طراحی سایت برای سالمندان: تجربه ی کاربر از دیدگاه یک فرد بالغ

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=4497

4.4/5 - (9 امتیاز)

هیچ شکی نیست که جمعیت سالمندان در حال رشد است. تخمین زده شده است که تا سال 2030، جمعیت بالای سن 65 سال، بیش از 20.6% از جمعیت کل آمریکا را تشکیل می دهد.

در سراسر دنیا مردم بیشتر عمر می کنند و در اواخر عمرشان بیشتر فعال می مانند. سالمندان دیگر مانند گذشته نسبت به اینترنت محتاط نیستند. بر اساس تحقیقات، 73% از افراد بالای 65 سال به اینترنت وصل شده اند.

اما مفهوم این موضوع برای طراحان وب سایت ها چیست؟

افراد مختلف طول عمر های متفاوتی دارند. بنابراین تمرکز شما بایستی بر روی توانایی ها باشد.

اول از همه وقت آن رسیده است که همه ی ما به تجربه ی کاربر از دیدگاه های مختلف فکر کنیم. ما نباید انتظار داشته باشیم که مخاطبان ما همگی طریقه ی استفاده از آیفون را بدانند. افراد سالخورده را نیز باید در نظر بگیریم. بعد از همه ی اینها، طراحی وب سایت برای افراد سالخورده دسته ی بزرگی از بازدیدکنندگان را برای شما در آینده به همراه دارد.

به علاوه، افراد بالای 65 سال به طور عمومی دارای بالاترین آمار ثروت خانگی هستند. این موضوع قابل توجهی می باشد.

بنابراین شما چگونه تجربه ی کاربری را انطباق می دهید؟

ایجاد طراحی وب سایت های سالمند پسندانه

هنگام طراحی سایت و یا نرم افزاری برای افراد سالمند، تمرکز اصلی شما بایستی بر روی توانایی ها باشد. سن فقط یک عدد است و افراد مختلف، متفاوت عمر می کنند.

این بدان معناست که یک نفر با سن بالای 70 سال ممکن است در تماشای یک فیلم از طریق یک مرورگر هیچ مشکلی نداشته باشد، در حالیکه شخص دیگری با همین سن حتی نتواند معنای یک لغت را به شما بگوید.

به جای نگران بودن در مورد سن به این فکر کنید که نیازمندی های افراد مختلف در گروه های سنی سالمندان که با مشکلاتی از قبیل کنترل حرکتی، شنوایی، بینایی و حتی تعصب های گوناگون روبرو هستند، چه چیز هایی می باشد.

  • عناصر بصری

از دست دادن بینایی یکی از رایج ترین ناتوانایی های گزارش شده در افراد سالخورده در آمریکا می باشد. حدوداً از هر 6 نفر یک نفر در افراد بالای 70 سال مشکل بینایی دارند. به همین دلیل طراحان رابط کاربر نیاز دارند که به دسترسی های بصری هنگام طراحی وب سایت به طور دقیق فکر کنند.

به طور مثال، متون و سایز کلید ها همیشه باید بزرگ در نظر گرفته شود. هر چیزی که نیاز به خوانده شدن و یا کلیک شدن دارد، برای اطمینان از اینکه هر کسی می تواند اطلاعات را ببیند، بایستی در سایز بزرگ باشد. به طور مثال با طراحی کلید “از اینجا شروع کنید” در سایز بزرگ می توانید اطمینان حاصل کنید که کاربران دقیقاً خواهند دانست که در ابتدا باید چه کاری انجام دهند.

به خاطر داشته باشید که از آیکون هایی که به طور واضح برچسب گذاری شده اند، در هر جایی که امکان پذیر است استفاده کنید. از هر چیزی که برای کاربران گیج کننده و نامفهوم است دوری کنید. استفاده از کلمه ی ” از اینجا شروع کنید” قابل فهم تر از کلمه ی “ارسال” می باشد.

همچنین ارزشمند است که به رنگ ها و تضاد آنها هنگام طراحی برای ارائه ی تجربه ی کاربری بهتر و بهینه دیده شدن، توجه داشته باشید. اگرچه استفاده از رنگ های مشابه می تواند به وب سایت شما زیبایی خاصی بدهد، اما گاهی خوانده شدن مطالب را برای کاربر مشکل می کند.

  • بر روی قابلیت استفاده تمرکز کنید

در سنین بالای 55 سال، مهارت های حرکتی و هماهنگی برای برخی از مردم شروع به افت می کند. چنین تغییراتی، تعامل با رابط های کاربر پیچیده را برای این دسته از افراد مشکل می کند. استفاده از موس های کامپیوتری یا تبلت ها و گوشی های لمسی برای افرادی که ناتوانی حرکتی دارند، می تواند به منزله ی یک مشکل خاص باشد.

وقتی که بر روی طراحی تجربه ی کاربر کار می کنید، به این فکر کنید که چگونه می توانید تا جایی که ممکن است کلیک کردن را برای افرادی که در دستیابی به اهدافشان مشکل دارند، آسان کنید. به عنوان نمونه با استفاده از دکمه های بزرگ و توضیحی که قابل درک نیز می باشند و فونت زیبا برای اصطلاح ” برای شروع برنامه ریزی سفر خود اینجا را کلیک کنید” می توانید به افراد بالای 50 سالی که قصد سفر دارند، کمک کنید.

استفاده از نوار پیمایش برای افرادی که ناتوانی حرکتی دارند، می تواند کمی مشکل باشد. به همین دلیل بهتر است تمرکز خود را در بالای صفحه بگذارید. اطمینان حاصل کنید که کاربران برای پیدا کردن اطلاعاتی که لازم دارند، به استفاده زیاد از نوار پیمایش نیاز ندارند و نوار پیمایش را از نظر احساس و ظاهر، ساده در نظر بگیرید.

در حالیکه بر روی قابلیت استفاده کار می کنید، به خاطر داشته باشید که در هر جایی که ممکن است تعامل ها را در حداقل نگه دارید. هر چه اقداماتی که کاربر برای رسیدن به هدفش باید انجام دهد، کمتر باشد، بهتر است.

  • تحویل پیمایش آرام

پیمایش از نقطه ی الف به ب در وب سایت شما بایستی تا جایی که امکان پذیر است ساده باشد. به خاطر داشته باشید که وجود صفحات شلوغ در وب سایت و نرم افزار شما حتی برای مرورگران جوان نیز سخت است. سالمندان اغلب به دنبال اطلاعات ” باید بدانید” هستند و به دنبال اطلاعات بیشتری در سر راهشان هنگام پیمایش وب سایتی نمی باشند.

هنگام طراحی سایت و یا نرم افزار خود، از خوتان بپرسید که آیا عناصری که باید قطعاً در وب سایت و یا نرم افزارتان باشند، در سر جای خودشان وجود دارند. اگر چنین نیست بایستی یک فکر اساسی کنید.

به علاوه، به یاد داشته باشید که سالمندان اغلب از سطح تمرکز و حافظه ی خوبی برخوردار نیستند. این بدان معناست که آنها نیاز دارند که تا آنجا که ممکن است تجربه ی پیمایشی ساده داشته باشند. استفاده از نوار های منوی افقی که همه چیز را به یکباره نمایش می دهند، حتی اگر خیلی جذاب نباشند، ایده ی خوبی هستند.

با افزایش سن، کاهش شناخت مرتباً اتفاق می افتد. اگرچه، کاهش سطح تمرکز و حافظه برای همه اتفاق نمی افتد، اما مهم است که برای مخاطبینی که ممکن است اطلاعات را خیلی کند پردازش کنند، همه چیز مهیا شود. حتی ارزشمند است که اطمینان حاصل کنید که حواس مخاطب شما در آن واحد به چند بخش از وب سایت شما پرت نمی شود.

خلاصه

این روزها بیشتر طراحان بر مخاطبین جوان تمرکز می کنند. اگرچه مخاطبین جوان دنبال کننده های اصلی تکنولوژی جدید هستند، اما تعداد افراد سالمندی هم که می خواهند و دوست دارند آنلاین باشند، کم نیست. این افراد اغلب نادیده گرفته می شوند. اما بایستی در نظر داشته باشید که توانایی افراد سالمند در استفاده از وب و نرم افزار رو به افزایش است و با توجه به تعداد زیاد آنها، خیلی از تجارت ها به دنبال طراحان وب سایتی هستند که بتوانند بستر مناسبی برای افراد سالمند مهیا کنند و تجربه ی کاربری خوبی به آنها ارائه دهند.

پیروی از گام های گفته شده، دید خوبی به شما برای طراحی برای گروه های سنی مختلف می دهد. اگرچه بهترین راه حل امتحان کردن می باشد. با امتحان کردن و بررسی بازخورد ها متوجه خواهید شد که آیا تجربه ی کاربری خوبی را به افراد مسن ارائه می دهید و یا خیر.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز