تاریخچه فروشگاه اینترنتی آمازون

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=2330

5/5 - (1 امتیاز)

شرکت آمازون در نتیجه فعالیت­های جف بزوس که خودش آن را پشیمان کردن چهارچوب حداقل رسانی نامید که نمایانگر تلاش­های او برای مقابله و دفاع در برابر هرگونه پشیمانی برای زودتر شرکت نکردن در رونق کسب و کار اینترنتی در آن زمان بود، راه اندازی شد.

در سال 1994 بزوس شغل خود را به عنوان معاون رئیس جمهور D.E shaw  ترک کرد و به سیاتل رفت، جاییکه کار خود را در زمینه تجارت، چیزی که الان  Amazon.com شده است شروع کرد.

در 5 جولای سال 1994 بزوس ابتدا شرکت خود را در ایالت واشینگتن با نام کادابرا راه اندازی کرد و بعدها نام آن را به آمازون تغییر داد. در روزهای اولیه شرکت در خارج از گاراژ منزل بزوس راه اندازی شد. در سال 1994 بزوس یک دامنه با نام reletness.com خریداری کرد و ترجیح داد reletness  را به عنوان نام شرکت آنلاین خود برگزیند، اما دوستانش به اون گفتند که این نام کمی نحس و بد به نظر می­آید. اما هنوز بزوس صاحب این دامنه می­باشد که به خرده فروشان مربوط است.

انتخاب نام

بزوس نام آمازون را با جستجو در لغت نامه انتخاب کرد چرا که آمازون نام مکانی عجیب و غریب و متفاوت بود فقظ به خاطر اینکه او چنین چیزی را برای شرکت اینترنتی خود پیش بینی کرده بود. همچنین او خاطر نشان کرد که رودخانه آمازون بزرگترین رودخانه در دنیاست و او برنامه ریزی کرده بود شرکت خود را به بزرگترین کتاب فروشی دنیا تبدیل کند. به علاوه اسمی که با A شروع شود ترجیح داده شده بود چرا که A در بالاترین جایگاه در لیست الفبا قرار دارد. بزوس یک جایزه در شروع ساخت یک برند در نظر گرفت و به گزارش گر گفت: در مدل ما چیزی وجود ندارد که نشود در گذر زمان کپی نکرد. همانطور که می­دانید از مک دونالد کپی برداری شد و مک دونالد هنوز یک شرکت چند بیلیون دلاری است. نام برند مهمترین موضوع است و آنلاین بودن نام برندها بسیار مهم­تر از حضور فیزیکی آنها است.

از 2000 تا 2010

از 19 ژوئن 2000 لوگو آمازون به شکل یک کمان خمیده امتداد یافته از A تا Z ساخته شد که نشانگر این موضوع بود که شرکت هرگونه محصولی را از A  تا Z با یک کمان خمیده مانند لبخند ارائه می­دهد.

طبق آمارها آمازون 4 تا 5 سال انتظار سود نداشت. این موضوع به طور تقریبی رشدی را نشان داد که باعث شد سهامداران نسبت به اینکه شرکت با سرعت مناسب برای توجیه سرمایه گذاری یا حتی بقاء آنها در طولانی مدت سود دهی نکرده، اعتراض کنند.dot-com buuble  در آغاز قرن 21 از هم پاشیده شد و خیلی از شرکت­های الکترونیکی در این پروسه از بین رفتند اما آمازون باقی ماند و فراتر از تکنولوژی رفت و یک بازیکن غول پیکر در فروش­های آنلاین شد و شرکت نهایتا اولین سود خود را در ربع چهارم سال 2001 بالغ بر 5 میلیون دلار از درآمدی بیشتر از 1 بیلیون دلار به دست آورد. اگر چه بزوس فروتن بود ولی این میزان سود به مشکوکان و خرده گیران اثبات کرد که مدل تجارت غیر عرفی بزوس توانست موفق باشد.

از 2010 تا الان

در سال 2010 آمازون 30000 کارمند تمام وقت در آمریکا داشت و تا پایان سال 2016 این تعداد به 180000 رسید. در سال 2014 آمازون اولین تلفن هوشمند خود را ساخت. اولین تلفن برای ارسال وسایل ارتباط جمعی ابداع شد ولی متاسفانه فعالیت با شکست مواجه شد چیزی که منجر به 170 میلیون دلار ضرر شد که این مسئله خود منجر به ایست تولید تلفن همراه در سال بعد شد. در آگوست همان سال آمازون مالکیت Twitch یک سایت بازی­های ویدئویی اجتماعی که 970 میلیون دلار می­ارزید را نهایی کرد. این مالکیت در رده محصولات بازی آمازون دسته بندی می­شد. در سال 2017 آمازون ادعا کرد که مالکیت تمام غذاها (یک زنجیره سوپرمارکتی گران­تر و با کیفیت بالاتر با بیش از 400 فروشگاه که بیش از 13.4 بیلیون دلار می­ارزید) را به دست خواهد آورد. از دیدگاه حرفه­ای وسایل ارتباط جمعی به این مالکیت به دیده­ی یک حرکت برای قوی­تر کردن دارایی فیزیکی و یک چالش برتر Walmart به عنوان یک خرده فروش سرمایه و خانه نگاه شد. هنگامی که واقعه خرید Walmart از شرکت پوشاک مردانه bonobos با اعلامیه مالکیت منطبق شد این احساس شدت گرفت. در 23ام آگوست سال 2017 سهامداران کلیه غذاها و همچنین کمیته تجارت فدرال معامله را تایید کردند.

در سپتامبر 2017 آمازون برنامه­هایی برای پیدا کردن دومین مرکز فرماندهی و مدیریت در یک ناحیه از کلان شهر با حداقل یک میلیون جمعیت را اعلام کرد. شهرها نیاز به ارسال ارائه­های خود در 19 اکتبر 2017 برای پروژه­ای که HQ2 نام داشت نیاز داشتند. دومین مرکز فرماندهی و مدیریت با 5 بیلیون دلار در مساحتی به ابعاد 500 هزار متر مربع که نهایاتا به 8 میلیون متر مربع می­رسید با 50000 کارمند آغاز به کار کرد. در 2017 آمازون اعلام کرد یک شهرک در پایین شهر سیاتل با یک فضایی برای خیریه محلی احداث خواهد کرد.

آمازون در پایان سال 2017 بیش از 566000 کارمند در سراسر دنیا داشت.

طبق داستان 8 آگوست 2018 در هفته تجارت بلومبرگ آمازون حدود 5% از مخارج خرده فروشان آمریکا(غیر از بخش ماشین و رستوران­ها) را داشت. پیش بینی برای آمازون مالکیت 49% از کل مخارج آنلاین آمریکا در سال 2018 بود. آمازون برنامه ارسال آخرین مایل را راه­اندازی کرد و 20000 مرسدس بنز اسپرینتر برای سرویس­دهی در سپتامبر 2018 سفارش داد. برای آسان­تر و ارزان­تر کردن ارسال داده­ها از فضا آمازون 12 آنتن برای داده­های ماهواره­ای در نوامبر 2018 اضافه کرد.

آمازون امسال 258 بیلیون دلار از فروش در تجارت الکترونیک خرده فروشان آمریکا تولید می­کند، چیزی بالاتر از 29% افزایش نسبت به سال گذشته. فروش بازار آمازون یک بخش غالب افزایشی 68%ای از تجارت الکترونیکش را در این سال نشان می­دهد.

 

HQ2

در نوابر 2018 آمازون اعلام کرد مراکز فرماندهی و مدیریت جدید و بسیار خواستنی با نامHQ2  در شهرهای long island، Queen و نیویورک و ایالت ویرجینیا باز خواهد کرد. با وجود پذیرش مخلوط و چندگانه ، مردم انتظار داشتندHQ2  اکوسیستم شغل را افزایش دهد اما آمازون در 14 فوریه 2019 آمازون اعلام کرد پروژه­های در حال ساخت در شهر Queen مطابق برنامه جلو نمی­رود.

Amazon Go

در 22 ژانویه 2018 ،Amazon Go، فروشگاهی که از دوربین­ها و سنسورها  برای شناسایی اقلامی که یک خریدار از فروشگاه انتخاب می­کند استفاده و همچنین حساب آمازون خریدار را اتوماتیک شارژ می­کند برای استفاده عموم در سیاتل افتتاح شد. مشتریان نرم افزار Amazon Go  خود را هنگام ورود اسکن می­کنند و از مشتریان درخواست می­شود نرم افزارAmazon Go و همچنین یک حساب مرتبط Amazon Go   روی گوشی همراه خود برای ورود  نصب کنند. این نرم افزار برای حذف نیاز به صف­های کنترل و وارسی ابداع شد.Amazon Go  ابتدا برای کارمندان آمازون در دسامبر 2016 باز شد. در پایان سال 2018، 8 فروشگاه Amazon Go در سیاتل شیکاگو، سانفرانسیسکو و نیویورک راه­اندازی شد. آمازون برنامه دارد به تعداد 3000 فروشگاه Amazon Go  تا پایان سال 2021 درسراسر ایالت آمریکا افتتاح کند.

Amazon 4-star

آمازون اطلاع داد در 27 سپتانبر 2018 Amazon 4-star  را راه اندازی می­کند. وب سایت آمازون برای بیشترین رتبه و بیشترین تقاضا، فروش­های مکرر و بیشترین محصولاتی که با قیمت­های بارکد شده به فروش رسیده جستجو می­کند. همچنین کارت­های وارسی آنلاین برای مشتریان برای خواندن پیش از خرید در دسترس خواهد بود.

 

مالکیت و ادغام

شرکت همچنین یک سری فروشگاه در آمریکا و یک سری فروشگاه بین المللی راه اندازی کرد.

در سال 2014 آمازون بالاترین سطح دامنه را خریداری کرد. خرید در حراج با بیش از 4 میلیون دلار سرمایه گذاری. شرکت همچنین در یک سری از برندهایی که تنوع زیادی در محصولات و خدمات داشتند نیز سرمایه گذاری کرد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز