پایگاه داده مناسب برای طراحی وب سایت

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

 

در این مقاله قصد داریم 5 تا از مناسب ترین و کاربردی ترین پایگاه های داده که برای توسعه دهندگان وب مناسب است را معرفی و سپس هر کدام از آنها را تشریح کنیم.

 

معرفی

زمانی که پای صحبت توسعه دهندگان وب می نشینید، در هنگام صحبت در مورد پایگاه داده ای که برای سایت ها می خواهند استفاده کنند، از صفاتی همچون قدرت، مقیاس پذیری، بهره وری بالا و... استفاده می کنند.این مطالب و صحبت در مورد دیتا بیس بیشتر حول محور قدرت DBMS(DataBase Management System) یا همان "سیستم مدیریت پایگاه داده" و ادغام آن با تکنولوژی های دیگر می باشد.ما علاوه بر DBMS، ابزار، هزینه راه اندازی، رابط کاربری و در دسترس بودن برای پشتیبانی و کمک گرفتن هم اهمیت بسیار بالایی دارند که زمان انتخاب باید این شرایط را هم در نظر گرفت.

 

در ادامه در برخی از بخش ها سیستم های مدیریت پایگاه داده را با همان نام دیتا بیس یا پایگاه داده معرفی می کنیم که منظورمان همان سیستم های مدیریت می باشد که برای جلوگیری از تکرار این کار را انجام دادیم.

 

MySQL

مای اسکیو ال، یک سیستم مدیریتی ارتباطی متن باز یا همان Open Source می باشد (RDBMS). نام این پایگاه داده ترکیبی از نام دختر موسس شرکت این نرم افزار که نام او "My" بود، و یک زبان ساخت یافته یعنی "SQL" می باشد.پروژه توسعه MYSQL کد منبع خود را تحت مجوز عمومی و لیسانس GNU توسعه داده است.

 

این دیتا بیس روی پلتفرم های مختلف شامل لینوکس linux، یونیکس Unix و ویندوز Windows قابلیت اجرا را دارد.اگرچه این پایگاه داده روی حجم وسیعی از نرم افزارها قابلیت اجرا دارد اما MySQL اغلب برای برنامه های تحت وب و انتشارات آنلاین مورد استفاده قرار می گیرد و جزء مهمی از یک پشته بزرگ سازمانی به نام LAMP می باشد.LAMP یک پلتفرم توسعه داده شده تحت وب می باشد که از لینوکس به عنوان سیستم عامل خود، Apache به عنوان وب سرور، از MySQL به عنوان سیستم مدیریتی پایگاه داده ارتباطی و از PHP به عنوان زبان برنامه نویسی شئ گرا بهره می برد.(گاهی اوقات از Perl یا Python به جای PHP استفاده می شود).

 

MYSQL اصالتا و در ابتدا توسط شرکت سوئدی MySQL AB متولد شد، سپس امتیاز آن توسط Sun Microsystem در سال 2008 خریداری و بعد از آن در سال 2010 امتیاز این نرم افزار به تسخیر شرکت اوراکل Oracle درآمد.توسعه دهندگان هنوز می توانند از این پایگاه داده تحت لیسانس عمومی GNU (GPL) استفاده کنند، اما شرکت ها و سازمان های بزرگ باید لایسنس بازرگانی آن را از شرکت اوراکل دریافت کنند.

 

نسخه های عمومی این سیستم برای مردم رایگان است و کاربران تازه کار می توانند آن را به راحتی فراگیری کنند چرا که یک رابط گرافیکی (GUI) راحت که درک آن ساده است در اختیار افراد قرار می دهد.بهتر از رایط کاربری راحت و روان، کمک هایی است که از دیگران در قالب وبلاگ ها، آموزش ها، مقالات و... در سطح اینترنت وجود دارد می باشد.

 

Microsoft Access

مایکروسافت اکسس یک موتور پایگاه داده شبه ارتباطی از کمپانی مایکروسافت می باشد.این پایگاه داده بخشی از نرم افزار مایکروسافت آفیس (Microsoft Office) است که آفیس شامل برنامه های محبوب دیگری شامل Word , Outlook  و Excel نیز می باشد.همچنین اکسس را می توان به صورت محصول تکی و بدون پکیج آفیس خریداری کرد.این پایگاه داده از موتور Jet Database برای ذخیره داده ها استفاده می کند.

 

اکسس هم برای توسعه پایگاه داده های کوچک و هم بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.این سیستم هم تا حدی برای استفاده سهولت لازم را دارد و پیچیدگی خاصی در استفاده از آن وجود ندارد و به همی پن علت است که برای کارهای کوچک تا کلان می توان از این پایگاه داده بهره برد.همچنین Access قابلیت همکاری با دیگر برنامه ها و پلتفرم های دیگر مانند موتور پایگاه داده Microsoft SQL Server و Visual Basic برای نرم افزارها (VBA) را دارد.

 

موتور جت JET اکسس، بسیاری از ویژگی های پایگاه داده را پشتیبانی می کند، از جمله یکپارچگی، قفل سطح ردیف و پشتیبانی چند کاربره تا 255 اتصال همزمان کاربران.این پایگاه داده برای ایجاد پایگاه داده های کوچک مثلا پایگاه داده برای یک دپارتمان خاص در شرکت بسیار مناسب و مطلوب است.البته این دیتابیس را معمولا برای سطوح شرکتی و سازمانی استفاده نمی کنند و خود مایکروسافت، SQL Server Database  را توصیه می کند.می توان از اکسس در محیط های سازمانی استفاده کرد اما SQL Server Database در این محیط ها کاملا مطمئن تر عمل می کند.

 

اولین نسخه اکسس (نسخه 1.0) در نوامبر 1992 منتشر شد.این نرم افزار زمانی که با دیتا بیس های کوچک کار می کرد، عملکرد خوبی داشت اما هنگام کار با فایل های بزرگتر خطر خرابی و از دست رفتن اطلاعات افزایش پیدا می کرد.با هر نسخه جدیدتر از آفیس که مایکروسافت منتشر می کرد، نسخه جدیدتر Access هم وجود داشت که به روز تر می شد و ویژگی های آن بهبود پیدا می کرد.این نرم افزار برخلاف MySQL رایگان نمی باشد و اکسس هایی که در بازار موجود می باشد کرک شده هستند.

در نسخه 2004 از اکسس که منتشر شد، فرمت فایل های دیتا بیس از ".mdb" به ".accdb" تغییر کرد.این فرمت جدید می توانست داده های پیچیده تری را پشتیبانی کند، اما متاسفانه این فایل با نسخه های قبلی این نرم افزار سازگار نبود.این اتفاق مشابه برای فرمت های ".docx" و ".xlsx" در برنامه های ورد و اکسل هم رخ داد که برنامه های آفیس قبل از 2007 قادر به پشتیبانی از این فرمت های جدید نبودند.

 

Microsoft SQL Server Express

این نرم افزار نسخه رایگان سیستم مدیریت پیگاه داده ارتباطی (RDBMS) از SQL Server می باشد.اساسا SQL server یک سیستم مدیریت پایگاه داده است که می تواند در بسیاری از پایگاه های داده مختلف به منظور ذخیره سازی و دسترسی به اطلاعات مورد استفاده قرار بگیرد.SQL Server ویژگی هایی همچون هوش کسب و کار، گزارش و تجزیه و تحلیل پیشرفته را ارائه می دهد.

 

نسخه سازمانی SQL Server (enterprise Version) با سیستم های سازمانی دیگر سیستم های مدیریت پایگاه داده مانند دیتا بیس اوراکل و MySQL رقابت می کند.SQL Server Enterprise یا همان سازمانی، ویژگی های بسیاری را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد و این می تواند هزینه های نگهداری آن را برای شرکت های کوچکتر سنگین کند.

 

SQL Server Express پیشنهاد های ضروری و پایه را به توسعه دهندگان وب ارائه می دهد؛ یک دیتا بیس کامل است که می توان آن را برای سرور یا نرم افزار به خدمت گرفت.این نسخه همانطور که گفته شد رایگان است و بسیاری از ویژگی های نسخه enterprise را دارا می باشد.شاید مناسب ترین دیتا بیس برای سرورها، سایت ها و نرم افزارهای با وسعت کوچک تا متوسط، همین SQL Server Express باشد.

 

معمولا این سیستم مدیریت پایگاه داده توسط توسعه دهندگانی استفاده می شود که نمی خواهند برنامه کاربردی با پایگاه داده میزبانی شده در سرور ایجاد کنند.از ویژگی های خوب SQL Sever Express میتوان به:

 

  • رایگان بودن: کافی است آن را دانلود کنید و سپس تنظیمات سیستم را انجام دهید.

 

  • امنیت: به وسیله این سیستم می توانید داده های خود را به صورت آنلاین پشتیبان گیری کنید (Back Up) و از اطلاعات در هنگام بروز اشکال، محافظت کنید.

 

  • ویژگی ها: در حالی که اکسپرس یک نسخه Lite و رایگان می باشد اما تعداد قابل توجهی از ویژگی ها را شامل می شود که برای داشتن آنها در سیستم های مشابه باید هزینه پرداخت کنید.

 

  • مقیاس پذیری

 

Oracle Express Edition

اوراکل نسخه اکسپرس از همان موتوری را استفاده می کند که در ورژن enterprise آن استفاده شده است.بنابراین در نسخه Express بسیاری از عملکردها با پرچمداران Oracle مشترک می باشد.

همچنین Oracle Express دارای ابزار و یک برنامه سرور جداگانه است.همچنین گزینه های سیستم عامل بیشتری نسبت بهExpress  Microsoft SQL Server دارد.

 

DB2 Express-C

IBM DB2 Express-C یک نسخه عمومی از نرم افزار مدیریت دیتا بیس DB2 است که بسیاری از ویژگی های اصلی نسخه DB2 را شامل می شود.

این نرم افزار به منظور سهولت در استفاده و تنظیم شدن سریع طراحی شده است و برای دانشگاه ها، شرکت های کوچک و شرکت هایی که چند شعبه دارند بسیار ایده آل می باشد.

 

برای کاربرانی که به پشتیبانی فنی یا کارکردهای اضافی نیاز دارند، نسخه های DB2 Workgroup Server و DB2 Direct Standard می توانند انتخاب های بهتری باشند.

این نسخه از پایگاه داده ویژگی و مزیت هایی را ارائه می دهد:

 

  • امنیت حرفه ای را به منظور حفاظت از داده ها برای پایگاه داده تدارک می بیند.

 

  • ارائه یک محیط ابزار یکپارچه را با IBM Data Studio برای مدیریت و توسعه آسان تر ارائه می دهد.

 

  • شامل ویژگی هایی برای سازگاری SQL و برای راحتی اجرای برنامه های نوشته شده در سایر پایگاه های داده در DB2

کدام پایگاه داده را انتخاب کنیم؟

برای اینکه بدانید از کجا باید شروع کنید، من پیشنهاد می کنم یک سری از سوالات ساده را از خودتان بپرسید:

 

1-حجم وب سایت و فعالیت هایی که در سایت انجام می شود چه میزان است؟ آیا واقعا نیاز است که برای یک کسب و کار کوچک از یک دیتا بیس بزرگ و قدرتمند استفاده کنیم؟ اگر وب سایت ما تراکنش های بالایی دارد و کسب و کار گسترده ای داریم، آیا می توان به یک پایگاه داده محدود بسنده کرد یا باید از یک سیستم پیشرفته کمک بگیریم؟ (البته انتخاب این موضوع کاملا بر عهده طراحان سایت است و صاحبان کسب و کار هیچ دخالتی در این موضوع ندارند).

 

2- اگر کسی می خواهد پایگاه داده را یاد بگیرد تا در طراحی های خود به کار بگیرد باید از خود بپرسد که آیا می خواهم SQL را برای توسعه تکنولوژی های وب مانند PHP یا ASP.NET فراگیری کنم؟

اگر می خواهید SQL را برای استفاده در تکنولوژی تحت وب خاصی یاد بگیرید، اگر براساس تکنولوژی و زبانی که می خواهید استفاده کنید، سیستم مدیریت دیتا بیس خود را انتخاب کنید، در ادامه زندگی کاری خود، راه آسان تری در پیش خواهید داشت.برای مثال توسعه دهندگان ASP.NET  معمولا از Microsoft SQL یا Microsoft Access استفاده می کنند، و توسعه دهندگان PHP اغلب MySQL یا Oracle  را یاد می گیرند و از آن استفاده می کنند، و یا توسعه دهندگان Java/WebSphere اغلب DB2 را برمی گزینند.

نتیجه گیری

این نتیجه گیری را برای افرادی که قصد یادگیری پایگاه داده را دارند بیان می کنیم.کار خود را با دیتا بیسی و DBMS(Data Base Management System) آغاز کنید کهتوسعه و کار کردن با آن خیلی دشوار نیست.همانطور که در بالا مشاهده کردید، تمام تولیدکنندگان اصلی DBMS نسخه های رایگان سازمانی و enterprise خود را ارائه می دهند.این یعنی هزینه شروع کار و یادگیری شما بسیار پایین است و فقط باید هزینه ای برای یادگیری و خرید کتاب کنید.حتی می توانید با استفاده ساز مقالات، وبلاگ ها و منابعی که در سطح اینترنت موجود است، از پرداخت این هزینه هم اجتناب کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز