اشتباهات رایج در طراحی که به کاربری سایت لطمه وارد میکنند

رتبه بندی کاربر: 0 / 5

PLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE

تو هر کاری خطا و اشتباه ممکنه رخ بده اما بعضی از اشتباهات لطمات بزرگتری وارد میکنند. باید نسبت به این دسته از مسائل هوشیار بود و اجازه نداد که اشتباهاتی این چنینی به کسب و کار و کاربران وب سایتها صدمه بزنند. شرکتهای طراحی وب و هر کسب و کاری که از وب سایت برای کارش استفاده میکنه در معرض یکسری اشتباهات هست که میتونه به کارایی وب سایت خدشه وارد کنه. خوشبختانه راهکارهایی برای پیشگیری یا رفع این اشکالات در سایت وجود داره.
کارایی سایت تأثیر زیادی روی تجربه کاربری بازدیدکننده ها داره. اگه کسی نتونه روی سایتتون اونچه رو که میخواد پیدا کنه یا جایی که میخواد بره (یا حتی جایی که شما میخواهید بره)، یعنی به همین راحتی یه تبدیل مشتری بالقوه رو از دست دادید و از دست دادن تبدیل مشتری، یعنی پول کمتری تو جیبتون میره.
اجازه بدید نگاهی به اشتباهات رایجی که میتونه در ارتباط با کارایی وب­سایت اتفاق بیفته بندازیم:

سرعت پایین سایت

سرعت پایین، قاتل کاربرهاست. شاید تا چند سال پیش اگه سایتی 10 ثانیه طول میکشید تا لود بشه، مشکلی نبود، اما حالا 10 ثانیه فاجعه است. سایت شما باید ظرف 3 ثانیه لود شه وگرنه کاربرهاتونو خسته کردید. از اون مهمتر این که وقتی روی یک سایت، از یه صفحه به یه صفحه دیگه میریم، توقع داریم سرعت یکی باشه و تغییر محسوسی نداشته باشه. اگه بارگذاری یه صفحه بیشتر طول بکشه، ممکنه تبدیل بشه به صفحه خروج کاربرها.

ساختار بد محتوا

برای خیلی از سایتها، محتوا حرف اول رو میزنه. کاربرهای این سایتها به هوای محتواشون ازشون دیدن میکنند. اما به نظرتون چی میشه که گاهی نمیتونن اطلاعات مورد نیازشونو روی سایت پیدا کنند؟ گاهی اسم دسته بندی های مطالب خیلی کلی یا گیج کننده است و کاربرها مجبور میشن تک تک دسته ها رو بگردن تا بتونن چیزی که میخوان رو پیدا کنند. ممکنه علتش منطقی نبودن ساختاربندی محتوا باشه، یا مثلا شاید از الگوی خاصی پیروی نمیکنه و بخاطر همین گیج کننده شده. یه علت دیگه میتونه این باشه که سایت به کاربرها اجازه نمیده به صفحه ای که میخوان برن. برای اینکه مطمئن بشید کاربرهای هدف میتونن براحتی اونچه رو که میخوان روی سایت پیدا کنند و سایت بر اساس تصورات شخصی یک نفر ساخته نشده باشه، میتونید طی پروسه طراحی از تست های کاربری (usability testing) استفاده کنید.

فقدان ارتباط داخلی در سایت

بعضی از سایتها در طول زمان ساخته شده­اند و کم کم بهشون اضافه شده. متاسفانه این مسئله باعث میشه سایت پر از اطلاعات مفید بشه ولی این اطلاعات محدود به یک حوزه مشخص نباشند یا مثلا در برخی موارد ممکنه کاربر لینکهای یکطرفه ای رو دنبال کنه و در نهایت از یه جای کاملا متفاوت از اونچه که میخواسته سر دربیاره. این مدل سایت ساختن از دو نظر مشکل سازه: یکی از نظر دید کاربر و یکی از نظر مدیریت، چون شما دیگه کنترل درستی روی همه منابعتون ندارید. برای حل این مشکل میتونید سایت رو دوباره نقشه برداری کنید یا میتونید لینکهای دیگه ای روی صفحات بذارید که کاربر به اطلاعات مرتبط با اون صفحه مرتبط کنه. یه کار دیگه اینه که روی اکثر صفحات محبوب سایت، اطلاعات رو منسجم ارائه بدید.

شلوغی

اکثر کاربرها صفحات وب رو خلاصه­وار میخونن، نه مثل کتاب از اول تا آخر. بعضی از سایتها اونقدر مطالبشونو نزدیک به هم و فشرده مینویسن که دیگه چشم نمیتونه سریع بین خطوط حرکت کنه. استفاده مناسب از تیترها، فاصله بین خطوط و موردی نوشتن مطالب میتونن تجربه کاربری خوبی به همراه بیارن و کارایی رو افزایش بدن. پاراگراف­های کوتاه، ضخیم­ یا ایتالیک نوشتن کلیدواژه­های مهم و این دست مسائل برای چشم مخاطب جذابیت بیشتری دارند و کاربر سریع میتونه اطلاعات مورد نظرشو بدست بیاره.

لینکهای مخفی یا غیرمشخص

بعضی از طراح­ها دوست دارند از لینکهای مخفی یا غیرواضح تو عناصر طراحیشون استفاده کنند تا توانایی­هاشونو نشون بدن. با اینکه این کار ظاهر خوبی به سایت میده اما کاربرها سختتر میتونن مطالب رو ببینن. به خصوص اگه لینکهای مسیریابی و درخواست برای اقدام اینطوری باشند، چون هر دو برای سایت ضروری­اند. دکمه های درخواست برای اقدام و مسیریابی باید همیشه در اولویت و برای کاربر واضح باشند.

نتایج جستجوی محدود

اگه محتوای سایتتون مثل سایتهای فروشگاهی خیلی زیاد باشه، و روی سایتتون یه قسمت سرچ داشته باشید، باید این قسمت بتونه نتایج درستی ارائه بده. موتورهای جستجوی درون سایتها باید بر اساس عادتهایی که کاربرها موقع سرچ دارند تنظیم شده باشند و محتوا باید بهینه و بدرستی تگ شده باشه تا مردم بتونن سریع و راحت، اطلاعات مد نظرشونو پیدا کنند، وگرنه میرن جای دیگه دنبالش.
سخن آخرم اینکه یه طراحی وب خوب باید سطح کارایی بالایی برای مشتریها داشته باشه. اشتباهات رایجی که اینجا نام بردیم، در نهایت به نرخ تبدیل مشتری­ و به برندتون لطمه میزنند، چون سایتتون جذابیتشو از دست میده و کار باهاش برای کاربرها سخت میشه. بنابراین اگه میبینید سایت شما هم با این مشکلات داره دست و پنجه نرم میکنه، فرصتو از دست ندید و هرچه سریعتر اصلاحش کنید.

هر روز به دارکوب سر بزنید و از مقالات جدیدش استفاده کنید.
اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز