call to action در فضای وب به چه معناست ؟

رتبه بندی کاربر: 0 / 5

PLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE

call to action چیست ؟

با رشد تکنولوژی و فناوری کسب و کار و مشاغل مختلفی به وجود آمده است طوری که ممکن است در یک صنف و زمینه کاری میلیون ها نفر دارای شغل یکسانی باشند . در این بین افراد برای آنکه محصولات و خدمات خود را عرضه کنند با یکدیگر رقابت می کنند بهترین شیوه برای رقابت هم تبلیغات از طرق مختلف است. در سال های اخیر شاهد این بودیم که وب سایت های مختلفی پا به عرصه اینترنت گذاشتند و برای دیده شدن بیشتر به رقابت پرداختند . شیوه های رقابت در فضای اینترنت متفاوت می باشد . مانند اشتراک گذاری مطالب در شبکه های مجازی ، بک لینک سازی ، گذاشتن بنر تبلیغاتی در سایت های گوناگون و... این قبیل کار ها باعث می گردد تا وب سایت ها توسط کاربران دیده شوند و بازدید آنها افزایش یابد . تبلیغات هم باعث افزایش بازدید و هم باعث بهبود رتبه در موتور جست و جو می گردد در نتیجه محصولات و تولیدات و خدمات سایت ها بیشتر بین مردم شناخته می شود .

راه مختلفی برای تبلیغات وجود دارد تا جایی که رشته ای مجزا در دانشگاه ها در ارتباط با آن به نام بازاریابی پدید آمد . ما در اینجا سعی نداریم تا راه های بازاریابی را برای شما شرح دهیم زیرا از حیطه کاری ما مجزا می باشد اما می خواهیم یکی از شیوه های تبلیغات که در سایت ها انجام میگیرد به نام call to action را برای شما شرح دهیم تا در وب سایت های خود بتوانید از آن استفاده کنید و تاثیرش را مشاهده نمایید .

تعریف CTA :

CTA یا call to action به معنای دعوت از مخاطب برای انجام کاری است بدین ترتیب مخاطب بدون آنکه بخواهد مجبور به انجام کاری می شود که در ظاهر از آن راضی است . اشتباه نکنید این دعوت به معنای کلاه برداری نیست همچنین از CAT فقط در وب سایت ها استفاده نمی شود بلکه در هر جایی ممکن است استفاده گردد . ما در این مقاله سعی داریم تا ترفند های دعوت از مخاطب را برای کلیک در وب سایت برای شما شرح دهیم . متاسفانه در بسیاری از سایت های داخل کشور نکاتی در ارتباط با CTA رعایت نمی شود و در نتیجه آنها نتیجه ای از این کار نمی گیرند .دعوت شما زمانی call to action است که دعوت از مخاطب باعث شود تا او مشتری شما گردد اگر دعوت از مشتری و مخاطب به درستی صورت گیرد بدون شک موثر خواهد بود . بسیاری از بازاریابان call to action را یک شیوه موفق در تبلیغات می دانند .اما اغلب طراحان و مدیران سایت ها از آن بی خبر هستند حتی برخی از آنها معنای CTA را نمی دانند . از آنجایی که بسیاری از سایت های داخلی از این ترفند استفاده نمی کنند شما برای متفاوت بودن و همچنین پیشی گرفتن در رقابت بین رقبا بهتر است از این ترفند استفاده نمایید . پس پیشنهاد میکنیم به مطالعه ادامه مطالب بپردازید .

call to action چیست ؟

ترفند های call to action :

دعوت از مخاطب به همین سادگی صورت نمیگیرد بلکه باید قواعدی رعایت شود تا دعوت شما موثر واقع گردد. ابتدا باید ذکر کنیم که دعوت معمولا به صورت دکمه ای در وب سایت ها و یا به صورت ثبت ایمیل می باشد . البته در ادامه به توضیح بیشتر در این باره می پردازیم . برای شروع کار باید با علایق مخاطبان خود آشنا شوید برای این کار بازه سنی و جنسیت آنها را تخمین بزنید تا بدانید چه نوع تبلیغی را می پسندند و بوسیله آن ترغیب می شوند .هدف اصلی شما باید جذب و رضایت مشتری باشد در این صورت است که شما در شغل خود به سود بیشتری نسبت به رقبا ، می رسید .در صورتی که شما مخاطبان و مشتریان خود را بشناسید و آنها را درک نمایید می توانید به سود بیشتری برسید .متاسفانه در کشور ما این موضوع هیچگاه مورد اهمیت نبوده است به همین دلیل است که بسیاری از سایت ها نمی توانند با استفاده از تبلیغات نوین نتیجه بگیرند و مجبور هستند از شیوه های قدیمی که همه استفاده می کنند تبلیغات خود را پیش ببرند . برای آنکه بتوانید در بین رقبای خود متفاوت باشید و بتوانید سهم بیشتری در بازار داشته باشید ابتدا باید مشتریان خود را بشناسید زیرا اغلب رقبای شما از آن غافل هستند .

call to action چیست ؟

1 - همانطور که گفتیم برای شروع ابتدا باید مشتریان و مخاطبان خود را بشناسید شناختن بدین معنا است که بدانید چگونه آنها را برای استفاده از خدمات و محصولات خود متقاعد کنید .

2 - مرحله بعدی این است که CTA را باید در کجای صفحه وب قرار دهیم .به عنوان مثال شما در نظر دارید که مخاطبان و کاربران سایت شما در خبرنامه وب سایت عضو شوند تا با این کار به صورت ماهانه یا هفته یا روزانه به آنها ایمیل ارسال نمایید . برای ثبت نام در خبرنامه شما ابتدا نیاز به یک فرم دارید این فرم همان دعوت از مخاطب یا call to action می باشد برای آنکه بدانید این فرم در کجا قرار بگیرد باید از دید کاربر به صفحه نمایش نگاه کنید بر اساس بررسی های انجام گرفته و نتایج حاصل چشم انسان فقط یک محدوده خاص را دنبال می کند به عبارت دیگر فالوچارت مخصوص به خود را دارد ، فرم شما باید در راستای تصاویر موجود در صفحه قرار بگیرید . بسیاری از وب سایت ها فرم را در انتهای صفحه پایین تر از انتهای محتوا قرار می دهند در این صورت کاربر هیچگاه اسکرول صفحه را پایین تر نمی آورد و در نتیجه فرم شما دیده نخواهد شد به همین دلیل است فرم خود را باید جلوی دید کاربر قرار دهید .در برخی از سایت ها هنگام باز کرده صفحه ، پنجره دیگری به صورت popup  قرار می دهند تا کاربر همان ابتدا در خبر نامه ثبت نام کنند برخی نیز در بالای صفحه این پاپ را می گذارند و در زمانی که کاربر در صفحه می باشد این صفحه گاهی باز می گردد اما نه به صورت آنکه کاربر را کلافه کند . استفاده از این شیوه ها در یک سال اخیر باب شده است اما باز هم بسیاری از سایت ها از روش های قدیمی و غیر معقول استفاده می کنند به عنوان مثال پنجره پاپ آپ حاوی فرم به صورت مکرر در وسط صفحه وب ظاهر می شود طوری که کاربر مجبور می شود صفحه را ترک نماید . بسیاری از افراد دیگر همانند قبل فرم اشتراک خبر نامه را در انتهای مطالب خود می گذارند چون این کار برای کاربران تکراری شده است دید آنها دیگر توجهی به فرم خبر نامه ندارند . نکته ای که در این جا در ارتباط با خبر نامه باید رعایت کنید این است که وقتی مخاطبی عضو خبر نامه شما شد مکرر به آنها ایمیل ارسال نکنید زیرا بعد از مدتی آنها ایمیل شما را اسپم می کنند بهتر است وقتی کاربر از محصولات شما استفاده می کند یا وقتی تخفیفی ویژه برای محصولات خود لحاظ کرده اید به آنها اطلاع دهید .

3 - نکته ی بعدی که باید رعایت کنید ؛ در یک صفحه از CTA های زیادی استفاده نکنید زیرا سبب گمراهی کاربر می شود و او هم متقابلا هیچ کدام از دعوت های شما را نخواهد پذیرفت .

4 - توجه داشته باشید که دعوت فقط به صورت تکمیل فرم خبرنامه توسط مخاطب نیست بلکه دعوت های دیگری نیز وجود دارد .اغلب دعوت ها به صورت دکمه می باشند . که در اینجا می خواهیم استفاده از آنها را به شما عزیزان آموزش دهیم همانطور که گفتیم ابتدا مکان قرار گرفتن دعوت را انتخاب نمایید توجه کنید این دعوت دیگر به صورت فرم نیست بلکه دکمه می باشد . اگر سایت شما به زبان فارسی است بهتر می باشد دکمه در سمت راست صفحه قرار بگیرد و متقابلا در سایت های انگلیسی در سمت چپ قرار بگیرد .دکمه باید در دید کاربر باشد و نظر او را جلب نماید . هر دعوتی برای خود متنی دارد متنی که کاربر را ترغیب به کلیک کند بنا به کاربرد وب سایت شما متن ها متفاوت می باشند . اما نکته ای که هر سایتی باید آن را رعایت کند این می باشد که متن شما کوتاه و مفید و البته ترغیب کنند باشد . به عنوان مثال اگر سایت شما فروشگاهی است متن باید در ارتباط با تخفیف و فروش ویژه باشد مثل (تخفیف ویژه ، حراج محصولات ، آخرین تخفیف ماه ، کد تخفیف ویژه ،همین امروز وقت دارید و...) استفاده از این قبیل متن ها 87 درصد کاربران را ترغیب به کلیک میکند . نکته دیگر اندازه هر دکمه می باشد . اندازه متوسط را برای هر دکمه تعیین کنید نه آنقدر بزرگ که کاربر را کلافه کند و نه آنقدر کوچک که کاربر آن را نبیند . این دکمه بهتر است در ابتدای صفحه قرار بگیرد .

call to action چیست ؟

نکته قابل اهمیت دیگر رنگ آن است ؛رنگ دکمه باید با عناصر دیگر داخل صفحه تضاد داشته باشد تا نظر مخاطب را جلب نماید ، رنگ های قرمز و نارنجی و آبی و زرد می تواند بهترین انتخاب باشد بنا به رنگ های داخل صفحه یک رنگ متضاد را انتخاب نمایید .نکته بعدی انتخاب شکل دکمه می باشد در گذشته اغلب دکمه ها به صورت مستطیل گوشه های زاویه دار بود استفاده از این شکال دیگر مرسوم نیست بهتر است از شکل کلاسیک مستطیل یا مربع استفاده نمایید ، یعنی گوشه های زاویه دا نداشته باشند . فونت نوشته نیز باید با فونت متن در تضاد باشد .

 

اگر دعوت شما برایتان اهمیت فراوانی دارد بهتر است دکمه خود را بزرگ در ابتدای صفحه قرار دهید طوری که در وسط یک صفحه سفید قرار بگیرد و مطالب دیگر در ادامه زیر آن باشد . تجربه ثابت کرده است این گونه استفاده از دعوت بسیار موثر است .

گاهی نیز در برخی از سایت ها دیده شده است که دعوت به صورت دکمه نیست بلکه تصویر گرافیکی است در این صورت امکان دارد مخاطب روی آن کلیک نکند زیرا فکر میکند تصویر خالی است در این صورت بهتر است شما در تصویر یا اطراف تصویر از علایمی استفاده نمایید که نشان دهید این عکس یک دعوت و بنر تبلغی است .

شما می توانید دعوت خود را به صورت لینک داخلی نیز قرار دهید بعنوان مثال ؛ در متن مقالات خود از مخاطبان بخواهید که به مقاله های مرتبط دیگر شما نیز مراجعه نمایند این کار باعث می شود تا بازدید صفحات دیگر شما زیاد شود.

call to action چیست ؟

5 - نکته آخر که باید حتما آن را رعایت نمایید این است که تبلیغ و دعوت شما ، دروغ نباشد یعنی اگر کاربر بر دکمه یا لینک و... کلیک می کند به صفحه ای نا مرتبط هدایت نشود . اگر تخفیفی دارد حتما آن را اعمال نمایید . سعی کنید حقوق مشتری را رعایت کنید تا آنها از شما رضایت داشته باشند . تنها رضایت مشتری است که سال ها برای شما می ماند و برای شما سود دارد . مشتری اگر از سایت و شرکت شما راضی باشد ، اگر نیازی به محصولات شما هم نداشته باشد همیشه شما را دنبال خواهد کرد . در این مورد بهتر است همیشه خود را به جای مشتری قرار دهید .

جمع بندی :

همانطور که ملاحظه کردید . دعوت از مشتری بسیار برای شما سودمند خواهد بود به شرط آنکه تمامی قواعد را رعایت کنید . و حقوق مشتری را در نظر داشته باشد در این صورت است که شما می توانید نتیجه دعوت خود را بخوبی مشاهده نمایید .

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز