نکاتی در طراحی سایت ویژه معلولین

رتبه بندی کاربر: 0 / 5

PLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE

دسترسی: دو نکته طراحی سایت خارق العاده برای کمک به ناتوانان جسمی
خواهشا کنترل کننده های صفحه کلید رو فراموش نکنید


شاید برای شما گشتن تو اینترنت و کلیک کردن اینور و اونور، یه چیز معمولی باشه، اما برای بعضیا اینطور نیست. این آدما برای اینکه از گشت و گذار اینترنتیشون لذت ببرن واقعا به کمک شما احتیاج دارن.
این آدما دید ضعیفی دارن یا به کلی نمیتونن چیزی رو ببینن، یا ممکنه مشکلات ماهیچه ای داشته باشن و نتونن به راحتی از ماوس استفاده کنن و جای دقیقی که میخوان کلیک کنن. ایران جزء 16 کشور اول از نظر جمعیت نابینایان و کم بینایان هست و الآن، سال 95، حدود 600 تا 700 هزار نفر از هم وطنانمون دچار مشکلات بینایی و کم بینایی هستن. عامل دیگه، مشکلات ماهیچه ای هستن و خیلی های دیگه ای که به دلایل عجیب و غریب خوششون نمیاد با ماوس کار کنن. پس ما داریم در مورد تعداد زیادی از آدمایی حرف میزنیم که میخوان از سایت شما استفاده کنن ولی برای این کار باید سایتتون برای این دسته از افراد هم کاربرپسند باشه.
اما واقعیت اینه که بیشتر سایت ها از این اصول دسترسی پشتیبانی نمی کنن.
ما، اعضای دارکوب، دوست داریم فراتر از یه سایت معمولی بریم و کاری کنیم که این عزیزان هم بتونن مثل کسایی که از ماوس معمولی استفاده می کنن، بتونن به راحتی از سایت ها استفاده کنن. شما هم میتونید این کارو انجام بدید. کار سختی نیست.

  • حالت تمرکز یا :focus

اگه با حالت تمرکز ( :focus ) آشنایی ندارید، یه حالتی هست که وقتی با صفحه کلید یه لینک رو انتخاب می کنید (با استفاده از کلید tab) عمل می کنه. شبیه حالت شناور ( :hover ) میمونه. و خیلی راحت میتونه با CSS مدلسازی بشه.
حالا فرض کنید یه لینک رو شناورسازی کنید و هیچ اتفاقی نمیفته. اشاره گر ماوس و متن لینک ها تغییری نمی کنن. در اصل، تو حالت شناور لینک ها شبیه لینک نیستن یا شبیه عملکردشونن. مثلا نشانگر ماوس کاملا نامرئی است. مثل وقتی که میخواهید یه سایت رو بدون نگاه کردن بهش، مرور کنید: حالت تمرکز با صفحه کلید. بدون هیچ سختی.
یه راه ساده اینه که سبک :hover و :focus رو اجرا کنید و از همینجا شروع کنید و کارتونو ادامه بدید. البته شاید بخواهید بعضی مواقع مثلا به یه لینکی توجه بیشتری بشه. یه مثال خوب برای این کار، لینکِ "پرش محتوا" ست.

  • لینک های پرش یا skip

لینک های پرش (skip)، همون لینک هایی هستن که بالای صفحه طراحی مخصوص این افراد دیده میشه. معمولا مخفی هستن. وقتی روش کلیک کنید، از مسیریاب ها (فهرست های مختلفی که تو سایتتون گذاشتید) میپره. اینطوری کار با کنترل کننده صفحه کلید بازدیدکننده راحتتر میشه.
اگه به این افراد حق انتخاب برای پرش به محتوای اصلی سایت ندیم، احتمالا اذیت میشن و سایتتونو ترک می کنن. چون مجبورن بی خودی فقط پنجاه بار کلید tab رو بزنن تا از روی مسیریاب ها رد بشه و به محتوای اصلی سایت برسن.
اضافه کردن یکی از این عملکردهای مفید خیلی کار آسونیه. تنها کاری که باید بکنید اینه که توی content wrap یه شناسه داشته باشید و بهش لینک بدید و بعد دقیقا بعد از تگ متن، یه چیزی مثل همین که این زیر نوشته شده رو بیارید:
<a href="#content">Skip to content</a>
اما مواظب یه چیزی باشید. اینطور که معلومه، از اونجایی که دستور tab نیازه، هنوز بعضی از مرورگرها با این لینک ها سازگار نیستن. اینترنت اکسپلورر 9 و کروم نمیتونن درست به عناصری که لینک میدید انتقال بدن و در واقع وقتی دکمه tab رو فشار میدید، نمیتونید با اولین لینک به محتوا برسید. اینطوری دیگه لینک پرش بی فایده است. اما یه راه چاره ای براش هست که تو یه مقاله دیگه بهش میپردازیم.
تو این مقاله، هدفمون این بود که سایتتون رو تا جایی که میشه در دسترس تعداد بیشتری از مردم (از جمله اونایی که با صفحه کلید و بدون ماوس نت گردی می کنن) قرار بدید. با این تغییرات یه قدم بزرگ تو این مسیر برداشتید. اگر بخواهید ما هم تو دارکوب برای سایتتون این امکانات رو فراهم می کنیم تا دسترسی به سایتتون ساده تر بشه.

اگه میخواهید دسترسی سایتتون رو برای افراد با مشکلات جسمی فراهم کنید، میتونید با ما تماس بگیرید و از مهارت های متخصصان افراد ما در گروه دارکوب بهره ببرید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز