تفاوت نسخه ی ریسپانسیو و AMP وب سایت

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=3420

4.3/5 - (21 امتیاز)

هیچ کسب و کاری نمی تواند اهمیت نمایش محتوای وب سایت خود را در دستگاه های تلفن همراه دست کم بگیرد. اما دستیابی به وب در موبایل به دلیل وجود صفحه نمایش های مختلف و سرعت اینترنت یک کار چالش برانگیز است.

گوگل همیشه بر روی کاربر متمرکز بوده است و تجربه ی کاربر همیشه مهمترین عامل رتبه بندی بوده است. تجربه ی کاربر همیشه با زمان بارگذاری صفحه شروع می شود. در برخی کشور ها که سرعت اینترنت بالاست، زمان بارگذاری صفحه کاملاً به ویژگی های طراحی و توسعه ی صفحه بستگی دارد. هر بار که بارگذاری یک صفحه بیش از اندازه طولانی شود، صاحب سایت یک خواننده یا خریدار و همچنین فرصتی برای کسب درآمد از طریق تبلیغات و اشتراک گذاری را از دست خواهد داد.

چندی پیش گوگل در نتایج جستجوی تلفن همراه برچسب های دوستانه ی موبایل را معرفی کرد. این برچسب ها به سایت هایی اضافه می شد که با ریسپانسیو بودن تجربه ی خوبی در زمینه ی موبایل فراهم می کردند. این برچسب ها اخیراً حذف شده است زیرا گوگل می گوید 85% از تمام صفحات نتایج جستجوی تلفن همراه اکنون معیار های برچسب دوستانه ی موبایل را رعایت می کنند.

آخرین پیشرفت برای بهبود نتایج جستجوی تلفن همراه و تجربه ی کاربری تلفن همراه، پروژه ی تسریع صفحات موبایل است که یک ابتکار منبع باز است و مظهر این بینش است که ناشران می توانند یک بار محتوای بهینه شده ی موبایل را ایجاد کنند و سریعاً در همه جا بارگذاری کنند. AMP روشی برای ساختن صفحات وب برای محتوای استاتیک است که سریع ارائه می شود.

تفاوت یک صفحه ی سازگار با موبایل و AMP را می توان با سؤالات زیر درک کرد.

صفحات سازگار با موبایل چیست؟

صفحات سازگار با موبایل صفحاتی با طراحی وب ریسپانسیو هستند. صفحات وب ریسپانسیو یک رویکرد طراحی وب است که با هدف تهیه ی سایت ها به ارائه ی یک تجربه ی مشاهده ی بهینه در طیف گسترده ای از دستگاه ها از جمله مانیتور رایانه های رومیزی، تب لت ها و تلفن های همراه می پردازد و نه تنها متن بلکه جنبه های تغییرات لایه های صفحه را نیز نمایش می دهد.

صفحات موبایل با شتاب (AMP) چیست؟

AMP یک ابتکار عمل منبع باز توسط گوگل است که در اکتبر سال 2015 راه اندازی شد. صفحات موبایل با شتاب صفحات سبکی هستند که برای بارگذاری سریع در دستگاه های تلفن همراه طراحی شده اند. صفحات سازگار با AMP از زیرمجموعه ی HTML با چند پسوند استفاده می کنند. صفحات موبایل با شتاب، یک چارچوب بسیار در دسترس برای ایجاد صفحات وب موبایل هستند.

چه چیزی AMP را سریع و کارآمد می کند؟

AMP در اصل متشکل از چند جزء است که عبارتند از:

  • AMP HTML

در AMP HTML برخی از برچسب ها ممنوع  هستند و به نوبه ی خود از برچسب های HTML سفارشی برای عملکرد تعاملی استفاده می شود. برچسب های HTML به موتور های جستجو برای کشف صفحات AMP کمک می کند.

  • زمان اجرای AMP

این موجودیت از یک محیط زمان که در آن صفحات AMP اجرا می شوند، حمایت می کند. برای اجرای زمان AMP از جاوا اسکریپت استفاده می شود. کارکرد های اصلی این موجودیت عبارتند از:

  • مدیریت اولویت بندی منابع و بارگذاری منابع.
  • اجرای اجزای AMP.
  • حافظه ی نهان AMP

حافظه ی نهان AMP محل ذخیره سازی AMP های معتبر است و دسترسی سریع به AMP ها را برای مرجع فراهم می کند و هر کس می تواند به صورت رایگان از آن استفاده کند. علاوه بر این، گوگل AMP Lite را برای افرادی که در دستگاه های RAM کم و شبکه های آهسته قرار دارند، راه اندازی کرده است. این یک مزیت برای کشور هایی است که سرعت اینترنت کند دارند. در اصل عکس های JPEG را فشرده و قلم های خارجی را بهینه می کند.

 

صفحات وب ریسپانسیو در مقابل صفحات AMP

  • صفحات وب ریسپانسیو

  1. روشی برای طراحی و سازماندهی وب سایت است به گونه ای که در هر رایانه ای، از رایانه های رومیزی گرفته تا تلفن های همراه اجرا می شود.
  2. بر روی انعطاف پذیری متمرکز است، زیرا در هر دستگاهی اجرا می شود.
  3. صفحه وب ریسپانسیو نیاز به طراحی مجدد دارد. به طور مؤثر وب سایت موجود را جایگزین می کند.
  4. این طراحی را برای هر نوع وب سایتی می توان استفاده کرد.
  5. این طراحی مبتنی بر گزارش گیری رسانه ای CSS3 می باشد.
  6. این طراحی ممکن است به ارائه ی وب سایت دوستانه کمک کند، اما سرعت از بین می رود.
  7. این طراحی از سه ماده ی اصلی تشکیل شده است: چیدمان مبتنی بر شبکه ی انعطاف پذیر، تصاویر انعطاف پذیر و نمایش داده های رسانه ای.
  8. برای تست ریسپانسیو بودن وب سایت خود، کافیست آن را در دستگاه های مختلف امتحان کنید.
  • صفحات موبایل با سرعت

  1. این صفحات یک چارچوب وب منبع باز هستند که توسط گوگل برای ایجاد سریع بارگذاری صفحات دوستانه ی موبایل طراحی شده اند.
  2. AMP بر روی سرعت وب سایت روی دستگاه تلفن همراه متمرکز است.
  3. AMP می تواند با وب سایت موجود همکاری کند.
  4. AMP در حال حاضر فقط با محتوای استاتیک کار می کند.
  5. AMP یک چارچوب وب است.
  6. AMP به منظور در نظر گرفتن سرعت و تجربه کاربر تلفن همراه طراحی شده است.
  7. AMP متشکل از: AMP HTML و AMP JS و حافظه ی نهان AMP می باشد.
  8. برای بررسی عملکرد AMP خود، می توانید websiteurl را چک کنید.

صفحات دوستانه ی موبایل و AMP چگونه در نتایج جستجو متمایز و نمایش داده می شوند؟

صفحات AMP در نتایج جستجو با نماد AMP-Icon مشخص می شوند.

خلاصه

گوگل اظهار داشته است که از آنجا که آنها کار خود را برای بهبود تجربه ی کاربران در مورد دستگاه های تلفن همراه شروع کرده اند، آنها شاهد تصویب باور نکردنی AMP در کلیه ی صنایع از جمله سرگرمی، تجارت الکترونیک، مسافرت، وب سایت های آشپزی و … تا به امروز بوده اند. بیش از 200 میلیون سند AMP در گوگل وجود دارد که این تعداد در حال افزایش نیز می باشد. با افزایش تعداد جستجو های دستگاه های تلفن همراه با سرعت زیاد، AMP برای بازاریابان جستجو بیشتر شده است. خبر خوب اینست که AMP با گوگل در حال ادغام است تا یک گزارش قابل استفاده از تلفن همراه را در کنسول های جستجو برای موضوعات مربوط به پاسخگویی به موبایل تحت عنوان ” ترافیک جستجو” در اختیار کاربران قرار دهد.

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز