ارتقا از جوملا 3 به جوملا 4

نوشته شده توسط مرضیه نوایی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=14250

5/5 - (4 امتیاز)
ارتقا جوملا از 3 به 4

ارتقا از جوملا 3 به جوملا 4

جوملا یک سیستم مدیریت محتوا تحت وب است که با آن می توان انواع طراحی وب سایت های شرکتی، شخصی، فروشگاهی و …. را انجام داد. امروزه جوملا به یکی از بهترین سیستم های مدیریت محتوا برای طراحی سایت تبدیل شده است. جوملا ابزار های مختلفی در اختیار کاربران قرار می دهد. با ابزار های بسیار متنوع جوملا  براحتی می توان طراحی سایت حرفه ای و مدرن انجام داد و هر نوع عملکردی را در وبسایت پیاده سازی نمود.

جوملا چیست؟

جوملا یک سیستم مدیریت محتواست. سیستم مدیریت محتوای جوملا متن باز است. جوملا بر اساس زبان برنامه نویسی php می باشد. جوملا از پایگاه داده MySQL استفاده می کند. در حال حاضر بیش از سه میلیون طراحی سایت در دنیا بر مبنای جوملا هستند. سیستم مدیریت محتوای جوملا در سال 2003 راه اندازی شد و از آن زمان تا کنون پیشرفت های زیادی داشته است.

چرا طراحی سایت با جوملا؟

در دنیا سیستم های مدیریت محتوای مختلفی وجود دارد، اما ویژگی های بسیار خوب CMS جوملا باعث شده تا طراحی سایت با جوملا انتخاب بسیاری از کاربران باشد.

اپن سورس

جوملا یک CMS اپن سورس است. یعنی هر طراح سایتی می تواند کد های جدیدی به آن اضافه کند. همین موضوع باعث شده تا جوملا به یک سیستم مدیریت محتوای قدرتمند تبدیل شود. کد های جوملا به صورت رایگان در اختیار عموم قرار دارد و همه طراحان سایت می توانند از آنها استفاده نمایند.

انواع قالب سایت های جذاب

یکی از ویژگی هایی که سبب شده طراحی سایت با جوملا انتخاب کاربران زیادی باشد، وجود انواع قالب سایت جوملا است. سیستم مدیریت محتوای جوملا حاوی انواع و اقسام قالب سایت است. با وجود قالب های بسیار متنوع در جوملا می توان هر نوع طراحی سایت با هر گرافیک و امکاناتی را براحتی انجام داد.

انجمن های فعال

جوملا به دلیل متن باز بودنش پشتیبانی اختصاصی ندارد. اما انجمن های فعال زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که جوملا را پشتیبانی می کنند. کاربران جوملا می توانند با عضویت در این انجمن ها سؤالات خود را مطرح کنند و از سوی کاربران حرفه ای تر راه حل های بسیار خوبی دریافت کنند. کاربران حرفه ای جوملا با نقاط قوت و ضعف این سیستم مدیریت محتوا آشنایی دارند و تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار می دهند.

امنیت

طراحی سایت با جوملا بسیار ایمن است. عملکرد های امنیتی هنگام نصب جوملا لود می شوند. بعلاوه جوملا حاوی افزونه های امنیتی بسیار خوبی است که با استفاده از آنها می توان ایمنی یک طراحی سایت را در سطح بالا حفظ کرد.

افزونه ها

با وجود افزونه های بسیار زیاد در طراحی سایت با جوملا می توان هر نوع عملکردی را در وبسایت پیاده سازی نمود. سیستم مدیریت محتوای جوملا بیش از هشت هزار افزونه دارد. کاربران با توجه به نیاز و اهداف تجاری خود می توانند از این افزونه ها استفاده کنند.

سرعت بالا

طراحی سایت جوملا سرعت بارگذاری خوبی دارد. جوملا از حافظه کش استفاده می کند و همین موضوع بر سرعت بارگذاری طراحی سایت جوملا مؤثر است. حافظه کش از بارگذاری سنگین صفحات و لود بیش از حد بر روی سرور پیشگیری می کند. البته بایستی در نظر داشته باشید که تنظیم حافظه کش پیچیده است. اما اگر تنظیمات حافظه کش را بدانید می توانید بهترین عملکرد را در طراحی سایت جوملا خود داشته باشید.

سطوح دسترسی

تنظیم سطوح دسترسی در طراحی سایت با جوملا بسیار خوب است. با سیستم مدیریت محتوای جوملا براحتی می توان مشخص کرد هر کاربری به چه میزان به اطلاعات وبسایت دسترسی داشته باشد. در ورژن های جدید تر جوملا تنظیمات سطوح دسترسی انعطاف پذیرتر شده است. اما برای تنظمات سطوح دسترسی در طراحی سایت جوملا باید به اندازه کافی مهارت و تجربه داشته باشید. در غیر این صورت ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید.

ارتقا جوملا از 2 به 3 چگونه است؟

سیستم های مدیریت محتوا برای از بین بردن مشکلات و باگ ها دائماً بروزرسانی می شوند. بروزرسانی ها باعث امنیت بیشتر و کارکرد بهتر طراحی سایت ها می شود. بنابراین کاربران بایستی تلاش کنند تا همیشه بروز ترین و آخرین نسخه ی سیستم مدیریت محتوا را داشته باشند. برای ارتقا جوملا از 2 به 3 باید ابتدا یک سری پیش نیاز ها را آماده سازی کنید. ابتدا از اطلاعات طراحی سایت به طور کامل بکاپ تهیه کنید. یک دیتا بیس با یک یوزر جدید ایجاد کنید و بکاپ گرفته شده را در این دیتا بیس جدید بارگذاری نمایید. یک زیر دامنه جدید ایجاد کنید و فایل های جوملا را به آن منتقل کنید. سپس جوملا را به طور آزمایشی در زیر دامنه بروزرسانی کنید. برای ارتقا جوملا از 2 به 3 لازم است آخرین ورژن جوملا 2 را داشته باشید. برای بررسی نسخه ی جوملا خود باید از پنل مدیریت گزینه ی site و سپس system information را انتخاب کنید. در سیستم مدیریت محتوای جوملا برای اینکه متوجه شوید دیتا بیس به طور کامل آپدیت شده باید از قسمت Extension manager سربرگ database را انتخاب کنید. اگر پیام database is not up to date را مشاهده کردید بایستی گزینه ی fix را انتخاب کنید. در ادامه ی ارتقا جوملا از 2 به 3 بایستی افزونه های ناسازگار را حذف و باقی افزونه ها را بروزرسانی کنید. برای بروزرسانی افزونه ها باید افزونه مورد نظر را انتخاب کنید و سپس دکمه update را بزنید. از طریق آدرس site-global configuration به قسمت error reporting بروید و مقدار آن را بر روی max قرار دهید و تغییرات را ذخیره کنید. سپس به آدرس Extension-plugin manager بروید و در باکس مربوط به filter کلمه remember را تایپ کنید و دکمه ی اینتر را بزنید و در ادامه remember me را disable کنید و سپس دوباره از اطلاعات نسخه ی بکاپ تهیه کنید. از قسمت components عبارت joomla update را انتخاب کنید. اگر update ی پیدا نشد یعنی آخرین ورژن جوملا فعال است. در تب update source از گزینه ی update server گزینه ی short term support را انتخاب کنید. بعد از آن می توانید ورژن جوملا نصب شده و لینک بسته را مشاهده کنید. گزینه ی install the update را بزنید. بعد از مدتی بسته به سرعت اینترنت و سرعت سرور ارتقا جوملا از 2 به 3 انجام خواهد شد.

ارتقا جوملا از 3 به 4 چگونه است؟

ارتقا جوملا از 3 به 4 نسبتاً ساده است. زیرا افزونه های هسته جوملا و بسیاری از پلاگین ها تنها با یک کلیک بروزرسانی می شوند. برای ارتقا جوملا از 3 به 4 لازم است آخرین نسخه سری 3 جوملا یعنی جوملا 3.10 را داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که نیاز های فنی برای جوملا 4 تأمین شده است. برای ارتقا جوملا از 3 به 4 مراحل ذیل را طی کنید.

تنظیم یک محل برای ارتقا جوملا از 3 به 4

ابتدا یک دیتا بیس جدید با یورز جدید ایجاد کنید و از سایت خود بکاپ بگیرید. برای این کار می توانید یک وبسایت آزمایشی ایجاد کنید و یا فایل بکاپ جوملا 3 را در یکی از نواحی ذیل ذخیره کنید:

  • زیر دامنه
  • یک ساب دایرکتوری
  • یک وسیله محلی
  • یک اکانت میزبانی جدید در یک دامنه موقت در ریشه

در محل تستی که ایجاد کرده اید جوملا را بروزرسانی کنید. برای اینکه اطمینان حاصل کنید دیتا بیس آخرین نسخه جوملا 3 را دارد مسیر ذیل را بروید: Extension manager-database اگر اعلان database is not up to date را دریافت کردید یعنی نسخه جوملا شما بروز نیست و باید دکمه fix را بزنید. سپس سطل زباله (trash) را خالی کنید. وجود آیتم های مختلف در سطل زباله می تواند باعث بروز مشکل شود. تست کنید و سپس دوباره بکاپ بگیرید.

افزونه ها را ارزیابی کنید

برای ارزیابی افزونه ها بایستی بررسی کنید که آیا لازم است افزونه ای پاک شود و یا بروزرسانی. مسیر components-joomla update را بروید. شما باید با اعلان “هیچ آپدیتی یافت نشد” روبرو شوید. اگر غیر از این باشد شما باید نسخه جوملا را به آخرین ورژن بروزرسانی کنید و سپس آن را تست کنید و یک بکاپ دیگر تهیه کنید. گزینه ی options در گوشه سمت چپ بالا را بزنید و از دکمه update channel گزینه joomla next را انتخاب کنید. سپس گزینه ذخیره را بزنید. در این مرحله می توانید نسخه و آدرس اینترنتی بسته آپدیت شده را ببینید. سیستم مدیریت محتوای جوملا دوباره الزامات جوملا 4 را به شما می گوید. اگر برنامه ناسازگاری دارید در این مرحله به شما نمایش داده می شود. همچنین به شما گفته می شود که اگر لازم باشد، باید افزونه ای نصب کنید. ممکن است لازم باشد برخی موارد پیش از ارتقا از جوملا 3 به 4 پاک شوند. مانند plg-content-geshi، Beez5 و ….

دانلود جوملا چگونه است؟

شاید برای خیلی از کاربران سؤال شده باشد دانلود جوملا چگونه است؟ً! برای دانلود جوملا بایستی یک سری مراحل را قدم به قدم انجام دهید.

Login to cPanel

ابتدا بایستی آدرس لاگین به cPanel را در مرورگر کامپیوتر خود وارد کنید و اکانت خود را وارد نمایید. سپس باید یک دیتا بیس ایجاد کنید. برای ایجاد دیتا بیس بایستی بر روی MySQL database wizard کلیک کنید. برای دیتا بیس بایستی یک نام انتخاب کنید و دکمه ی next step را بزنید. سپس باید یک یوزر که قادر به خواندن و یا نوشتن دیتا بیس باشد، ایجاد کنید. بعد از انتخاب نام یوزر و پسورد باید دکمه create user را بزنید. با انتخاب all privileges تمام دسترسی ها را به یوزری که ساختید اعطا کنید. بعد از اینکه دیتا بیس ایجاد شد و ارتباط یوزر دیتا بیس با دیتا بیس به درستی برقرار شد یک پیغام با مضمون “موفق بودن فرآیند نصب” دریافت خواهید کرد. برای دانلود جوملا می توانید به سایت رسمی جوملا مراجعه کنید.

آپلود جوملا

پس از دانلود جوملا بایستی آن را بر روی هاست آپلود کنید. برای آپلود جوملا ابزار هایی وجود دارد. با استفاده از ابزار های مناسب می توانید فایل های لوکال را به هاست منتقل کنید. از طریق آدرس file manager-public-html می توانید اقدام به آپلود جوملا کنید. برای آپلود جوملا ابتدا باید یک فولدر با نام دلخواه ایجاد کنید و جوملا را در آن فولدر آپلود کنید. سپس باید فایل zip را unzip کنید. برای unzip کردن باید بر روی فایل مورد نظر کلیک راست کنید و گزینه extract را انتخاب کنید.

پیکربندی جوملا

برای پیکربندی جوملا باید آن را config کنید. ابتدا نام دامنه خود را در مرورگر وارد کنید. اگر جوملا را در یک subfolder آپلود و extract کرده باشید لازم است بعد از نام دامنه نام فولدر را نیز قید کنید. به طور مثال اگر فولدری که جوملا در آن آپلود شده است test نام داشته باشد بایستی آدرس domainname/test را در مرورگر وارد کنید. در غیر این صورت وارد کردن نام دامنه به تنهایی کافی است. در ادامه مرحله آپلود باید یک سری موارد مانند site name، descrioption، admin username and password و … را وارد نمایید. نهایتاً بایستی دکمه install را بزنید تا دانلود جوملا تکمیل شود. در نهایت می توانید فایلی که جوملا را در آن extract کرده بودید را remove کنید. برای دانلود جوملا، ارتقا جوملا از 2 به 3 و یا ارتقا جوملا از 3 به 4 در صورت تمایل می توانید از خدمات پشتیبانی سایت شرکت دارکوب استفاده نمایید. شرکت دارکوب با بیش از دو دهه فعالیت ارائه دهنده ی خدمات پشتیبانی سایت جوملا و …. می باشد.

آموزش طراحی وب سایت با جوملا

آموزش طراحی وب سایت با جوملا مباحث متعددی از مبتدی تا پیشرفته دارد. برای آموزش طراحی وب سایت با جوملا لازم نیست پیش نیاز خاصی یاد بگیرید. با آموزش طراحی وب سایت با جوملا بدون نیاز به دانش فنی براحتی قادر خواهید طراحی سایت کنید. برای آموزش طراحی وب سایت با جوملا در صورت تمایل می توانید از دوره های آموزشی آموزشگاه دارکوب استفاده نمایید. آموزشگاه دارکوب با برخورداری از اساتید مجرب برگزار کننده های دوره آموزش طراحی وب سایت با جوملا به صورت حضوری و آنلاین می باشد.

طراحی سایت جوملا بهتر است یا وردپرس؟

انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا تأثیر زیادی بر طراحی  سایت دارد. هر CMS مزایا و معایب خاص خودش را دارد. بین تمام پلتفرم های طراحی سایت جوملا و وردپرس بیشترین طرفدار ها را دارد. هم طراحی سایت جوملا طرفداران زیادی دارد و هم طراحی سایت وردپرس. طراحی سایت جوملا تقریباً 13% از سهم کل طراحی وب سایت ها را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که 60% از سهم کل مربوط به طراحی سایت وردپرس است. یعنی اولین سیستم مدیریت محتوای محبوب در دنیا وردپرس است و بعد جوملا. دلیل محبوبیت بیشتر وردپرس سادگی کار کردن با وردپرس است. طراحی سایت جوملا کمی سخت از طراحی سایت وردپرسی است.

برای طراحی سایت جوملا به چه چیز هایی نیاز داریم؟

در طراحی سایت جوملا مانند هر طراحی وب سایت دیگری ابتدا باید یک نام دامنه و هاست خریداری کنید. سپس قالب سایت طراحی یا خریداری کنید. با سفارشی سازی قالب سایت می توانید آن را به هر شکل و شمایلی که می خواهید طراحی کنید و امکانات و ویژگی های مورد نیاز صنعت کاری خود را پیاده سازی نمایید. دست آخر می توانید محتوای از پیش تهیه شده را در طراحی سایت جوملا خود پیاده سازی نمایید.

معایب طراحی سایت جوملا چیست؟

جوملا با تمام ویژگی های خوبی که دارد معایبی نیز دارد. برخی از نقاط ضعف جوملا عبارتند از:

نیاز به آشنایی با CMS جوملا

کار کردن با جوملا نسبت به وردپرس کمی پیچیده تر است. کاربران سیستم مدیریت محتوای جوملا و دارندگان طراحی سایت جوملا لازم است از قبل آشنایی کافی با این CMS را داشته باشند. برای کار کردن با برخی قسمت های جوملا باید دانش کدنویسی بدانند.

سئو ضعیف تر

سئو در جوملا نسبت به سایر سیستم های مدیریت محتوا ضعیف تر است. اگر می خواهید طراحی سایت جوملا داشته باشید لازم است که برای بهینه سازی سایت خود از افزونه های سئو استفاده کنید.

عدم پشتیبانی تخصصی

سیستم مدیریت محتوای جوملا اگرچه جامعه پشتیبان دارد اما به دلیل متن باز بودن پشتیبانی تخصصی از سوی جوملا ندارد. اگر در طراحی سایت جوملا به مشکلی برخورد کنید باید خودتان به دنبال راه حل باشید.

خلاصه

طراحی سایت با جوملا بعد از وردپرس بیشترین محبوبیت را دارد. سیستم مدیریت محتوای جوملا ویژگی های زیادی دارد که باعث شده طرفداران زیادی در سراسر دنیا داشته باشد. سرعت بارگذاری بالا، تنوع افزونه، انجمن های فعال، انواع قالب سایت، اپن سورس بودن و … برخی از ویژگی های مثبت سیستم مدیریت محتوای جوملا هستند. اما جوملا نیز مانند هر سیستم مدیریت محتوای دیگری در کنار تمام ویژگی های خوبی که دارد معایبی نیز دارد. برخی از نقاط ضعف سیستم مدیریت محتوای جوملا عبارتند از: سختی طراحی سایت جوملا، سئو ضعیف تر نسبت به وردپرس و ….

ورژن های جدیدتر جوملا امتیازات بیشتری مانند انعطاف پذیری بیشتر برای تنظیم سطوح دسترسی و …. نسبت به ورژن های قدیمی تر دارند. اگر طراحی سایت جوملا دارید و می خواهید از عملکرد بهتر نسخه های جدید جوملا برخوردار شوید لازم است پله به پله سیستم مدیریت محتوای جوملا خود را ارتقا دهید. برای ارتقا جوملا از 2 به 3 و ارتقا جوملا از 3 به 4 بایستی پیش نیاز هایی را فراهم کنید و سپس مرحله به مرحله اقدام به آپدیت طراحی سایت جوملا خود کنید. اگر می خواهید طراحی سایت جوملا خود را آپدیت کنید در صورت تمایل می توانید از خدمات پشتیبانی سایت شرکت دارکوب استفاده نمایید. شرکت دارکوب با برخورداری از کادری حرفه ای ارائه دهنده ی خدمات طراحی وب سایت با جوملا، پشتیبانی سایت جوملا، ارتقا جوملا از 2 به 3، ارتقا جوملا از 3 به 4 و ….. می باشد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز