بالا بردن مدت زمان ماندن کاربران در وب سایت

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

 

به سایتی که توانایی نگهداری کاربر به مدت زمان بیشتری را درون خود دارد، سایت Sticky (چسبنده) می گویند.

وب سایت چسبنده وب سایتی است که افراد را درگیر و مجذوب خود می کند تا آنها مدت زمان بیشتری را درون این سایت ها بگذرانند.این سایت ها را از آن جهت "Sticky" نامیده اند که مردم نمی خواهند به راحتی آنها ترک کنند و یا حداقل تعداد کاربرانی که وارد سایت می شوند و روی صفحات شما کلیک می کنند از افرادی که دکمه Back را می زنند و از سایت خارج می شوند بیشتر می باشند.

داشتن یک وب سایت با این ویژگی مهم است.اینترنت پر شده از وب سایت هایی که همگی با هم در حال رقابت می باشند.ایجاد سایتی که کاربران را به ماندن و کاوش تشویق کند، زمان بیشتری به شما برای انتقال پیام های بازاریابی و اهداف سایت و جذب کاربر می دهد.

همچنین عموما این سایت ها، کاربران را به بازدید های مجدد تشویق می کند.این اتفاق این امکان را به شما می دهد که تجربیات غنی تر و شخصی تری را به مخاطبان خود ارائه دهید.سایت هایی که این ویژگی را دارند، نرخ تبدیل (تبدیل بازدیدکننده به مشتری ثابت) بالایی دارند.

 

چگونه می توان گفت که وب سایت ما Sticky است؟

دو شاخص کلی برای تشخیص اینکه سایت چسبندگی مناسب برای موفقیت ما را دارد یا خیر موجود می باشد.

اول اینکه، به شاخص های bounce rate خود نگاه بیندازید.این درصد مردمی که سایت شما را فقط با نگاه کردن یک صفحه از آن ترک کرده اند را نشان می دهد.مهم است و به خاطر بسپارید که برخی کسب و کارها ممکن است به طور طبیعی bounce rate بالایی داشته باشند.برای مثال، وب سایت های خبرهای فوری، که معمولا مردم به مطالعه تیتر در صفحه اول بسنده می کنند.کاملا مشخص است که نتایج bounce rate در این سایت ها بالاتر خواهد بود.در هر صورت، بیشتر کسب و کارها و سایت ها، باید bounce rate 25 درصد و پایین تر داشته باشند.

همچنین شما می توانید میزان چسبندگی سایت خود را با تعداد صفحاتی که مردم در بازدیدهایشان مشاهده کرده اند مشخص کنید (به بیان دیگر "صفحات دیده شده در هر بازدید").این مشخص می کند که وب سایت شما در ارائه اطلاعاتی که مردم می خواهند چه اندازه مفید است.میانگین بازدید پایین تر (2 یا کمتر) به شما می گوید که محتوایتان هنوز نیاز به کار دارد و باید بیشتر بررسی کنید تا مخاطبانتان واقعا به چه چیزی نیاز دارند.

برای بدست آوردن چسبندگی، سایت نیاز به با کیفیت تر شدن در برخی بخش ها دارد.

 

رابط کاربری مناسب و حرکت راحت در سایت

در علم طراحی سایت به آن "Simple Navigation" می گویند.یکی از مهم ترین جنبه های طراحی سایت، تجربه کاربری می باشد.سازمانها از روش های متنوعی از بازاریابی محتوایی برای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو استفاده می کنند و به وسیله بازاریابی موتورهای جستجو و بالا آمدن در این موتورها، بازدیدکنندگان را به سمت سایت خود هدایت می کنند.زمانی که شما موفق می شوید تا کاربری را به سایت خود بیاورید، یافتن راحت و بی دغدغه اطلاعات و چیزی که به دنبال آن هستند، مسئله بسیار مهمی می باشد.برای یافتن راحت اطلاعات توسط کاربران، طراحی باید واضح و سازگار باشد.اگر امکان این را فراهم کنید تا کاربران به راحتی در وب سایت شما کاوش کنند، راه بسیار خوبی را برای افزایش ماندن کاربر در سایت انتخاب کرده اید، در حالی که من به شما تضمین می دهم عدم انجام این کار، بازدیدکننده را ناامید کرده و آنها به سرعت سایت را ترک خواهند کرد.

 

ارائه محتوای ارزشمند

تا حالا توجه کرده اید که چرا bounce rate شما بالا است؟یکی از دلایل دیگر بالا بودن این شاخص، عدم ارائه محتوای غنی و ارزشمند می باشد.تصمیم گیری اینکه چه محتوایی برای مخاطبان هدف ارزشمند است یک مسئله کاملا ادراکی و ذهنی است.

این اطلاعات می تواند اطلاعاتی راجع به محصولات یا خدمات باشد، مطالعات موردی جالب یا نکته ها و راهنمایی های مفید باشد؛ فقط باید اطمینان حاصل کنید که محتوای شما بازدیدکنندگان را جذب می کند و آنها را تشویق می کند تا ارتباط را با سازمان شما حفظ کنند.در این بخش اگر تجربه کافی ندارید، باید توجه بیشتری به بخش بازاریابی محتوایی خود بدهید.البته ممکن است فقط به تغییرات ظریف و کوچکی نیاز باشد.

اگر بخواهیم تمام این موضوع را در یک خط بیان کنیم: شما محتوای ارزشمند تولید کنید، بازدیدکنندگان زمان بیشتری را در وب سایت شما صرف می کنند.

 

محتوای به روز ارائه دهید

بعد از اولین بازدید، مخاطب سایت شما باید دلیلی برای بازگشت داشته باشند.انتشار یک وب سایت، حتی اگر یک سایت فوق العاده عالی باشد، تازه اولین قدم برای کسب و کار ما می باشد.ایجاد محتوای جدید به صورت مداوم و اضافه کردن آن به وب سایت نه تنها باعث بالا رفتن مدت زمان ماندن کاربران در وب سایت می شود، بلکه سئوی سایت ما را هم افزایش خواهد داد.

طراحی در سایت حکم یک سرزمین را دارد که محتوا پادشاه آن می باشد.مهم نیست که چه نوع وب سایتی راه اندازی کرده اید، اطلاعات رایگان و کاربردی برای استفاده کاربرلان خود به سایتتان اضافه کنید، این کار باعث می شود که آنها ارتباطشان را برای خواندن مطالب جدید با سایت حفظ کنند.وجود مطالب جدید و غنی باعث می شود تا منابع مفید دیگر هم محتوای شما را با کاربران خودش به اشتراک بگذارد.این کار هم افزایش ترافیک ورودی به سایت و بالارفتن زمان ماندن کاربران در سایت را در پی دارد.کاربرانی که برای بازدید سایت می آیند و این حجم از محتوای ارزشمند را می بینند، آن را Bookmark می کنند.

وب سایت دارکوب به آدرس Joomir.Com یک نمونه عالی از ارائه همیشگی محتوای تازه و البته ارزشمند و غنی به کاربران خود می باشد.

 

بازدیدکنندگان وب سایت خود را درگیر کنید

راه دیگر برای افزایش ویژگی Sticky سایت اینست که به سرعت با بازدیدکنندگان وارد تعامل و ارتباط شوید.حقیقت اینست که پس از ورود کاربر به سایت تنها چند ثانیه برای ارتباط گرفتن با او وجود دارد. اطلاعات شما که راجع به سازمانتان، محصولاتتان و خدماتتان است، به روش جالبی ارائه شده است؟ آیا مطالب مورد نظر، مرتبط را به شیوه ای واضح و مختصر ارائه داده اید؟ میزان عمق دانسته ها و دانش و این که اطلاعات در چه سطحی ارائه می شوند به مخاطبان هدف بستگی دارد.آیا مخاطبان شما  بیشتر مایلند که نکات را در قالب یک صفحه قابل دانلود داشته باشند یا آن را به صورت یک ویدئو کوتاه ببینند؟ مخاطبان سایت شما افراد متخصص در حوزه فعالیت سایت شما می باشند و یا اطلاعات عمومی راجع به آن دارند.یک سایت در حوزه آی تی را در نظر داشته باشید، آیا مخاطبین این سایت افرادی متخصص در حوزه برنامه نویسی و یا شبکه می باشند و یا افرادی عمومی برای کسب اطلاعات بیشتر در آی تی هستند؟ شما نمی توانید اطلاعات تخصصی در مورد زبان های برنامه نویسی و طراحی سایت را به افراد معمولی ارائه دهید و بالعکس نمی توانید اطلاعات سطحی را به افراد متخصص و کارکشته در حوزه مورد نظر ارائه دهید.

شیوه های زیادی برای جذب و درگیر کردن بازدیدکنندگان و شناسایی بهترین های این کاربران وجود دارد، که این مسئله برای موفقیت وب سایت در بلند مدت بسیار حیاتی می باشد.

شاید یکی از بهترین راه ها برای اینکه مخاطبان را به سایت آورده و بتوانید آنها را در سایت حفظ کنید، همین کار است، این که آن ها را در سایت خود مشغول کنید و آنها از حضور در سایت لذت ببرند.شبکه ها و سایت های اجتماعی شیوه ای است که نزد مردم، برای اتصال آنها به دنیای اینترنت، روز به روز در حال محبوب شدن می باشد.یکی از محبوب ترین این سایت ها فیس بوک می باشد.

دلایل محبوبیت فیس بوک پیچیده است اما به برخی از فاکتورهای محبوبیت که در طول روز در فیس بوک وجود دارد توجه بفرمایید.شما می توانید تصاویری که دوستانتان به اشتراک گذاشته اند یا به روز کرده اند را مشاهده کنید، بازی کنید، ویدئو تماشا کنید، تبلیغات را مشاهده کنید و... .البته بسیاری از وب سایت ها به این پیچیدگی های فیس بوک نیاز ندارند، در عوض شما باید به چیزهایی فکر کنید که می توانید به ساییتان اضافه کنید که می تواند کاربران را به جضور در سایتتان و بازگشت مجدد تشویق کند:

  • انجمن ها و فروم ها
  • رقابت و مباحثه
  • بازی ها
  • نظر سنجی ها
  • آپدیت های روزانه (براساس موضوع و حیطه فعالیت سایت از جمله: لطیفه گویی، سخن بزرگان و نکات، مصاحبه ها و ...)

 

اگر امکان دارد یک نسخه آزمایشی یا نمونه رایگان از محصولات و خدمات را در اختیار مشتریان خود قرار دهید

اجازه دادن به کاربران برای استفاده از محصول، پیش از سفارش آن منجر می شود که اعتماد بیشتری به شما پیدا کنند و حتی شما را به مردم بیشتری توصیه کنند.

 

درهم ریختگی و پارازیت های سایت را کاهش دهید

ما همیشه تاکید داریم که یکی از مهم ترین ارکان یک وب سایت موفق، تمیز و مرتب بودن ان است.به یاد داشته باشید که بسیاری از بازدیدکنندگان پس از یک کلیک در سایت، ممکن است از آن خارج شوند.به آنها دلیل بدهید که در سایت شما بمانند.طراحی درهم و برهم و به هم ریخته باعث می شود که آنها به سراغ وب سایت های رقبای شما بروند؛ هر چند هم ممکن باشد محتوای شما از آنها بهتر باشد اما آنها به احتمال بالایی به سایت های مرتب و تمیز تر رجوع می کنند.

محتوای خود را سازمان دهی کنید و آنها را برای یافتن توسط کاربران آسان کنید تا به راحتی به چیزی که دنبالش هستند دست یابند.برای اطلاعاتی که قرار می دهید اولویت بندی داشته باشید و بدانید که همیشه محتوای زیاد و طولانی خوب نیست.یک بدن عضلانی با وزن کمتر بهتر از وزن زیاد با چربی می باشد؛ محتواهایی را قرار دهید که مهم و ضروری هستند و از هجو نویسی و طولانی نوشتن خودداری کنید.

حالا یک وب سایتی به دور از به هم ریختگی طراحی کنید و اطلاعات و تبلیغات خود را در قالب زیباتری ارائه دهید.از این طریق تجربه کاربری (User Experience) سایت شما افزایش می یابد و افزایش این شاخص به خودی خود افزایش چسبندگی سایت و بالارفتن زمان ماندگاری کاربران در سایت را در پی خواهد داشت.

 

خبرنامه و اشتراک ها

یکی از بهترین راه های بازگرداندن دوباره بازدیدکنندگان سایت، ارائه خبرنامه ها یا دیگر سرویس های اشتراک می باشد.زمانی که شما آدرس پست الکترونیکی بازدیدکننده را گرفته و در لیست ایمیل های خود قرار می دهید، می توانید به او ویژگی ها، خدمات و محصولات جدید، فروش ویژه و تخفیف ها و هر واقعه دیگر در سایت خود را یادآوری کنید.

هرچند که برای ساختن عامل Sticky در سایت نباید فقط به خبرنامه ها بسنده کرد.خبرنامه یا هر آیتمی که بر پایه اشتراک گذاری می باشد باید به مخاطبین هدف خود محتوای ارزشمند ارائه دهد.مثلا اگر سایت ما در مورد حیوانات خانگی می باشد، باید مقاله ها و خبرنامه های رایگان راجع به نگهداری از انواع حیوانات را ارائه دهیم.یا در عوض میتوانیم ویدئوها را رایگان را در اختیار مردم قرار دهیم.

 

نتیجه گیری

به سایتی Sticky گفته می شود که توانایی حفظ بازدیدکنندگان آن، از گذشته افزایش داشته باشد.پیاده سازی  Navigation ساده (حرکت ساده در سایت)، ارائه محتوای ارزشمند و به روز، سرگرم کردن مشتریان و آنها را دعوت به کاری کردن (بازی ها، نظرسنجی ها و...)، مرتب و منظم تر کردن سایت و خلوت تر بودن سایت تنها بخشی از کارهایی است که با پیاده سازی آنها می توانید نرخ زمان ماندن کاربران در وب سایت (چسبندگی) را افزایش دهید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز