طراحی سایت برای نابینایان

نوشته شده توسط زهرا نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=389

5/5 - (5 امتیاز)

طبق تحقیقات انجام شده حدود 50 میلیون آمریکایی 45 ساله به بالا در سراسر آمریکا وجود دارد که از نوعی اختلال بینایی رنج می برند که 18 درصد از آنها کاملا نابینا هستند. علیرغم مشکلات بینایی که این افراد دارند، آنها هر روز از اینترنت استفاده می کنند درست مانند من و شما. علاوه بر این ، از آنجا که تعداد کاربران اینترنت در میان افراد میانسال رو به افزایش است، در سال های آینده افراد بیشتری در این بازه سنی از اینترنت استفاده خواهند کرد.

اینترنت پر از نکاتی در مورد استفاده نابینایان از اینترنت است اما هنوز هم طراحی سایت برای نابینایان با مشکلاتی مواجه است. در ادامه نکات و تکنیک هایی برای ساخت وب سایت برای افراد نابینا خواهیم گفت.

اکثر اوقات، به راحتی با تبدیل فونت ها به فونت های بزرگتر این مشکل برطرف می شود. بسته به بازار هدف وب سایت شما، ممکن است بخواهید فونت پیش فرض را چند برابر بزرگتر در نظر بگیرید و یا مقالات را با اندازه های بزرگتر در نظر بگیرید.

استفاده از کانتراست

بسیاری از بیماری های چشم مانند آب مروارید، به کاهش قابل توجه حساسیت کانتراست مواجه می شود. یعنی توانایی چشم در بین سایه های مشابه و سطوح مشابه متفاوت است.

اما پوسته های امروزه کاملا جزئی گرا هستند، با استفاده از تغییرات جزئی فونت های زیبایی را به جود می آورد. این کار همچنین برای کاربران با دید نرمال نیز باعث تجربه کاربری خوبی می شود.

نسخه دوم وب سایتتان را در نظر بگیرید با کنتراست بیشتر بین عناصرو استفاده از متن های ضخیم برای خوانایی بیشتر و عدم استفاده از فونت های نازک ؛ همچنین از هیچ تکنیک جاوااسکریپت و یا css استفاده نکنید. بسیاری از افراد مبتلا به نقض بینایی از برجسته کردن به عنوان یک ترفند سریع برای افزایش کانتراست و کمک به تمرکز بصری استفاده می کنند.

به رنگ آمیزی آیتم ها توجه داشته باشید

رنگ آمیزی آیتم ها حدود 8 درصد مردان و 0.5 درصد از زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. هنگام استفاده از دکمه ها و یا اعلان ها سعی کنید از رنگ هایی استفاده کنید که بیشتر جلب توجه کند. همچنین مطمئن شوید که این عناصر دارای رنگ های روشن هستند. می توانید از رنگ های متضاد در کنار یکدیگر برای ایجاد کانتراست بالاتر استفاده کنید.برای مثال، می توانید دکمه لغو به رنگ قرمز را در کنار دکمه ارسال به رنگ سبز قرار دهید. رنگ سبز و قرمز در کنار هم می  تواند کانتراست زیبایی ایجاد کند در حالی که رنگ سبز و آبی این کانتراست را در کنار یکدیگر ندارند.

از کلید های میانبر برای هدایت کاربران استفاده کنید

علاوه بر اینکه استفاده از کلیدهای میانبر می تواند برای افرادی که از صفحه نمایش استفاده می کند، مفید باشد،  میانبرهای صفحه نمایش می تواند حرکت در درون سایت را برای کاربران آسان تر کند. با اضافه کردن کلید های میانبر می توانید با چند ضربه به مکان مورد نظر در سایت بروید.

بسیاری از کاربران مبتلا به اختلالات بینایی در وب سایت ها از مانیتورهای بزرگ استفاده می کنند.

طراحی سایت برای افراد دارای نقص بینایی

براساس گزارش محققان، امروزه 285 میلیون نفر با اختلال بینایی در سراسر جهان وجود دارد و با وجود اختلال بینایی آنها هر روز با اینترنت کار می کنند.

آیا زمانی که وب سایت خود را طراحی می کردید، افرادی که دارای بینایی ضعیف هستند را در ذهن داشتید؟ در زیر نیز برخی از مهمترین اصولی که در هنگام طراحی سایت باید برای افراد کم بینا در نظر بگیرید گفته شده است.

طرح بندی

پوسته باید واضح و ساده و قابل تشخیص باشد. همچنین اطلاعات خاص و سیستم های شماره گذاری همچنین ساده و واضح باشند.

به یاد داشته باشید ؛ حاشیه گذاری کمک به خوانایی می کند. همچنین فضای بین ستون ها باید تنظیم شوند. علاوه بر این ناوبری نیز برای خواننده باید مشخص باشد.

همچنین باید طراحی نسخه موبایل نیز بهینه سازی شده باشد.  ساده سازی عناصری، تمرکز بر روی فونت ها و خطوط به منظور سادگی خوانایی و همچنین توجه به کانتراست رنگ ها در نسخه موبایلی نیز بسیار حائز اهمیت است.  همچنین برای نابینایان استفاده از عناصر آجاکس و جاوااسکریپت نیز مناسب نمی باشد.

ترکیب رنگ ها

یک قاعده کلی برای ترکیب بهتر رنگ ها وجود دارد. پس زمینه باید روشن باشد. فونت ها باید مقدار مشخصی از کانتراست را داشته باشند. از پس زمینه های ویدئو کمتر استفاده شود.

دکمه دیگری که باید به آن توجه ویژه شود، دکمه های تماس فوری هستند. هنگام طراحی به یاد داشته باشید، دکمه هایی که مربوط به تماس گیرنده هستند مانند دکمه های CTA باید مشخص و واضح باشند. قرمز ، آبی، سبز و زرد رنگ های ایده آل برای این موضوع هستند.

صفحه کلید نابینایان

میانبرهای صفحه کلید می توانند ناوبری سایت را برای افراد دچار اختلال بینایی راحت تر کنند. با اضافه کردن برخی دستورات به صفحه کلید به راحتی می توانید در سایت حرکت کنید. به خصوص استفاده از کلیدهای جهت دار، با استفاده از زوم کردن آنها، به طور کامل نیاز به استفاده از موس از بین می رود.

این تکنیک موجب کاهش اشتباه توسط افراد نابینا می شود. کاربران زمان کمتری را برای پیدا کردن مکان ها صرف می کنند.

از متون بزرگ استفاده کنید

از متون بزرگ استفاده کنید. مرسوم است که بسیاری افراد دارای اختلال بینایی، می خواهند متن را بدون تغییر طرح کلی سایت افزایش دهند. این کار می تواند موجب مشکل در پیمایش سایت می شود.

تایپوگرافی مهم است

فونت ها  قبل از استفاده در وب سایت با هدف خوانایی بیشتر، بهینه سازی می شوند. برای این منظور چندین عامل مهم در نظر گرفته می شود:

اندازه و وزن فونت ها

برای خوانندگان معمولی اغلب اندازه فونت بین 8 تا 10 پیشنهاد می شود اما برای کم بینایان معمولا اندازه فونت ها بین 9 تا 12 پیشنهاد می شود. ضخامت فونت نیز معمولا متوسط و نیمه ضخیم پیشنهاد می شود. از فونت هایی که سبک هستند اجتناب کنید.

ایتالیک

برای متون معمولی نباید از ایتالیک استفاده شود. این نوع تایپ فقط برای تاکید بر عبارات مهم است.

فاصله کلمات

توصیه می شود از فاصله بین کلمات برای کاربران ابتلا به اختلال بیماری استفاده شود.

عدم استفاده از حروف بزرگ

متون به حروف بزرگ سخت تر از حروف عادی خوانده می شوند. حروف بزرگ برای برچسب ها مناسب هستند.

عنوان ها

عنوان ها باید از متن اصلی کاملا مجزا باشند. در عنوان ها نباید از حروف بزرگ استفاده کرد. فضاهای اضافی در عنوان ها به آنها کمک می کنند تا از متن اصلی متفاوت باشند.

پاراگراف ها

همیشه به فاصله بین پاراگراف ها اهمیت دهید.آنها باید خیلی بیشتر از یک فاصله کوچک باشند.

طول خط و انتهای خط

طول خط و انتهای خط باید در حدود 50  تا 60 کاراکتر باشد.

برای توصیف تصاویر می توانید از تگ alt  استفاده کنید. همچنین اگر می خواهید لینکی را به تصویر اضافه کنید می توانید از این تگ استفاده کنید.

دسترسی به وب برای افراد نابینا

امروزه دنیای بزرگ اینترنت در زندگی روزمره ما بسیار جایگاه خود را باز کرده است وبسیاری از کارهای روزمره  ما را راحت تر کرده است. اما افرادی هم هستند که نمی توانند از مزایای آن استفاده کنند مانند افراد نابینا.  اما با پیشرفت تکنولوژی ، خوشبختانه همه چیز تغییر کرده است و افراد نابینا هم می توانند ازاینترنت استفاده کنند.

از آنجا که وب سایت یک رسانه بصری است، مطمئنا افراد نابینا نمی توانند بدون طراحی خاص از آن استفاده کنند. آنها معمولا از مرورگر هایی استفاده می کنند که مخصوص افراد نابینا است.

علاوه بر این برای اینکه افراد نابینا راحت تر بتوانند محتوای یک وب سایت را درک کنند؛ باید صفحات نمایش از رنگ بندی های متفاوت استفاده شوند.

بر اساس قوانین انگلستان، تمام وب سایت های انگلستان قانونآ موظف هستند که اطمینان حاصل کنند که آنها برای همه کاربران از جمله کسانی که دارای معلولیت هستند مانند افراد نابینا مناسب هستند.

افراد نابینا چگونه به اینترنت نگاه کنند؟

اکثر ما؛ در طول روز به صفحات دیجیتالی نگاه می کنیم. اینترنت یک مجموعه بی حد و حصر از دنیای تصاویر و ویدئو و اطلاعات باشد. اکثر افراد می توانند تمام نیازهای روزانه خود را از اینترنت پیدا کنند.

اما برای میلیون ها نفر که نابینا هستند وب مکان متفاوتی است. کاراکترها به صدا تبدیل می شوند. طراحی ها بی معنا می شوند. تصاویر در بهترین حالت به شکل کلمات و در بدترین حالت به شکل فضاهای خالی هستند. افراد نابینا اینترنت را به وسیله ابزارهایی که دارند همانند بقیه افراد می بیند.

اینترنت برای افراد نابینا

رایج ترین روش برای دسترسی افراد نابینا برای دسترسی به اینترنت، با استفاده از یک مرورگر سنتی و یا نرم افزار متنی به گفتاری است. ممکن است با برخی از آنها آشنایی داشته باشید. کاربران اینترنت به جای استفاده از متن و تصاویر از صدا و صوت استفاده می کنند.

برای نابینایان حرکت در فضای مجازی به همان اندازه می تواند هیجان انگیز باشد که به صورت فیزیکی قدم بزنند.

برخی از شرکت ها تلاش کرده اند تا سایت های خود را برای استفاده بیش از 39 میلیون نا بینا در جهان آسان تر کنند. به عنوان مثال، فیس بوک به عنوان یکی از سایت هایی است که تصاویری در سایت خود دارد که نابینایان توانایی تشخیص آن را دارند. اما نابینایان می گویند سایت هایی مانند فیس بوک بزرگترین موانع نابینایان را حل نمی کنند. مارک ریکبونو رئیس انجمن جهانی نابینایان می گوید: این امکانات در برخی سایت ها مانند فیس بوک جالب است اما آنها همه مشکلات نابینایان را حل نمی کنند. ما در مورد برخی از تکنولوژی های پر زرق و برق نگران هستیم.

وی می گوید:” به طور متوسط نیمی از نابینایان زمانی که تصویری را مشاهده می کنند؛ آنها نمی دانند که آیا در تصویر چیزی وجود دارد یا خیر، حتی آنها شاید نتوانند صورت حساب های بانکی خود را به صورت آنلاین پرداخت کنند ویا از سبدهای خرید فروشگاه های آنلاین استفاده کنند.”

حتی به دلیل اینکه بسیاری از کارهای روزمره زندگی به وسیله اینترنت انجام می شود، بدون استفاده از آن زندگی بسیار دشوار است.

طیف وسیعی از فناوری ها برای کمک به نابینایان در اینترنت استفاده می شود. صفحه کلید های بریل که متن را به صدا تبدیل می کند. این  صفحه کلید به کاربران اجازه می دهد تا بتوانند از وب سایت ها به صورت فیزیکی استفاده کنند. این ابزار همچنین می تواند صدا را به متن تبدیل کند که به نابینایان امکان می دهد تا بتوانند تایپ کنند. این ابزارها اغلب با وب سایت های خاصی کار می کنند.

ریکبونو می گوید:” وب سایت هایی که از ابتدا با امکانات مشخص برای نابینایان ساخته شده اند، استفاده کردن و حرکت کردن در آنها برای نابینایان آسان است. افراد نابینا به راحتی می توانند  در آن پرش کنند و اطلاعات را به راحتی مانند یک فرد عادی استفاده کنند.” وی می افزاید: “اما  بسیاری از وب سایت ها هنوز هستند که موانع بسیاری برای استفاده نابینایان در آن وجود دارد که باعث می شود استفاده از آن برای نابینان مشکل شود. ”

یکی از بزرگترین این موانع برچسب زدن نامشخص است. برای توصیف آنچه که در یک وب سایت وجود دارد ، برنامه های متن به گفتار از طریق کدهایی برچسب گذاری می شود که عناصر صفحه را توصیف می کند. سپس آنها را با صدای بلند می گوید. اگر این عناصر به درستی برچسب گذاری نشوند-  به عنوان مثال، برچسبی که برای دکمه است بگوید این یک تصویر است- می تواند مشکلات بسیاری برای کاربران به وجود بیاورد.

ریکبونو می گوید: ” به عنوان مثال اگر یک کاربر نابینا به یک سایت تجارت الکترونیک برود و خرید های خود را انجام دهد و سپس بخواهد پرداخت را انجام دهد و در هنگام پرداخت برچسبی که برای دکمه پرداخت است اشتباه باشد. مسلما کاربر نمی تواند خرید خود را انجام دهد و این بسیار ناامید کننده است.”

توسعه دهندگان وب سایت می توانند در هنگام طراحی سایت از دستورالعمل های مناسب برای نابینایان استفاده کنند. اما گاهی اوقات ممکن است آنها هم نتوانند به درستی این اصول را در نظر بگیرند.

باید در دنیای دیجیتال همان چیزی را در نظر گرفت که در دنیای واقعی در نظر می گیریم.

حامیان نابینایان در ایالات متحده ازرئیس جمهور خود خواستند تا استانداردهای  قوانین آمریکائیان مربوط به معلولان را به روزرسانی کنند. در حالی که اوباما در ابتدا معتقد به روزرسانی استانداردها در سال 2010 بود؛ در ابتدا او را به عنوان مهمترین شخص در به روز رسانی های استانداردهای قوانین نابینایان نام گذاری کردند. اما سپس سال آینده دولت او بی سروصدا این استانداردها را به تعویق انداخت.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز