تأثیر سن دامنه بر روی سئو وب سایت

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=4996

5/5 - (2 امتیاز)
تأثیر سن دامنه بر روی سئو وب سایت

تأثیر سن دامنه بر روی سئو وب سایت

یکی از فاکتور های مهم سئو برای رتبه بندی وب سایت در گوگل، سن دامنه ی آن می باشد. باید بگوییم منظور از سن دامنه فقط مدت زمانی که شما یک دامنه را دارید، نیست. بلکه در عوض سن دامنه از زمانی شروع می شود که گوگل یک دامنه را برای اولین بار فهرست بندی می کند و یا پیوندی به دامنه مشاهده می کند. یعنی اگر سن یک دامنه 10 سال باشد ممکن است از دیدگاه گوگل لزوماً 10 سال نباشد.

به عبارت دیگر اگر مثلاً یک دامنه به مدت 10 سال ثبت سال ثبت شده باشد، اما هیچ وب سایتی در آن نباشد و یا گوگل آن را پیدا نکرده باشد، مثل این می ماند که همین دیروز خریداری شده است.

به همین دلیل خیلی از شرکت ها ترجیح می دهند دامنه هایی که چند وقتی فعالیت کرده اند و در گوگل فهرست بندی شده اند را خریداری کنند.

سن دامنه برای سئو و رتبه بندی در گوگل چقدر مهم است؟

در مورد اینکه سن دامنه دقیقاً چقدر در توانایی شما برای بهتر رتبه بندی شدن در گوگل تأثیر دارد، هنوز بحث و گفتگو وجود دارد. اما طبق بررسی های متخصصین سئو، اینگونه مشخص شده است که دامنه هایی که سن بیشتری دارند در رقابت های رتبه بندی کمی بهتر عمل می کنند.

در مورد سئو و سن دامنه یک سری قواعد اولیه ای وجود دارند، از جمله اینکه:

  • سن دامنه یکی از فاکتور های رتبه بندی گوگل و بخشی از سئو می باشد. سن دامنه در واقع به کسب ارزش اعتبار کمک می کند.
  • پس از اینکه برای اولین بار گوگل وب سایتی را دید و فهرست بندی کرد، ممکن است رتبه ی وب سایت برای چند ماه اول به طور قابل ملاحظه ای افت کند. رتبه بندی مناسب برای چند ماه اول بسیار چالش برانگیز است. برخی از متخصصین سئو با دامنه های کاملاً جدید کار نمی کنند و به گفته ی گوگل تفاوت دامنه ای که 6 ماه سن دارد با دامنه ای که 12 ماه سن دارد، بسیار کم است.

آیا دامنه های قدیمی با رتبه بندی بهتر ارتباطی دارند؟

در پاسخ باید بگوییم بله.

وقتی وب سایت شما حاوی محتوای با کیفیت باشد، با گذر زمان اعتبار کسب می کند و احتمال اینکه بتواند از وب سایت های معتبر بک لینک بگیرد، بیشتر می شود. سایت های قدیمی تر احتمالاً حاوی اطلاعات ارزشمند بیشتری برای کسب این پیوند ها هستند.

طبق گفته گوگل، بک لینک ها یکی از عوامل رتبه بندی می باشند.

بنابراین به طور غیر مستقیم، دامنه های قدیمی تر می توانند رتبه های بهتری نسبت به دامنه های جدیدتر کسب کنند.

آیا گوگل به وب سایت هایی با دامنه های جدید بهایی می دهد؟

مدت ها پیش میان سئوکار ها بحثی وجود داشت مبنی بر اینکه دامنه های کاملاً جدید برای اینکه کشف شوند درSERP ارتقاء می یابند.

اما این نظریه اکنون رد شده است. جان مولر از اعضای تیم گوگل رسماً اعلام کرده است که دامنه های جدید در SERP چنین افزایشی دریافت نمی کنند.

حتی این موضوع می تواند برعکس هم باشد. طبق گزارشات، یک وب سایت جدید برای اینکه در موتور های جستجوگر رتبه بندی شود به چند ماه زمان نیاز دارد و این تفاوت خیلی اندک است. بدین معنا که وب سایتی که 6 ماه از عمر آن می گذرد با وب سایتی که 1 سال طول عمر دارد، تفاوت زیادی با هم ندارند.

آیا برای سئو باید دامنه های منقضی و یا قدیمی را خریداری کرد؟

همانطور که قبلاً گفتیم، دامنه های قدیمی به دلیل داشتن بک لینک بیشتر طبیعتاً دارای رتبه بندی بهتری هستند.

این چیزی نیست که مورد توجه سئوکار های کلاه سیاه قرار بگیرد که شروع به خرید عمده ی آنها برای استفاده از شبکه های وبلاگ، هدایت مجدد به سایت های دیگرشان و … کنند.

به همین دلیل، تیم وب اسپم گوگل الگوریتم های مختلفی اضافه کرد تا اگر محتوای آن وب سایت ها مشابه وب سایت قدیمی نبود، بک لینک برای آن دامنه های قدیمی دیگر حساب نمی شود.

در واقع، گوگل می داند که دامنه چه زمانی فروخته می شود و می تواند تشخیص دهد که آیا این دامنه برای دستکاری رتبه ی صفحه استفاده می شود یا خیر.

خطرات خرید دامنه های قدیمی

در مورد دامنه ی قدیمی که می خواهید بخرید، دقت لازم را به خرج دهید. ببینید که آیا دامنه ای که می خواهید بخرید مورد جریمه ی گوگل قرار دارد یا خیر. اگر دامنه ای که می خواهید بخرید، قبلاً مورد جریمه ی گوگل بوده باشد ممکن است در یک نبرد سئو درگیر شوید. از ابزار های مناسب برای بررسی بک لینک ها و اینکه چه کسی به وب سایت لینک داده است، استفاده کنید. اگر دامنه ای که می خواهید بخرید، بک لینک های نامناسبی دارد، از خرید آن دامنه دوری کنید. بررسی کنید که آیا وب سایتی که قبلاً بر این دامنه فعال بوده است با موضوع فعالیت شما یکی است یا نه. اگر موضوع فعالیت وب سایت قبلی با فعالیت کاری شما همخوانی داشته باشد، شانس شما برای موفقیت دو چندان خواهد شد. هر چه وب سایت قبلی بهتر بوده باشد، شانس شما برای رتبه بندی سریعتر، بیشتر خواهد بود. اگر می توانید راهی برای گفتگو با صاحب دامنه پیدا کنید. از وی بپرسید که چرا فعالیت وب سایتشان را تعطیل کرده اند و یا چرا می خواهند نام دامنه ی خود را بفروشند.

بدون انجام تحقیقات، اقدام به خریداری دامنه ای نکنید. یک دامنه ی بد، حتی اگر سن زیادی داشته باشد، خیلی بیشتر از یک دامنه ی جدید شما را به عقب می نشاند.

خرید یک نام دامنه ی قدیمی در صورتی خوب است که دامنه مورد نظر شامل کلمات کلیدی باشد که شاید شما در آینده هدف قرار دهید. اینکه وب سایت شما چقدر پیشرفت دارد، بیشتر از اینکه به نام دامنه بستگی داشته باشد، به میزان نگهداری شما از آن بستگی دارد.

چه زمانی سن دامنه اهمیت دارد؟

سن دامنه زمانی مهم می شود که وب سایت فعالیت خود را شروع می کند. به طور معمول سه ماه طول می کشد تا یک موتور جستجو به یک وب سایت جدید بخزد. یعنی احتمال اینکه یک وب سایت جدید برای عبارات کلیدی اش بلافاصله رتبه بندی شود، کم است. به همین دلیل بهتر است صاحبان مشاغل قبل از شروع بازاریابی، دامنه ی خود را ثبت کنند.

نتیجه

سن دامنه یکی از فاکتور های رتبه بندی است و به طور غیر مستقیم بر سئو تأثیر می گذارد. تأثیر سن دامنه در سئو هر چند کم باشد، برای بازاریابان دیجیتالی مهم است. هر چه سن دامنه ی وب سایت شما بیشتر باشد، احتمال اینکه بتوانید رتبه های بهتری در گوگل کسب کنید، بیشتر می شود. اما برای خرید دامنه های قدیمی به نکات گفته شده در مقاله توجه کنید.

برای راه اندازی وب سایت  خود، خرید دامنه و بهره گیری از خدمات سئو می توانید از مشاوره ی رایگان دارکوب استفاده کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز