به روز رسانی جدید الگوریتم گوگل Freshness

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

 

اگر در مورد بازاریابی اینترنتی اطلاعات داشته باشید و یا حتی در اینترنت فقط نگاه گذرا به این موضوع داشته باشید، احتمالا اسم الگوریتم های گوگل را شنیده اید.اما تا بحال برایتان جالب بوده است که این الگوریتم ها دقیقا چه چیزهایی هستند؟

به منظور اینکه بهتر الگوریتم های گوگل را درک کنید، بیایید اول نگاه کلی به الگوریتم بیندازیم.تعریف استاندارد به این صورت است: مجموعه ای از قوانین برای پاسخ به مشکلات در تعداد محدودی از مراحل.در زبان کامپیوترها، یک الگوریتم زمینه ای را برای کامپیوتر، برای انجام دادن کار خاصی ایجاد می کند.برای مثال: برای مثال شما کامپیوتر را طوری تنظیم می کنید که عددی تصادفی بین 1 تا 100 انتخاب کند.خب این دستور هم نقطه شروع دارد و هم نقطه پایان و همچنین بازه ای محدود را شامل می شود، پس می توان آن را الگوریتم نامید.

از یک منظر دیگر هم می توانیم به الگوریتم نگاه کنیم، از منظر یک معادله ریاضی می توانیم به الگوریتم نگاه کنیم.مثلا از شما خواسته می شود که از 100 تا 80، اعداد را 4تا 4تا شمرده و روی کاغذ درج کنید که خروجی آن همانند 100، 96، 92، 88، 84، 80 خواهد شد.اینکه اعداد را 4تا 4تا از 100 کم کنید تا به عدد 80 برسید یک معادله ریاضی و یک الگوریتم محسوب می شود.البته این یک مثال کاملا ساده است و الگوریتم ها در معادلات بسیار پیچیده تر کاربرد می شود.

 

الگوریتم گوگل چیست؟

الگوریتم های گوگل هم از تعریفی که در بالا ارائه دادیم پیروی می کنند.به آخرین چیزی که در گوگل جستجو کردید فکر کنید.زمانی که برای مثال عبارت "طراحی سایت" و یا "بهینه سازی و سئو" را مورد جستجو قرار دهید، برای شما میلیون ها نتیجه مشخص می شود که باید از بین آنها صفحات مناسب و مدنظر را انتخاب کنید.

اما گوگل چگونه مشخص می کند که کدام نتایج و با چه ترتیبی برای شما نمایش داده شود؟ به وسیله الگوریتم.

گوگل برای آماده سازی نتایج جستجو الگوریتم های بسیار پیچیده ای دارد، و نسبتا این الگوریتم ها به صورت مداوم تغییر می کنند و به روز می شوند.اگر چه این شرکت، الگوریتم ها را دقیقا به صورت عمومی معرفی و پرده برداری نمی کند اما چندین فاکتور وجود دارد که بر روی قرارگرفتن صفحه در نتایج جستجو براساس کلمات کلیدی خاص تاثیر دارد:

  • کلمات کلیدی که در عنوان، تگ های هدر (header tags)، و توضیحات متا قرار می گیرند.
  • میزان لینک های طبیعی و مرتبط که به صفحه سایت اشاره می کنند(بک لینک).
  • نحوه نمایش و سازگاری وب سایت در دستگاه های موبایلی مانند تلفن های هوشمند و تبلت ها

البته این ها فقط بخشی از کاراکترهایی است که الگوریتم های گوگل برای رتبه دهی و ارائه صفحات به جستجو کنندگان از آنها استفاده می کند.

 

چگونه گوگل مشخص می کند که کدام عناصر بیشترین اهمیت را دارند؟

زمانی که الگوریتم گوگل صفحه ای را می خواند، براساس صفات آن صفحه یک ویژگی عددی را برای آن صفحه مشخص می کند.این ارزش عددی به نتیجه پایانی اضافه می شود.به همین ترتیب، صفحه ای که از صفات مطلوب تری برخوردار است، به سمت نتایج بالاتر و صفحات ابتدایی تر می رود چرا که الگوریتم گوگل اهمیت بیشتری برای آن قائل می شود.

به این ترتیب این رتبه بندی توسط الگوریتم موتور جستجوی گوگل انجام می شود.برای مثال یک صفحه که رتبه سوم را براساس یک کلمه کلیدی خاص را دارد، می تواند به رتبه اول صعود کرده و یا به رتبه دهم و یا حتی صفحات پایین تر تنزل کند که هر دوی این اتفاق ها، چه پیشرفت و چه پسرفت رتبه کاملا به محتوا و تغییراتی که در سایت و یا بیرون از سایت (مانند بک لینک سازی) صورت می پذیرد بستگی دارد.عموما نتایجی که در بالاترین رتبه های نتایج جستجو قرار گرفته اند، سایت های خود رابرای موتورهای جستجو سئو (بهینه سازی) کرده اند.مانند سایت دارکوب؛ در صورتی که شما عبارت طراحی سایت و سئو را در اینترنت جستجو کنید خوهید دید که وب سایت ما در بین برترین رتبه های این کلمه کلیدی قرار دارد.

 

الگوریتم گوگل برای سئو چیست؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، الگوریتم گوگل تا حد زیادی از کلمات کلیدی به منظور رتبه بندی استفاده می کند.بهترین راه برای کسب رتبه براساس کلمات کلیدی مشخص، اجرای سئو می باشد.اساسا سئو یک روش عالی برای این است که به گوگل بگوییم موضوع وب سایت و یا صفحه در مورد چه موضوعی است.

سالهای قبل، بسیار رایج بود که بسیاری از سایت ها در محتوای خود از کلمات کلیدی بیش از حد و هجو استفاده می کردند.در اصل آنها فکر می کردند که هرچه کلمات کلیدی بیشتر باشد، الگوریتم گوگل اهمیت بیشتری برای آنها در نظر می گیرد.در گذشته این سایت ها به موفقیت های نسبی دست پیدا می کردند اما امروزه با پیشرفت گوگل، این سایت ها به شدت با جریمه مواجه خواهند شد.

زمانی که گوگل متوجه تخلفی شود، که جزء زیرشاخه های سئو کلاه سیاه (Blackhat SEO) می باشد، این سایت ها را نقره داغ می کند.بنابراین، به منظور جلوگیری از پنالتی شدن سایت، باید از هرگونه اعمال سئو کلاه سیاه و هرچیزی که خلاف دستورالعمل های گوگل است اجتناب کنید.گوگل تخلف هایتان را به شما اطلاع نمی دهد و اگر حواستان جمع نباشد، ناگهان متوجه خواهید شد که رتبه سایتتان را از دست خواهید داد و بسیاری از تلاش هایتان از بین خواهد رفت.

 

آینده الگوریتم گوگل چیست؟

گوگل به ندرت به تغییرات الگوریتم هایش اشاره می کند، مگر اینکه این تغییرات گسترده و بزرگ باشد.تغییرات کوچکتر به صورت داخلی در این الگوریتم ها انجام می شود و معمولا این تغییرات کوچک احساس نمی شود.این خوب است که پا به پای این الگوریتم ها پیش رفت، اما غرق شدن در آن اصلا به صلاح نیست؛ اگر قرار باشد با هر تغییری ما خودمان را به روز کنیم، کل زمان ما تلف خواهد شد.

در عوض بهتر است که مفاهیم و المان های ضروری گوگل را بدانیم و به آنها عمل کنیم تا یک وب سایت قدرتمند تولید کنیم.در نتیجه، بازدیدکنندگان سایت با رضایت وارد سایت می شوند و همیشه دیدگاه مثبت به سایت شما وجود خواهد داشت.اگر برای سئو سایت به کمک نیاز دارید می توانید با شرکت طراحی و بهینه سازی سایت دارکوب در ارتباط باشید.

 

الگوریتم Freshness

Google Freshness یا "Fresher Result" همانطور که از نامش مشخص است یک تغییر بزرگ در الگوریتم های رتبه بندی بود، براساس به روز رسانی الگوریتم کافئین بود که در ژوئن سال 2010 منتشر شد.هنگامی که گوگل تغییر الگوریتم در سوم نوامبر 2011 را اعلام کرد، روی 35 درصد از نتایج جستجو تاثیر گذاشته بود.

نکته این است که شما می توانید با انتشار محتوای با کیفیت و خوب دراستراتژی بازاریابی اینترنتی یا در وبلاگ ها و سایت ها، این شانس را خواهید داشت که نتیجه بهتری در گوگل داشته باشید.شرکت طراحی سایت دارکوب با توجه به الگوریتم های گوگل و سازگاری سایت با آنها، اقدام به بهینه سازی وب سایت می کند.

 

این نام الگوریتم از کجا آمده است و برای چه آغاز به کار کرد؟

نام این الگوریتم از گوگل مستقیما از اعلام رسمی Google Inside Search گرفته شده است.

پیش بینی ها حاکی از اینست که در سال 2017، اطلاعات تولید شده، از اطلاعاتی که در 5000 سال گذشته توسط انسان تولید شده است پیشی خواهد گرفت.این حجم از درخواست ها و روندی که در این سالها مشخص شده است، باعث شده تا گوگل سعی کند تا درخواست کاربران را با اطلاعات آپدیت و به روز پاسخ دهد.

زمانی که اطلاعات بالا را در کنار رشد تولید محتوا و اهمیت بازاریابی محتوایی و منحصر به فرد بودن آن ها را در کنار هم قرار می دهیم، به اهداف گوگل از مدیریت، اولویت دهی و رتبه بندی پی خواهیم برد.

در سال 2012، مقاله ReadWrite آماری را منتشر کرد که بر طبق آن 16 تا 20 درصد درخواست هایی که کاربران در گوگل جستجو می کنند جدید و تازه است و پیش از آن لحظه، چنین جستجو و درخواستی صورت نگرفته بود.

بسیاری از مردم علاقه مندند تا مطالب تازه و داغ را دنبال کنند؛ موضوع هایی همچون اخبار روز دنیا، مسائل سیاسی، زندگی افراد معروف و سلبریتی ها... مواردی هستند که معمولا افراد به دنبال آخرین اطلاعات از آنها می باشند و هدف اصلی از به روز رسانی این الگوریتم همین تازه بودن این محتواهاست.

شما فکر کنید به دنبال رتبه تیم ملی فوتبال هستید و یا به دنبال یک کلاس آموزشی می گردید.خب بی شک اطلاعات این موضوعات اگر برای گذشته باشد برای شما هیچ کاربردی نخواهد داشت.شما می خواهید برای کلاس گیتار ثبت نام کنید اما اطلاعات سایتی برای شما نمایش داده می شود که مهلت ثبت نام آن گذشته است، مطمئنا این داده ها برای شما کاربرد نخواهد داشت.به همین علت محتوایی که با تاریخ روز سازگاری دارد و به دلیل داغ بودن اطلاعات بیشتر توسط مردم و سایت ها به اشتراک گذاشته شده است، از نظر گوگل نسبت به داده ای که کمتر مورد توجه قرار می گیرد تازه تر (Fresher) می باشند.

 

Freshness روی چه جستجوهایی تاثیر می گذارد؟

می توان اذعان داشت که بین 8 تا 10 درصد از جستجوها تحت تاثیر این الگوریتم قرار می گیرند، اما برخی از به روز رسانی های آن جامع تر بوده و بر روی حدودا یک سوم از جستجوها تاثیر خواهد داشت.یک بررسی ساده مشخص می کند که چه کسانی بیشتر از این به روز رسانی سود خواهند برد؟ بالاتر هم گفتیم وب سایت هایی مانند پخش زنده ویدئویی که به صورت بی درنگ برنامه های تلویزیون را پخش می کنند، اخبار و از این دست سایت ها که محتوایشان مرتبا باید به روز و تازه باشد، بیشتر از به روز رسانی الگوریتم Freshness  سود خواهند برد.

اما خب جالبترین ویژگی این الگوریتم این است که تعداد سایت هایی که از این الگوریتم سود می برند بسیار بیشتر از سایت هایی است که از آن ضرر می کنند.این الگوریتم عاملی است تا سایت هایی که تازه نیستند سریعتر رتبه خود را از دست بدهند و جای خود را به سایت هایی می دهند که محتواهای Freshتر دارند.

 

فرآیند بازیابی Freshness

این الگوریتم به لحاظ بازدهی و عملکرد جز الگوریتم های سرآمد گوگل محسوب می شود که باعث شده تا نتایج در جستجوها، سنجیده تر و معقول تر نمایش داده شود.

اگر برای سایت خود محتوایی قدرتمند تولید کرده اید اما تازه نیست، شک نکنید در رقابت با محتواهای به روز تر کم خواهید آورد و توان مقابله با آن ها را نخواهید داشت.پس حتما پس از فاز ایجاد محتوا، آن را چه در سئو داخل سایت و چه سئو خارج سایت طوری بهینه سازی کنید که محتوا Fresh و داغ و تازه به نظر بیاید.

ویژگی جالب بعدی که این الگوریتم ارائه می دهد اینست که نه تنها به محتواهای به روز توجه می کند، بلکه نگاهی هم به دوره ی تازه سازی برخی اطلاعات دارد.برای مثال می توانیم نتایج زنده فوتبال را برایتان بازگو کنیم؛ وب سایت های ورزشی که نتایج بازی ها را مرتبا و با سرعت بیشتری به روز میکنند، شانس بیشتری برای کسب موفقیت و رتبه برتر دارند.شما شرکت طراحی سایت دارکوب را در نظر داشته باشید؛ ماهیانه ده ها مقاله مفید و تازه بر روی این وب سایت قرار می گیرد که این اتفاق باعث می شود تا نمره تازگی سایت دارکوب همیشه بالا باشد.

 

محتوای تازه چه محتوایی است؟

حداقل 4 دسته بندی وجود دارد که الگوریتم گوگل از آنها برای رتبه دادن به صفحه استفاده می کند؛ نتایج کلی، نتایج موبایلی، نتایج محلی و نتایج تازه، همان 4 دسته بندی می باشند.گوگل از طریق این 4 فاکتور انواع اهداف مختلف جستجو را تشخیص می دهد تا بتواند نتایج دقیق تری را ارائه می دهد.

نتایج تازه به زمان کاملا وابسته می باشند.برای اینکه بهتر بدانیم چه نتایج و محتوایی تازه می باشد، در ابتدا نیاز داریم بدانیم که چه نوع جستجوهایی در گوگل، نیاز دارند تا محتواهای مرتبطشان به روز شود.

چه درخواست هایی در گوگل به تازگی نیاز دارند؟ در بالا مثال هایی برای شما ذکر شد اما قصد داریم تا دقیق تر و علمی تر به این مسئله بپردازیم. به این درخواست ها اصطلاحا QDF که مخفف Query Deserves Freshness می باشد، به عبارات و درخواست هایی می گویند که در یک نقطه زمانی خاص، نسبت به حالت معمولی جستجوی آن، رشد و رواج ناگهانی بیشتری داشته باشد.خب شما زمان انتخابات را در نظر بگیرید.نامزدهای انتخابات در قبل و بعد از تب و تاب انتخابات، میزان جستجوی معمول و روتینی در موتورهای جستجو دارند، اما چند روز قبل از رای گیری روند جستجو در مورد نامزدها به طور ناگهانی افزایش می یابد؛ این جستجو که در یک نقطه زمانی یک رشد چشم گیری داشته است، باید تازه و داغ در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.

زمانی که حجم جستجوها براساس یک کلمه کلیدی افزایش پیدا می کند، گوگل متوجه خواهد شد که اتفاق خاصی در مورد این کلمه کلیدی خاص رخ داده است.از طرفی هم کاربران آخرین اطلاعات را از این دست رویدادها می خواهند که گوکل هم تلاش میکند که آخرین و شایسته ترین و به روز ترین اطلاعات را به آنها ارائه دهد.بر این اساس گوگل یک امتیاز را برای وب سایت با نام Freshness Score در نظر می گیرد.سایت ها با تازگی بالا (Fresh results) با سایت هایی که امتیاز پایینی از امتیاز تازگی گرفته اند (Stale results) مقایسه و فیلتر می شوند و تازه ترها شانس بیشتری برای رتبه بهتر در گوگل پیدا می کنند.

 

محتوای تازه Fresh Content

حالا می خواهیم روی محتوای تازه که بالاتر اشاره کردیم بیشتر ریز شویم.اساسا محتوایی تازه است که به روز باشد و ارزش خبری داشته باشد و مرتبط با وقایع حال حاضر باشد.کسی که در مورد یک نامزد انتخاباتی جستجو می کند، خیلی علاقه مند نیست که راجع به گذشته او، در مقاله ای نسبتا قدیمی اطلاعات داشته باشد و در عوض ترجیح می دهد که اطلاعاتی راجع به اهداف انتخاباتی و نقل قول های او بیشتر بداند.

ایجاد محتوایی که تازه است، مانند محتواهای حساس به زمان، یک راه عالی برای جذب خوانندگان علاقه مند می باشد و باعث می شود موضوعاتی که در آن زمان خاص رایج تر است را در سایت قرار دهید و بتوانید رتبه خوب از این طریق کسب کنید.داشتن محتوای تازه همچنین باعث می شود تا شما تعداد رقبای کمتری داشته باشید، چرا که بسیاری از سایت ها نیاز به محتوای تازه ندارند و این شما را در امتیازگیری از گوگل جلو خواهد انداخت.

 

چگونه امتیاز Freshness را ترقی بدهیم؟

خیلی سخت نیست تا متوجه شوید که این به روز رسانی الگوریتم Freshness چگونه می تواند باعث پیشرفت رنکینگ شود و از طرفی عدم توجه به آن می تواند به ضررمان تمام شود.الزاما نیاز نیست که تمام محتوای شما تازه باشد.اکثر محتوای سایت باید مانند مقاله های "how to" که معمولا روش انجام کاری را ارائه می دهند باشد؛ محتواهایی که همیشه مفید و تازه می باشند.

اما فقط با نوشتن محتوای مرتبط و براساس اتفاقات روز نمی توان امتیاز تازگی (Freshness Score) را گارانتی کرد.فاکتورهای دیگری در کسب رتبه مناسب توسط این الگوریتم دخیل هستند و محتوای با کیفیت و به روز فقط یکی از این عناصر می باشد. عناصری مانند تعداد بک لینک و تازگی آنها، میزان استفاده از کلمات کلیدی و ... بستگی دارد.

خب شاید کمی از شنیدن این فاکتورها متعجب شده باشید و برایتان سوال پیش آمده باشد که "چگونه می توانید بیشترین نمره تازگی را بدست آورید؟"

خب نگاهی بیندازیم به برخی از فاکتورهایی که گوگل برای احتساب Freshness Score از آنها استفاده می کند:

  • زمان اقامت کاربران خود را افزایش دهید: زمان اقامت، میزان زمانی است که بازدیدکنندگان در سایت شما سپری می کنند، گوگل اولین ملاقات بازدید کننده از سایت را با مراجعه های بعدی او مقایسه می کند.اگر در مراجعه های بعدی (دوم، سوم و...)، کاربران زمان کمتری صرف کنند یعنی محتوای سایت تازگی و کیفیتش را از دست داده است؛ اما اگر زمان مراجعه کاربران در دفعه های بعدی افزایش داشته باشد، گوگل فرض را بر این می گذارد که محتوای شما تازه است.
  • وبسایت را مرتبا به صورت دوره ای به روز کنید: محتوای قدیمی و به روز نشده باعث می شود تا گوگل تصور کند که سایت غیرفعال است و یا فعالیت مفیدی ندارد.اگر مدت طولانی روی وبلاگ و سایتتان پستی قرار نگرفته باشد، گوگل مطمئنا رتبه بندی تازگی شما را کاهش خواهد داد.
  • اطمینان حاصل کنید که لینک های ورودی به سایتتان در وبسایت های کهنه قرار نداشته باشد: مطمئنا، پیوند شما در سایت های دیگر (Inbound Links) به گوگل نشان می دهد که سایت شما احتمالا سایت خوبی است.در هر صورت گوگل کیفیت سایت منبع (سایتی که پیوند سایت ما در آن قرار دارد) را هم قضاوت می کند.اگر برای مثال وب سایت منبع از ماه گذشته به روز نشده باشد، می تواند به سایت هایی که پیوندهایشان در آن قرار گرفته هم آسیب برساند.
  • گرفتن بک لینک های بیش از حد در طول زمان: یکی از بزرگترین اشتباهاتی که بازاریاب های دیجیتالی مرتکب می شوند اینست که به سراغ تعداد زیادی از سایت های دیگر رفته و درخواست می کنند تا لینک صفحات آنها را در سایتشان قرار دهند.بله، درست است که بک لینک یکی از بهترین روش ها برای ارتقای رتبه سایت می باشد اما این کار به صورت شتابزده اصلا درست نیست.به جای اینکه برای افزایش امتیاز تازگی از تعداد سایت های متعدد لینک دریافت کنید، بهتر است که بک لینک هایی با پشتوانه قدرتمند و مثبت دریافت کنید و کیفیت را از کمیت ضروری تر بدانید.

 

نتیجه گیری

اول از همه، برای وبسایتتان در هر موضوعی، محتوایی را تولید کنید که نیاز مخاطبین را پوشش دهد.اگر مخاطبانتان به دنبال محتوای قابل توجه هستند، شما هم باید تمرکز خود را روی ایجاد محتوای تازه بگذارید و به فاکتورهایی که گوگل برای تازگی در نظر دارد، اهمیت دهید و آنها را در صفحاتتان به کار بگیرید.

اما اگر وب سایتتان بر پایه ارائه اطلاعات می باشد، روی محتواهای evergreen (همان محتواهایی که موضوعی دارند که همیشه رایج است مانند سایت های how to که بالاتر گفته شد)، تمرکز داشته باشید اما از Fresh Content به هیچ عنوان غافل نشوید.در کل از الگوریتم های گوگل هراس نداشته باشید؛ ضمنا هنگامی که کارسایتتان را به شرکت حرفه ای نظیر دارکوب می سپارید، در این مورد خیالتان بابت مشاوره و اجرای درست سئوی همسان با به روز رسانی جدید الگوریتم Freshness و دیگر الگوریتم های گوگل جمع باشد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز