طراحی سایت انسان محور

نوشته شده توسط خانم بربروشان

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=8825

5/5 - (1 امتیاز)

مدتی است که طراحی انسان محور در تولید بسیاری از نیاز های بشر مطرح شده است. طراحی انسان محور زمینه را برای گسترش وسیع امکانات جدید فراهم می کند. به معنایی دیگر طراحی انسان محور، قابلیتی در جهت حل مشکل افرادی است که از یک وب سایت استفاده می کنند. در واقع طراحی انسان محور باعث بهبود تجربه کاربر از بازدید وب سایت می شود. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت.

در طراحی سایت انسان محور، انجام یک تحقیق عمیق درباره کاربران و نیاز های آنها، باعث از بین رفتن نقاط کور در طراحی وب سایت می شود و باعث رسیدن به اهداف و کشف رفتار های مرتبط با مشتریان می گردد. همچنین این کار باعث می شود طراحی وب سایت توسط طراح و توسعه دهنده وب با سرعت و دقت بیشتری انجام شود.

طراحی وب سایت انسان محور

در حال حاضر به طراحی انسان محور به عنوان یک رشته برای حل مشکلات ناشی از طراحی وب سایت که ممکن است برای بازدید کننده رخ دهد، نگاه می شود. همچنین طراحی انسان محور یک نقشه و مسیر راه برای ایجاد فرصت های بهتر برای ارتقا و موفقیت در وب سایت می باشد.

به بیانی ساده تر، در طراحی وب سایت انسان محور، با در نظر گرفتن کاربران سایت، توسعه وب سایت انجام می گیرد. گاهی مواقع در طراحی یک سایت، کاربران آن نادیده گرفته می شوند و این اتفاق منجر به طراحی یک سایت کاملا معمولی که مطابق نظر مخاطبان نیست، می شود.

توجه به طراحی سایت انسان محور کمی سخت و انجام آن طاقت فرسا است. اما نتیجه آن بسیار رضایت بخش خواهد بود. توجه به طراحی لوگو، انتخاب رنگ بندی و فونت مناسب و … از جمله مواردی است که در طراحی سایت انسان محور باید به آنها توجه ویژه ای شود.

در نظر گرفتن کاربران در طراحی و تولید وب سایت باید در مرکز توجه باشد. چرا که در نهایت این کاربران هستند که باید از وب سایت شما بازدید کنند و بازدید آنها برای شما می تواند موفقیت های زیادی به ثمر بیاورد.

توجه به این رویکرد ( طراحی انسان محور ) راهکار های بسیاری برای حل مشکلات کاربران در بازدید از وب سایت را به همراه خواهد داشت. در طراحی انسان محور به نیاز های مخاطبان توجه ویژه ای می شود. در نظر گرفتن شرایط زندگی و رفتار آنها، توجه به نیاز کاربران و درک آنها از جمله مواردی هستند که در طراحی سایت انسان محور به آنها پرداخته می شود.

توجه به این موارد در طراحی وب سایت در نهایت منجر به بهبود تجربه کاربر از بازدید وب سایت شما می شود. همچنین باعث ارتباط بهتر کاربران با شما می گردد. در طراحی سایت انسان محور توجه به موارد زیر بسیار مهم است:

  • نشان دادن اهمیت کاربر: شما در طراحی قالب وب سایت و موارد دیگر باید این حس را به کاربر منتقل کنید که نیاز آنها برای شما از اهمیت ویژه ای برخوردار است. باید به آنها نشان دهید که هدف شما از طراحی وب سایت تنها کسب درآمد نیست.
  • خلاقیت: در طراحی وب سایت هر چه خلاقانه تر عمل کنید باعث بهبود تجربه کاربر می شود. در طراحی صفحات وب باید نیاز کاربران را در نظر گرفت. با خلاقیت و توجه به نیاز کاربران این مورد مهم نیز امکان پذیر خواهد بود.
  • توجه به اهداف شرکت: در نهایت در رویکرد انسان محور باید نیاز های مهم کسب و کار خود را نیز در نظر بگیرید. در طراحی انسان محور وب سایت نباید اهداف شرکت را نادیده بگیرید. توجه به بهبود تجارت و افزایش سود حاصل از طراحی وب سایت یکی دیگر از موارد قابل توجه در طراحی انسان محور است.

ما نیز در شرکت طراحی وب سایت دارکوب سعی داریم در طراحی و تولید وب سایت ها به رویکرد طراحی انسان محور توجه ویژه ای داشته باشیم. با این که این کار کمی طاقت فرسا است و باعث می شود طراحی یک سایت در مدت زمان بیشتری انجام شود، اما در نهایت رسیدن به بهترین نتیجه برای ما مهم است. طراحان ما در شرکت دارکوب در طراحی سایت شرکتی و طراحی سایت فروشگاهی از طراحی انسان محور غافل نیستند. چرا که توجه به نیاز کاربران در طراحی سایت یکی از موارد مهم رسیدن به موفقیت یک کسب و کار است.

برای اینکه بتوان در طراحی انسان محور هم نیاز های شرکت و هم نیاز های کاربران را در نظر گرفت راهکار های بسیاری وجود دارد که در ادامه به بررسی مهم ترین آنها خواهیم پرداخت.

تمرکز روی شخصیت کاربران

اولین و مهمترین کاری که در طراحی یک سایت باید انجام داد، پرسیدن یک سوال است. اینکه این وب سایت برای چه مخاطبانی طراحی می شود؟

در واقع مخاطبان سایت ما، انسان های واقعی هستند و از راه های مختلف با سایت و کسب و کار ما تعامل خواهند داشت. مردمی که برای رفع نیاز های خود از سایت ما بازدید می کنند همان افرادی هستند که روزانه با آنها بصورت رو در رو در ارتباط هستیم. شناسایی شخصیت کاربران در رفع نیاز های آنها از طریق وب سایت ما، کمک شایانی می کند.

در طراحی سایت باید دائما موضوعاتی از قبیل موارد زیر را در نظر داشته باشیم:

  • چه نوع نیاز هایی از مردم با سایت ما رفع می شود؟
  • کاربران ما اغلب از چه قشر و سن و سالی هستند؟
  • چگونه می توان به انتظارات آنها در بازدید از وب سایت پاسخ مناسب داد؟
  • بهترین راه تعامل با کاربران از طریق وب سایت چه روشی است؟
  • طراحی چه نوع ابزار هایی در سایت به کاربران در رفع نیاز هایشان کمک بهتر خواهد کرد؟

شروع طراحی ما باید با شناسایی اینکه چرا مردم مایل به بازدید از وب سایت ما هستند آغاز شود. شناسایی مخاطبان هدف به ما کمک می کند تا یک شخصیت کاربر واقعی برای خود ایجاد کنیم. که این شناسایی پایه ای برای طراحی بهتر وب سایت می شود.

در نهایت سازماندهی ساختار محتوا برای بهبود تجربه کاربر آسان خواهد شد. در طراحی وب سایت همیشه باید این موضوع را نظر بگیریم که این وب سایت برای مخاطبان و رفع نیاز های آنها طراحی می شود.

یافتن راه حل مناسب برای حل مشکلات کاربران

وقتی در یک سایت مشکلات متعددی برای کاربران پیش می آید، بجای حل آنها، در ابتدا باید به دنبال ریشه مشکل باشیم. در طراحی وب سایت نیز اگر احساس می کنیم مشکلاتی برای کاربران در بازدید از قسمت های مختلف وب سایت به وجود می آید، باید قبل از طراحی ریشه آن مشکلات را بررسی نماییم.

بهترین راهکار برای حل این موضوع باز هم شناسایی کاربران هدف است. شما باید به طور کامل بر رفتار مشتری و مخاطب وب سایت خود اشراف کامل داشته باشید. توجه به نیاز کاربران و برآورد آنها مهم ترین کار در طراحی انسان محور است.

باز هم می گوییم، کاربران برای رفع نیاز های خود از وب سایت شما بازدید می کنند. پس این بازدید باید برای آنها ثمربخش و با نتیجه عالی باشد. در این راه می توانید فعالیت رقبای خود را کاملا زیر نظر بگیرید. توجه به فعالیت تجاری رقبا در رفع نیاز های مخاطبان بسیار مهم است و باعث بهبود عملکرد سایت شما می شود.

برای تحقق این مراحل وقت زیادی بگذارید و تحقیقات بسیاری انجام دهید. بدون شک رسیدن به بهترین طراحی وب سایت برای شما محقق خواهد شد.

در طراحی وب سایت انسان محور تاثیر همه عناصر را با هم در نظر بگیرید

در هنگام طراحی گرافیک وب سایت و طراحی قالب سایت به عناصر مختلف به صورت مجزا فکر نکنید. المان ها و قابلیت هایی که در سایت برای رفع نیاز های مخاطبین طراحی کرده اید در کنار هم به کاربران کمک می کنند. به همین دلیل به صورت مجزا روی آنها تمرکز نکنید.

توجه به تاثیر مجزای قابلیت های مختلف سایت روی کاربر ایده ی خوبی است اما همانطور که گفته شد این عناصر با هم به کاربر کمک می کنند و آنها نیز با همه قابلیت های سایت به صورت همزمان درگیر هستند. آنها در نهایت یک تجربه از بازدید وب سایت شما کسب می کنند و با آیتم خاصی در سایت شما سر و کار ندارند.

حتی اگر یک مشکل در سایت شما وجود داشته باشد، همان یک ایراد بر تجربه کلی کاربر از بازدید وب سایت تایر منفی بزرگی خواهد گذاشت. برای جلوگیری از بروز این تجربه منفی بهتر است قبل از بارگذاری وب سایت در اینترنت، چند روز به صورت آزمایشی با سایت خود تعامل داشته باشید.

قابلیت دسترسی برای تمامی کاربران

اگر وب سایت شما از آن دسته از سایت هایی است که فقط یک گروه کاربر هدف مشخص دارد، نباید از دیگر مخاطبان غافل شد. به عنوان مثال اگر فروشگاه اینترنتی لباس زنانه دارید، در کنار در نظر گرفتن بانوان باید کاربران معلول و همچنین آقایان را نیز در نظر بگیرید. چرا که درصد بالایی امکان دارد این قبیل کاربران نیز از سایت شما دیدن کنند.

اما بطور کلی پیشنهاد ما به شما این است که در طراحی وب سایت خود کاربران معلول را نیز در نظر بگیرید. افراد معلول بخش مهمی از جامعه هستند و برآورده ساختن نیازهای آنها در زمینه طراحی وب، اعتبار برند شما را بهبود می بخشد.

با آنکه در نظر گرفتن نیاز کاربران هدف در طراحی وب سایت بسیار مهم است، باید کاربران دیگر را نیز در نظر داشته باشید. این کار به بهبود تجربه کاربران از بازدید وب سایت شما کمک بزرگی خواهد کرد.

توجه به بازخورد و نتیجه طراحی وب سایت

بعد از راه اندازی وب سایت نباید انتظار رسیدن به نتیجه مثبت در بازه بسیار کمی را داشته باشید. بخصوص اگر وب سایت های کمی طراحی کرده اید. هر سایت به محض اینکه در معرض بازدید مخاطبان قرار بگیرید، کارایی خود را نشان خواهد داد.

به همین دلیل مهم است که در همان ماه ها و روز های ابتدایی، رفتار کاربران در تعامل با وب سایت را در نظر داشته باشید و بررسی کنید. رصد رفتار مشتری در بازدید وب سایت به شناسایی نقاط منفی و مشکلات احتمالی موجود در سایت بسیار کمک می کند. همچنین باعث شناسایی نقاط مثبت سایت و تقویت بیشتر آنها می شود.

این کار را تا زمانی که مشکلات سایت را بر طرف کرده اید و تمامی نقاط منفی را به مثبت تبدیل نموده اید، باید ادامه دهید. در نهایت خواهید دید که کاربران چه تجربه خوبی از بازدید وب سایت و تعامل با شما بدست خواهند آورد.

تمامی راهکار های ارائه شده در بالا بر اساس تجربه چند ساله ی شرکت طراحی وب سایت دارکوب به دست آمده است. ما در ارائه خدمات طراحی وب سایت خود همیشه نیاز مخاطبین وب سایت را در نظر داریم. در نتیجه توانسته ایم بهترین سایت ها را به مشتریان خود تحویل دهیم.

شما نیز می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین سفارش طراحی وب سایت با کارشناسان ما به صورت حضوری یا آنلاین در ارتباط باشید. کارشناسان ما به صورت رایگان شما را در رسیدن به نتیجه بهتر یاری خواهند نمود.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز