تاثیر نقشه وب سایت بر سئو وب سایت

نوشته شده توسط خانم بربروشان

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=639

5/5 - (2 امتیاز)

برای آنکه بتوان با راه اندازی وب سایت به موفقیت رسید راه های بسیاری را باید طی نمود . برای برند سازی و افزایش بازدید کننده و مشتریان تنها راه اندازی وب سایت کافی نیست بلکه با طراحی سایت فقط بستر مناسب برای فعالیت در جهت موفقیت آماده می شود . وب سایت های بسیاری وجود دارند که با هزینه های زیادی طراحی شده اند با امید اینکه برای توسعه و رونق کسب و کار موثر باشند اما متاسفانه نه تنها کسب و کار آنها پیشرفت نکرده بلکه هزینه های زیادی صرف خدمات طراحی وب سایت شده است .

برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار تبلیغات و بازاریابی اینترنتی لازم است . تبلیغات و بازاریابی به روش های قدیمی و سنتی مانند گذشته نمی تواند بر رونق کسب و کار تاثیر گذار باشد . برای شروع تبلیغات و بازاریابی اینترنتی در شروع کار باید یک وب سایت مناسب و با کیفیت طراحی کرد . وب سایت ها بهترین بستر ها برای پیاده سازی بازاریابی اینترنتی هستند . بار ها گفته شده که سئو و بهینه سازی وب سایت برای هر سایتی لازم است بدون بهینه سازی ، وب سایت ها نمی توانند بازدید کننده زیادی داشته باشند .

بهینه سازی (سئو SEO )

منظور از SEO : Search Engine Optimization بهینه سازی وب سایت برای قرار گرفتن در صفحات نتایج موتور های جستجوSERPs:Search engine results page است . موتور های جستجو اجازه نمی دهند هر وب سایتی در نتایج آنها ظاهر شود این امر فقط مربوط به صفحات ابتدایی است . صفحه اول جستجو هر نتیجه ای برای وب سایت ها مهم می باشد . زیرا مدیران سایت ها می دانند که کاربران فقط از سایت های صفحه اول دیدن می کنند و کمتر کاربری به وب سایت های صفحه دوم به بعد مراجعه می کند . پس وب سایت هایی که در صفحه ای به غیر از صفحه اول قرار دارند بازدید کننده زیادی نخواهند داشت . با سئو و بهینه سازی ، وب سایت با کیفیت می شود . سایت هایی که در صفحه اول قرار می گیرند اغلب بهینه می باشند و تعداد کمی از آنها با استفاده از تبلیغات google Adwords  برای مدت کمی در صفحه اول حضور خواهند داشت .

بهینه سازی و سئو مجموعه راهکار هایی می باشد که با انجام آنها وب سایت می تواند در صفحه اول قرار بگیرد . مانند :

  • درج محتوای با کیفیت ( غیر تکراری ، منحصر به فرد ، مرتبط با موضوع سایت ، بیش از 1500 کلمه )
  • رعایت چگالی کلمات کلیدی در محتوا
  • درج meta description
  • افزایش سرعت بار گذاری وب سایت ( کاهش حجم تصاویر و فیلم ها ، کاهش حجم فایل های HTML ، minify و حذف خطوط اضافه دستورالعمل ها و … )
  • استفاده از هاست و سرور مناسب ( ترجیحا اختصاصی و ابری )
  • استفاده از قابلیت CDN:content delivery network به منظور افزایش سرعت بار گذاری سایت
  • بک لینک گذاری ( درج لینک صفحات سایت در صفحات سایت دیگر)
  • درج لینک داخلی در صفحات سایت
  • اشتراک گذاری مطالب و فعالیت در شبکه های اجتماعی
  • طراحی قالب سایت به صورت responsive ( سازگار با تلفن های همراه و … )
  • بهبود تجربه کاربری
  • ثبت نقشه وب سایت در google web masters tools

تکنیک های بهینه سازی وب سایت بیش از 100 مورد می باشد که انجام همه آنها امکانپذیر نسیت با انجام دقیق و کامل راه کار های بالا می توان رتبه سئو سایت را به طور قابل توجهی بهبود داد . بسیاری از موارد بالا در مقالات مختلف موجود در وب سایت های sitedar.com , darkoob.co.ir شرح داده شده است . در این مقاله نیز سعی شده تا در ارتباط با نقشه سایت مطالبی ذکر شود که بر سئو سایت تاثیر مثبت بگذارد .

نقشه سایت sitemap و تاثیر آن بر سئو سایت

نقشه وب سایت یک مدل از محتوای سایت است که برای کمک به کاربران و موتور های جستجو می باشد . نقشه سایت شامل یک لیست سلسله مراتبی سازمان یافته از صفحات سایت همراه با لینک بر اساس موضوع است که به صورت یک نمودار سازمانی یا یک سند XML می باشد که دستورالعمل هایی برای ربات های خزنده گوگل فراهم می کند . نقشه های سایت یک راه آسان برای مدیران وب است تا موتور های جستجو را در مورد صفحات سایت خود برای خزیدن در دسترس قرار دهند . در ساده ترین شکل ، نقشه سایت یک فایل XML است که فهرست URL های مربوط به سایت را همراه با meta data اضافی در مورد آنها به موتور های جستجو معرفی می کند .

به معنایی دیگر sitemap یک فایل است که در آن شما می توانید اطلاعات مربوط به صفحات ، محتوا و … موجود در سایت و روابط بین آنها را ارائه دهید . خزنده های موتور های جستجو نظیر گوگل هنگام خزش در وب سایت این فایل را به طور کامل بررسی می کنند . در نتیجه صفحاتی که از آنها دیدن نکردند و مواردی که در سایت ناشناخته است برای آنها روشن می شود . نقشه سایت حاوی اطلاعات مهمی برای خزنده ها است مانند آخرین به روز رسانی های صفحه . شما می توانید نقشه وب سایت را برای ارائه اطلاعات در مورد انواع  خاصی از محتوا از جمله ویدئو و تصویر ، در صفحات خود استفاده نمایید .

خزنده های گوگل و دیگر موتور های جستجو معمولا صفحات را از لینک های موجود در سایت و سایت های دیگر کشف می کنند . به عنوان مثال اگر در یک صفحه از سایت لینک صفحه دیگری از سایت را قرار دهید ، خزنده ها از آن صفحه لینک شده نیز بازدید می کنند این امر برای بک لینک سازی نیز صدق می کند . به همین دلیل است که اهمیت درج لینک داخلی و بک لینک گذاری بالا می باشد . زیرا این کارها کمک می کنند تا همه صفحات سایت ایندکس و شناسایی شوند .

Sitemaps نیز مانند لینک گذاری عمل می کند. URL همه صفحات در نقشه سایت قرار می گیرد هر نوبتی که خزنده ها به سایت برخورد می کنند با نقشه سایت نیز مواجه می شوند و بدین ترتیب همه صفحات را بررسی می کنند.

اگر صفحات سایت به یکدیگر لینک شده باشند ، خزنده ها به راحتی می توانند همه صفحه های سایت را پیمایش کنند. با این حال sitemap  نیز می تواند به پیمایش خزنده ها کمک بیشتری کند به خصوص اگر وب سایت شما ویژگی های زیر را داشته باشد :

وب سایت بزرگ باشد : منظور وب سایت هایی که صفحات زیادی دارند . این سایت ها اغلب برای موتور های جستجو دیر تر ایندکس یا شناخته می شوند . به همین دلیل لازم است که نقشه سایت داشته باشند .

صفحات زیادی از محتوا داشته باشد : وب سایت هایی که مقالات زیادی دارند نیز نیازمند sitemap هستند ، بخصوص اگر تمام صفحات به یکدیگر لینک نشده باشند . این کار به خزنده ها کمک می کند تا همه صفحات را شناسایی کنند .

سایت جدید باشد و تعداد اندکی لینک خارجی داشته باشد : google bot  و دیگر خزنده های وب از طریق دنبال کردن لینک ها از یک صفحه به صفحه دیگر هدایت می شوند . اگر هیچ سایتی به صفحات شما لینک نداده باشد با نقشه سایت می توان خزنده ها را به همه صفحات هدایت نمود .

وب سایت هایی که محتوا و صفحات زیادی دارند ، sitemap به خوبی می تواند در ایندکس شدن صفحات سایت موثر باشد . با اینکه گاهی الگوریتم ها و خزنده های گوگل به نقشه سایت توجهی ندارند اما با این حال sitemap برای هیچ سایتی مضر نیست و گوگل هیچ وب سایتی را برای داشتن نقشه سایت مجازات نمی کند.

ساخت و ارسال نقشه سایت :

  1. تصمیم بگیرید که کدام صفحات در سایت شما باید توسط Google بررسی شود و نسخه استاندارد هر صفحه را تعیین کند.
  2. فرمت نقشه سایت را مشخص کنید ، نقشه سایت به صورت دستی قابل ساخت می باشد . اما ابزارهایی نیز برای ساخت آن وجود دارند . برخی از سیستم های مدیریت محتوا پلاگین های مربوط به ساخت نقشه سایت را دارا می باشند . همچنین برخی از وب سایت ها نیز برای ساخت sitemap وجود دارند نظیر : xml-sitemaps.com
  3. نقشه سایت بعد از ساخت باید مورد بررسی و آزمایش قرار بگیرد به همین دلیل باید آن را در Search Console Sitemaps testing tool ارزیابی نمود .
  4. نقشه سایت را به کنسول گوگل و یا فایل txt در هاست خود اضافه نمایید .

فرمت های sitemap

برای آنکه خزنده ها نقشه سایت را بررسی کنند باید از فرمت های مورد قبول موتور های جستجو استفاده نمود . گوگل فقط چند فرمت را می پذیرد و انتظار دارد نقشه سایت در با این چند فرمت قابل دسترس باشد .

تمام فرمت های sitemap  باید حداکثر 50 مگابایت و 50000 URL باشند . اگر نقشه سایت شما بیشتر از این مقدار ها است باید آنها را به چندین اسکریپت تقسیم کنید . می توان یک فایل شاخص ( یک فایل که به یک لیست از نقشه های سایت اشاره می کند ) ایجاد نمود . این فایل را به ابزار گوگل ارسال کنید . به طور کلی می تواند چندین اسکریپت سایت یا چندین فایل شاخص sitemap را به گوگل ارسال نمایید .

فرمت XML : در اینجا می توانید یک اسکریپت XML  ساده از مکان یک URL را مشاهده نمایید :

تاثیر نقشه وب سایت بر سئو وب سایت

RSS , mRSS and Atom 1.0 : اگر وبلاگ با RSS یا Atom feed داشته باشید ، می توانید در نقشه سایت آدرس فید (feed url) را قرار بدهید . اغلب نرم افزارهای وبلاگ قادر به ایجاد فید برای شما هستند . اما مشکل اینجاست که فید فقط اطلاعاتی در مورد URL های اخیر را ارائه  می دهد . گوگل فقط RSS 2.0 و Atom 1.0 را پشتیبانی می کند .

Txt : اگر نقشه وب سایت شما تنها شامل URL های سایت باشد ، می توانید فایل متنی حاوی یک URL در هر خط ایجاد کنید مانند :

http://www.example.com/file1.html

http://www.example.com/file2.html

توجه داشته باشید رمزگذاری فایل باید با استفاده از UTF-8 انجام شود همچنین فایل متنی نباید چیزی جز URL داشته باشد . نام فایل متنی هر چیزی می تواند باشد به شرط آنکه پسوند آن .txt قرار بگیرد (sitemap.txt) .

Google site : اگر وب سایت خود را با استفاده از google site  ایجاد کرده باشید ، به طور خودکار نقشه سایت ایجاد می شود . این نقشه غیر قابل تغییر است و می توان آن را به گوگل ارسال نمود. این نقشه ها برای وب سایت های بزرگ که صفحات زیادی دارند مناسب نیستند زیرا آدرس ها را به درستی نمایش نمی دهد .

اگر سایت شما در google site میزبانی شده باشد URL نقشه سایت به صورت زیر خواهد بود :

http://sites.google.com/site/yoursitename/system/feeds/sitemap

اگر شما سایت خود را با استفاده از Google Apps ایجاد کرده باشید، آدرس نقشه سایت به صورت زیر است : http://sites.google.com/yourdomain/yoursitename/system/feeds/sitemap

دستورالعمل های مختلفی برای ساخت و ارسال sitemap توسط موتور های جستجو معرفی شده است . فرمت پیش فرض برای همه نقشه ها به صورت xml می باشد .

Sitemap برای هر وب سایتی لازم است. نقشه سایت تاثیر خوبی بر سئو می گذارد به خصوص برای وب سایت هایی که بک لینک سازی نمی کنند یا اجباری برای درج لینک داخلی در صفحات ندارند . به طور کلی می توان گفت نقشه سایت باعث شناخته شدن صفحات یک سایت می شود . همانطور که گفته شد گاهی اوقات خزنده ها از کنار نقشه ها عبور می کنند و توجهی به آنها ندارند اما با این حال داشتن نقشه سایت لازم است .

این روز ها رقابت بر سر جایگاه بهتر در متور های جستجو بین وب سایت ها بالا گرفته است و هر مدیری سعی می کند با استفاده از روش های مختلف جایگاه وب سایت خود را بهبود ببخشد . این امر سبب شده است استفاده از نقشه وب سایت برای سئو بیشتر از قبل شود . شاید سال ها قبل هیچ کسی اهمیت نقشه سایت را نمی دانست . امروزه نیز بسیاری از افراد اهمیت نقشه سایت را نمی دانند .

موتور های جستجو در برخورد با یک وب سایت تمام اجزای صفحه ( برچسب های متا تگ ، فایل های txt و سایر داده هایی که می توانند در ارزیابی محتوا برای نمایش نتایج جستجو موثر باشند ) بررسی می کنند . با ایجاد یک نقشه سایت می توان به موتور های جستجو کمک کرد تا به تمام اجزای سایت دسترسی داشته باشند در نتیجه وقتی جستجویی مرتبط با سایت شما انجام می شود اگر وب سایت بهینه باشد ، سایت در صفحه اول نتایج موتور های جستجو نمایش داده می شود .

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز