بهترین سیستم مدیریت محتوا برای طراحی سایت

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=3452

5/5 - (1 امتیاز)

اگر میخواهید بیشترین تعداد بازدیدکننده را به وب سایت خود جذب کنید و آنها را در اطراف خود نگه دارید، به محتوای جذاب نیاز دارید: متن ها، تصاویر، فیلم ها و گرافیک ها نه تنها برای خوانندگان و کاربران ارزشمندند، آنها برای موتور های جستجوگر نیز اهمیت زیادی دارند. حفظ وب سایت های بزرگ یک کار سخت است ونیاز به سیستم مدیریت محتوا دارد.

در این مقاله سعی داریم به بررسی بهترین سیستم مدیریت محتوا بپردازیم.

تعریف سیستم مدیریت محتوا (CMS)

یک سیستم مدیریت محتوا، نرم افزاری است که به کاربران بدون دانش برنامه نویسی امکان ایجاد، ویرایش وانتشار محتوای وب مانند متن یا عناصر چند رسانه ای را به صورت جمعی از طریق رابط کاربری گرافیکی فراهم می کند.

انتخاب مناسب

هنگامی که بخواهید یک سیستم مدیریت محتوا انتخاب کنید با گزینه های زیادی روبرو هستید و انتخاب یک گزینه ی مناسب ممکن است چندان آسان نباشد. در حال حاضر بین 250 تا 350 برنامه در بازار وجود دارد که هر کدام امکانات و قابلیت های متفاوتی دارند. سؤالی که باید از خود بپرسید اینست که نیاز های CMS برای پشتیبانی بهینه از پروژه ی آنلاین برنامه ریزی شده ی شما به چه مواردی نیاز دارد؟!

مروری بر انواع برنامه ها

در اصل سه نوع برنامه ی اصلی برای سیستم های مدیریت محتوا وجود دارد. هنگام انتخاب یک راه حل نرم افزاری برای یک پروژه ی آنلاین جدید، تصمیم شما باید بر این اساس باشد که کدام منطقه برای توسعه ی پروژه ی شما مهمترین منطقه است؟!

تقسیم بندی معمول بین مدیریت محتوای وب سایت، انتشار وبلاگ، انتشارات اجتماعی و انجمن ها می باشد.

نکته

برای یافتن مناسب ترین CMS برای پروژه ی خود و بهره گیری از ویژگی های آن به بهترین وجه ممکن، درک روشنی از محتوای وب و هدف آن ضروری است.

مدیریت محتوای وب

با مدیریت کلاسیک محتوای وب، تأکید اصلی بر ایجاد و مدیریت محتوای آنلاین است. معمولاً لازم است چندین ویرایشگر بتوانند به بطن کار دسترسی داشته باشند، که این موضوع به نوبه ی خود به شیوه های اشتراک پیچیده نیاز دارد. مهم است که سیستم، برای وب سایت با محتوای چند رسانه ای، پردازش بهینه ای را تأمین کند. سایر عوامل مهم عبارتند از : مدیریت حقوق کاربر، قابلیت جستجوی کامل متن، سیستم مدیریت کارآمد اخبار و امکان ارائه ی مطالب به بیش از یک زبان.

انتشار وبلاگ/اخبار

این نوع برنامه همانطور که از نام آن پیداست بیشتر بر روی وبلاگ نویسی متمرکز است. تهیه ی محتوا، پیوند های پیچیده و طبقه بندی معقول وهمچنین امکان پیوند به سیستم های عامل رسانه ای اجتماعی و دیگر عملکرد های وب از اهیمیت ویژه ای برخوردار هستند. توانایی تعامل با خواننده و کنترل زمان ورود به نشریات نیز می تواند از ویژگی های مهمی باشد که باید در نظر بگیرید.

انتشارات اجتماعی

ایجاد جوامع آنلاین و در دسترس قرار دادن آنها برای مخاطبان بزرگتر، عملکرد های بسیار بیشتری نسبت به یک وبلاگ ساده نیاز دارد. این امر بیشتر به این دلیل است که جوامع آنلاین به جای خوانندگان غیر فعال، گروه های فعال را هدف قرار می دهند. در حالت ایده آل، محتوا نه تنها توسط اپراتور سایت بلکه توسط اعضا نیز ایجاد می شوند.

راه حل های نرم افزاری برای عملکرد وب سایت در مقایسه ی جهانی

محبوب ترین راه حل برای انتشار سریع و مقرون به صرفه مطالب، وردپرس است. طبق مطالعات، 35% از کل وب سایت های در سراسر جهان از وردپرس استفاده می کنند. بعد از وردپرس دو پروژه ی منبع باز محبوب تر عبارتند از جوملا و دروپال.

سیستم های مدیریت محتوای منبع باز که به صورت رایگان در اختیار کاربران هستند، حتی می توانند با ویرایشگر های HTML رقابت کنند.

طبق آمار، راه حل های منبع آزاد در سراسر جهان محبوب هستند. موفقیت این سیستم ها نشان می دهد که محصولات منبع باز می توانند در هنگام بهره برداری از وب سایت تجاری، خود را در برابر راه حل های استاندارد حفظ کنند.

آنچه که می توانید با یک CMS انجام دهید:

بسیاری از مردم فکر می کنند که CMS ها فقط برای وبلاگ نویسی هستند. اگرچه درست است که برخی از بهترین سیستم های CMS در ابتدا با توجه به وبلاگ نویسی ساخته شده اند، با این حال برخی از آنها تا جایی تکامل یافته اند که اکنون بسیار قابل تنظیم هستند.

واقعیت اینست که این CMS ها بسیار انعطاف پذیر هستند تا جایی که می توان از آنها برای پروژه های گوناگون مانند ایجاد سایت ومدیریت محتوای آن استفاده کرد. می توانید از آنها برای ایجاد وبلاگ های ساده یا سایت های خبری و آموزشی و … استفاده کنید.

بهترین ویژگی های CMS

  • راهی برای انتشار راحت مطالب جدید

یک ویرایشگر قدرتمند گزینه های زیادی دارد تا مطمئن شود محتوای شما از نظر ظاهری برتر است.

  • گزینه های طبقه بندی محتوا

هر چه محتوای وب سایت شما بیشتر باشد، طبقه بندی آن اهمیت بیشتری خواهد داشت. به همین دلیل CMS مورد نظر باید شما را قادر به دسته بندی مقالات و استفاده از برچسب ها برای آنها کند.

  • قابلیت ویرایش صفحه

CMS مورد نظر باید ابزار های لازم را برای این کار در اختیار شما قرار دهد.

  • قابلیت سفارشی سازی

با استفاده از این قابلیت شما قادر خواهید بود وب سایت های پیشرفته تری ایجاد کنید.

  • یک جامعه ی قوی

CMS های دارای جوامع فعال در حال توسعه ی مداوم هستند، بنابراین شما همیشه به بروزرسانی ها و برچسب های امنیتی و افراد دیگر دسترسی خواهید داشت.

این ویژگی ها بایستی در هر CMS ای که استفاده می کنید، وجود داشته باشد تا یک سیستم مدیریت محتوای ارزشمند محسوب شود.

محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا

سیستم های منبع باز وردپرس، جوملا و دروپال در حال حاضر محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا هستند. اما مطمئناً هر سیستمی برای هر هدفی مناسب نیست.

در این بخش به بررسی محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا می پردازیم:

وردپرس

وردپرس با 18 میلیون نصب، پرکاربردترین سیستم منبع باز در سراسر جهان است. در ابتدا وردپرس به عنوان یک سیستم وبلاگ تصور می شد. اما اکنون با در دسترس بودن تعدادی از پسوند ها برای نصب اصلی این امکان فراهم شده است که این نرم افزار به یک سیستم مدیریت محتوای کاملاً کاربردی ارتقاء پیدا کند. وردپرس به دلیل داشتن منابع گوناگون از قدرت بسیار زیادی برخوردار است.

حقایقی در مورد وردپرس

  • بیش از 5000 قالب
  • نصب 5 دقیقه ای از طریق wizard
  • URL های دوستانه ی موتور جستجو
  • انتشار و ابزار مدیریت برای تلفن های همراه

این سیستم مدیریت محتوا، مضامین و ابزارک ها و افزونه های زیادی دارد. استفاده ی از آن بسیار آسان است. وردپرس اگرچه بسیارمحبوب است اما به دلیل تیراژ بالای آن محبوب بسیاری از هکرها نیز می باشد. به همین دلیل کاربران وردپرس مجبورند آن را به طور مدام بروزرسانی کنند.

وردپرس به دلیل نصب اولیه ی آسان برای سایت های کوچک مناسب است. به خصوص برای کاربرانی که می خواهند وبلاگ تهیه کنند، به دلیل ویژگی های بصری، وردپرس انتخاب بسیار مناسبی است. وردپرس برای پروژه های بزرگ شرکت ها نیز مناسب می باشد، اما در این صورت نیاز به کارکرد های بیشتری دارد.

مبتدیان با یک کلیک بر روی نصب می توانند از وردپرس به عنوان سیستم مدیریت محتوای خود استفاده کنند. با انتخاب این گزینه، اپراتور های وب سایت کلیه ی وظایف مدیریتی را به فروشنده منتقل می کنند و می توانند کاملاً بر محتوای آنها متمرکز شوند.

نتیجه

مقایسه ی سیستم های مدیریت محتوای متفاوت بیان کننده ی این مسئله هستند که انتخاب یک CMS مناسب به هدف پروژه خیلی بستگی دارد.

 

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز