تفاوت بین طراحی وب و توسعه ی وب

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=4835

4.4/5 - (5 امتیاز)
تفاوت طزاحی وب سایت و توسعه ی وب سایت

تفاوت بین طراحی وب و توسعه ی وب

امروزه دو اصطلاح طراحی وب و توسعه ی وب خیلی با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند و به جای یکدیگر استفاده می شوند. حقیقت این است که هر کدام از این دو اصطلاح به دو روال کاری متفاوت اشاره دارند.

اگرچه ممکن است هم طراحی وب و هم توسعه ی وب به یک سری مهارت های یکسان و مشابه نیاز داشته باشند، اما این دو از هم مجزا هستند. دانستن تفاوت های این دو می تواند به درک زمان بندی و روال کلی کار کمک کند.

طراحی وب در مقابل توسعه ی وب

طراحی وب اگرچه به کارآیی وب سایت نیز می پردازد اما بیشتر به زیبا سازی و ظاهر وب سایت توجه دارد. طراحان وب از برنامه های مختلف طراحی وب برای طرح بندی و بکارگیری عناصر بصری در صفحه ی وب استفاده می کنند.

توسعه دهندگان وب در اصل یک وب سایت طراحی شده را می گیرند و بر روی قابلیت عملکرد آن کار می کنند. توسعه دهندگان وب از زبان های HTML، CSS، PHP و جاوااسکریپت و سایر زبان های برنامه نویسی برای راه اندازی فایل های طراحی استفاده می کنند.

اولین فاز ساخت وب توسط طراح وب برداشته می شود. زمانی که طراح کار را برای شروع تحویل می گیرد، مهمترین جزئیات کار برنامه ریزی شده اند. عمده ی کار طراح با خلاقیت به خرج دادن پیش می رود. طراحان سایت بایستی تمام عناصر درخواستی را به منظور ایجاد سایتی منسجم، متعادل و جذاب برای کاربر به کار گیرند.

طراحان برای ایجاد تایپوگرافی متناسب با نیاز های کاربر از نرم افزار های موجود در این زمینه استفاده می کنند.

طراحان با استفاده از عکس های ارسالی کاربر و یا با استفاده از عکس های سفارشی و ترکیب آن با متن های دلخواه کاربر سعی در ایجاد گرافیک مورد نظر او می کنند.

از سوی دیگر طراحان بایستی با مدیران پروژه در ارتباط باشند تا بازخورد های گرفته شده ی آنها از کاربران را دریافت کنند. طراحان معمولاً ویرایش های زیادی برای هر صفحه از وب انجام می دهند. بعد از اتمام این ویرایش ها کار به توسعه دهندگان وب سپرده می شود.

توسعه دهندگان وب با استفاده از زبان های برنامه نویسی ساختار اصلی وب سایت را ایجاد می کنند در حالیکه طراحان وب بیشتر بر روی عناصر ظاهری و بصری وب سایت کار متمرکز هستند. توسعه دهندگان پس از تحویل سایت طراحی شده از طراحان، با استفاده از دانش برنامه نویسی، تولید کد و اسکریپت آن را به اجرا در می آورند.

به طور مثال، نوار پیمایش باید کاربران را به صفحات درست هدایت کنند. دکمه های موجود در صفحه باید عملکرد درستی داشته باشند. محتوای ویدئویی بایستی به درستی به کاربر نمایش داده شود، به طور مثال صدا و تصویر باید همزمان پخش شوند.

توسعه دهندگان وب، وب سایت را از نظر قابلیت کارکرد آن چندین بار مورد امتحان و بازبینی قرار می دهند. هر عملکرد به طور مجزا باید به درستی کار کند و اضافه کردن عملکرد های جدید در وب سایت نباید باعث مختل شدن عملکرد عناصر قدیمی شود. باید اطمینان حاصل شود که نتیجه ی نهایی کار همان چیزی است که کاربر تقاضا داده بود.

طراحان وب همیشه باید با در نظر گرفتن اهداف مشتری کار طراحی وب را شروع کنند و بعد به سراغ معماری اطلاعات بروند تا سلسله مراتب اطلاعات وب سایت را تنظیم کنند تا بتوانند به فرآیند طراحی کمک کنند.

طراحان وب ممکن است از چندین اصول طراحی برای دستیابی به یک طرح زیبا که تجربه ی کاربری خوبی را نیز ارائه می دهد، استفاده کنند.

اصول طراحی

تعادل

برای طراحان وب مهم است که طرحی متعادل ایجاد کنند. در طراحی وب هم از عناصر سنگین مانند رنگ ها تیره و هم از عناصر سبک مانند رنگ های روشن استفاده می شود. این عناصر باید به نسبت های متناسب در طراحی یک وب استفاده شوند تا نتیجه ی کار طرحی زیبا و متعادل باشد.

تضاد

در مبحث رنگ ها برخی رنگ ها در تضاد یکدیگر هستند و برخی رنگ ها مکمل یکدیگرند. طراح وب باید ترکیب مناسبی از اینها را استفاده کند تا مثلاً اگر جایی لازم است توجه کاربر بیشتر جلب شود،این اتفاق بیفتد.

تأکید

منظور از تأکید برجسته سازی برخی از عناصر طراحی به طور عمدی می باشد. اینکه همه ی عناصر هم مورد تأکید قرار بگیرند، اشتباه است. طراح باید از ترکیب مناسب رنگ ها و تایپوگرافی برای حاصل شدن این موضوع استفاده کند.

سازگاری

سازگاری یک اصل در طراحی وب می باشد و ارائه ی آن باعث ایجاد تجربه ی کاربری خوب می شود. به طور مثال پیمایش وب سایت باید شسته و رفته و برای کاربر قابل درک باشد.

یکپارچگی

منظور از یکپارچگی این است که قسمت های مختلف وب سایت باید در ارتباط با یکدیگر باشند و با یک ترکیب مناسب یک نقش کلی را با هم ایفاء کنند.

توسعه دهندگان که معمولاً از آنها به عنوان برنامه نویسی نیز یاد می شود، طرح ایجاد شده را می گیرند و یک وب سایت کاملاً کارا ایجاد می کنند. توسعه دهندگان برای حاصل شدن این موضوع یا از زبان های برنامه نویسی استفاده می کنند و یا برخی از آنها از با استفاده سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس این کار را انجام می دهند.

توسعه دهندگان با استفاده از اسلایدر های عکس و محتوا و عناصر تعاملی یک وب سایت ثابت را به یک وب سایت پویا تبدیل می کنند.

اکثر طراحان سایت حداقل مهارت های توسعه دهندگان وب را می دانند و بالعکس اکثر توسعه دهندگان نیز حداقل مهارت های طراحان را می دانند. توجه به این نکته مهم است که طراحی و توسعه ی سایت دو مرحله ی مختلف و مجزا از ساخت و راه اندازی سایت می باشد.

طراحان و توسعه دهندگان وب

یک طراح وب باعث می شود تا وب سایت شما خوب به نظر بیاید. طراحان سایت به سه دسته تقسیم می شوند: طراح تجربه ی کاربری

طراح گرافیک

طراح جلوه های بصری.

از طرفی توسعه دهندگان وب نیز به سه دسته تقسیم می شوند:

back-end developer

این توسعه دهندگان وب در برنامه نویسی خبره هستند و کاری که آنها انجام می دهند، کدنویسی بر روی سرور های وب و پایگاه داده ها می باشد و نه در مرورگر ها.

front-end developer

این توسعه دهندگان به توسعه دهندگان سمت کاربر معروف هستند. آنها مواردی را که کاربر می بیند ایجاد می کنند.

full-stack developer

توسعه دهندگان full-stack هم مهارت های توسعه دهندگان back-end را دارند و هم مهارت های توسعه دهندگان front-end. در واقع اینها متخصص های کامل هستند.

تقسیم می شوند که هر کدام وظایف خاص خود را دارند.

خلاصه

طراحی وب و توسعه ی وب دو مقوله ی جدا از یکدیگرند. طراحی بیشتر به ظاهر و جلوه های بصری وب سایت می پردازد و توسعه ی وب بیشتر به کارایی و قابلیت استفاده ی وب سایت می پردازد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز