گوگل AMP چیست؟

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

AMP  مخفف (Accelerated Mobile Pages) به معنای صفحات سریع موبایلی، یک فن آوری انتشار وب سایت به صورت فریم ورک منبع باز برای بهبود عملکرد وب سایت است. AMP صفحاتی را ایجاد می کند که بسیار سریع در دستگاه های موبایل بارگیری می شوند.  هدف AMP ایجاد وب سایت هایی با سرعت بارگیری بالا است. این هدف بسیار مهم است زیرا سرعت بالا صفحات وب سایت ، یک جزء حیاتی از تجربه کاربر است. جهت پشتیبانی گوگل از AMP ، گوگل اعلام می کند که:

  • 75 درصد از سایت های موبایلی 10 ثانیه زمان برای بارگیری احتیاج دارند.
  • 53 درصد از کاربران موبایلی پس از 3 ثانیه سایت را ترک می کنند.

AMP یک فریم ورکی است که اکثر توسعه دهندگان می توانند آن را به راحتی پیاده سازی کنند.

هر سایتی می تواند AMP را اجراء کند ولی برای سایت هایی بر پایه محتوا، مفیدتر هستند.  با AMP می توان وب سایت های ساده موبایلی طراحی کرد که بلافاصله بارگزاری می شود. AMP عناصر جاوا و CSS  و استفاده از شبکه های محتوا را کاهش می دهد.

چرا AMP

استفاده از کامپیوترهای رومیزی از دستگاه های موبایل پیشی گرفته است. فریم ورک های منبع باز با نام "صفحات سریع موبایل"  با یک هدف اصلی ایجاد شده اند: ایجاد صفحات با سرعت بارگزاری بالا برای استفاده کاربران. این یک واکنش به تقاضای روز افزون برای بارگزاری سریع است. موضوعی که ناشران، شرکت ها و کاربران بارها و بارها تاکید کرده اند.

چگونه AMP توسعه پیدا یافت؟

 

صفحات سریع موبایل، در سال 2015 توسط گروهی از شرکت ها از جمله گوگل ، وردپرس و ادوب ایجاد شد. از همان ابتدا چندین پورتال خبری بین المللی نیز در پروژه AMP  شرکت داشتند.  امروزه تقریبا تمام رسانه های آنلاین بزرگ از فناوری AMP استفاده می کنند.

چرا استفاده از صفحات AMP یک ایده خوب است؟

در دهه گذشته، استفاده از گوشی های هوشمند از رایانه های رومیزی سبقت گرفته است و تبدیل به دستگاه اصلی برای استفاده از اینترنت شده است. ما از طریق تلفن های همراه خرید می کنیم، رستوران های محلی را جستجو می کنیم ، اخبار را پیگیری می کنیم و یا بسیاری از کارهای روزمره را انجام می دهیم. بنابراین سرعت صفحات در تلفن های همراه بسیار اهمیت دارد.  زمان بارگزاری صفحه بحرانی ، 3 ثانیه است. اگر یک وب سایت زمان بیشتری برای بارگزاری ببرد، اکثر کاربران تلفن همراه صفحه را ترک می کنند. AMP یک ایده خوب است زیرا به طور خاص طراحی شده است تا وب سایت هایی را ایجاد کند که در دستگاه های تلفن همراه با سرعت بالا بارگزاری شود.

مشکل: وب سایت هایی که سرعت بارگزاری آهسته دارند

سرعت بارگزاری محتوای وب به سرعت اتصال و اندازه فایل های وب بستگی دارد. به هر دو آنها وابسته است. اگر حجم فایل های بارگزاری شده خیلی بزرگ باشند،  برخی از صفحات به آرامی بارگیری می شوند، حتی اگر سرعت اتصال سریع باشد. به طور مشابه، اگر اتصال خیلی آهسته باشد، حتی اگر یک صفحه تکنیکی بهینه سازی شده باشد، باز هم ممکن است به آرامی بارگیری شود.

راه حل : AMP

AMP بهترین شرایط برای سرعت بارگزاری یک وب سایت تلفن همراه حتی زمانی که انتقال داده آهسته است ، ایجاد می کند. برای انجام این کار، تعداد عناصر جاوا و Css  را محدود می کند و اطمینان حاصل می کند که تنها چند منبع باید بارگزاری شوند تا وب سایت قابل مشاهده باشد.  برای اینکه سرعت بارگزاری بالا رود باید تعداد فایل هایی که باید بارگزاری شوند کاهش پیدا کند. عامل دیگر سرور پروکسی است که کش یک صفحه هدف را آماده می کند. این محتوا بر روی یک شبکه تحویل محتوا منتقل می شود. مزیت آن این است که صفحه هر کجا که کاربر به آن دسترسی دارد همیشه می تواند با همان سرعت ساخته شود.

کدهای منبع AMP

به طور کلی تمام سرورها می توانند کدهای منبع AMP را بخوانند، زیرا کد ها بر اساس اسکریپت های شناخته شده هستند. سه عنصر زیر از کاراکترهای AMP هستند:

AMP HTML :  کد HTML  یک صفحه AMP به موارد ضروری محدود می شود. زمانی که صفحه بارگزاری می شود فقط یک درخواست HTTP  ارسال می شود.

AMP جاوا اسکریپت:  از کد JS  ناهمگام استفاده می کند. این کد اجازه می دهد تا سایت شروع به ساختن، تمام عناصر قبل از بارگزاری JS  کند.

AMP CDN: یک حافظه پنهان از هر یک وب سایت AMP در سرورهای مختلف در سراسر جهان ذخیره است که می تواند محتوا را از طریق کوتاهترین مسیر ممکن با استفاده از یک شبکه تحویل محتوا، به کاربر ارائه دهد. یکی دیگر از مزیت های یک CDN  این است که عملکرد صفحه مستقیما بررسی می شود. این به اجتناب از خطا کمک می کند.

مزایای AMP برای گروه های مختلف

همانطور که قبلا گفته شد، AMP برای گروه های مختلف مزایای فروانی دارد. در زیر مزایای آن برای گروه های مختلف گفته شده است:

تبلیغ کنندگان: تبلیغ کنندگان می توانند از AMP  با انواع مختلف فرمت های تبلیغاتی استفاده کنند. محتوای تبلیغاتی به صورت یکپارچه بارگزاری می شود. به این معنا که کاربران با تبلیغاتی که ممکن است سرعت بارگیری صفحه را آهسته کند، ناراحت نمی شوند.

ناشران: ناشران از قرار دادن وب سایت های AMP  در محیط های خبری بسیار سود می برند. قابلیت استفاده از وب سایت های بهینه سازی شده تلفن همراه همچنین به کاربران کمک می کند.

کاربران: وب سایت های AMP همچنین برای کاربران بسیار مناسب هستند. آنها مجبور نیستند که چند بار صفحات را بارگزاری کنند و آنها حتی می توانند به عملکرد مناسب و بالا ، زمانی که آنها در حال مرور بیش از یک اتصال به اینترنت هستند ؛ اعتماد کنند.

چگونه پیاده سازی AMP بر روی نتایج وب سایت شما تاثیر می گذارد؟

قبل از اتخاد هر فناوری جدیدی باید بدانید که چه مزایا و چه معایبی برای شما دارد؟ بر اساس تحقیقاتی که انجام شد، شامل 10 نوع وب سایت مختلف بود که amp  را به آن اضافه کردند، تا نتایج آن را بررسی کنند. به طور مثال، دراین مطالعه، یک سایت 90 درصد از صفحات  خود را طی یک دوره 4 هفته ای تبدیل به صفحات AMP کرد. آنها 70 درصد افزایش در ترافیک ارگانیک سایت خود مشاهده کردند.

یکی از شرکت کنندگان ناشناس در این مطالعه، 95 در صد از صفحات وب سایت خود را به AMP تبدیل کرد و تقریبا 4 هفته به طول انجامید. آنها 67 درصد افزایش در ترافیک ارگانیک وب سایت خود داشتند.

گوگل تلاش می کند تا تکنولوژی AMP را برای تمام وب سایت های موبایلی پیاده سازی کند

بدون شک صفحات سریع موبایلی (AMP) ها ، وب سایت ها را در دستگاه های تلفن همراه بسیار سریع نشان می دهند.  گوگل AMP را ساخته است جهت سرعت بخشیدن به وب سایت هایی که در گوشی های تلفن همراه به آهستگی مشاهده می شوند. این فناوی جهت پاسخ به فناوری "walled garden" که فیس بوک و اپل جهت سرعت بخشیدن به عملکرد سرعت وب سایت ارائه دادند، است .

AMP صفحات سریع است و گوگل از آن برای نمایش محتویات مقالاتی که اغلب در نتایج جستجوی گوگل مهم هستند، استفاده می کند.

توسعه وب سایت های AMP چیست؟

اگر نگاهی به آنالیز ترافیک در چند سال گذشته بیاندازید،  احتمالا متوجه خواهید شد همه آنها یک چیز مشترک دارند: افزایش تعداد کاربران تلفن های همراه.

امروزه ترافیک از دستگاه های موبایل و تلفن های هوشمند همراه، بیشتر از ترافیک های کامپیوترهای رومیزی و یا لپ تاپ ها هستند. بنابراین ما باید وب سایت هایمان را برای مخاطبان تلفن همراه طراحی کنیم.

ساخت یک مخاطب تلفن همراه

ایجاد وب سایت های تلفن همراه دوستانه، یکی از الویت های ساخت وب سایت در سال های اخیر بوده است. ایجاد وب سایت های تلفن همراه دوستانه مانند طراحی ریسپانسیو وب سایت، وب سایت هایی ایجاد می کند که به خوبی در تمام دستگاه های تلفن همراه مشاهده شود و تمرکز آن بر عملکرد وب سایت و سرعت دانلود سریع به نفع همه کاربران تلفن همراه و غیره است.

این پروژه که توسط شرکت گوگل پشتیبانی می شود، به عنوان یک استاندارد شناخته شده به منظور اجازه دادن به ناشران وب سایت برای ایجاد وب سایت هایی که در دستگاه های تلفن همراه سریع تر بارگیری شود، می باشد.

تفاوت عمده بین صفحات سریع موبایلی و صفحات ریسپانسیو

 یکی از نقاط قوت طراحی وب سایت ریسپانسیو، انعطاف پذیری آن است. با طراحی ریسپانسیو شما می توانید صفحاتی طراحی کنید که به طور خودکار به اندازه صفحه نمایش بازدیدکننده پاسخ می دهد (از جمله تلفن های همراه، تبلت ها، لپ تاپ ها، کامپیوترهای رومیزی و غیره).  طراحی وب سایت ریسپانسیو بر روی تمام  دستگاه ها نه فقط تلفن همراه، تمرکز دارد.

نظریه صفحات سریع موبایلی اینطور می گوید: انعطاف پذیری در یک سایت فوق العاده است، اما اگر می خواهید واقعا بر روی تلفن همراه تمرکز کنید، وب سایتی که بر روی تمام صفحات تمرکز داشته باشد ایجاد کنید به جای اینکه صرفا بر روی تلفن همراه تمرکز داشته باشید. می تواند انعطاف پذیری تلفن همراه را بالا ببرد.

  صفحات سریع موبایل کاملا بر سرعت موبایل تمرکز دارد. AMP  قصد دارد تا ارائه فوری محتوا به وب سایت را ارئه دهد. برخی از راه های این کار عبارتند از:

  • بارگزاری سریع
  • الویت بندی منابع
  • هیچ فونتی قابل دانلود نیست
  • پیش فرض منابع
  • Inline style sheets
  • Async Javascript

AMP  چگونه کار می کند؟

پروژه AMP ایجاد شده است تا صفحات وب سایت را به سرعت بر روی گوشی شما بارگیری کند. AMP این کار را با خلاص شدن از چیزهایی که سایت شما را آهسته می کند انجام می دهد.  چیزهایی مانند پلاگین ها، عکس های بزرگ و صفحات متعدد، باعث کاهش سرعت می شوند. از بین بردن ویا ساده کردن این موارد می تواند سرعت بارگزاری صفحه را بالا ببرد. بر اساس گزارشات، حدود 70 درصد از صفحات وب سایت معمولی حدود 7 تا 10 ثانیه  زمان می برد تا بارگزاری شود. صفحات موبایلی سریع تر حدود یک ثانیه زمان می برد.

بر اساس گزارشات، 47 درصد از مصرف کنندگان انتظار دارند که صفحه در دو ثانیه و یا کمتر بارگزاری شود و 40 درصد از بازدیدکنندگان اگر صفحه بیش از سه ثانیه طول بکشد، صفحه را رها می کنند.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز