نتایج عدم استفاده از کپچا در طراحی سایت

رتبه بندی کاربر: 0 / 5

PLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE

 

چکیده

یک روش معمول برای محدود کردن دسترسی به خدمات اینترنتی تائید یک تصویر می باشد. این موضوع مشکل بزرگی برای کاربران نابینا، کم بینا و یا اختلال یادگیری  به وجود می آورد. در این مقاله تعدادی از راه حل های بالقوه مورد بررسی قرار می گیرد که کاربرانی که دارای معلولیت هستند هم بتوانند این کار را انجام دهند.

کد های کپچا چیست؟

تا به حال شده است که سعی کنید در یک سایت و یا انجمن ثبت نام کنید و یا کامنتی را ارسال کنید و از شما خواسته شده که برخی از کاراکتر های دیوانه کننده را عینا تایپ کنید و چقدر نا امید کننده است زمانی  که نمی توانید دو حرف شبیه به هم را تشخیص دهید ، مثلا به جای 1 از حرف L  استفاده کنید.

این حروف دیوانه کننده چه هستند و چرا ما مجبور هستیم برای ورود یا ثبت نام به برخی از سایت ها و انجمن ها از آن استفاده کنیم؟ این حروف دیوانه کننده کپچا هستند و در واقع تست پاسخ انسانی هستند که انسان را از ربات تشخیص می دهند.

دلیل اینکه وب سایت ها از کدهای کپچا در فرآیند ثبت نام خود استفاده می کنند به دلیل حمله ربات ها است. این حروف دیوانه کننده در واقع راهی برای شناسایی فرد ثبت نام کننده است برای اینکه مشخص شود که واقعا انسان هستند و یا برنامه کامپیوتری و ربات است. به همین دلیل است که همه ما نوعی از مسدود کننده اسپم را در ایمیل خود داریم.

اسپم در واقع معادل همان ایمیل های هرزنامه می باشد.  اگر صاحب سایت و یا وبلاگ از برخی از مدل های حفاظتی مانند کپچا برعلیه این هرزنامه ها  استفاده نکنند، آنها روزانه ده ها هزار، هرزنامه در قسمت ثبت نام و یا نظرات خود دارند.این فقط برای سایت های کوچک و یا وبلاگ های شخصی که خیلی محبوب نیستند، نمی باشد، بلکه شامل همه سایت ها است.

چطور می توانم نسخه های مختلف کپچا را تشخیص بدهم؟

در حال حاضر برای کپچا دو نسخه v1   و v2  وجود دارد.

V1

در نسخه v1 با استفاده از راه حل های دیجیتالی کردن متن ها، حاشیه نویسی تصاویر و ایجاد مجموعه داده ها، به انسان ها کمک می کند تا کپچا را حل کنند.

V2

کپچا نقش مهمی در حذف هرزنامه های اینترنتی دارد و می تواند تجربه کاربران را بهبود ببخشد این نسخه مانند تصویر زیر می باشد و اگر تیک سبز را ببینید  یعنی موفق شده اید.

کپچا سوالات نا امیدکننده می پرسد

هنگامی که شما با یک کپچا رو به رو می شوید از شما سوالات ناامیدکننده می پرسد،" آیا شما یک ربات هستید" ، مانند این می ماند که یک مشتری بخواهد وارد یک فروشگاه شود و از اون بپرسیم "آیا شما دزد هستید؟"

کپچا ها مانند یک مانع میان شما و مشتریانتان عمل می کند

در سال 2009، کیسی هنری یک پست عالی در مورد تاثیر کپچا بر نرخ تبدیل مشتری نوشت. او با اشاره بر اینکه با بازشدن کپچا، نرخ تبدیل مشتری تا 3 برابر افزایش پیدا می کند، خاطر نشان کرد که نوع کپچا مورد استفاده در این آزمون فرمت سنتی بود. این 3 برابر افزایش نرخ تبدیل مشتری سود آوری را به مقدار 3 برابر افزایش داد.

کپچاها یک راه حل نیستند، آنها خود مشکل هستند

در ابتدای سال 2013 اعلام شد که تیکت مستر سرانجام فرمت سنتی را برای کپچا از بین برد، تیکت مستر با یک سیستم جایگزین به نام SolveMedia ادامه داد. این سیستم به کاربران یک تصویر و یا یک ویدئو ارائه می دهد و سپس کاربر باید بتواند عبارت متناسب با آن را تایپ کند. در نسخه ویدئویی محصول،  یک عبارت توصیفی ظاهر می شود که بعد از آن کاربر باید آن در جعبه زیر آن کپی کند. اگر آنها تمایل به انجام این کار نداشته باشند لازم است که ویدئو را برای مدت مشخصی (مانند تبلیغات یوتیوب) تماشا کنند.

امروزه، شرکت ها انواع مختلفی از محصولات را تولید می کنند که هدف آنها کمک به توقف هرزنامه ها در صندوق پستی ما است. بسیاری از آنها ادعا می کنند که هدفشان بهبود تجربه کاربران است . آنها در سبک های مختلفی ارائه می شوند، گاهی استفاده از عکس و گاهی استفاده از کپچا.

کپچا برای تبلیغات ساخته شده است نه برای کاربران

استفاده از سیستم solvemedia  و  Minteye ، در واقع فرصتی برای تبلیغات است . در برخی موارد شما را مجبور می کند تا فقط ویدئو را تماشا کنید که به صفحه بعد بروید.

کاربران نمی خواهند که ویدوئو ها را ببینند حتی زمانی  که آنها به صورت ماهرانه در طرح های زیبا هستند. با این حال، هر روز و هر روز بیشتر کاربران مجبور به دیدن ویدئو ها می شوند و این موضوع برای آنها کمتر اختیاری می شود (مانند یوتیوب).

راه حل چیست؟

برای برخی از سایتها ممکن است اجتناب ناپذیر باشد. با این حال، هر راه حلی که موثر باشد و مورد استفاده قرار گیرد، ممکن است مورد حمله هکرها قرار  بگیرد.

در اینجا برخی از راه حل های ساده گفته شده است، که به کاهش تعداد هرزنامه هایی که دریافت می کنید کمک می کند .

Akismet

اکیسمت هیچ تاثیری بر روی کاربر ندارد فقط یک پلاگین است. اکیسمت میلیون ها سایت را نظارت می کند و به طور مداوم روش های جدیدی رابرای حذف هرزنامه ارائه می دهد.

تکنیک honeypot

این تکنیک اساسا برای حذف یک فیلد از فرم کاربر استفاده می شود. نکته اصلی این روش این است که این فرم  توسط یک کاربر مبتلا به اختلال دید هم کامل دیده می شود . بنابراین، ممکن است که فیلد را با عبارتی مانند "اگر انسان هستید این فیلد را پر نکنید "  برچسب گذاری شود.

چرا باید استفاده از کپچا ها را متوقف کنیم؟

همیشه در میان ما افرادی وجود دارند که کد کپچاها را پر نمی کنند و به آنها که می رسند سایت را ترک  می کنند. کپچا ها معمولا برای متوقف کردن ارسال های خودکار فرم ها در وب ها مانند فرم های ثبت نام  و یا فرم های تماس و غیره استفاده می شود.

کپچاها گسترده هستند اما آیا آنها واقعا برای وب سایت شما خطرناک می باشند؟ مسلما گزینه های بهتر به جای کپچا ها وجود دارند و شما باید کم کم استفاده از آن را ترک کنید.

محرومیت کپچاها

اجازه دهید یک داستان کوتاه برای شما تعریف کنم. دیروز سعی کردم در یک وب سایت ثبت نام کنم. وب سایت مورد نظر یکی از بدترین کپچاهایی بود که تا به حال دیده بودم. کاملا ناواضح و ناخوانا  به نظر می رسید انگار یک کودک با خط ناخوانا آن را خط خطی کرده است.

از اینکه با یک کد اشتباه مرا از سایت به بیرون پرتاب کرد تعجب نکردم . ولی قسمت بدتر قضیه این بود که کد بعدی ناخوانا تر بود. من واقعا می خواستم در آن سایت ثبت نام کنم . ولی هر بار کد اشتباه وارد می کردم. دائما این خطا برای من ارسال می شد. "کد اشتباه است. لطفا دوباره تلاش کنید".

من به عنوان شخصی که در صنعت طراحی وب فعالیت دارم، واقعا قصد این را داشتم که در آن سایت ثبت نام کنم و از آن استفاده کنم ولی واقعا وقت و حوصله آن را نداشتم که وقت خود راهدر دهم بنابراین شروع به جستجو جدید کردم و سایت دیگری را پیدا کردم که کد کپچا نداشت. بنابراین به  سایت جدید رفتم و در آنجا ثبت نام کردم و در آنجا سرمایه گذاری کردم.

آیا کد های کپچا به مشریان سایت شما آسیب می رساند؟

ممکن است تجربه مرا خیلی ها داشته باشند. اکثرا موافق هستند که کد های کپچا آزار دهنده هستند ولی در اکثر موارد ما باید آنها را به عنوان گامی اجتناب ناپذیر در مبارزه با هرزنامه ها  و ربات ها بپذیریم.

اما اگر کدهای کپچا باعث آسیب رسیدن به  وب سایت شما شود، همچنین مانع این شود که سایت شما منحصر به فرد باشد، مانع فروش بیشتر شود و بر روی مخاطبان اثر بگذارد چطور؟

واقعیت این است که برای اغلب سایت هایی که ما به عنوان طراح و توسعه دهنده وب ساخته ایم، واقعا ما نگران حملات به فرم های ثبت نام  و تماس نیستیم. استفاده از کدهای کپچا برای اکثر سایتها مانند استفاده از چسب برای ترک تخم مرغ است.  شاید اگر شما به دنبال روشی امنیتی برای  حفاظت از سایت خود باشید استفاده از کپچا مناسب باشد ولی در هر حال شما باید مزایا و معایب استفاده از آن را در نظر بگیرید و دنبال یک روش جایگزین مناسب باشید.

خبر خوب اینکه گزینه های زیادی برای کد های کپچا وجود دارد، ما در اینجا به چند مورد از آنها اشاره  می کنیم:

سوالات ساده ریاضی

این نوع کپچا بسیار محبوب است و مسلما از کپچا سنتی مناسب تر می باشد. به عنوان مثال فرم شما ممکن است از کاربر سوال کند حاصل 2+3 چه عددی می شود؟ و سپس جواب را به سمت سرور هدایت می کند.

از تصاویر استفاده کنید

شما می توانید مجموعه ای از تصاویر را ارائه دهید و از کاربران بخواهید که مثلا عکس گربه ویا خرگوش را انتخاب کنند. اگر این تکنیک برای برند شما مناسب است پس چرا آن را امتحان نمی کنید؟

جایگزینی برای کپچا

هدف از سیستم های کپچا حفاظت از سایت در برابر حملات می باشد از سوی دیگر استفاده از آن در سایت های با ترافیک بالا ممکن است به حجم ترافیک سایت آسیب برساند. واضح است که باید چیزی جایگزین آن شود. پس چه گزینه هایی برای جایگزینی کپچا وجود دارد؟

تست های بصری

تست هایی که از تصاویر استفاده می کنند، که عموما برای کاربران راحت تر است، زیرا تمام کاری که باید انجام دهیم این است که تصویر مورد نظر را پیدا کنیم . برای مثال تصویری به شما داده شود که شامل 9 عکس باشد و در آن یک عکس گربه باشد و از شما بخواهد که تصویر گربه را پیدا کنید.

اگر چه میزان عدم موفقیت در انسان های معمولی می تواند پایین باشد  ولی  افراد نابینا یا دچار مشکلات شناختی ممکن است با شکست مواجه شوند.  همچنین در این عکس احتیاج به سطحی از شناخت و درک وجود دارد که بدانند جوجه اردک کدام است. باید مطمئن شوید که تمام کاربران می توانند این کار را انجام دهند.

تست های صوتی

یک جایگزین برای آزمون کپچا استفاده از تست های صوتی است. در آن یکسری از حروف و لغات با صدای بلند گفته می شود و به عنوان یک  فایل صوتی به کاربران ارائه می شود.

با این حال این مدل تست ها دقیقا مشابه مسائل کپچا بصری هستند. افرادی که نابینا و یا ناشنوا هستند، در محیط های پر سرو صدا کار می کنند و  نمی توانند به راحتی صدا را دریافت کنند  و یا اینکه قادر به شناخت صدا نیستند. همچنین آزمون های صوتی به همان اندازه آزمون های بصری آسیب پذیر هستند.

پازل های منطقی و معنایی

پلاگین Gatekeeper در وردپرس، با پرسیدن یک سوال ساده که طوری طراحی شده است که پاسخ دادن به آن برای ربات و ماشین سخت است، در حالی که برای انسان بسیارآسان است، این کار را می کند.

نقطه ضعف این سیستم، دامنه آن است. در این سیستم تعداد محدودی سوال وجود دارد و به همین دلیل آسیب پذیر است. این مشکل می تواند کاهش یابد اما به طور کامل حل نمی شود.

در حالت عادی سوال باید بسیار ساده باشد که یک کودک هم بتواند آن را پاسخ دهد، درست مثل همین سوالی که در مثال گفته شده است. برای سوالات ما باید فرض را براین بگیریم که هر انسانی می تواند آن را پاسخ دهد حتی اگر معلولیت شناختی داشته باشد.

بعضی سیستم ها مبتنی بر سوالات چند گزینه ای می باشند مانند تصویر زیر

ایرادی که این سیستم دارد، حتی اگر کسی حدسی بخواهد آن را حل کند تا 33 درصد موفق خواهد شد.

تله های شیرین

ایده این روش به این صورت است که یک فرم که توسط css  پنهان شده است، داده می شود و ربات ها را تشویق میکند که آن را پر کنید. کاربر انسانی نمی تواند آن را پر کند زیرا نمی داند که در اینجا یک فرم وجود دارد ولی ربات نمی تواند تفاوت آن را تشخیص دهد.

سعی کنید از کپچاها استفاده نکنید

 با توجه به مسائل مربوط به دسترسی با کپچاها، سازمان های دولتی و بسیاری از شرکت ها و سازمان ها ترجیح می دهند از کپچا استفاده نکنند. به جای آن از تکنیک های جایگزین ، برای جلوگیری و یا کاهش دسترسی توسط ربات ها  استفاده کنند.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز