سیستم CDN و تاثیر آن بر سرعت سایت

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

سیستم CDN و تاثیر آن بر سرعت سایت

یکی از موارد مهم برای بهبود رتبه در موتور جست و جو سرعت سایت می باشد . زمانی که سرعت بارگذاری یک سایت سریع باشد کاربر نیز سایت مورد نظر را می پسندد . به معنای دیگر یکی از فاکتور های مهم انتخاب یک سایت از سوی کاربر سرعت یک سایت می باشد . هیچ کاربری آنقدری وقت ندارد که منتظر باشد یک سایت بارگذاری شود . اگر سرعت سایتی کند باشد کاربر آن را ترک کرده و به سراغ سایت دیگری می رود . در این صورت گوگل این حرکت کاربر را امتیاز منفی برای سایت در نظر خواهد گرفت . سرعت پایین سایت بر سئو سایت تاثیر می گذارد . عوامل زیادی هستند که بر سرعت یک سایت تاثیر می گذارند از جمله محتوا و کدنویسی و...یکی از عوامل دیگر سیستم CND می باشد که در اینجا می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم.

سیستم CND چیست ؟

منظور از سیستم CND : Content Delivery Network شبکه تحویل محتوا می باشد .این سیستم وظیفه رساندن محتوا به سرور یک بازدید کننده را دارد . در اصل این سیستم یک شبکه توزیع به تمام سرور های جهان می باشد این شبکه به صورت جغرافیا در سراسر جهان توزیع گردیده است . وقتی این سیستم فعال شود اطلاعات سایت شما بر روی تمامی سرورها ذخیره می گردد بدین ترتیب وقتی کاربری وارد سایت شما می شود اطلاعات از نزدیک ترین سرور به منطقه جغرافیایی کاربر ،ارسال می گردد در این صورت با سرعت بالاتری وب سایت برای او بارگذاری می شود .در واقع این سیستم کمک می کند تا پهنای باند بین چند سرور تقسیم گردد .در این صورت وقتی سایتی ترافیک بالایی دریافت کند این ترافیک بین چند سرور تقسیم شده و باعث می شود که سرعت سایت به طور چشم گیری افزایش یابد . سیستم CND حاوی محتوای استاتیک سایت ها است مانند عکس ها ، فیلم ها ، فایل های CSS , pdf .

سیستم CDN و تاثیر آن بر سرعت سایت

مزایای استفاده از CDN :

استفاده از این شبکه توزیع مزایایی برای سایت ها دارد که به بهبود رتبه آنها در موتورهای جست و جو کمک می کند این مزایا به شرح زیر است :

افزایش سرعت سایت : وقی سرعت سایتی زیاد باشد بدون شک رضایت کاربر را در پی دارد وقتی کاربری از یک سایت راضی باشد گوگل این مورد را امتیاز محسوب می کند . استفاده از سیستم توزیع محتوا باعث می گردد که سرعت سایت شما به طور چشم گیری افزایش یابد . اما CDN چگونه باعث افزایش سرعت می گردد ؟ همانطور که گفتیم سیستم های توزیع محتوا در سراسر جهان قرار دارند . وقتی این سیستم برای سایتی فعال می شود هر کاربری از هر نقطه ای از جهان از سایت شما بازدید کنند اطلاعات سایت شما از نزدیک ترین سرور به آنها ارسال می گردد . به همین دلیل تبادل اطلاعات دیگر از هاست شما صورت نمی گیرد بدین ترتیب با کوتاه شدن فاصله سرعت انتقال اطلاعات و در نتیجه سرعت سایت افزایش می یابد

کاهش پهنای باند هاست : همانطور که گفتیم اطلاعات شما روی سرور های CDN ذخیره می گردد . اطلاعاتی از قبیل فایل های چند رسانه ای و کد های CSS و...در این صورت برای تبادل اطلاعات پهنای باند هاست شما کمتر مصرف می شود. در نتیجه هزینه خرید پهنای هاست کاهش می یابد

تاثیر بر سئو سایت : یکی از فاکتور های مهم سئو ،سرعت بارگذاری سایت برای کاربران می باشد . همانگونه که فهمیدید با فعال کردن سیستم توزیع محتوا سرعت سایت افزایش می یابد وقتی سرعت سایتی افزایش یابد میزان رضایت کاربر نیز از آن سایت افزایش می یابد . در نتیجه باعث رضایت گوگل می شود و بر سئو سایت تاثیر مثبت خواهد گذاشت و رتبه وب سایت در لیست جست و جو گوگل بهبود پیدا خواهد کرد .

این سیستم برای آن دسته از سایت هایی مفید است که هاست آنها در کشوری دیگر می باشد . اما برای سایت هایی که سرور آنها در کشور خودشان می باشد تفاوت چشم گیری در سرعت مشاهده نخواهند کرد . بعنوان مثال بسیاری از سایت های ایران از کشورهای دیگر میزبانی گرفته اند در صورتی اغلب کاربران آنها داخل کشور می باشد . بدین ترتیب اگر سیستم توزیع محتوای سایت آنها فعال باشد هر کاربری به سایت آنها مراجعه نماید اطلاعات را از سرورهای نزدیک خود دریافت می کند و دیگر تبادل اطلاعات با سرورهای اروپایی و امریکایی نخواهد داشت .

امنیت سایت : یکی دیگر از مزایای استفاده از سیستم توزیع محتوا حفظ امنیت سایت می باشد . بدلیل آنکه ارتباط اکثر کاربران با سایت ها غیر مستقیم می شود . امنیت سایت نیز افزایش می یابد .

سیستم CDN و تاثیر آن بر سرعت سایت

نحوه عملکرد سیستم مدیریت محتوا :

نحوه عملکرد سیستم توزیع محتوا بدین صورت است که بعد از آنکه CDN برای سایتی فعال شود . فایل های چند رسانه ای و فایل های CSS و اغلب اطلاعات ثابت سایت ها در سرور هایی که در اغلب نقاط جهان مربوط به CND می باشد کش یا ذخیره می گردد . در این صورت زمانی که کاربری بخواهد از یک سایت دیدن کند ، اگر آن سایت داری سیستم توزیع محتوا باشد ، CND با توجه به IP کاربر اطلاعات سایت را از نزدیک ترین سرور به لوکیشن کاربر ، ارسال خواهد کرد . و تبادل اطلاعات از پهنای آن سرور صورت می گیرد در نتیجه به دلیل مسافت کم و همچنین تقسیم شدن ترافیک بین چندین سرور در سراسر جهان سرعت تبادل اطلاعات بالا رفته و صفحات وب با سرعت بیشتری برای کاربران بارگذاری می گردد . نکته ای که در این جا مورد اهمیت می باشد این است که اگر سایتی دارای ترافیک بالایی از بازدید کننده باشد سرعت بارگذاری سایت برای آنها کم نمی شود زیرا همه آنها از سرور های نزدیک به خود اطلاعات دریافت می کنند اما اگر سایتی سیستم توزیع محتوا نداشته باشد اطلاعات برای همه کاربر ها از پهنای باند هاست همان سایت ارسال خواهد شد در نتیجه سرعت تبادل اطلاعات بسیار کم خواهد شد و صفحات سایت به کندی بارگذاری می گردد .

البته استفاده از سیستم توزیع محتوا قطعا بی عیب نخواهد بود . مسئله ای که باعث می گردد بسیاری از مدیران سایت ها از آن استفاده نکنند هزینه بالای CDN می باشد .برای استفاده از سیستم توزیع محتوا باید تجهیزات اختصاصی آن برای هر سایت را تهیه نمود . عیب دیگر این سیستم این می باشد که مدیران سایت ها کنترلی در ارسال اطلاعات سایتشان به سرورهای CDN ندارند در نتیجه ممکن است بسیاری از اطلاعات قدیمی و تکراری به سرورهای CDN ارسال گردد جلوگیری از این کار با استفاده از پلتفرم های پیشرفته میسر می گردد .

Cloud Flare چیست ؟

برخی از سیستم های توزیع محتوا وجود دارند که در ابتدا دارای امکانات رایگان هستند یکی از این سیستم ها که بسیار معروف می باشد سیستم توزیع محتوای Cloud Flare است این سیستم دارای امکانات رایگان است البته امکانات رایگان شامل بخشی از خدمات آن است باقی امکانات در قبال دریافت مبلغی صورت ارائه می گردد . برخی از امکانات این سیستم تامین امنیت وب سایت ها و جلوگیری از حمله هکر ها ، دارا بودن سیستم کش برای ذخیره اطلاعات سایت ها و .. یکی از مزیت های این سیستم گستردگی سرور های آن در سراسر جهان می باشد .

سیستم CDN و تاثیر آن بر سرعت سایت

انتخاب یک سیستم توزیع محتوا :

از آنجایی که سیستم های توزیع محتوا دارای انواع مختلفی می باشد برای انتخاب آنها باید وقت کافی صرف نمود و عواملی را در نظر گرفت . در ابتدا باید بگوییم که شبکه ها ی توزیع محتوا بنا به مزایا و خدماتشان قیمت های مختلفی دارند . نکته ای که باید در ارتباط با انتخاب شبکه توزیع در نظر گرفت سرعت آنها است زیرا در سرعت سایت ما نیز تاثیر گذار می باشد منظور از سرعت سیستم توزیع محتوا ,سرعتی است که اطلاعات ما را بین کاربران توزیع می کند .مسئله بعدی قابل اطمینان بودن سرویس می باشد . فاکتور بعدی خدمات و پشتیبانی شرکت ارائه دهنده این سرویس می باشد . مسئله دیگر قابل تامل گستردگی شبکه مورد نظر می باشد . هدف از فعال کردن شبکه توزیع ارائه خدمات با سرعت بیشتر به تمامی کاربرن سراسر جهان است پس باید شبکه ای انتخاب نمود که در در اغلب کشور ها دارای سرور است .شرکت های معروفی هستند که سیستم توزیع محتوای رایگان را برای مدیران سایت ها ارائه می دهند از جمله گوگل و ماکروسافت

جمع بندی :

در این مقاله سعی نمودیم تا یکی از عوامل تاثیر گذار بر سئو وب سایت ها را برای شما عزیزان شرح دهیم . به طور کلی می توان گفت فعال نمودن یک شبکه توزیع محتوا برای وب سایت خوب می باشد به شرط آنکه سایت مورد نظر ترافیک بالایی داشته باشد . زیرا در غیر این صورت هزینه بالای فعال نمودن سیستم توزیع محتوا برای مدیر سایت بصرفه نمی باشد

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز