تست طراحی سایت: ندید گرفتن این تست به ضررتون میشه

رتبه بندی کاربر: 4 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE

شما کلی وقت میذارید و زحمت میکشید تا یه شرکت طراحی سایت خوب پیدا کنید، اما سوال اینجاست که:


از کجا میدونید طراحی سایتتون تأثیرگذاره؟ بهتر نیست افکار و فرضیه های قدیمی رو کنار بذاریم و علمی تر به مسائل نگاه کنیم؟ تست A/B همین کارو انجام میده. با استفاده از این تست میتونید از اطلاعات موثق برای تعیین میزان اثرگذاری تک تک عناصر طراحی وبسایتتون بهره ببرید و کل سایتتونو بطور سیستماتیک ارتقا بدید. طراحی سایت مؤثر بخشی هنره و بخشی علم.
شما با استخدام یه شرکت طراحی سایت بخش هنریش رو پوشش میدید، چون این شرکتها اصول ترکیب بندی، تایپوگرافی و زیبایی شناسی رو بلدند.  تست A/B هم روش علمی اجرای آزمایش، ردیابی نتایج و بهبود نرخ تبدیل به مشتری رو در دسترستون میذاره.
با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد تست A/B و اثرش روی عناصر طراحی سایت اثرگذار بدونید:

  • تست A/B چیست؟

تست A/B فرایندیه که طی اون شما دو متغیر از طراحی سایتتونو همزمان آزمایش میکنید تا ببینید کدوم یکی مؤثرترند. این فرایند به نافذ کردن عناصر سایتتون کمک میکنه و روی نرخ تبدیل سایتتون اثر میذاره.
وقتی مدیر سایت یه عنصر طراحی رو انتخاب میکنه تست A/B شروع میشه. نصف کاربرها نسخه ساده سایت رو میبینن (که بهش میگیم "کنترل") و نصف دیگه نسخه ای که عناصر روش جای گرفتند (که بهش میگن "شاهد" یا "آزمایش").
معیارهای موفقیت رو خودتون تعیین میکنید. معمولا معیارهای مرتبط با تبدیل کاربر – مثل فروش، عضویت در خبرنامه، نرخ خروج – در نظر گرفته میشن.
وقتی تستون رو برای یه مدت طولانی ادامه بدید، نتایج از نظر آماری قابل اعتمادتر میشه و دیگه عامل شانس کاهش پیدا میکنه. بعد نسخه ای رو که بهتر کار میکنه میذارن نسخه "کنترل" و فرایند رو با یه عنصر طراحی دیگه ادامه میدن.

  • چرا باید تست A/B انجام بدید؟

اجرای تست A/B فرضیه های طراحی سایتتونو به چالش میکشه.
اکثر کسب و کارها میخوان به کاربرها یه تجربه کاربری رضایتخبش ارائه بدن. میخوان طراحیشون نتیجه بخش باشه و درست کار کنه (بخش خدمات، فروش و غیره). تست A/B شما رو به ترکیبی از عناصر طراحی میرسونه که بتونید به اهداف تبدیل کاربرتون جامه عمل بپوشونید.
تست A/B کمک میکنه طراحی سایتتون در طول زمان تأثیرگذارتر بشه. طراحی های خوب اگه حداکثر جذب و پرورش کاربر رو داشته باشن تبدیل میشن به طراحی های عالی. با این روش مقرون به صرفه میتونید ترافیک بیشتری بگیرید. اینطوری کارهای بازاریابیتون مثل سئو، بازاریابی محتوا و ترافیک پولی همه سودمندتر خواهد شد.
تست A/B اطلاعات مفیدی هم درباره مخاطب هدف در اختیارتون قرار میده و بنابراین میتونید عناصر طراحی رو در ارتباط با مخاطب مورد نظرتون انتخاب کنید. (مثلا اینکه مخاطبها دوست دارن بیشتر روی صفحات فرود بمونن یا کمتر). این مسئله میتونه ایده های بهتری برای طراحی بهتون بده و بهتر میتونید به مشتریهاتون خدمات رسانی کنید.
در در آخر اینکه تست A/B تئوریها رو آزمایش میکنه و در نتیجش شرکت میتونه متوجه بشه چطور میتونه بهتر طراحی رو مدیریت کنه. هرکسی میتونه داده های مورد نظر خودشو به این تست بده و با نتایج تولید شده برای ادامه راه بهتر تصمیم گیری کنه.

  • کدوم عناصر رو میتونید تست کنید؟

یکی از چالش برانگیزترین جنبه های شروع تست A/B اینه که بدونیم از کجا کارو شروع کنیم. سایت های تجاری معمولی عناصر طراحی مختلفی دارن که همشون هم از این تست ها گذشتن و اعتبار لازم رو بدست آوردن.
از این کار نترسید. فقط باید یه عنصر رو در هر بار تست کنید و اثرشو بر نرخ تبدیل بسنجید. خیلی راحتتر از تستهاییه که چند عنصر رو با هم همزمان تست میکنن.
اینها یه سری از عناصر طراحی هستند که میتونن روی رفتار کاربر اثر بذارن و اگه بخواهید میتونید از اینها شروع کنید و تست رو انجام بدید:
درخواست برای اقدام – منظور اقدام خاصیه که شما دوست دارید کاربر انجام بده و سعی میکنید به اون کار تشویقش کنید (این عنصر میتونه یه متن نوشته باشه یا یه دکمه)
متن – محتوای کتبی که سعی میکنه کاربر رو با خودش درگیر و تشویق به پاسخگویی کنه.
فرم ها – مثل فرم تماس، فرم پشتیبانی از مشتری، فرم های عضویت در خبرنامه و غیره.
تیترها
تصاویر
قالب / محل قرارگیری عناصر طراحی
طول صفحه
ساختار جهتیابی
بازتاب اجتماعی – رضایتنامه ها، مطالعه موردی و غیره.
شعار شرکت – جمله دقیقی که نشون میده شرکتتون چه کاری انجام میده و برای چه افرادی خدمات رسانی میکنه و از چه نظراتی نسبت به رقبا برتری داره.
این فهرست شاید تو نظر اول به نظر زیادی بیاد، اما دقت کنید همه این عناصر رو همزمان آزمایش نمیکنیم. میشه با اجرای این تست، عناصر بی فایده سایت رو پیدا و حذف کرد و سایت رو از هرج و مرج و شلوغی نجات داد و فقط روی عناصر ارزشمند تأکید کرد. در نهایت توصیه میکنم یه ویدئو هم روی صفحه اصلی سایتتون بذارید. ما مشتری ای داشتیم که فقط با اجرای همین دو کار ساده تونست نرخ تبدیلشو تا 201% بالا ببره.

  • چطور اولین تست A/B رو انجام بدیم؟

قبل از اینکه این تست رو اجرا کنید، باید دو عنصری رو که میخواهید با هم مقایسه کنید انتخاب کنید. برای کسایی که اولین بارشو این تست رو انجام میدن بهتره که اول عناصری رو انتخاب کنن که کاربرها روی بیشتر سایتها میبینن و باهاش کار میکنن. معمولا این عناصر اثر بیشتری روی نرخ تبدیل دارن.
اول ببینید کدوم صفحات بیشتر ترافیک میگیرن. معمولا هم صفحه اصلی سایته با چند تا صفحه فرودی که کلمات کلیدی توشون دارن یا محصولات و خدمات توشون معرفی شدند. از رو همین صفحات ببینید کدوم عناصر معروفترن و رو سایتهای دیگه بیشتر دیده میشن. مثلا عنوان صفحه یا محتوای تای بالای (اگه صفحه سایت رو مثل یه روزنامه در نظر بگیریم، بخشی که تا میشه و روی روزنامه در معرض دید قرار میگیره، یعنی قسمت بالای صفحه که اول دیده میشه).
وقتی عنصر رو پیدا کردید، حالا باید تحقیق کنید ببینید کدوم ابزار تست A/B برای شما بهتره. ابزارهای متنوعی برای اینکار وجود دارن و طیف قیمتهاشون به عملکردشون بستگی داره. اکثرا با قیمت پایین شروع میشن و میتونید خودتون بعدا ارتقاش بدید و امکانات دیگه ای براش خریداری کنید.
وقتی تست رو شروع کردید تا وقتی که مطمئن شدید نتایج قطعی و ثابت شدند و شانسی نیستند کار رو ادامه بدید. مدت زمانی که باید تست طول بکشه بستگی به ترافیک سایتتون هم داره. معمولا باید صبر کنید تا بیشتر از 95% از اعتبار نتایجتون مطمئن باشید. ابزارهای خوب خودشون اطلاع میدن که این اطلاعاتی که جمع کردید کافی هست یا نه.
بیشتر از مقدار مورد نیاز هم تست رو ادامه ندید. وقتی دیگه برنده تست مشخص شد، برید سراغ عنصر بعدی. میتونید از این روش کاری هم بهره ببرید و برای انجام آزمایش به ترتیب این کارها رو انجام بدید تا حصول نتیجه:
1- یه سوال بپرسید (مثلا اینکه چرا انقدر تعداد کمی به لیست ایمیلی ما ملحق میشن؟)
2- برای جواب سوال یه فرضیه بنویسید (مثلا ما تو ارتباط برقرار کردن با کاربرهایی که عضو شدند خیلی ضعیف عمل میکنیم).
3- فرضیتونو تست کنید (واضح و شفاف به کاربرهاتون اطلاع بدید که اگه این فرم عضویت رو پر کنند بهشون یه کتاب الکترونیک رایگان تعلق میگیره).
4- داده ها رو تجزیه و تحلیل کنید و نتیجه گیری کنید (ببینید کدوم عناصر نرخ تبدیل کاربر به مشتری رو بالا میبرن).

  • نوبت شماست

تست A/B فوق العاده باارزشه و تضمین میکنه که کاربرها بیشترین بهره رو از مشاهده سایتتون خواهند برد. از طریق تست و بهینه سازی دائمی سایتتون دیگه نیازی نیست به حس خودتون تکیه کنید و میتونید از داده های اثبات شده بهره ببرید.
با این تست دیگه تمام عناصر سایتتون مؤثرتر خواهند بود و این خودش مزیتیه که نسبت به رقبایی که تست A/B انجام نمیدن بدست خواهید آورد.
این ابزارها براحتی هم در دسترسن، تنها کاری که باید بکنید اینه که تصمیم بگیرید ازشون استفاده کنید. در طول زمان با استفاده از این تست خودتون راحتتر میشید. قطعا نرخ تبدیل سایتتون رو بالا میبره و بازدید سایت رو افزایش میده و میتونید بهتر با مخاطب هدفتون آشنا بشید. همین امروز شروع کنید!

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز