ابزار های رایگان گوگل برای بهبود سئو سایت

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=8379

5/5 - (2 امتیاز)

گوگل دارای ابزار های رایگان و بسیار قدرتمندی برای بهبود سئو سایت است. اگر محدودیتی در سایت خود دارید و یا به دنبال قابلیت های پیشرفته ای هستید، با استفاده از ابزار های گوگل می توانید استراتژی های سئو وبسایت خود را تقویت کنید.

اگر یک متخصص سئو هستید و یا صاحب یک شغل آنلاین هستید، آشنایی با ابزار های بهبود سئو سایت گوگل بسیار مهم است. زیرا با این ابزار های قدرتمند می توانید به رقابت بپردازید، پیشرفت خود را رصد کنید و با تغییرات موتور های جستجو هماهنگ باشید.

بهینه سازی سایت امروزه بیش از هر زمان دیگری مهم است. اگر می خواهید در دنیای رقابتی تجارت سرپا بمانید، بایستی به فکر بهبود سئو سایت خود باشید. یکی از راهکار های بهبود سئو وب سایت استفاده از ابزار های جستجوگر هاست. گوگل برای بهبود سئو ابزار های زیادی در اختیار کاربران خود قرار می دهد. برخی از این ابزار ها پرداختی و برخی رایگان هستند.

منظور از ابزار سئو سایت چیست؟

ابزار های سئو سایت اطلاعاتی در مورد سلامتی و موفقیت وب سایت در اختیار کاربران قرار می دهند. دارندگان وب سایت ها با استفاده از ابزار های سئو سایت گوگل می توانند نقاط قوت و ضعف وب سایت خود را شناسایی کنند. ابزار های سئو در موارد ذیل می توانند کمک کننده باشند:

  • تجزیه و تحلیل
  • تحقیق در مورد کلمات کلیدی
  • لینک ها
  • سئو محلی
  • سئو موبایل
  • پژوهش
  • بررسی رتبه سایت
  • سرعت سایت
  • سئو وردپرس

ابزار های سئو برای بهبود سئو سایت و ارتقاء رتبه ی سایت بسیار مؤثر هستند. اما خیلی مهم است که نحوه ی کار با هر یک ابزار ها را به خوبی بدانید تا بتوانید در موفقیت وب سایتتان گام های مؤثر بردارید.

آیا به ابزار های سئو واقعاً نیازی هست؟

اگر صاحب وب سایتی هستید و به دنبال ارتقاء رتبه ی سایت خود هستید و می خواهید ترافیک خوبی به سایت خود جذب کنید، استفاده از ابزار های سئو گوگل ضروری است. در حقیقت ساخت سایت و کسب موفقیت بدون استفاده از ابزار های مناسب ممکن نیست. با ابزار های سئو می توانید متوجه شوید که: طراحی سایت شما چه میزان بازدید داشته است، چه خطاهایی در طراحی وب سایت شما وجود دارد، چه لینک های سالم و خرابی در سایت خود دارید، از چه کلمات کلیدی بایستی استفاده کنید و …

ابزار های بهبود سئو

ابزار های رایگان گوگل برای بهبود سئو سایت

بهترین ابزار های سئو سایت چیست؟

متخصصین سئو و کاربرانی که خودشان بر روی سئو سایتشان کار می کنند بایستی با بهترین ابزار های سئو آشنایی داشته باشند. برخی از ابزار های معروف سئو سایت عبارتند از:

ابزار google keyword planner، google analytics، google search console و ….

Google Analytics

اگر می خواهید عملکرد وب سایت خود را به حداکثر برسانید، بایستی بدانید که در وب سایت چه اتفاقی می افتد. هر بازاریاب اینترنتی بایستی با ابزار Google Analytics آشنایی داشته باشد. این ابزار رایگان و پرکاربرد است و برخی اطلاعات مانند منابع ترافیکی سایت، تعداد بازدید های سایت، اینکه ترافیک وب سایت از کجا می آید و کاربران چه مدت زمان در سایت بوده اند، صفحات برتر سایت کدامند و … را در اختیار کاربران قرار می دهد. بعلاوه با استفاده از این ابزار می توان اطلاعات جمعیتی بازدیدکنندگان سایت را نیز به دست آورد. مثلاً اینکه زن هستند یا مرد، محل سکونت آنها کجاست و …. با این اطلاعات دارندگان وب سایت ها می توانند گام های مؤثری برای تبلیغات بردارند، کاربران هدف را بهتر به دست آورند و ترافیک بیشتری به سایت خود هدایت کنند.

بازاریاب های دیجیتال با استفاده از این ابزار می توانند استراتژی های محتوای خود را تغییر دهند و متوجه شوند چه عواملی مؤثر و مفید هستند. کاربران با استفاده از ابزار Google Analytics همچنین می توانند پیگیری های تبدیل را تنظیم کنند تا متوجه شوند کدام کانال های بازاریابی بهترین عملکرد و بازگشت سرمایه را دارند.

Google Keyword Planner

Google keyword planner یک ابزار رایگان گوگل است که توسط گوگل و برای کمک به تبلیغ کنندگان در ساخت کمپین های Google Adwords ارائه شده است. دارندگان وب سایت ها با استفاده از این ابزار می توانند متوجه شوند که مخاطبان هدفشان برای یافتن حرفه ی آنها از چه کلمات کلیدی استفاده می کنند. با این ابزار می توان کلمات کلیدی سایت را به بهترین نحو تغییر داد و سایت را بهینه کرد.

Google Webmaster Tool

Google Webmaster Tool یکی از اصلی ترین ابزار های بهینه سازی سایت است. از ابزار Google Webmaster Tool برای تأیید وب سایت، ارسال نقشه ی سایت برای موتور های جستجو به طوریکه موتور های جستجو بتوانند کل صفحات و لینک های سایت را رصد کنند، استفاده می شود. بعلاوه از این ابزار برای کشف لینک های خراب در سایت نیز استفاده می شود. با استفاده از ابزار Goole Webmaster Tool می توان دقیقاً متوجه شد که کلمات کلیدی سایت و رتبه ی هر کلمه کلیدی چیست. این ابزار به ایندکس شدن سریعتر صفحات در موتور های جستجو نیز کمک می کند.

test Google page speed

سرعت خوب بارگذاری صفحه هم برای رتبه بندی در موتور های جستجو و هم برای ارائه ی UX خوب مهم است. چند سال پیش گوگل به طور رسمی اعلام کرد که سرعت صفحه یکی از فاکتور های مهم رتبه بندی می باشد. سرعت بارگذاری صفحه اگر کند باشد، نرخ ترک از صفحه افزایش می یابد. این موضوع ضرر های زیادی به صاحبین وب سایت ها می زند. کاربران با استفاده از ابزار Google Page Speed می توانند متوجه شوند چه نقاطی از صفحه وبشان باعث کاهش سرعت بارگذاری سایت می شود و نیاز به اصلاح دارد. اگر کاربران بتوانند این ایرادات را در سایت خود یافته و رفع کنند شانس بیشتری برای رتبه بندی دارند. طبق گزارشات سرعت بارگذاری ایده آل 1 ثانیه می باشد و اگر سرعت باگذاری یک صفحه از 1 ثانیه به 4 ثانیه افزایش پیدا کند، نرخ تبدیل به شدت کاهش پیدا می کند.

Google mobile friendly test

در سال 2015 گوگل به طور رسمی اعلام کرد وب سایت های ریسپانسیو برای رتبه بندی در اولویت قرار می گیرند. با تست Google Mobile Friendly Test می توانید متوجه شوید آیا وب سایت شما موبایل فرندلی هست یا نه! اگر وب سایت شما ریسپانسیو نیست بایستی هر چه سریعتر اقدامات لازم برای ریسپانسیو سازی سایت خود را بردارید. هر چه سریعتر اقدامات لازم برای ریسپانسیو سازی سایت خود را انجام دهید، زودتر در لیست ایندکس شدن قرار می گیرید و می توانید از رقبای خود پیشی بگیرید. موبایل فرندلی بودن سایت هم برای رتبه بندی و هم برای ارائه ی تجربه کاربری خوب بسیار مهم است.

کاربران گوشی های همراه روز به روز در حال افزایش هستند. طبق مطالعات بیش از نیمی از ترافیک وب سایت ها از طریق گوشی های همراه به دست می آید. اگر تعامل و تجارت با مخاطبانتان برایتان مهم است، بایستی به موبایل فرندلی بودن سایت خود بسیار اهمیت دهید.

Google Trend

با ابزار Google Trend که رایگان نیز هست، می توان کلمات کلیدی که بیشتر مورد جستجو قرار می گیرند را پیدا کرد. در ابزار Google Trend می توانید بازه ی زمانی را مشخص کنید. مثلاً یک کلمه کلیدی انتخاب می کنید و بررسی می کنید که در یک ماه اخیر چه مقدار حجم جستجو داشته است.

پیدا کردن کلمات کلیدی جدید

در گوگل ترند می توانید یک کلمه ی کلیدی خاص و یا یک اصطلاح عمومی را بررسی کنید. در پایین صفحه ی این ابزار می توانید گزارش های مرتبط و همچنین تاپیک های مرتبط و موضوعات جدید را نیز بررسی کنید.

استفاده از این موضوعات در سایت می تواند به افزایش رتبه ی سایت کمک کند. زیرا فرض بر این است که استفاده از این تاپیک ها در حال افزایش است.

جستجوی کلمات کلیدی پیشرفته

در Google Trend فضایی وجود دارد که می توانید دوره زمانی، دسته و سیستم عامل های جستجو را مشخص کنید. منطقه ی جغرافیایی به شما امکان می دهد که مشخص کنید که داده های جستجو از یک منطقه ی جغرافیایی خاص استخراج شود. این موضوع در بهبود سئو محلی بسیار کمک کننده هست.

با مشخص کردن دسته می توانید مقوله و موضوعی که در آن رقابت دارید را مشخص کنید. استفاده از ویژگی دسته برای افرادی که به دنبال گزارش های بسیار عمومی هستند و یا خدمات خاصی را در حرفه ی خود ارائه می دهند، مفید است. پلتفرم جستجو این امکان را به کاربران می دهد تا بتوانند داده ها را در پلتفرم های خاصی مانند جستجوی یوتیوب، جستجوی تصویر، جستجوی خرید گوگل و …. فیلتر کنند.

بهینه سازی سایت با ابزار های رایگان گوگل

ابزار های رایگان گوگل برای بهبود سئو

Rising Retail Categories

یکی دیگر از ابزار های رایگان گوگل Rising Retain Categories است. اگرچه تقریباً غیر ممکن است متوجه شوید که قدم بعدی در دنیای تجارت الکترونیک چیست، اما با استفاده از Rising Retail Categories می توانید در صدر باشید. با استفاده از این ابزار می توانید اطلاعات خوبی برای خرده فروشی ها به دست آورید. مثلاً اینکه پرطرفدارترین محصولات کدامند و جستجو هایی که پیرامون آنها قرار گرفته و مکان هایی که بیشتر ترند هستند. با این داده ها می توانید روی محصولاتی که بیشتر مورد تمرکز هستند، کار کنید و سئو سایت خود را بهبود دهید. این اطلاعات برای بهبود سئو محلی نیز مفید هستند.

Visual Stories

یکی دیگر از ابزار های رایگان Visual stories می باشد. گوگل با ارسال موضوعات ترند و داده هایی از گوگل به بازاریاب هایی که خیلی شلوغ هستند، با استفاده از داستان های تصویری آنها را در جریان موضوعات مختلف قرار می دهند. این داستان های تصویری در سایز کوچک هستند. این داستان درباره ی موضوعات مختلفی است. مثلاً روند خرید در تعطیلات و یا مطالعات خاص صنعتی. این داستان های تصویری تعاملی هستند و داده های مختلفی را شامل می شوند. به طور مثال ممکن است یک داستان در مورد صنعت خودرو سازی باشد و داده هایی در مورد نحوه ی همه گیری خرید به کاربر ارائه دهد.

Grow My Store

Grow My Store یک ابزار بسیار فوق العاده و رایگان است. این ابزار مناسب کاربرانی است که محصولی را به صورت آنلاین و یا حضوری می فروشند. Grow My Store سایت های گوگل را برای فروشگاه های آنلاین موفق شناسایی می کند. این ابزار برای شناسایی فروشگاه های آنلاین موفق پنج فاکتور را بررسی می کند: اطلاعات محصول، جزئیات فروشگاه، شخصی سازی، خدمات مشتری، امنیت.

برای استفاده از Grow My Store بایستی به سه سؤال پاسخ دهید: دامنه ی شما چیست؟ چه نوع شغلی دارید؟ در کدام صنعت فعالیت می کنید؟ پس از پاسخ به این سه سؤال می توانید گزارش و داده هایی در مورد صنعت خود مشاهده کنید. فقط بایستی یک اکانت کاربری ایجاد کنید تا گزارش به ایمیل شما ارسال شود. در Grow My Store می توانید داده هایی خاص در مورد صنعت خود پیدا کنید.

Test My Site

Google Test My Site یک ابزار عالی و رایگان برای سنجش وب سایت هاست. با استفاده از این ابزار می توان سایت ها در سه ویژگی امتحان کرد: سرعت سایت، تجربه کاربری، شخصی سازی. از این ابزار برای سنجش هر نوع سایتی می توان استفاده کرد، نه فقط برای سایت ها ی مبتنی بر فروش محصولات. اولین گزارشی که از این ابزار دریافت خواهید کرد برای سنجش سرعت سایت در موبایل می باشد. برای دریافت گزارشات کامل بایستی ثبت نام کنید تا گزارش کامل برای شما ایمیل شود.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی یکی از راهکار های خوب برای کسب ترافیک بیشتر و ارتقاء رتبه ی وب سایت ها می باشد. دیجیتال مارکتینگ استراتژی های مختلفی مانند ایمیل مارکتنیگ، استفاده از رسانه های اجتماعی، پاپ آپ ها، تبلیغ در گوگل یا Google Adwords و …. را شامل می شود. برخی از این راهکار ها رایگان و برخی پرداختی هستند.

نتیجه

اگر به دنبال بهینه سازی سایت خود هستید بایستی اصول سئو را به درستی در سایتتان پیاده سازی کنید. برای این منظور بایستی از ابزار های مناسب سئو بهره مند شوید. گوگل برای کمک به کاربران برای کسب رتبه های بالای SERP و ارائه ی تجربه کاربری یک سری ابزار بسیار عالی ارائه داده است. خیلی از این ابزار ها رایگان و برخی از آنها پرداختی است. با استفاده از ابزار های رایگان بهبود سئو براحتی و بدون صرف هزینه ی خاصی می توانید به بهینه سازی سایت خود بپردازید. اما بایستی نحوه ی کار با این ابزار ها را بخوبی بدانید. اگر به اندازه ی کافی در این زمینه مهارت ندارید، بهتر است از خدمات سئو سایت شرکت های معتبر استفاده نمایید. شرکت دارکوب با برخورداری از کادری حرفه ای و مجرب، ارائه دهنده ی خدمات سئو و طراحی سایت برای مشاغل مختلف می باشد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز