نمره سئوی Google Web.dev چه اهمیتی دارد؟

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=851

5/5 - (5 امتیاز)

در این مقاله از دارکوب می خواهم یک ابزار امتیاز دهی به سئوی یک وب سایت را بررسی کنم. ابزار Web.dev گوگل یک نمره سئو بین 0 تا 100 ارائه می دهد. سوال این است که این ابزار چه المان هایی را برای سئو اندازه می گیرد و چقدر کارایی دارد؟

 

سئو چیست؟

اینکه از نمره سئو چه انتظاری داشته باشیم و چه معنایی دارد به این بر می گردد که چطور آن را تعریف می کنیم. وب سایت معروف سئو، ماز آن را از نظر ترافیک تعریف می کند: بهینه سازی موتورهای جستجو راهی است برای افزایش کمیت و کیفیت ترافیک وب سایت از طریق نتایج طبیعی موتورهای جستجو.

بر خلاف ماز، ویکی پدیا سئو را راه دیده شدن در رتبه بندی موتورهای جستجو تعریف می کند: سئو پروسه ایی که بر قابلیت دیده شدن یک وب سایت یا صفحه وب ر نتایج جستجوی غیر پرداختی (طبیعی یا ارگانیک) تاثیر می گذارد.

مجله موتور جستجو نیز این سئو را تعریف می کند: پروسه بهینه سازی وب سایت… که موجب می شود آن در موقعیت برتری در نتایج طبیعی موتورهای جستجو قرار بگیرد. سئوی موفق وب سایت را برای کاربران و موتورهای جستجو جذاب می کند.

  • تعریف ماز از سئو تمرکز بر ترافیک دارد.
  • تعریف ویکی پیدیا از سئو درباره رتبه بندی است.
  • تعریف مجله موتور جستجو درباره توجه بر رتبه بندی و جذاب بودن برای کاربر است.

تعریف مجله موتور جستجو جالب است زیرا آن به جذاب بودن برای کاربران مربوط می کند. رتبه بندی جستجو گوگل عمدتا در مورد رتبه بندی مورد انتظار کاربران است. اگر کاربران نمی توانند چیزی را که می خواهند بیابند، ناامید می شوند.

 

چگونه گوگل سئو را تعریف می کند؟

در مقالات دارکوب زیاد به سئو پرداخته ایم. راهنمای سئوی گوگل برای تازه کاران سئو را این طور تعریف می کند: بهینه سازی موتور جستجو درباره کمک به موتورهای جستجو در درک و ارائه محتوا است.

درک محتوا به معنای نوشتن مطالب به شیوه ای واضح و متمرکز شده است. همچنین ممکن است شامل اضافه کردن تصاویر، داده های ساختاری و متا داده ها باشد که به موتور جستجو کمک می کند تا محتوای صفحه را درک کنند.

وب سایت Web.dev گوگل تعریف می کند که سئو را از نظر اینکه وب سایت چگونه به راحتی توسط خزنده (Crawler) پیمایش می شود، چگونه به راحتی می توان محتوای آن را درک کرد، که بتوان ترافیک را به آن هدایت کرد.

Web.dev سئو را اینطور تعریف می کند: اینکه کاری کنیم محتوا قابل کشف باشد اهمیت دارد، اینطور کاربران مرتبط تری برای دیدن محتوای خود جذب خواهید کرد.

اطمینان حاصل کنید که موتورهای جستجو می توانند محتوای شما را یافته و اتوماتیک آن را درک کنید، شما نمایش وب سایت را برای کاربران مرتبط بهبود می دهید. به این سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو گفته می شود، که موجب آمدن تعداد بیشتری کاربر به وب سایت شما می شود. وب سایت خود را حسابرسی و نتایج سئو را بررسی کنید تا ببینید چطور موتورهای جستجو محتوای شما را می بینند.

 

معیار سنجش سئو Web.dev چیست؟

Web.dev بر اساس افزونهChrome Lighthouse  است. با توجه به صفحه رسمی آن، بر اساس نه فاکتور است که گوگل امتیاز سئو را محاسبه می کند:

  • مستندات Meta Description ندارند.
  • مستندات Title Element ندارد.
  • مستندات hreflang معتبر ندارد.
  • مستندات rel=canonical معتبر ندارد.
  • در محتوای از فونت خوانا استفاده نشده است.
  • سند از پلاگین ها استفاده می کند (فلش).
  • لینک ها Descriptive Text ندارند.
  • صفحه دارای کد وضعیت ناموفق HTTP است.
  • فهرست شدن صفحه مسدود شده است.

 

امتیاز سئوی Web.dev به معنا است؟

با توجه به تعریف Web.dev نمره سئو گوگل اندازه گیری می کند که موتورهای جستجو چگونه می توانند محتوای را (surface) بپیمایند.

منظور گوگل از surface چیست؟ آیا گوگل منظور وی این است که چطور می توان محتوا را رتبه بندی کرد؟ یا اینکه گوگل چقدر می تواند مطالب وب را کشف کند؟

من اعتقاد دارم که منظور گوگل از نمره سئو این است که به اندازه خزنده (Crawler) می تواند محتوا را کشف کند.

صفحه اصلی Web.dev گوگل سئو را به عنوان: بررسی بهترین شیوه برای اطمینان از اینکه سایت شما قابل کشف است، می باشد.

صفحه بعدی قابل کشف بودن را به صورت زیر تعریف می کند: “به راحتی قابل کشف است، اطمینان حاصل کنید که کاربران می توانند از طریق جستجو به راحتی سایت شما را پیدا کنند.”

این یک توضیح مبهمی از معنای “قابل کشف بودن” است. آیا منظور گوگل رتبه بندی است؟ یا گوگل به معنای ایجاد محتوای قابل کشف است، به طوری که اگر عوامل رتبه بندی دیگر باعث می شود کاربران بتوانند مطالب را از طریق جستجو پیدا کنند. گوگل در مورد چگونگی سئو مبهم است.

گوگل از کلمات رتبه بندی یا رتبه بندی در هیچ نقطه از سایت Web.dev استفاده نمی کند. من معتقدم که این یک نادیده گرفتن آگاهانه از سوی گوگل است.

وب سایت Web.dev به رتبه بندی در سئو ارجاعی نمی دهد. بلکه در سئو به دنبال خزیدن Crawl و درک راحت تر محتوا است. و واضح است که Web.dev توجهی به رتبه بندی ندارد.

 

مثال نمره صفحه 90 و رتبه آن 85

خوب ما یک وب سایت را برای نمونه آزمایش کردیم که برای عبارت جستجو رتبه 85 را داشت اما نمره سئوی آن 90 بود، و دلیل اینکه 100 نشده بود این است که متا داده ایی جا افتاده بود.

توضیحات متا حتی برای رتبه بندی ضروری نیست. با این حال هنوز هم 10 درصد از نمره سئو را به خود اختصاص می دهد. این نشان می دهد که نمره سئو بر اساس تعریفی از سئو است که کمتر با رتبه بندی و ترافیک (طوری سئو تعریف شده) ارتباط دارد و بیشتر به انجام خزیدن و نمایه سازی یا “قابل کشف بودن” بستگی دارد.

 

آیا نمره سئو Web.Dev  یک متریک مفید است؟

پاسخ به نحوه تعریف شما از سئو بستگی دارد. تعریف گوگل به نظر این است که، اگر برچسب عنوان و توضیحات متا وجود داشته باشد و اگر گوگل بتواند به صفحه دسترسی پیدا کند. این یک تعریف محدود از سئو است. صنعت سئو و ویکیپدیا از تعریف گوگل آغاز می شود و سپس آن را به ترافیک، رتبه بندی و رضایت کاربر گسترش می دهد.

این ساده لوحانه است که انتظار داشته باشید گوگل یک ابزار سئو را فراهم کند که پاسخی واضحی برای چگونگی رتبه بندی صفحه باشد. این احتمالا یکی از دلایلی است که Google PageRank meter را از نوار ابزار آن حذف کرد.

نمره سئو  Web.dev گوگل با تعریف سئو مطابقت ندارد. این یک توصیف دقیق تر از ابزار است.

نمره سئو نشانگر این نیست که یک صفحه ممکن است رتبه بندی شود. صفحه ای که رتبه 85 را نشان می داد، اثبات آن است.

رتبه بندی و ترافیک دو کیفیت صنعت سئو هستند که با کلمه سئو شناخته می شود. Web.dev هیچ بینشی نسبت به این عوامل ارائه نمی دهد. شاید بهتر بود که نمره سئوی Web.dev گوگل به عنوان نمره قابلیت فهرست شدن Indexability یا قابلیت کشف شدن Discoverability به جای نمره سئو، تغییر نام می داد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز