آینده طراحی وب با توجه به متاورس

نوشته شده توسط خانم بربروشان

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=10780

5/5 - (2 امتیاز)

علم و تکنولوژی هر روز در حال تغییر و به روز رسانی است. ما نیز برای زندگی بهتر و ساده تر باید خود را مطابق با آخرین تغییرات علم و فناوری تغییر دهیم. این باور را باید بپذیریم که هوش مصنوعی جایگاه ویژه ای در دنیای امروز دارد به طوری که بدون آن نمی توان به سادگی قبل زندگی کرد.

زندگی در قرنی که زندگی می کنیم، وابسته به اینترنت است، این واقعیت بر هیچ کس پوشیده نیست. بدون شک می توان گفت بدون اینترنت بسیاری از کار های غیر ممکن هستند. به دلیل اهمیت اینترنت و همچنین آمیخته شدن زندگی مردم با آن، بسیاری از افراد در حال اعمال تغییراتی بر این شبکه گسترده در تمام دنیا هستند.

اخیرا صحبت های بسیاری در مورد متاورس Metaverse شده است. هنوز موفقیت یا شکست این پروژه عظیم و مهم بررسی نشده است. ما در این مقاله سعی داریم دانش خود درمورد متاورس و تاثیرات آن بر طراحی وب سایت را به طور کامل بررسی کنیم.

همه چیز درباره متاورس

همه ما برای بهره بردن از اینترنت از دستگاه های دیجیتالی نظیر کامپیوتر، لپ تاپ، موبایل و تبلت استفاده می کنیم. به معنای دیگر بدون این وسایل استفاده از اینترنت امکان پذیر نیست. اما اخیرا در پروژه ای جدید متعلق به شرکت متا، استفاده اینترنت به صورت سه بعدی است.

کم کم می توان به این نتیجه رسید که دنیای جدیدی در حال شکل گیری است، دنیایی که خالق آن انسان است. این دنیای جدید به صورت مجازی و با استفاده از اینترنت شکل گرفته است. اولین متاورس دنیای مجازی می باشد که به سرعت در حال گسترش در تمام دنیای ما است. در بسیاری از فیلم های تخیلی و فانتزی این تکنولوژی به نمایش در آمده است و امروز وقت دیدن این قبیل فیلم ها در واقعیت می باشد.

با رونمایی از این تکنولوژی به طور حتم همه ما تکامل اینترنت را خواهیم دید و همه مجبور هستند بلاک چین Blockchain، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را بپذیرند. کارشناسان تکامل اینترنت را، وب 3 نامگذاری کرده اند که در ادامه به بررسی بیشتر آن خواهیم پرداخت.

به روز رسانی دانش اینترنت و دانستن تمامی رخداد ها در این حوزه برای ما که در حوزه طراحی وب سایت فعالیت داریم بسیار مهم و ضروری است. به همین دلیل باید رابطه متاورس با طراحی وب سایت را بدانیم و دانش خود در این زمینه را هر روز ارتقا دهیم. شما نیز اگر طراح وب سایت هستید یا اینکه برای کسب و کار خود سایتی دارید باید در مورد وب 3 و متاورس اطلاعات بسیاری به دست بیاورید. ما نیز در شرکت طراحی وب سایت دارکوب در تلاش هستیم نه تنها دانش و خدمات خود در این زمینه را ارتقا دهیم بلکه اطلاعات خود در این حوزه را در اختیار شما نیز قرار بدهیم.

قبل از پرداختن به هر موضوعی بهتر است ابتدا با متاورس بیشتر آشنا شویم. به طور کلی، Metaverse نسخه ای از وب است که در یک محیط سه بعدی از طریق کامپیوتر یا هدست های واقعیت مجازی به نمایش در می آید. گیمر ها و افرادی که به واقعیت های مجازی علاقه مند هستند بیشتر این محیط سه بعدی را در بازی های خود تجربه کرده اند.

آن دسته از افرادی که با وب سایت ها سر و کار دارند و در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنند، باید قبل از هر کسی متاورس رو به طور کامل بشناسند. همانطور که شبکه های اجتماعی بخش بزرگی از کسب و کار ها را به خود اختصاص داده و جمعیت زیادی از مردم در آنها فعالیت می کنند، متاورس نیز جایگاه ویژه ای در جوامع مختلف بدست خواهد آورد. به گفته فعالان این حوزه، مرز بعدی تعامل آنلاین با مشتری و مردم، همین واقعیت مجازی یعنی متاورس است.

متاورس از بلاک چین، هوش مصنوعی، ارز های دیجیتال، کنفرانس های آنلاین، شبکه های اجتماعی، واقعیت مجازی و هر آنچه که در زندگی عادی ما وجود دارد، تشکیل شده است. در این دنیای دیجیتال مردم به سادگی می توانند زندگی کنند با هم نوعان خود به تعامل بپردازند و همانطور که گفته شد هر آنچه که در زندگی عادی خود انجام می دهند در آنجا نیز انجام دهند.

شما می توانید در یک روستا زندگی ساده ای داشته باشید و در دنیای مجازی متاورس زندگی شهری و تجملاتی داشته باشید. به گفته محققان زمان در متاورس قابلیت توقف  و به عقب برگشتن دارد و این رویایی است که بسیاری از افراد مشتاق آن هستند.

وب 3

وب در سال های مختلف در حال به روز رسانی و تکامل است. وقتی وب 1 وجود داشت هیچ کس فکر نمی کرد که به سرعت وب تکامل یافته 3 نیز پدید بیایید. وب 1 مبتنی بر متن بود یعنی وب سایت ها عمدتا از یک سری متن و لینک تشکیل شده بودند و برخی از سایت های حرفه ای نیز حاوی گیف های gif های ساده بودند.

در اواسط سال 2000 میلادی با توجه به تغییر ساختار زندگی و زیاد شدن نیاز های مردم، وب نیز شامل تغییراتی شد که سپس پدید آمدن وب 2 شد. در وب 2 سعی بر بهبود تجربه کاربر و رفع تمامی نیاز های وی بود.

در وب 2، وب سایت ها به گونه ای طراحی می شوند که به کاربران یک تجربه منحصر به فرد ارائه دهند. وب سایت هایی که امروزه شاهد آنها هستیم از نسل وب 2 هستند وب سایت هایی که در طراحی آنها از فناوری جدید، رسانه های مختلف، عناصر زیبایی بصری و … استفاده شده است. هدف از این نوع طراحی علاوه بر جذب مشتری، نمایش دیجیتالی انواع فعالیت های تجاری می باشد.

با این وجود که وب سایت هایی امروزی بسیاری از نیاز های مردم را بر طرف نموده اند باز هم جای تکامل برای وب 2 وجود دارد. محققان بر این باور هستند که با تکامل وب 2 و پدید آمدن وب 3، اینترنت به یک عنصر جدایی ناپذیر از زندگی مردم تبدیل خواهد شد و نسل وب جدید غیر متمرکز و بسیار تعاملی خواهد بود. وب 3 بدون شک در همه جا حاضر و هر چه از هوشمندی آن بگوییم کم است.

وب 3 با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین و همچنین با استفاده از AR، VR، رسانه ها باعث به وجود آمدن تجربه ای بهبود یافته در طراحی وب سایت می شود. وب 3 مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است که اینترنت را از انحصار آن توسط شرکت های بزرگی همچون گوگل خارج خواهد کرد. همچنین یکی از ویژگی های مهم وب 3 چند رسانه ای بودن و واقعیت مجازی است که باعث می شود مانند متاورس شناخته شود.

تاثیر متاورس و وب 3 بر طراحی وب سایت

حال که با مفاهیم بالا آشنا شدیم بهتر است تاثیر آنها بر طراحی وب سایت و آینده ای که در انتظار وب سایت ها است را بدانیم. بر اساس گفته های بالا طراحی وب سایت نیز باید مبتنی بر هوش مصنوعی باشد. یعنی وب سایت هایی با هوش مصنوعی طراحی کنیم. اما آیا این امکان پذیر است؟

برای طراحی یک وب سایت هوشمند در عصر وب 3، طراحان باید از چارچوب های هوش مصنوعی برای طراحی وب سایت های بهینه شده خود برای مشتریان استفاده کنند. اینگونه طراحی مشتری محور امکان ناوبری روان و دسترسی آسان به اطلاعات را فراهم می کند.

با استفاده از چارچوب های هوش مصنوعی، طراح نیاز های کاربران را بهتر درک می کند و در نتیجه از تمامی داده های خود برای طراحی بهتر وب سایت استفاده خواهد کرد و نتیجه آن یک سایت با هوش مصنوعی که تقریبا تمامی نیاز های کاربر را رفع می کند، خواهد بود. به طور کلی، طراحی وب مبتنی بر هوش مصنوعی به معنای استفاده از داده ها برای تصمیم گیری طراحی است.

با گسترش متاورس و پدید آمدن واقعیت مجازی، وب سایت ها نیز باید کارایی خود را تغییر دهند. انتظار مشتری از سایت ها رفع نیاز ها بر اساس واقعیت مجازی خواهد بود. به همین دلیل کسب و کار ها باید خدمات خود را مبتنی بر واقعیت مجازی VR/AR ارائه دهند.

بر این اساس طراح باید در طراحی وب سایت از تجربیات محصول به صورت واقعیت مجازی استفاده کند و همچنین صاحبان کسب و کار ها باید به صورت VR/AR از خدمات و محصولات خود پشتیبانی کنند. در برخی از وب سایت ها مانند سایت های املاک شما می توانید به صورت مجازی از ملک مورد نظر خود بازدید کنید، این امکان تنها بخش کوچکی از وب 3 است که باید تکامل بیشتری بیابد.

ما در سال های پیش رو شاهد این هستیم که با گذشت زمان، VR و AR به یک استاندارد صنعتی تبدیل خواهند شد و به دنبال آن کاربران نیز ترجیح می دهند به صورت AR/VR با سایت ها تعامل داشته باشند به همین دلیل طراحی وب سایت ها باید با این تکامل انجام شوند.

در این راستا طراح و توسعه دهنده وب باید دانش خود در مورد واقعیت مجازی و وب 3 را به روز کند تا بتواند وب سایت هایی مبتنی بر وب 3 و AR/VR ارائه دهد. در آینده تنها استفاده از تصاویر و ویدئو ها در طراحی سایت کافی نخواهد بود و استفاده از AR و VR برای ارائه یک محصول یا تجربه تجاری مورد نیاز است.

همانطور که در بالا گفته شد وب 3 در همه حاضر خواهد بود. این نکته در طراحی وب سایت ها بسیار حائز اهمیت است. بزودی همه دستگاه های دیجیتالی قابلیت اتصال به اینترنت را خواهند داشت. البته در حال حاضر هم تمامی دستگاه های دیجیتالی نظری تلویزیون ها، کامپیوتر ها، موبایل ها و تبلت ها به اینترنت متصل می شوند به دلیل وجود دستگاه های اینترنت اشیا، وب در همه جا حاضر است اما در آینده ای نزدیک این موضوع بیش از گذشته قابل درک و لمس خواهد بود.

بر این اساس طراحی وب سایت ها باید برای همه دستگاه های انجام شود. همانطور که در گذشته طراحی ریسپانیسو برای نسخه موبایلی سایت انجام می شد، در آینده این نوع طراحی نیز تکامل می یابد. طراحان وب باید به دنبال طراحی سایت های سبک و سازگار با تمامی دستگاه های متصل به اینترنت باشند. در نظر گرفتن دستگاه هایی با پردازنده ضعیف مانند ساعت های هوشمند و تلویزیون های خانگی در طراحی وب سایت بسیار مهم می باشد.

یکی از ویژگی های مهم دیگر وب 3، جستجوی معنایی Semantic Search  آن می باشد. وب تکامل یافته با استفاده از هوش مصنوعی خود و یادگیری ماشین ارتباط معنایی جستجوی کاربران را بیشتر درک خواهد کرد به همین دلیل کاربران خیلی سریع تر و بهتر به نتایج جستجوی خود خواهد رسید. به معنایی دیگر در وب 3 کاربر دقیقا نتیجه سوال خود را خواهد یافت. وب جدید با استفاده از زمینه سوالات ما و با استفاده از الگوریتم های AI/ML خود نتایجی منطبق با کلمات کلیدی جستجو شده، ارائه خواهد داد. الگوریتم AI/ML اطلاعات خود را از داده های مربوط به فعالیت کاربران در عصر وب 2 جمع آوری کرده است به همین دلیل بسیار کامل و هوشمند خواهد بود.

بر این اساس وب سایت ها باید منطبق بر استاندارد های وب معنایی باشند. در واقع وب سایت ها باید ظرفیت پردازش زبان انسان را به شکل متن، صدا یا تصویر داشته باشند. این قابلیت به ابزار های جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی نیاز دارد که ورودی متن، صدا و تصویر را جمع ‌آوری می ‌کند.

طراحی وب سایت در عصر وب 3 و دنیای مجازی متاورس

حال که از اهمیت متاورس و وب 3 و تاثیر آنها بر طراحی وب سایت آگاه شدید، وقت طراحی سایت و پیاده سازی وب تکامل یافته است. اما چطور باید با این دانش اندک خود را منطبق با فناوری جدید کرد؟

بسیاری از شرکت های بزرگ در حال راه اندازی شعب خود در متاورس هستند حتی بسیاری از آنها وب سایت های خود را به گونه ای تغییر داده اند که از AR/VR پشتیبانی می کنند. این یعنی پشتیبانی از AR/VR به زودی و در آینده ای نزدیک به یک استاندارد در طراحی وب سایت تبدیل خواهد شد.

اگر طراح وب سایت هستید از همین حالا برای خود نمونه کار وب 3 طراحی کنید. وب سایتی که طراحی می کنید باید قابلیت واقعیت مجازی داشته باشد علاوه بر این قابلیت هایی نظیر جستجوی هوشمند، محتوای چند رسانه ای و… داشته باشد.

بعد از طراحی و راه اندازی وب سایت خود بر اساس وب 3 باید آن را به مردم معرفی کنید. بدون شک سایت شما جز اولین سایت هایی است که بر اساس واقعیت مجازی و وب 3 طراحی شده، به همین دلیل با تبلیغ صحیح و بازاریابی دیجیتالی بازدیدکنندگان بسیاری بدست خواهد آورد.

آینده طراحی وب سایت

شاید بر این باور باشید که متاورس و وب 3 بسیار پیشرفته و دور از دانش امروزی انسان ها است و به همین دلیل وقوع آنها امکانپذیر نیست. اما باید گفت این آینده اجتناب ناپذیر طراحی و توسعه وب است.

Metaverse یک پروژه بزرگ است که به دنبال جمع آوری بسیاری از فناوری های مختلف توسعه وب و HiTech می باشد تا تجربه جدیدی از وب را به کاربران ارائه دهد. امروز ما محتوا را در وب مشاهده می کنیم. اما در Metaverse، لطف فناوری ‌هایی مانند واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، یادگیری ماشینی و سایر اشکال هوش مصنوعی در محتوا غرق خواهیم شد و به نحوی با استفاده از آنها زندگی می کنیم.

زندگی در واقعیت مجازی و طراحی وب سایت ها بر اساس وب 3 دور از انتظار نیست، تکامل وب و استفاده از متاورس باعث می شود کاربران به جای صفحه نمایش های دو بعدی فعلی در فضای مجازی حرکت کنند. تمامی موارد گفته شده هنوز به صورت کامل عملی نشده اند و هنوز کارهای زیادی باید انجام شود. با این حال این فناوری هم یک فرصت و هم چالش است که نشان دهنده آینده طراحی وب می باشد و شرکت ها باید به فکر چگونگی بهره مندی از مزایای آن باشند.

بدون شک متاورس و وب 3 تاثیرات بسیاری بر سایت های قدیمی و دستگاه های دیجیتالی که در حال استفاده از آنها هستیم خواهیم گذاشت، اما این به معنای بی استفاده شدن آنها نیست بلکه می توان آنها را به راحتی با فناوری جدید ارتقا داد.

در پایان باید گفت به زودی شاهد تغییرات بسیاری در طراحی وب سایت ها رخ می دهد که بدون شک بر زندگی مردم تاثیر گذار خواهد بود. ما نیز در تلاش هستیم بر اساس تکنولوژی جدید به طراحی وب سایت بپردازیم و جز اولین شرکت های طراحی سایتی باشیم که بر اساس وب 3 به طراحی سایت می پردازند.

متاورس چیست؟

به طور خلاصه متاورس نسل جدید وب است که به صورت سه بعدی و واقعیت مجازی با استفاده از کامپیوتر ها یا دستگاه های دیجیتالی واقعیت مجازی به نمایش گذاشته می شود. متاورس با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین اینترنت را به صورت سه بعدی ارائه می دهد.

آیا همه می توانند وارد متاورس شوند؟

بله هر کسی که دستگاه دیجیتال و یا متصل به واقعیت مجازی دارد می تواند وارد دنیای مجازی متاورس شود و در آن زندگی کند. در آینده ای بسیار نزدیک اغلب افراد در این دنیای مجازی شروع به زندگی خواهند کرد.

وب 3 چیست؟

اینترنت هر روز در حال تکامل و بهینه شدن است، در ابتدا وب 1 تنها مبتنی بر متن بود اما بعد ها با بیشتر شدن نیاز مردم و برای تعامل بیشتر با کاربران وب 2 تکامل یافته پدید آمد. وب سایت های امروزی از نسل وب 2 هستند. وب 2 در حال تکامل است که به آن وب 3 می گویند. این نسل از وب بسیار هوشمند و تعاملی تر از قبل خواهد بود و با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین تکامل یافته است.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز