرال کند. هر چند گوگل تضمین نمی کند که تمام صفحات شما را کرال و فهرست نماید.

 

نتیجه

همانطور که مشاهده کردید گوگل وب مستر تولز و گوگل آنالیتیکز هر دو به شما اطلاعاتی درباره بهبود عملکرد وب سایت تان در اختیار شما قرار می دهند. اطلاعاتی که این دو ابزار در اختیار شما قرار می دهند متفاوت است. گوگل آنالیتیکز بیشتر درباره کاربران وب سایت و رفتار آن ها به شما اطلاعات می دهد اما گوگل وب مستر بیشتر بر چگونگی وضعیت وب سایت از دید گوگل و سئو تمرکز دارد. هر دوی این ابزارها اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار خواهند داد. اما نکته مهم در اینجا این است که شما از این آمار به پشتوانه دانش و تجربه بتوانید نتیجه گیری های صحیح و مفیدی داشته باشید تا بتوانید با انجام تغیرات، اصلاحات و یا سرمایه گذاری های جدید بازدهی وب سایت خود را بالاتر ببرید. ما نیز در دارکوب آماده ارائه هر گونه مشورت در این حوزه، سئو و طراحی سایت به شما هستیم.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز