سه نوع سئوی منفی در سال 1403

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

تهدید سئوی منفی رو جدی بگیرید. هر کدوم از رقبای شما هم ممکنه از تکنیک های منفی سئو استفاده کنند و به رتبه سئوی شما لطمه بزنند تا خودشونو روی گوگل بالا بکشند. سئوی منفی یه سری فعالیتهاست که هدفش پایین کشیدن رتبه سایتهای رقیبه و این کارو از طریق کارهایی انجام میدهند که از نظر گوگل غیرقانونی و مجاز نیست. عموما این فعالیت ها به صورت برون صفحه انجام میشوند (مثل ساختن لینکهای غیرطبیعی برای سایت رقیب و ارسال دوباره محتوای سایتشون – طوری که از نظر گوگل اسپم به حساب بیاد). اما در بعضی موارد هم سایت رو هک میکنند و محتواشو تغییر میدهند.

سئو منفی چیست؟

دانستن اینکه سئو سایت چیست و چگونه به رتبه بندی وب سایت شما کمک می کند ممکن است درک استراتژی منفی سئو را آسان تر کند. سئو منفی برعکس سئو است و به رتبه وب سایت شما آسیب می رساند. بسیاری از وب سایت ها از تاکتیک هایی استفاده می کنند (ما بعداً در مورد آن صحبت خواهیم کرد) تا جریان ترافیک ارگانیک به وب سایت شما را بشکنند.

این تاکتیک ها توسط وب سایت های دیگر با اهداف مخرب برای آسیب رساندن به وب سایت شما استفاده می شود. بررسی های منفی، محتوای تکراری، لینک های بد و حذف محتوا می تواند باعث افت ناگهانی رتبه بندی کلمات کلیدی وب سایت شما شود. برای مبارزه با این موضوع، گوگل ابزار مفیدی به نام ابزار Disavow ارائه می‌کند که به شما امکان می‌دهد تا سایت خود را از هرگونه پیوند مضر یا هرزنامه که به سمت آن اشاره می‌کند جدا کنید.

مشاهده یا ردیابی رتبه سایت شما اولین قدم برای جلوگیری از این سئو منفی است. اگر متوجه لینک‌های غیرطبیعی یا افت ناگهانی رتبه‌بندی موتورهای جستجوی خود شوید، یافتن ابزارهای مناسب برای یافتن یک حمله منفی سئو ضروری است. با نظارت فعال بر عملکرد سایت خود، می توانید گام های به موقع و موثری برای دفاع از وب سایت خود در برابر چنین تکنیک های شرورانه بردارید.

سئوی منفی گاهی اوقات به عنوان سئو کلاه سیاه شناخته می شود که عمدتاً به دلیل ماهیت و پیامدهای بدخواهانه آن است. بسیاری از صاحبان وب سایت تصور می کنند که سئو منفی زمانی اتفاق می افتد که وب سایت رقیب سعی می کند از وب سایت خود پیشی بگیرد. با این حال، همیشه اینطور نیست. اغلب، حملات منفی سئو در صورتی رخ می دهد که یک وب سایت محافظت نشده یا ضعیف باشد یا وب سایت دیگری دارای تاکتیک های منفی سئو باشد. اکنون اجازه دهید برخی از انواع سئو منفی و اثرات آنها را بررسی کنیم.

انواع سئو منفی

1. پیوندهای هرزنامه و مزارع پیوند

یکی از رایج ترین اشکال حملات خصمانه سئو، ایجاد بک لینک های اسپم با کیفیت پایین است. در حالی که یک پیوند هرزنامه نمی‌تواند به اندازه کافی اثر موجی ایجاد کند که روی وب‌سایت تأثیر بگذارد، گروهی از سایت‌ها که به عنوان مزرعه‌های پیوند نیز شناخته می‌شوند، وب‌سایت‌هایی با کیفیت پایین به هم پیوسته هستند، می‌توانند به اعتبار سایت و دامنه‌های ارجاع‌دهنده آسیب بزنند. این مزرعه‌های پیوند عموماً از کلمات کلیدی دقیق و متن لنگر استفاده می‌کنند و با لینک‌ها و محتوای با کیفیت پایین پر می‌شوند.

اسپمرهای منفی سئو اغلب هر کاری که در توان دارند انجام می دهند تا لینک ها و محتوایی با کیفیت پایین ایجاد کنند که لینک های وب سایت شما ضعیف به نظر برسد. این به نوبه خود باعث کاهش رتبه وب سایت شما می شود زیرا اغلب برای جریمه ها علامت گذاری می شود.

چطوری میشه اینو تعمیر کرد؟

برای رفع این مشکل می توان چندین کار انجام داد. البته، ابتدا باید مراقب لینک های بد و افت ناگهانی رتبه وب سایت خود باشید. هنگامی که متوجه چیزی غیرطبیعی شدید، می توانید به روش های مختلفی با آن مبارزه کنید.

الف) مانیتورینگ فایل و پیوند را غیرفعال کنید

یکی از اولین قدم ها نظارت بر لینک هایی است که به وب سایت شما اشاره می کنند. هر چه مدت بیشتری متوجه چنین پیوندهای غیرطبیعی شوید، ارسال کنندگان هرزنامه زمان بیشتری برای ایجاد خرابی در شهرت سایت شما دارند. اطمینان حاصل کنید که پیوندهایی که به محتوای تکراری اشاره دارند را بررسی کنید. با استفاده از ابزارهایی مانند SEOSpyGlass و Competitor Backlink Checker می توانید این کار را انجام دهید. هنگامی که این علائم را مشاهده کردید، از ابزار Disavow برای ارسال لیستی از تمام دامنه های مهاجم استفاده کنید.

این فایل رد کردن را به کنسول جستجوی گوگل ارسال کنید و به گوگل دستور دهید پیوندهای دامنه های بد یا با کیفیت پایین را نادیده بگیرد. این مرحله برای محافظت از وب سایت شما در برابر اقدامات مضر متخصصان سئو منفی بسیار مهم است.

ب) نمایه لینک را باز کنید

همچنین می توانید از ابزاری به نام Open Link Profiler از SEOprofiler استفاده کنید که به شما امکان می دهد تقریباً 200000 بک لینک به پروفایل خود را مشاهده کنید. اکنون می توانید یک فایل Disavow ایجاد کنید و از وب سایت خود در برابر بک لینک های مخرب دفاع کنید.

ج) ابزارهای برتر

در برخی موارد، صاحبان وب‌سایت‌ها باید روی ابزارهای خاص بک‌ لینک ممتاز سرمایه‌گذاری کنند که می‌تواند به آنها کمک کند عمیق‌تر کاوش کنند و هر گونه پروفایل بک لینک را که نیاز دارند بررسی کنند. این یکی از موثرترین تکنیک ها برای مقابله با هدف قرار دادن سئو کلاه سیاه در سایت شما است. برخی از این ابزارهای بک لینک برتر عبارتند از:

  • Ahrefs: ابزاری عالی برای تحقیق کلمات کلیدی و نظارت بر بک لینک ها.
  • Moz: (کاوشگر سایت باز) - یک ابزار سئو کامل
  • SEMrush: یک ابزار داده و تجزیه و تحلیل

2. محتوای خراشیده شده

حمله منفی سئو زیر برای استفاده از محتوای خراشیده شده است، جایی که خراش دهندگان محتوا، محتوای وب سایت شما را می دزدند و آن را مجدداً در وب سایت خود ارسال می کنند. به یاد داشته باشید که گوگل در تشخیص محتوای کپی شده و خراشیده شده بسیار خوب است. با این حال، همیشه احتمال زیادی وجود دارد که وب سایت شما (با محتوای اصلی) به دلیل استفاده از محتوای کپی شده به جای مجازات وب سایت scraper جریمه شود. ممکن است یک خراشنده بخواهد محتوای وب سایت شما را بدزدد و از آن در صفحات خود استفاده کند.

دلیل اول این است که وب سایت آنها حاوی محتوای با کیفیت پایینی است که مایل به استفاده از آنها نیستند. با سرقت محتوا از وب سایت شما، وب سایت دیگر ممکن است بتواند در موتورهای جستجوی Google رتبه بالاتری داشته باشد بدون اینکه تلاش زیادی انجام دهد. دلیل دوم این است که قبل از اینکه گوگل بتواند آن را بخزد، محتوا را از وب سایت خود حذف کنید. این منجر به آن می شود که گوگل در نهایت وب سایت شما را به دلیل محتوای کپی شده جریمه کند - چیزی که اسکراپر در وهله اول می خواست.

  • نحوه رفع آن: گزارش نقض حق نسخه‌برداری را به Google ارسال کنید
  • هنگامی که متوجه لینک های مشکوک یا محتوای تکراری در وب سایت خود شدید، باید یک گزارش نقض حق نسخه برداری به Google ارسال کنید. محتوای دزدیده شده
  • را برجسته کنید و مطمئن شوید که Google متوجه شده است که شما ناشر واقعی محتوا هستید.

شما باید ثابت کنید که محتوای وب سایت دیگری را دزدیده اید. در غیر این صورت، احتمال زیادی وجود دارد که برای انتشار محتوای خراشیده جریمه شوید. همچنین، باید مدارک کافی برای محتوای دارای حق چاپ ارائه دهید تا Google مطمئن شود که اثر اصلی شما به سرقت رفته است.

3. بررسی های منفی جعلی

این تصور را نداشته باشید که یک کمپین سئو منفی فقط در وب سایت اصلی شما قابل انجام است. در عوض، یک حمله منفی سئو می تواند در سایر وب سایت ها نیز مورد هدف قرار گیرد. ممکن است نظرات منفی و جعلی زیادی درباره شرکت یا وب سایت خود در چندین برنامه شخص ثالث مشاهده کنید. این بررسی ها با نیت مخرب به عنوان سئو کلاه سیاه نوشته شده اند. در حالی که ممکن است بسیاری از مشتریان بالقوه شما به این بررسی های منفی جعلی در وب سایت های شخص ثالث دسترسی نداشته باشند، شما باید مراقب نتایج جستجو در رسانه های اجتماعی و گوگل باشید.

نکته مهم دیگری که باید به خاطر بسپارید این است که هر گونه بررسی منفی یا کاهش سئو محلی شما می تواند مستقیماً بر تجارت و فروش شما تأثیر بگذارد. موارد متعددی از بررسی های جعلی وجود داشته است که بر سلامت و فروش یک شرکت تأثیر می گذارد، بنابراین توجه به این موارد ضروری است.

چگونه بررسی های جعلی و منفی را بررسی کنیم؟

بسیار مهم است که به طور مداوم بر رتبه بندی و سئوی وب سایت خود نظارت داشته باشید. اگر افت تصادفی در رتبه‌بندی مشاهده کردید که نمی‌توانید توضیح دهید، در موتور جستجوی Google و وب‌سایت‌های رسانه‌های اجتماعی به دنبال هر گونه بررسی جعلی که به وب‌سایت شما اشاره می‌کند، بگردید.

اگر به بررسی های یک ستاره و دو ستاره در مورد کسب و کار خود نیز توجه کنید، مفید خواهد بود. کلماتی مانند "بد" و "نفرت" را بررسی کنید، زیرا اینها رایج ترین کلماتی هستند که اسپم های مخرب استفاده می کنند. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که این بررسی های جعلی یا رتبه های پایین بسیار نزدیک به یکدیگر - در عرض چند ساعت یا چند روز - رخ می دهند. ممکن است متوجه شوید که این بازبین‌ها ممکن است سابقه طولانی در گذاشتن نظرات برای شرکت‌های دیگر نداشته باشند.

این علائم باید به شما بگوید که نظراتی که می بینید جعلی هستند و باید حذف شوند. به یاد داشته باشید که کسب و کار شما ممکن است ترکیبی از نظرات مثبت و منفی دریافت کند. این طبیعی است و چیزی که نمی توانید به خاطر آن کار کنید یا ناامید شوید. اکثر نظر دهندگان نظرات منفی و مثبت (واقعی) را در وب سایت ها می گذارند. با این حال، اگر متوجه یک سری نقدهای یک کلمه ای بد شدید، تقریباً می توانید مطمئن شوید که جعلی هستند - و علیه آنها اقدام کنید.

نحوه رفع آن: هر نظر جعلی را که پیدا کردید پرچم گذاری کنید

خوشبختانه، اکثر سایت های بررسی به صاحبان مشاغل اجازه می دهند تا نظرات جعلی را پرچم گذاری کنند. این می‌تواند به شما (و Google) کمک کند که هرزنامه‌ها و افرادی را که دارای اهداف مخرب هستند شناسایی کرده و از تکرار آن جلوگیری کند. اگر با نقدهای منفی واقعی مواجه شدید، پاسخ صادقانه و بدون گستاخی بهترین کار است. نحوه واکنش شما به این بررسی ها نیز شهرت شرکت شما را در چشم مشتری شکل می دهد.

4. حملات بدافزار و هک وب سایت

اکثر مردم فکر می کنند که نشانه های هک وب سایت ها غیرقابل انکار است. ممکن است هشدارها و ایمیل های هشدار دهنده ای مبنی بر هک شدن یا به خطر افتادن وب سایت شما دریافت کنید و سپس اقدامات لازم را علیه آن انجام دهید. با این حال، هکرهای حرفه ای و باتجربه می دانند که چگونه یک حمله منفی سئو به وب سایت خود را به قدری ظریف انجام دهند که تقریباً غیر قابل توجه باشد. عواقب این حملات منفی ظریف سئو می تواند برای وب سایت شما وحشیانه باشد. هکرها پست های وبلاگ قدیمی را در وب سایت شما هدف قرار می دهند و تغییرات جزئی برای کاهش رتبه آنها ایجاد می کنند. آنها می توانند این کار را به روش هایی انجام دهند، مانند -

  • محتوای کم کیفیت را به آخرین صفحات یا وبلاگ های قدیمی خود اضافه کنید
  • محتوای ناراحت کننده را به صفحات خود اضافه کنید
  • تغییرات محتوا را در HTML خود پنهان کنید، که اغلب ممکن است مورد توجه قرار نگیرد
  • تصاویر و پیوندها را از وب سایت و صفحات خود حذف یا جایگزین کنید
  • بک لینک هایی را به وب سایت خود اضافه کنید که به صفحات غیراخلاقی هدایت می شوند

این حمله منفی سئو حتی برای وب سایت هایی که برای مدت طولانی راه اندازی شده اند، رایج تر است. در درجه اول به این دلیل است که حجم زیاد پیوندهای وبلاگ و وب سایت تشخیص این حمله را برای صاحب کسب و کار دشوار می کند. به طور مشابه، اگر وب سایتی دارید که مدتی به آن دسترسی نداشته اید، ممکن است خطر حمله منفی سئو را داشته باشد. یک هکر حرفه ای یا باتجربه می تواند تغییرات ظریفی در این صفحات ایجاد کند که می تواند بر رتبه و سلامت وب سایت شما تأثیر منفی بگذارد بدون اینکه شما متوجه شوید – قبل از اینکه خیلی دیر شود.

نحوه رفع آن: نظارت بر وب سایت و ممیزی های منظم

انجام منظم ممیزی سایت و بررسی عملکرد برای وب سایت شما ضروری است. بدون انجام این کار، از سلامت وب سایت، بررسی های خوب و بد، رتبه بندی و سایر جنبه های مهم کاملا بی اطلاع خواهید بود. ابزار SEO Audit Tool توسط Alexa ابزاری عالی برای انجام این ممیزی های وب سایت است. این ابزار به طور ماهرانه هر گونه مشکل فنی را در صفحه شما تشخیص می دهد و بهترین راه حل ها را برای رفع آنها ارائه می دهد. این به شما کمک می کند تا به رتبه بندی وب سایت خود و سایر جزئیات فنی توجه داشته باشید تا به وب سایت کمک کند تا در مسیر خود باقی بماند.

نحوه تشخیص تاکتیک کلاه سیاه که به سایت شما اشاره می کند

محافظت از وب سایت خود در برابر تاکتیک های منفی کلاه سیاه تا حد امکان حیاتی است. البته، برای یافتن علائم هشدار دهنده ای که به شما می گوید چیزی خاموش است، نیازی نیست که یک محقق متخصص باشید. در اینجا چند تکنیک وجود دارد که می توانید از آنها برای تشخیص فعالیت غیر طبیعی در وب سایت خود استفاده کنید -

  • اگر وب سایت شما دارای رتبه بندی کلمات کلیدی برای کلمات کلیدی غیراخلاقی یا نامربوط است
  • اگر وب سایت شما دارای پروفایل بک لینک یا چندین بک لینک به صفحاتی است که به صفحه شما مرتبط نیستند
  • اگر ترافیک ناگهانی به صفحاتی که مدتی است از آنها استفاده نکرده اید یا به آنها دسترسی نداشته اید، ایجاد می شود
  • چطوری میشه اینو تعمیر کرد
  • قبل از رفع این مشکلات، مهم است که آنها را در مراحل اولیه تشخیص دهید. پس از اتمام، می توانید از تکنیک های زیادی برای دفاع و محافظت از وب سایت در برابر
  • هرزنامه ها و مهاجمان استفاده کنید. مشاهده لینک ها و نظرات منفی در صفحه شما قبل از اینکه آسیب خیلی شدید باشد ضروری است.

5. خزیدن سنگین

در حالی که بیشتر تاکتیک‌های منفی سئو که در بالا ذکر شد ممکن است زمان و مهارت خاصی را ببرد، بسیاری از رقبا یا ارسال‌کنندگان هرزنامه ممکن است ناامید باشند که به کسب و کار شما آسیب برسانند. این افراد ممکن است با خزیدن اجباری صفحات با استفاده از ابزارهای خودکار، وب سایت شما را خراب کنند. این بار سنگین سرور در ابتدا سرعت سایت را کاهش می دهد و در نهایت باعث از کار افتادن آن می شود. خزیدن سنگین ممکن است آخرین و ناامید کننده ترین وسیله برای حمله به یک وب سایت باشد. این کار به مهارت زیادی نیاز ندارد و تقریباً هر کسی قادر به انجام آن خواهد بود.

چگونه علائم هشدار دهنده را تشخیص دهیم؟

به یاد داشته باشید که ممکن است دلایل زیادی وجود داشته باشد که ممکن است سایت شما کندتر شود یا از کار بیفتد. به این ترتیب، بهتر است که در امان باشید تا متاسف باشید. همیشه مراقب صفحات با حرکت آهسته یا خرابی های ناگهانی باشید. هنگامی که متوجه این موارد شدید، بهتر است با مدیر وب سایت تماس بگیرید تا علت اصلی مشکل را بیابید. این مشکلات ممکن است از هجوم ناگهانی ترافیک ارگانیک یا نگهداری منظم از صفحه ناشی شود. با این حال، فقط مدیر وب سایت یا شرکت میزبان شما می تواند این موضوع را تأیید کند.

دلیل دیگر ممکن است حمله منفی سئو به وب سایت شما باشد. در این حالت، باید ترافیک را با استفاده از سرویس حفاظتی DDoS تغییر مسیر دهید. از طرف دیگر، می توانید فایروال های اضافی را نیز برای محافظت از وب سایت خود اعمال کنید.

سوالات متداول

1. حملات منفی سئو چقدر رایج است؟

یک حمله منفی سئو ممکن است در هر زمانی برای هر شرکتی اتفاق بیفتد. این می تواند به دلیل رقابت رقبا، هرزنامه های تصادفی که سعی می کنند وب سایت شما را از رتبه بندی خود خارج کنند، یا هکرهای حرفه ای که تلاش می کنند چیزی از آن به دست آورند. این تکنیک‌های منفی سئو را می‌توان توسط کارمندان قبلی که سعی در پاسخگویی به شما دارند نیز انجام داد.

در حالی که چنین حملاتی در دنیای حرفه ای بسیار رایج نیستند، اغلب مورد توجه قرار نمی گیرند. به یاد داشته باشید که ممکن است برای یک شرکت جدید یا قدیمی رخ دهد، بنابراین انجام بررسی های معمول، انجام تجزیه و تحلیل جامع SEO و نظارت بر وب سایت شما برای این حملات بهترین هستند. شما باید یاد بگیرید که از سایت خود نیز محافظت کرده و از آن دفاع کنید.

2. آیا همه بک لینک ها برای صفحه شما مضر هستند؟

برخی از صاحبان وب سایت ممکن است بیش از حد محتاط باشند و به هر بک لینکی که می بینند واکنش نشان دهند. با این حال، همه بک لینک ها به وب سایت شما آسیب نمی رسانند – فقط آنهایی که در آنجا با متن لنگر نامربوط توسط اسپمرها قرار می گیرند می توانند به صفحه آسیب برسانند. بنابراین، قبل از اقدام به دنبال علائم هشدار دهنده دیگر باشید.

3. پیوند رد شده چیست؟

پیوند رد شده پیوندی است که یک ناشر خاص یا مالک وب سایت به گوگل می گوید که رتبه وب سایت آنها را در نظر نگیرد. این لینک‌های رد شده معمولاً زمانی دیده می‌شوند که مالک می‌خواهد از سایتی تحت یک حمله منفی سئو دفاع کند.

4. آیا سئو منفی کار می کند؟

در این مورد بحث های زیادی صورت گرفته است. در حالی که بسیاری از مردم موافق هستند که سئو منفی بسیار مضر است و به یک وب سایت آسیب می رساند، دیگران ممکن است بحث کنند که اثرات نامطلوب آن در حال حاضر بسیار کمتر از قبل است. یکی از دلایل این تغییر این است که گوگل به جای کاهش رتبه کل وب سایت، شروع به کاهش ارزش هرزنامه لینک ها کرده است. در حالی که کاهش رتبه سئو وب سایت شما را تنظیم می کند، کاهش ارزش تضمین می کند که لینک های هرزنامه بدون تأثیر بر رتبه وب سایت حذف می شوند.

5. آیا به سئوی خارج از صفحه نیاز دارید؟

سئوی خارج از صفحه به اندازه سئو داخلی اهمیت دارد. این می تواند به طور قابل توجهی شانس رتبه بندی وب سایت شما را در موتور جستجوی گوگل افزایش دهد. این شامل لینک سازی، نام تجاری، نظرات مثبت، وبلاگ نویسی مهمان، سایت های اولیه، مصاحبه ها و بیانیه های مطبوعاتی، رسانه های اجتماعی و بازاریابی دیجیتال، اینفوگرافیک ها و غیره است.

این ابزارها برای رشد یک صفحه تجاری سالم و بازاریابی دیجیتال خوب ضروری هستند. در حالی که سئو داخلی می تواند به وب سایت شما کمک کند تا به رتبه های بالا در گوگل برسد، این تکنیک های ساده اما موثر برای رسیدن به رتبه های برتر عالی هستند. شما یا سایر کارمندان می توانید بسیاری از این تکنیک های سئوی خارج از صفحه را پیاده سازی کنید. با این حال، وظایف خاص بهتر است به متخصصانی واگذار شود که شما را در این جنبه ها بهتر راهنمایی می کنند.

چطور سئو یاد بگیریم؟

اگر با مطالعه این مقاله علاقه مند شدید که سئو یاد بگیرید و در دوره سئو سایت دارکوب شرکت کنید. کلاس سئو شامل مباحث سئو مانند: لینک سازی خارجی و لینک سازی داخلی و سئو سایت. این کلاس سئو یک دوره سئو کاربردی است که شما بعد از دوره آموزش سئو سایت، می توانید روی سایت خود کار کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز