آیا AMP رتبه سایت را بهبود می دهد؟

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

اگر چه گوگل بارها اعلام کرده است که صفحات موبایلی پرشتاب (AMP: Accelerated Mobile Pages) از فاکتورهای رتبه بندی نیست، با این حال بسیاری حدس زده اند که ممکن است AMP به زودی یکی از عامل های رتبه بندی شود. صفحه های AMP برای سرعت در حال افزایش هستند. بنابراین، هنگامی که گوگل می گوید که سرعت صفحه در حال تبدیل شدن به یک عامل رتبه بندی تلفن همراه در اواخر امسال خواهد شد، تقریبا در همان زمان، انتظار می رود که فهرست موبایل اول (mobile-first index) آغاز شود، مطمئنا به نظر می رسد که سایت های تلفن همراه با AMP به زودی شاهد تقویت رتبه بندی و ترافیک باشند.

با این حال، صحبت برای متقاعد کردن سایت داران برای پیاده سازی AMP اغلب با نگرانی در مورد هدر رفتن زمان و منابع همراه است. در واقع، برخی کارشناسان سئو می گویند که چرا وقتی می توان صفحات وب با سرعت نور ساخت ما به دنبال پیاده سازی AMP باشیم؟ و این خود یک بحث دیگر برای روزی دیگری است.

واقعیت این است که اکثر سایت ها با صفحات AMP احتمالا از لحاظ سرعت از صفحات موجود تلفن همراه بهتر عمل می کنند. اما شاید شما در مورد مزایای استفاده از AMP شک و تردید داشته باشید، پس بهتر است که یک تست کوچک انجام دهیم. در پایین، یک تست برای انتخاب، ردیابی و گزارش دادن یک سری از صفحات AMP آزمایشی ایجاد شده است (منبع آزمایش searchengineland می باشد). با درک این تست شما می توانید در مورد اینکه آیا هزینه AMP در یک سایت بازده قابل توجهی را برای کسب و کار شما دارد یا خیر یک تصمیم محاسبه شده بگیرید.

در این مقاله از دارکوب ابتدا درباره اینکه AMP چیست صحبت می کنیم و سپس نگاهی به یک آزمایش درباره موثر بودن آن می اندازیم.

 

AMP چیست؟

AMP  مجموعه ای از پروتکل هایی هستند که می توانید برای بازسازی سایت خود استفاده کنید تا صفحات وب سایت برای دستگاه های موبایل آسان تر بارگیری و مشاهده شود. در نگاه اول، شما ممکن است به سادگی این اشتباه را کنید که AMP "بهینه سازی برای دستگاه های تلفن همراه است" اما مفهوم آن کمی متمایز می باشد.

صفحات بهینه سازی شده موبایل قابل بارگذاری و قابل مشاهده در دستگاه های تلفن همراه هستند، اما AMP ها برای بارگذاری بسیار سریع تر طراحی شده اند و برای کاربران محتوای فوری را در دسترس قرار می دهند. این شبیه به مقالات فوری فیس بوک (Instant Articles) است، اما در صفحه نتایج جستجو.

AMP در جستجوهایی که در دستگاه های موبایل انجام می شود به عنوان رتبه صفر در بالای نتایج جستجو نمایش داده می شوند (در صورت وجود صفحه ایی AMP مناسب با عبارت جستجو) و در کنار آن نشان AMP نمایش داده می شود.

به طور کلی، AMP ها یک راه موثر برای افزایش قابلیت جستجوی صفحات سایت شما هستند. بازدیدکنندگان شما را بهتر از سایر برندها می بینند، و احتمالا نرخ تبدیل (Conversion Rate) بیشتری از ترافیک دریافت می کنید.

 

مزیت های AMP

بیایید نگاهی به مزایایی که AMP می توانند به شما ارائه دهد بیاندازیم:

سرعت: AMP ها حدود دو برابر سریعتر در مقایسه با یک صفحه تلفن همراه هستند و تاخیر آن یک دهم سایر صفحه ها می باشد. این سرعت مزیت فوق العاده ای نسبت به صفحات وب معمولی است. این افزایش سرعت به شما مزایای متفاوتی ارائه می دهد: مشتریان قادر به دسترسی سریعتر به مطالب شما خواهند بود و بازدید کنندگان شما بیشتر از طریق خرید یا فرایند پرداخت هزینه بیشتری خواهند کرد، زیرا می دانند که کار سریع و راحت انجام می شود.

تعامل: AMP ها همچنین به شما فرصت های بیشتری برای ارتباط با بازدیدکنندگان می دهد. احتمال بیشتری دارد که بازدیدکنندگان در AMP با هر ویژگی ای که ارائه می دهید ارتباط برقرار کنید، از جمله فرم ها، دکمه ها، لینک ها، فیلم ها و حتی خرید آنلاین، زیرا سایت شما شیک تر و قابلیت بیشتری را ارائه می دهد.

رقابت: فراموش نکنید که در AMP نیز یک عنصر رقابتی وجود دارد. اگر همه رقبا خود را به طور مداوم از AMP استفاده می کنند و شما نه، ممکن است از قافله عقب بیافیتد. برعکس، اگر قبل از رقبای خود، پروتکل های AMP را بکار بگیرید می توانید شما علاوه بر دیده شدن بیشتر در چشم مخاطبان موفق تر به نظر آیید.

 

معایب صفحات AMP

آیا برای اجرای پروتکل های AMP، معایبی وجود دارد؟

پیاده سازی آن دشوار است. گوگل منابع عمیق آموزشی را برای طراحی که به شما مفید است ارائه می کند تا پروتکل های AMP را به طور موثری پیاده سازی کنید، اما این به این معنا نیست که استفاده از آن آسان است. اگر تجربه زیادی در دنیای توسعه وب ندارید، احتمالا باید یک حرفه ای را برای این کار استخدام کنید. به این معنی است که یا شما برای استفاده از این مزایا چند ساعت اضافی صرف می کنید یا با پرداخت به شخصی این کار را انجام می دهید.

بزرگترین عامل در اینجا، مشکل در اجرا است. این کار کپی کردن چند خط کد نیست، با این حال برای یک حرفه ای با تجربه، بیش از اندازه چالش بر انگیز نمی باشد.

 

تست موفقیت AMP

همانطور که در بالا گفتم من اینجا برای شما یک نمونه تست که توسط سایت Search Engine Land انجام شده می آوردم تا ببینیم که AMP چقدر می تواند به بیشتر دیده شدن صفحات سایت شما کمک کند.

 

انتخاب صفحات تست

صرف نظر از اینکه در چه صنعت یا سطحی کار می کنید، انتخاب مجموعه نمونه مناسب صفحات برای تست، مهم ترین گام در کل روند است.

اولا شما می خواهید با کمک Google Analytics صفحات اصلی خود را برای تست ترافیک تلفن همراه انتخاب کنید. پس از شناسایی صفحات دارای عملکرد بالا، شما نیاز به حذف صفحاتی دارید که به تجربه می دانید ترافیک آنها مقطعی می باشد. راه آسان برای بررسی این است که محدوده تاریخ خود را برای یک سال کامل تنظیم کنید و داده ها را برای هر تغییر ناگهانی بررسی نمایید. اگر شما یک کسب و کار کاملا فصلی دارید، در نظر بگیرید که آزمایش در یکی از دو فصل پر کار و یا کم فعالیت باشد. با این حال، از تست در یک دوره گذار، مانند زمانی که فروش در ماه های خاص کاهش پیدا می کند اجتناب کنید.

بعد، شما باید تصمیم بگیرید که چه تعداد صفحه شامل آزمایش مورد نظر شما می شود. کمتر از 25 و  بیش از 50 صفحه توصیه نمی شود (در این آزمایش از 27 صفحه استفاده شده است)، چون شما باید به صورت دستی تک به تک بیشتر این اطلاعات مورد نیاز را از  Google Search Console  بیرون بکشید. به یاد داشته باشید که می خواهید این صفحات دارای مقدار قابل توجهی از ترافیک نیز باشند.

 

تنظیم مدت زمان آزمون و جمع آوری داده های معیار

از آنجا که شما می خواهید اطلاعات پیش از راه اندازی و پس از راه اندازی را جمع آوری کنید، مدت زمان تست شما ممکن است بین 60 تا 180 روز باشد. توصیه می شود حداقل مدت جمع آوری داده های قبل از راه اندازی 60 روز و داده های پس از راه اندازی 90 روز باشد.

 

ستاپ AMP را در کنسول جستجوی گوگل بررسی کنید

بعد از اینکه صفحات تست خود را انتخاب کردید، مرحله بعدی ساخت و پیاده سازی AMP برای آن صفحات است. هنگامی که این کار را انجام می دهید به یاد داشته باشید که ابتدا گزارش Accelerated Mobile Pages را در Google Search Console بررسی کنید تا اطمینان حاصل شود که صفحات شما به درستی تنظیم شده اند. تست شما  کمک زیادی نخواهد کرد اگر شما اطلاعات اشتباه جمع آوری کرده باشید.

 

جمع آوری داده ها

با ارائه کنسول جدید جستجوی گوگل، مدیران وب و کارشناسان سئو در حال حاضر به 16 ماه از اطلاعات دسترسی دارند (در گذشته این مدت 90 روز بود)، که به شما در استخراج اطلاعات انعطاف پذیری بیشتری می دهد. هنگام استخراج داده های پیش از آزمایش، شما به داده های عملکرد URL استاندارد غیر AMP نیاز دارید. من توصیه می کنم با استفاده از گزارش Search Analytics (در کنسول قدیمی جستجوی گوگل) و یا گزارش Search Performance  (در کنسول جدید جستجوی گوگل) و فیلتر کردن دستگاه موبایل، این کار را انجام دهید.

برای استخراج داده های پس از راه اندازی، شما خواهید دید که دارای آمار برای URL های AMP و غیر AMP است، که این نشان می دهد که گوگل گاهی اوقات URL استاندارد را به جای صفحه AMP شما نشان می دهد (احتمالا این مسئله مربوط به کوئری کاربر است). با این وجود، اطمینان حاصل کنید که دادههای مربوط به URL فقط برای AMP را بیرون می کشید، زیرا این موردی است که ما می خواهیم آزمایش کنیم.

 

تنظیم KPI ها

برای این آزمون، ما از نرخ کلید (CTR) به عنوان KPI اصلی برای تعیین افزایش دیده شدن صفحه استفاده می کنیم (به احتمال زیاد دلیل رتبه بندی بالاتر). با این حال، ممکن است بخاطر سایر بهینه سازی ها اطلاعات استخراج شده و علیّت خیلی خالص نباشد.

در حقیقت، در آزمایش ما، CTR به نظر می رسید به آرامی کاهش می یابد؛ اما با این حال، رتبه بندی افزایش یافت! باز هم، دیگر بهینه سازی های SEO می تواند در اینجا نقش بازی کند. چیزی که ما تعیین کردیم این بود که افزایش رتبه بندی به طور طبیعی منجر به تاثیر بیشتر شده (دیده شدن) که آن منجر به کلیک بیشتر شد. مسئله این بود که این تاثیر یا دیده شدن به طور انفجاری بیشتر از تعداد کلیک افزایش یافته است، که با CTR پایین تر حاصل شد.

اگر به داده های رتبه بندی در طول زمان نگاهی بیاندازیم، در داده های 50 روز قبل از تست رتبه میانگین 6.7 بود و پس از تست در 50 روز به 6.2 رسید.

در حالت ایده آل، قبل از اینکه هر تصمیم گیری بگیرید، شما باید داده های 90 روز پس از راه اندازی را بررسی کنید، که ممکن است بهبود قابل توجهی در رتبه بندی نشان دهد. چیزی که از آزمون ما روشن است: برای ما، رتبه بندی کلی در طول زمان بهبود یافت (نتایج ممکن است در سایر سایت ها متفاوت باشد، به همین دلیل شما باید آن را برای خودتان آزمایش کنید).

روشهای دیگری برای برخورد داده ها وجود دارد؛ با این حال، اگر شما به دنبال به راحتی تست عملکرد AMP هستید این ساده ترین راهی است که می توانید تاثیر آن را اندازه گیری نمایید.

 

آینده AMP

احتمالا ترافیک تلفن همراه تا سال 2020 افزایش یابد و در این سال 80 درصد از کل ترافیک وب از دستگاه های موبایل باشد. بنابراین، تقاضای صفحات موبایل با سرعت بارگیری سریع افزایش می یابد و وب سایت ها در رقابت بیشتر برای ارائه بهترین امکانات برای تجربه کاربران بهتر قرار می گیرند.

AMP ها می توانند استاندارد جدیدی برای محتوای وب و سئو تبدیل شوند، با این حال، تصمیم برای استفاده از این تکنولوژی و فرصت های آن با شماست. اما اگر شما یک ناشر هستید که تولید محتوا را به صورت انبوه انجام می دهید استفاده از این تکنولوژی برای سایت شما واجب است. این را به راحتی می توان در نتایج جستجو مشاهده کرد که AMP ها خود را در چه نوع از جستجو هایی بیشتر نشان می دهند.

و اگر هنوز قانع نشده اید که این تکنولوژی برای سایت شما مناسب است می توانید مانند این مقاله مواردی را تست نمایید و یا تکنولوژی های مشابه را در کنار AMP مانیتور نمایید تا برای تصمیم گیری در آینده اطلاعات بیشتری داشته باشید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز