مقایسه طراحی سایت مسطح و چند بعدی

رتبه بندی کاربر: 3 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE
مقایسه طراحی سایت مسطح و چند بعدی

در ابتدا به تفاوت این دو طراحی میپردازیم.مدل طراحی هر دو سبک شبیه به هم است اما با دو ساختار متفاوت.یکی بر پایه شعار "استفاده از تمامی چیزهای نو و داغ بازار" و دیگری بر پایه اندیشه و تفکرات اصولی.طراحی چند بعدی  به صورت خود به خود با طراحی مسطح سازگار میشود،اما طراحی مسطح مجموعه ای از دستورالعمل ها است.شاید توضیحات فوق ،گنگ به نظر برسد اما هدف آشنایی اولیه شما با تفاوت های این دو سبک طراحی بود که در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد آنها خواهیم پرداخت.

اما تفاوت های شاخص و اصلی این دو سبک در چه مواردی است؟کدام یک از این دو مدل ذاتا بهتر از دیگری است؟کدام یک برای استفاده کاربر بهتر است؟در واقع بیشتر مردم  در نگاه اول از برخورد با این همه تضاد و تفاوت میان این دو سبک متعجب میشوند.بهتر است از ساختار اولیه و تفاوت های آن ها به صورت بنیادی  شروع کنیم.
اسکیومورفیسم
اسکیومورفیسم در این مقاله به معنای طراحی با استفاده از تقلید کردن از دنیای فیزیکی است.معمولا در این سبک طراحی از فرم ابزارهای آنلاین تا انواع موارد مختلف که در دنیای واقعی وجود دارد مانند برنامه های ترکیبی که شبیه کیبورد تعبیه شده اند استفاده میشود.این طراحی تحت سلطه وب و  طراحی رابط برای اکثر چیز هایی ایت که در واقعیت وجود دارد.
مشکل این است که اکثر این طراحی ها بر پایه دسترسی عددی نیستند، یا اینکه تمامی دستگیره ها و دکمه ها بتوانند توسط موس و صفحه لمسی عمل کنند.این یکی از ساده ترین راه هایی است که از نظر کاربر  استفاده از آن بهتر است.
درنهایت، دنیای طراحی آمده است تا نتیجه گیری کند که چه چیزهایی لازم است تا بتواند توسط سیستم عامل های تزئینی یکپارچه سازی شود و چیزهایی را به ارمغان بیاورد که در اولین قدم راحتی و در دسترس بودن برای کاربر در نظر گرفته شود، زمان کمتری صرف شود برای عملی که قرار است اتفاق بیفتد و مشتری یا بیننده لازم نباشد تمرکز زیادی روی آن داشته باشد.
بنابراین بهتر است برای طراحی مسطح، آثار و نشانی از اسکیومورفیسم وجود نداشته باشد.
طراحی مسطح
این نوع طراحی به نوعی است که یه سمت ساده گرایی و طراحی بنیادی سوق دارد.تمامی مواردی از قبیل ایتفاده از عمق دادن به اشکال توسط سایه ها، سایه روشن و زیباسازی  متنی را از بین میبرد تا اثری از طراحی سه بعدی که باعث ایجاد یه نمای خیالی از اشکال میشود،نباشد.این سبک صرفا بر روی اثر مقابل آیکون ها (علامت ها)،ساختار نوشتاری و رنگ متمرکز است.
این سبک یکی از اولین سبک های منسجم با هدف ساختاری برای رسانه های دیجیتال است.یکی از مزیت هایی که دارد؛ منحصر به فرد بودن ویژگیهای آن در اینترنت است و کاربر کافی است با استفاده از یک دکمه ساده روال انجام کار مورد نظر را آماده کند.این سبک طراحی با استفاده از رنگهای درست و حسی که آنها به بیننده میدهند و یا یک آیکون ساده باعث میشود سریعا المان مورد نظر را شناسایی شود.
مورد دوم که در طراحی مسطح قابل مشاهده است: بر روی یک وظیفه ای متمرکز میشود که تجربه ای در آن زمینه ندارد.یک راه ساده سازی مساله پیکر نگاری این است که در بعضی وب سایت های کپی شده حذفیاتی صورت بگیرد، چرا که بیننده به طور مستقیم میتواند به سمت فرآیندی راهنمایی شود که صرفا با عکس و یا  حتی یک رنگ هم میتواند اتفاق بیفتد.به علاوه این موضوع میتواند سرعت بارگذاری را افزایش دهد و در صفحه نمایش  هایی با رزلوشن های کم و یا زیاد، خوب جلوه کنند، نتیجتا طبق تجربه کاربر این سبک قابل اعتماد خواهد بود.تا اینجای بحث گویا این سبک همه چیز را برای کاربران و طراحان راحت تر میکند،پس بهتر از به جوانب منفی و مثبت این سبک هم نگاهی بیاندازیم.
جوانب مثبت

  • از لحاظ محدودیت در صفحه نمایش هایی با سایز خاص و کار با آنها نسبت به سبک های دیگر بهترند.
  • طراحی را ساده تر کرده است و طراحی را از گرافیک ها و المان های انیمیشنی غیر ضروری رها کرده و سرعت بارگذاری صفحه را بالا برده است.
  • فقدان المان های اسکیومورفیسم میتواند به پیشرفت خوانا بودن متن وب سایت شما سرعت ببخشد.
  • با حذف تمام چیزهای غیر ضروری در طراحی در ایجاد و طراحی ساد تسهیل و تسریع اتفاق می افتد.
  • سادگی سایت هایی با طراحی مسطح نیازی به سازگاری ندارند و خیلی راحت تر پاسخگوی مسائل کاربران خواهند بود

جوانب منفی

  • طراحی مسطح باعث میشود شما در استفاده از چیزهای ساده ای مثل رنگ ها،اشکال و پیکرنگاری دچار محدودیت شوید.
  • به نظر کمی دور از دسترس است که شما با این سبک به راحتی بتوانید سایتی را طراحی کنید که دارای شاخصی باشد که از سایت های عمومی دیگر متمایز شود.
  • بعضی سایت ها یا اپلیکیشن ها به دلیل فرایند پیچیده بصری که برای انجام یک عمل دارند باعث منصرف شدن کاربر از انجام آن فرآیند میشود.یکی از شکایات معمول این است که در طراحی مسطح به دلیل فقدان عمق توسط سایه ها و تیز بودن لبه ها، چک کردن دکمه ها سخت است چرا که این کار به عهده بردارهای گرافیکی ایستا است.
  • قابل مشاهده نبودن کل صفحه در یک زمان میتواند یکی از موارد سخت برای ایجاد سایتی مسطح و یا اپلیکیشن باشد.
  • در مطلبی که اخیرا عنوان شده است،  از اوسط سال 2010 زیبایی شناسی دارای اهمیت زیادی است و اگر شما هر چه سریعتر برای تغییر دکوراسیون نقشه ای تعبیه نکیند، احتمالا سایت شما تعداد بازدیدکنندگان زیادی را از دست خواهد داد.

طراحی چند بعدی
منتقدان طراحی مسطح در مورد ریشه حذف تمام اسکیوفورم ها حتی آن های که مفید هستند، بحث میکنندحال وارد طراحی چند بعدی میشویم.مرور کردن لایه های معنایی بی شماری از ویرایش عکس –جدا از عمق دهی سایه ها  ، ظواهر و انیمیشن ها- شیپور خاموشی بر بحث فوق خواهد بود چرا که اهمیت  و توانایی طبیعت ما را در مورب کردن عمق نشان میدهد.
طراحی سه بعدی برای افراد نا آزموده یک طراحی استاندارد گسترش یافته توسط گوگل است و در این مستند گذاشته شده است.این طراحی دارای خصوصیات منحصر به فرد و ویژگیهای بیشماری است، اما شاید مهترین آن استفاده از محور Z در این سبک طراحی است.اساسا اضافه کردن یک مقدار اسکیومورفیسم به طراحی مسطح یک طراحی دوبعدی را به وجود می آورد و به نوعی طراحی مسطح با کمی پیشرفت به سطح طراحی دو بعدی شناور خواهد رسید.
یک تکه کاغذ را در نظر بگیرید؛آن را یک بار منبسط و بعد منقبض کنید و مجدد آن را به شکل اولیه خود برگردانید.و حالا تکه ها را مانند خرمن روی هم قرار دهید. حال روی آنها یک المان از سایت را نقاشی کنید.این دقیقا همان معنی طراحی فوق است.
شاید این توضیحات دقیقا معنی طراحی چند بعدی نباشد اما به هر حال مستندی است که برای این طراحی وجود دارد و این چیزی نیست که به عنوان یک قانون وجود داشته باش پس بهتر از برای این نوع طراحی فراتر از چهارچوب فیزیک فکر کنید و برای آینده الگویی طراحی کنید.این طراحی همچنین با معیارهای جهانی سازگاری دارد، پاسخگوی تمام سایزهای مختلف صفحه نمایش است و حتی با صفحه نمایش هایی با اشکال متفاوت مثل ساعت اندروید.آنها همچنین برای تعداد زیادی از اپلیکیشن های امروزی قابل ارتقا هستند.
این سبک استاندارد طراحی اپلیکیشن های اندروید است و برای وسایل الکترونیکی پوشیدنی هم استفاده میشوند.بهر حال لازم است که در سیستم عامل IOS  هم به نوعی از این سبک استفاده شود اما چون گوگل اصرار به حفظ و نگه داری حالت ظاهری خود دارد به همین دلیل مناظره های در دست اقدام بین این دو شرکت وجود دارد که تا آن زمان تصمیم گیری انتخاب بین آنها بر عهده شماست.
جوانب مثبت

  • ساختار طراحی سه بعدی باعث میشود که برنامه ها راحت تر با هم در تعامل باشند؛ برای مثال سایه های قطره ای برای نشان دادن ساختار لایه ای به کار میروند.
  • بر عکس طراحی مسطح، طراحی چند بعدی با جزئیات زیاد و خطوط راهنمای خاص باعث میشوند تا کاربر نیازی به حدس زدن و فکر کردن راجع به عملی که قرار است انجام دهد،نداشته باشد.
  • اگر شما قرار است طراحی را انجام دهید که در چند سطح کارایی متفاوت مثل وب سایت و اپلیکیشن اندروید، مورد استفاده قرار بگیرد،این طراحی به شما کمک میکند تا به یک دستاورد یک پارچه برای تمامی دستگاه ها با رابطه کاربری بالا برسید و برای برند و تجارت خود کمک کننده ماهری شوید
  • اگر شما علاقه مند هستید در طراحی خود از انیمیشن ها استفاده کنید،طراحی سه بعدی بهترین و راحت ترین راه برای انجام این مورد است که به صورت دستی هم میتوانید آنها را مدیریت کنید.

جوانب منفی

  • طراحی چند بعدی با گوگل به طور جدایی ناپذیری گره خورده است.اگر شما میخواهید از این الگو فاصله بگیرید و یک شاخص منحصر به فرد برای وب سایت یا اپلیکیشن خود به وجود آورید، این موضوع به حدی سخت خواهد بود که شاید در اوایل کار ترجیح دهید که به همان خطوط راهنمای گوگل مراجعه کنید.
  • همه سیستم های موجود در بازار کشش نیروی برقی مورد نیاز را ندارند تا بتوانند سرعت تعداد فریم مشخص در بازه زمانی مشخص را تامین کنند.و قبول این موضوع شاید سخت باشد که بدانید هر چقدر هم تلاش کنید با تکنولوؤی فعلی امکان استفاده از این نوع طراحی در بعضی دستگاه ها امکان پذیر نیست.
  • انیمیشن های موجود در طراحی اپلیکیشن های موبایل باعث مصرف بیش از حد باتری مبایل کاربران میشود.
  • برای توسعه دهندگان، چسباندن تفاسیر خطوط راهنما بهم مشکل است و در بعضی موارد لازم است که آنها از زیر ایت فشار بیرون بیایند و از خلاقیت فردی خود استفاده کنند، از انیمیشن ها کمتر استفاده کنند و ویژگیهای دکوری مد نظر خود را در طراحی اعمال کنند.

نتیجه گیری
در واقع طراحی چند بعدی مزیت بزرگی نسبت به طراحی مسطح ندارد،از هر دو طراحی استفاده کنید و زیباسازی حداقل را مد نظر قرار دهید.شما میتوانید سطح چند بعدی و سطح تک بعدی را به صورت جدا از هم استفاده کنیدو زمانیکه لازم بود کمی فضای طراحی را کاربر پسند و دوستانه تر کنید از طراحی چند بعدی بهره جویید.در واقع نمیشود این طور گفت که شما نمیتوانید زیباسازی را با این دو سبک طراحی ترکیب کنید بلکه بهتر است این طور مطرح شود که شما برای ایجاد یک اتفاق جدید در طراحی خود میتوانید از طراحی مسطح برای  ساختار و بنیاد طرح و برای زیبا سازی و جلوه دهی بیشتر به طراحی خود از چند بعدی استفاده کنید.
به نظر می آید وب سایت های مسطح عملی و کاربردی تر هستند.آنها نسبت به وب سایت هایی که پر از انیمیشن و گرافیک های پیچیده است ، زودتر بارگذاری مشوند.اگر شما طراحی سایتی را انجام میدهید که لازمه ی آن سادگی است، به عنوان تنوع برای کاربران و قابل استفاده شده بر روی تمامی دستگاه ها از چند تکنیک طراحی چند بعدی استفاده کنید و یا تمام تمرکز خود را بر روی فضایی دوستانه و کار بر پسند بگذارید.اگر شما تمایل ندارید که از انیمیشن ها یا گرافیک های حرکتی در سایت خود استفاده کنید و یا اگر در طراحی بی تجربه هستید در درجه اول سادگی و کارا بودن را در اولویت قرار داده و از طراحی مسطح استفاده کنید.
و یا اگر تمایل دارید وی سایت یا اپلیکیشن شما حالت تخیلی و خیالی به خود بگیرد توصیه ما به شما این است که  انیمیشن ها و طراحی چند بعدی را انتخاب کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز