سرعت وب سایت به چه مواردی بستگی دارد؟

رتبه بندی کاربر: 4 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE

 

اهمیت سرعت بارگزاری وب سایت

سرعت وب سایت برای کسب و کار شما بسیار مسئله مهمی می باشد.جلوتر و بهتر از هرچیزی برای یک وب سایت خوب اینست که سایت به سرعت بارگزاری شود، رتبه بالاتر در نتایج جستجو، تجربه بهتر کاربری و جذب و ماندگاری بیشتر کاربر از اصلی ترین اتفاقات یک وب سایت سریع می باشد.اما مهم ترین اتفاق برای سایت هایی که لود سریع دارند، تبدیل بیشتر بازدیدکنندگان به کاربران سایت و در ادامه درآمد بالاتر است.

 

وب سایت های آهسته ترافیک موبایل را تضعیف می کنند

اگر شما یکی از آن افرادی هستید که برای ترافیک موبایل و درآمد از آن، هدفمند می باشید (آیا کسی هست که به دنبال این موضوع نباشد؟!) سرعت وب سایت برای شما به یک مسئله کاملا حیاتی تبدیل می شود.دانلود یک وب سایت 4مگا بایتی روی گوشی های هوشمند نمی تواند برای خیلی ها جذاب باشد که اکثر وب سایت ها هم به همین شکل طراحی شده اند.با این حال وب سایت شما می تواند متفاوت باشد.

 

سرعت وب سایت بهینه چیست؟

بهترین و عالی ترین حالت ممکن بارگزاری سایت در کمتر از 1ثانیه می باشد، اما اگر زمان بارگزاری آن در کمتر 3 ثانیه انجام شود بازهم به اندازه کافی خوب می باشد.حتی برخی از سایت ها تا 7 ثانیه هم قابل قبول می باشد که البته باید آن را بهبود بدهند.زمانی که سرعت بارگزاری سایت بالای 10 ثانیه باشد، مطمئنا درآمد و سود قابل توجهی را از دست خواهید داد.

 

یافته های شرکت طراحی سایت دارکوب

شرکت دارکوب بر روی بهترین سایت های تجارت الکترونیک آزمایش هایی در مورد سرعت بارگزاری سایت انجام داد.طبق این مطالعه به طور میانگین زمان بارگزاری سایت ها 10 ثانیه بود.از طرفی هم مطالعه ها حاکی از آن بود که سایت های پیش رو در زمینه تجارت الکترونیک، برای اینکه محتوای خود را به خوبی ارائه دهند حداکثر 4.9 ثانیه فرصت دارند.

 

برخی از اطلاعات جالب راجع به زمان بارگزاری وب سایت و رفتار کاربران

واقعا سرعت سایت کسب و کار شما باید چگونه باشد؟

  • تقریبا 47 درصد از کاربران انتظار دارند که صفحات وب شما زیر 2 ثانیه بارگزاری شود.
  • دوباره به طور تقریبی بالای 57% بازدیدکنندگان وب سایت شما، اگر بارگزاری صفحات 3 ثانیه یا بیشتر طول بکشد آن را ترک خواهند کرد.
  • در ساعات اوج ترافیک، 75% از مشتریان آنلاین در صورت مواجهه با تاخیرهای مکرر، سایت رقبای شما را انتخاب کرده و از خدمات آنها استفاده می کنند.
  • بر طبق یکی از تحقیقاتی که در یکی از دانشگاه های ایالات متحده آمریکا انجام شده، زمان قابل تحمل بارگزاری سایت برای مردم 2 ثانیه می باشد.اما این زمان تحمل کاربران را به وسیله ابزاری مانند "نوار پیشرفت" می توان تا 30 ثانیه هم رساند.
  • در مقایسه با وب سایت هایی که در 1 ثانیه بارگزاری می شوند، سایت هایی که در 3 ثانیه بارگزاری می شوند نرخ bounce آنها (نرخ از دست رفتن و ترک سایت توسط کاربر) 50 درصد بیشتر می باشد، 22 درصد بازدید صفحات کمتر و از همه مهمتر 22 درصد نرخ تبدیل پایین تر را برای سایت کند تر به دنبال دارد.هنگامیکه زمان بارگزاری سایت مثلا به 5 ثانیه می رسد این اعداد از اینی هم که هستند ضعیف تر هم خواهند شد.سایتی که در 5 ثانیه بارگزاری می شود در مقایسه همانی که در 1 ثانیه این کار را انجام می دهد، 105% شاخص bounce بالاتر، 35% بازدید کمتر و بازهم از همه مهم تر 38% نرخ تبدیل پایین تر خواهد داشت،
  • حدود 8 درصد از کاربران بالقوه (نه مشتریان ثابت) دلیل عدم خرید خود از برخی سایت ها را سرعت بسیار پایین این سایت ها اعلام کرده اند.

 

گوگل هم توصیه می کند سایت در 1 ثانیه یا کمتر بارگزاری شود.

البته لود شدن وب سایت ها در 1 ثانیه در کشور ما به دلیل وجود برخی از محدودیت ها و نبودن زیرساخت ها بسیار دشوار می باشد، که البته شرکت های معتبر در زمینه طراحی سایت نظیر شرکت دارکوب همواره سعی بر این داشته اند تا سایتی برای مشتریان طراحی کنند که سرعت بالایی داشته باشد.

پیشرفت های اخیر در تکنولوژی اینترنت طی چند سال گذشته، سرعت دنیای وب را به طور قابل ملاحظه ای بالا برده است.گوگل به مدیران وب سایت ها به شدت پیشنهاد می کند که سایت های خود را طوری پیاده سازی کنند که برای دستگاه های موبایلی در 1 ثانیه بارگزاری شود.این کار این اطمینان را به آنها خواهد داد که مشتریان سایت به دلیل تاخیر ناگهانی سایت را ترک نکنند.ضمن اینکه کاربرانی که از موبایل برای استفاده از سایت استفاده می کنند صبوری کمتری دارند.

در حالی که سرعت وب سایت تنها یکی از 200 عامل دیگر برای تعیین رتبه در گوگل است، گوگل در سال 2010 اعلام کرد که این نباید مسئله ای باشد که نگران آن باشید.هنوز هم کیفیت و مرتبط بودن محتوا با موضوع وب سایت بالاتر از هرچیزی می باشند و بیشترین اولویت را دارند.صرف نظر از اینکه سرعت صفحه در اولویت باشد یا خیر، شما باید سرعت صفحه وب سایت را بهینه کنید چون:

  • وب سایت سریعتر، رتبه بهتری در نتایج جستجو کسب خواهد کرد، بنابراین شما ترافیک طبیعی بیشتری کسب خواهید کرد.
  • تجربه کاربری بهتری به کاربران ارائه می دهد که باعث افزایش نرخ تبدیل خواهد شد.

بیشتر بدانید:

برای درک بیشتر اهمیت سرعت بارگزاری در موبایل، این آمار آشکار را بررسی کنید:

  • در صورت عدم بالا آمدن سایت در 3 ثانیه، بسیاری از بازدیدکنندگان به سرعت سایت را خواهند بست.
  • 75 درصد از کاربران اینترنت اذعان داشته اند که برای بازدید سایتی که بیش از 4 ثانیه بارگیری دارد، به سایت باز نخواهند گشت.
  • موتور جستجوی گوگل برای رتبه بندی سایت ها، تاکید زیادی بر روی سرعت آنها دارد.

از این رو، داشتن وب سایت سریع در این دوران  مدرن طراحی وب برای بقا صروری است.وب سایت های آهسته به سادگی از بین خواهند رفت.

 

سرعت وب سایت به چه عواملی بستگی دارد؟

 

1-استفاده از تصاویر با سایز بزرگ

زمان بارگزاری وب سایت به طور مستقیم به کل تقاضاهایی که به سمت سرور می آید بستگی دارد.بارگزاری یک عکس، یک درخواست HTTP ارائه شده به سرور می باشد که سرعت سایت را به شدت کاهش می دهد.از آن مهم تر، عکس های با اندازه بزرگ و با وضوح بالا می تواند ده برابر عکس های معمولی، زمان بارگزاری به خود اختصاص دهد.این سرعت رندر شدن صفحه را کاهش خواهد داد.

تصویر خود را به منظور سرعت بخشیدن به وب سایت بهینه کنید

باتوجه به سرعت وب سایت که روی آن متمرکزیم، تصاویر می توانند تفاوت های بسیار زیادی داشته باشند.اگر شما در ارتقای سرعت وب سایت خود جدی هستید، بهینه سازی تصاویر باید در اولویت قرار داشته باشد.می توانید از ابزاری مانند GTMetrix برای بررسی نحوه عملکرد وب سایت خود در این خصوص استفاده کنید.سپس تصاویر را با استفاده از هر نرم افزار ویرایش عکس فشرده کنید تا فضای سفید غیر ضروری را هم از بین ببرد.

با برخی تنظیمات سرعت صفحه خود را افزایش دهید

هدف از افزایش سرعت وب سایت شما، افزایش کارایی آن می باشد.این را می توان با اعمال تنظیماتی روی تصاویر بدست آورد.

مرحله اول: تمامی تصاویر را بر پایه کیفیت وب فشرده کنید.به این منظور تعداد زیادی نرم افزار و پلاگین از جمله "پلاگین فشرده ساز Page Speed گوگل" وجود دارد.

مرحله دوم: تصاویر فشرده را بر اساس مقیاس های سایتتان اصلاح کنید.این کار از تغییر مجدد اندازه عکس توسط سرور جلوگیری می کند.

مرحله سوم: از ذخیره سازی مرورگر (Catching) برای ذخیره انواع منابع استاتیک استفاده کنید.این کار به میزان قابل توجهی سرعت صفحه را افزایش می دهد و همچنین تاخیر سرور را کاهش می دهد.

مرحله چهارم: ترکیب تمام تصاویر با CSS Sprite.CSS Sprite تصویر بزرگی می باشد که از بی شمار تصاویر کوچکتر تشکیل شده است.برای مثال، شما می توانید 10 عکس را با یک CSS Sprite ترکیب کنید تا وب سایتتان سریعتر شود.این ترکیب به مرورگر اجازه می دهد به جای بارگزاری 10 تصویر، تنها یک تصویر را بارگزاری کند.

شما می توانید با این 4 مرحله، نمره 80 را برای سرعت صفحاتتان بگیرید.شما می توانید این نمره را با استفاده از جاوا اسکریپت و منبع آنلاین "minifier" به 90 هم برسانید.

محدود کردن تعداد عکس ها

وقتی، تایم لود شدن متون را با تصاویر و گرافیک مقایسه می کنیم، متوجه میشیم که زمان بارگیری گرافیک و تصاویر به صورت قابل توجهی بیشتر است.بر این اساس شما باید استفاده از تصاویر را محدود کنید.حتی در این استفاده محدود هم باید در استفاده از تصاویر دقت لازم را داشت.اما به یاد داشته باشید که تصاویر، جذابیت بصری سایت شما را افزایش می دهند.

 

2- شبکه تبلیغاتی آنلاین

تبلیغات آنلاین یکی از راه های اصلی کسب درآمد سایت شما می باشد اما کدهای این شبکه های تبلیغاتی، بیشتر براساس جاوا اسکریپت می باشند، که می تواند سرعت وب سایت را کاهش دهد.

 

3- انتخاب هاست (فضای میزبانی ضعیف)

زمانی که شما در حال اجرای یک وب سایت با منابع فراوان هستید و هاستینگ وب شما نتواند این تقاضا ها را پشتیبانی کند، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که سایت شما کند و متناوب شود.این اتفاق بیشتر برای سایت هایی می افتد که بر روی سرورهای اشتراکی قرار گرفته اند.در این صورت،یا میزبان وب خود را تغییر دهید و سرویسی که از آن استفاده می کنید را ارتقا دهید.

 

4- ویجتها و پلاگین های بسیار زیاد

شما ممکن است این موضوع را ندانید، اما همین پلاگین ها و ویجت ها که بسیاری از ویژگی های درخشان را به وب سایت ما اعطا می کنند، می توانند عامل اصلی کندی لود شدن سایت ما باشند.پلاگین ها و ویجت های بیشتری که نصب می کنیم، وب سایت باید کار بیشتری را برای بارگزاری آنها انجام دهد.به یاد داشته باشید، همه پلاگین ها برابر و شبیه به هم طراحی نشده اند.بسیاری از آنها دیگر به روز نمی شوند که می تواند سرعت سایت را آهسته و امنیت سایت شما را به خطر بیندازند.

 

5- عدم استفاده از فشرده سازی Gzip

Gzip، فایل های CSS، جاوا اسکریپت و HTML را بالای 50 درصد فشرده می کند.هنگامی که شما فشرده سازی Gzip را فعال نکنید، سایت شما زمان بیشتری را برای لود شدن تلف می کند و پهنای باند بیشتری را استفاده می کند.

 

6- مرورگرها و برنامه های نامناسب

همانطور که می دانید، فلش (Flash) برای کاهش سرعت وب سایت مشهور می باشد و با بسیاری از دستگاه های موبایلی سازگار نیستند.مرورگرهایی مانند کروم (Chrome) با برخی از افزونه ها خوب کار نمی کنند.با تست سرعت صفحه بر روی انواع مرورگرها و دستگاه ها باید از سرعت بارگیری صفحه اطمینان حاصل کرد.

 

7- هدرها

اگر هدرهای Catch-Control یا منقضی شده پیکربندی نشده باشند، مرورگرهای بازدیدکنندگان به سختی می تواند محتوا را به صورت محلی Catch  کند.

 

8- تعداد درخواست های HTTP

ما درخواست های HTTP یا HTTPS را برای ارتباط با منابع خارجی مانند اسکریپت ها و سبک ها تشکیل می دهیم.هرچه تعداد درخواست های HTTP یا HTTPS افزایش یابد، زمان بارگزاری سایت هم بیشتر می شود.شما می توانید چندین اسکریپت را برای ایجاد یک اسکریپت با هم ترکیب کنید.اگر نتوانستید آنها را با هم ترکیب کنید.می توانید از اسکریپت های خطی استفاده کنید.

 

9- عدم وجود یک شبکه سیستم تحویل محتوا

این بخش را با نام Content Delivery Network (CDN) می نامند.CDN یکی از عوامل موثر در سرعت وب سایت می باشد.تصور کنید سرور وب سایت شما در یک کشور دیگر، مثلا هند می باشد.بنابراین کاربران سایت شما در ایران، سایت را کندتر از بازدیدکنندگانتان در هند استفاده می کنند.اهمیت CDN در اینجا مشخص می شود.شبکه تحویل محتوا، شامل مرکز داده هایی در تمام نقاط جهان می باشد.اگر سایت شما از CDN استفاده کند، تمام اطلاعات سایت به صورت محلی یا همان لوکالی در تمامی دیتا سنترها ذخیره می شود.در نتیجه بازدیدکنندگان، محتوا را از نزدیکترین لوکیشن دریافت و مشاهده می کنند، و دیگر نیاز نیست به سرور اصلی که شاید حتی در قاره دیگری باشد متصل شوند.

 

10- تعداد Redirectionها

ریدارکشن عملیات درخواست فایلی است، که بجای اینکه از مکان درخواست شده فراخوانی شود، از جای دیگری که قبلا فایل به آنجا منتقل شده است این فراخوانی صورت می گیرد.مشخصا، تغییر مسیر یا همان Redirection اشتباه و منفی، روی سرعت سایت تاثیر خواهد گذاشت.اما شما باید در مورد آنها دقت داشته باشید چرا که برخی از Redirect ها ضروری می باشند.تعداد Redirectهای سایت خود را برآورد کنید.هدف هر یک از آنها را پیدا کنید که اصلا به چه منظوری وجود دارند.سپس هر کدام که غیرضروری می باشد راحذف کنید.

 

11- کمبود ویژگی Keep-Alive

به وسیله این ویژگی می توانیم ارتباطی بین سرور و مرورگر وب برای مدت زمان طولانی داشته باشیم تا بتوانیم اطلاعات را به هر اندازه که می توانیم در یک زمان بدست آوریم.اگر از Keep-Alive استفاده نکنید، ارتباط قطع و وصل می شود.نیاز به اشاره نیست و کاملا بدیهی است که این قطع و وصلی منجر به بالا رفتن تایم لود سایت خواهد شد.

 

12- Hotlinking

هات لینکینگ، در واقع تصویری از یک سرور دیگر بر روی وب سایت ما می باشد.این روش یعنی این که URL یک صفحه دیگر را در سایت خود قرار می دهیم، بدون اینکه آپلودی روی سرور ما انجام شود و از این طریق پهنای باند مورد استفاده سایت ما بسیار کاهش پیدا خواهد کرد اما پهنای باند مصرفی سایت ثالث کاهش پیدا می کند چرا که مشتریان ما از پهنای باندی که به آن لینک کرده ایم استفاده می کنند.به همین دلیل به آن Hotlinking می گویند.حالا تصور کنید این اتفاق روی سایت شما بیافتد، یعنی سایت دیگری، برای استفاده از سرور و خدمات شما،به صفحه سایتتان هات لینک کرده باشد.اگر کسی تصاویر و یا هرچیز دیگر خود را از سایت شما نشان دهد، طبیعتا سهمیه پهنای باند شما سوزانده خواهد شد.

چگونه می توانید Hotlinking را غیر فعال کنید؟ برخی از ارائه دهندگان سرویس هاستینگ، قابلیت محافظت در برابر هات لینکینگ بر روی cPanel دارند.می توانید آن را فعال کنید و یا اگر سایت وردپرسی دارید، افزونه آن را نصب کنید.

 

نتیجه گیری

سرعت بارگزاری وب سایت به عوامل گوناگونی بستگی دارد، مانند تصاویر بهینه نشده، تعداد بالای درخواست های http، کدهای طولانی و بزرگ و برخی مسائل جاوا اسکریپت و... .کشف اینکه کدام یکی از عوامل باعث کند شدن سایت شده است می تواند عملی بسیار دشوار باشد که شرکت های طراحی سایت قدرتمند مانند شرکت دارکوب از پس این وظیفه به خوبی بر خواهند آمد.اما مسئله مهم این است که مهم این نیست که کدام فاکتور باعث شده است که سایت کند شود، شما باید تمامی عوامل را در نظر بگیرید و هیچ چیز را نادیده نگیرید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز