طراحی وب سایت یک صفحه ای

نوشته شده توسط خانم بربروشان

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=9079

5/5 - (1 امتیاز)

وب سایت ها در انواع مختلف طراحی می شوند و نوع طراحی آنها بستگی به سلیقه صاحب سایت و همچنین نوع کسب و کار وی دارد. سایت ها به هر شیوه ای که طراحی شوند به راحتی می توانند یکی از عوامل مثبت در جهت ارتقا و گسترش یک تجارت باشند.یک از انواع وب سایت، وب سایت یک صفحه ای است .طراحی وب سایت یک صفحه ای سال هاست که طرفداران خود را دارد. در طراحی این قبیل سایت ها نکاتی وجود دارد که باید به آنها توجه ای ویژه شود. در ادامه قصد داریم تا به نحوه طراحی سایت یک صفحه ای خوب بپردازیم.

طراحی سایت یک صفحه ای

روش های طراحی وب سایت هر روز در حال تغییر است. این روند تغییر به سوی طراحی سایت ایده آل پیش می رود و به طراح در تولید یکی سایت با عملکرد بالا و مورد پسند کاربران کمک می کند. بسیاری از سایت ها از صفحات متعدد وب تشکیل شده اند که در هر کدام از صفحات آن چندین المان کاربردی برای تجربه کاربر طراحی شده است. استفاده از انیمیشن های Parallex، افزودن حرکت های No-Code وScrolling transformations از مواردی هستند که برای بهبود تجربه کاربر در سایت افزوده می شوند.

یکی از انواع طراحی سایت، طراحی سایت یک صفحه ای است. سایت های یکی صفحه ای نیز همانند وب سایت های دیگر کارایی و جذابیت بالایی برای کاربران دارند به شرط آنکه در روند طراحی و ایجاد آنها به نکات مهمی توجه شود.

همانطور که از نام آن پیداست، one-page website از یک صفحه وب تشکیل شده است و هیچ صفحه اضافی دیگری مانند صفحه تماس با ما، وبلاگ و … ندارد. در این گونه سایت ها تمامی اطلاعات مورد نیاز در یک صفحه با پیمایش یا اسکرول طولانی گنجانده می شود و کل سایت را تشکیل می دهد.

تمامی موارد و عناصری که در یک سایت معمولی در چندین صفحه طراحی می گردد، در سایت تک صفحه ای فقط در یک صفحه قرار دارد. توجه داشته باشید که در طراحی این قبیل وب سایت ها هیچ محدودیتی نسبت به سایت های چند صفحه ای وجود ندارد. در ارتباط با منوی ناوبری نیز طراحی آن در سایت های یک صفحه ای ضروری نیست اما می توان آن را در این قبیل سایت ها طرحی نمود، فقط قسمت های مختلف منو به بخش های مختلف آن یک صفحه اشاره می کند.

همان مقدار که طراحی سایت های چند صفحه ای پیچیدگی و کد نویسی مخصوص به خود را دارد طراحی سایت یک صفحه ای نیز دشوار است و نمی توان گفت طراحی آن نسبت به سایت های دیگر راحت تر است. در واقع کمتر طراحی علاقه به تولید سایت تک صفحه ای دارد. زیرا به سختی می توان اطلاعات زیادی را در یک صفحه گنجاند. بخصوص برای کسب و کار های بزرگ طراحی این قبیل سایت ها بسیار سخت خواهد بود. چرا که طراح مجبور است اطلاعات بسیاری را بدون هدر دادن فضا در یک صفحه بگنجاند و در نهایت خروجی کار یک سایت با سیل عظیمی از اطلاعات بدون فضای پرت طراحی شد است. در نتیجه ممکن است کاربر در بازدید از این وب سایت تجربه کاربری مناسبی نداشته باشد. با این حال طراحی سایت تک صفحه ای می تواند بسیار دلنشین و برای کاربر جذاب باشد. در ادامه به شما نکاتی را در باب این موضوع خواهیم گفت. با توجه به برخی از موضوعات مهم می توان یک سایت تک صفحه ای بسیار زیبا با کاربرد بالا طراحی کرد.

نکاتی مهم در طراحی سایت یک صفحه ای

شاید بر این باور باشید که طراحی سایت یک صفحه ای بسیار ساده است. اما این طور نیست، چرا که اگر در طراحی صفحه دقت لازم را نداشته باشید، نمی توانید مخاطبان زیادی بدست بیاورید.

قبل از هر چیز باید تصمیم بگیرید آیا سایت تک صفحه ای برای کسب و کار شما مناسب است یا خیر. اگر تجارت گسترده ای دارید یا آنکه به فروش محصولات متعددی مشغول هستید، سایت تک صفحه ای برای شما مناسب نیست. چرا که طراح مجبور است اطلاعات زیادی را در یک صفحه کلی قرار دهید و کاربر با دیدن سیل عظیمی از اطلاعات در یک صفحه سر در گم می شود.

در طراحی این قبیل سایت ها باید اطلاعات مربوطه به صورت داستانی در امتداد یکدیگر قرار بگیرند به طوری که کاربر متوجه اسکرول طولانی صفحه نشود. به معنای دیگر باید تمام توجه کاربر را به اطلاعات داخل صفحه جلب کرد. برای این کار باید در تولید محتوا خلاقیت داشته باشید.

حفظ جذابیت بصری و سازماندهی محتوا در سایت یک صفحه ای بسیار مهم است و باید به آن توجه ویژه ای شود. استفاده از افکت ها عناصر بصری پی در پی به هیچ عنوان توصیه نمی شود این المان ها می تواند باعث سردرگمی کاربر شود. چرا که قرار گرفتن اطلاعات نسبتا زیاد پی در پی هم کاربر را گمراه می کند و قرار دادن افکت های اضافی می تواند باعث پرش وی از سایت شود.

در انتخاب و طراحی قالب وب سایت باید به سادگی هر چه بیشتر توجه داشته باشید. چهارچوب کلی سایت نباید دارای عناصر اضافی و که حواس کاربر را به خود جذب می کند، باشد. این کار می تواند در برقراری ارتباط با کاربر اختلال ایجاد کند.
بهتر است قبل از هر چیز محتوای کلی سایت را جمع آوری کنید این محتوا می تواند شامل درباره ما، تماس با ما، خدمات و .. باشد. برنامه ریزی برای تولید محتوا در سایت یک صفحه ای بسیار مهم می باشد و بهتر است قبل از اقدام به طراحی سایت انجام شود. چرا که طراح باید برای قرار دادن آنها در یک صفحه برنامه ریزی کند و افزودن اطلاعات جدید در طول پروژه می تواند منجر به سردرگمی طراحی و در نتیجه خروجی نا مناسب شود.

از طراحی دکمه بازگشت به بالا غافل نشوید. از آنجایی که بسیاری از کاربران در اولین بازدید خود برای نگاهی اجمالی به سایت سریعا به انتهای صفحه اسکرول می کنند، برای بازگشت راحت تر به بالای صفحه بهتر است یک دکمه بازگشت طراحی کنید. این کار باعث تجربه بهتر کاربر از بازدید سایت می شود.
طراحی فوتر نیز برای همین امر، بسیار مهم است. وقتی کاربر به انتهای صفحه می رسد معمولا از گزینه های موجود در فوتر

برای بازدید از سایت استفاده می کند. طراحی فوتر زیبا و ساده به طوری که بتوان همه اطلاعات مهم در صفحه را در آن گنجاند بسیار مهم است.

در نهایت از طراحی ریسپانسیو وب سایت غافل نشوید. سایت های تک صفحه ای معمولا برای کاربران موبایل محبوبیت بیشتری نسبت به انواع سایت دیگر دارند به همین دلیل سازگاری آن با تلفن های همراه بسیار مهم می باشد. همچنین Mobile-Friendly بودن صفحه اهمیت زیادی دارد. کاربر تلفن همراه باید به راحتی بتواند از قسمت های مختلف صفحه استفاده کند و اطلاعات موجود به سادگی به وی منتقل شود. به طور کلی در طراحی سایت یک صفحه ای باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

سادگی: سایت هایی که صفحات شلوغ و مملو از افکت و عناصر بصری هستند نمی توانند برای کاربران جذاب باشد. در طراحی سایت یک صفحه ای باید سادگی و وضوح تعامل با کاربر را در نظر داشته باشید. بخش های مختلف صفحه را ساده، منظم و با وضوح بالا طراحی کنید. منوی ناوبری سایت را برای تمامی بخش های صفحه طراحی کنید. به یاد داشته باشید هر چه طراحی ساده باشد بهتر می توانید به هدف خود برسید.

سازگاری با تلفن همراه: در سایت های تک صفحه ای نیز نباید از ریسپانسیو بودن سایت غافل شد. سازگاری قالب سایت با تلفن همراه هم برای سئو و هم برای جلب رضایت کاربر و افزایش بازدید سایت بسیار مهم و ضروری است.

کاربرد آسان: کاربر به محض ورود به سایت شما باید به راحتی بتواند با آن تعامل برقرار کند. وی باید بتواند به راحتی از قسمت های مختلف صفحه استفاده کند و به سرعت به هدف خود از بازدید وب سایت برسد. این امر ممکن نمی شود مگر با طراحی ساده و آسان وب سایت.

حفظ جذابیت بصری: سادگی صفحه نباید باعث بی حوصلگی کاربر در بازدید از سایت شود. به همین دلیل در میان محتوای صفحه از تصاویر مختلف و مرتبط استفاده کنید. محتوای پی در پی با استفاده از تصاویر می تواند به صورت داستان وار نظر مخاطب را به خود جلب نماید. تصویر زیبا تاثیر بسزایی در تجربه کاربر دارد.

استفاده از ترفند های CTA: با آنکه CTA معمولا برای جمع آوری اطلاعات کاربران مفید است اما می تواند باعث افزایش بازدید سایت و همچنین افزایش نرخ تبدیل شود. با طراحی و ایده پردازی در CTA می توانید هم اطلاعات کاربران را جمع آوری کنید و هم فروش سایت خود را افزایش دهید.

طراحی وب سایت یک صفحه ای برای چه کسب و کار هایی مناسب است

اگر به دنبال طراحی سایت تک صفحه ای هستید باید بدانید که آیا این نوع سایت برای تجارت شما مناسب است یا خیر که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

اگر تجارت شما روی محصولات خاصی فعالیت دارد و فقط یک یا چند کالای خاص را عرضه می کنید، سایت های تک صفحه ای بهترین انتخاب برای شما هستند. در سایت تک صفحه به راحتی می توانید Landing Pages روی محصول خاص خود تمرکز کنید و آن را به مخاطب خود به نمایش بگذارید.

برای وب سایت های شخصی، سایت تک صفحه ای بهترین انتخاب است. کاربر برای شناخت شما حاضر نیست تمامی صفحات سایت را مرور کند به همین دلیل بهتر است در یک سایت تک صفحه ای به فعالیت بپردازید با معرفی خود و فعالیتتان در یک صفحه به راحتی می توانید نظر کاربر را به خود جلب کنید.

اگر به دنبال معرفی یک رویداد و یا وبینار هستید بجای طراحی سایت چند صفحه ای می توانید، از سایت تک صفحه ای استفاده کنید. در سایت تک صفحه ای بهتر می توان به معرفی رویداد پرداخت. با انتشار تصاویر و اطلاعات مربوط به وبینار می توانید به راحتی اطلاعات کاربران را جمع آوری کرده و آنها را برای شرکت در رویداد خود ثبت نام کنید.

سئو و بهینه سازی سایت یک صفحه ای

در نهایت باید بدانیم که مهمترین نکته در افزایش بازدید یک سایت و موفقیت آن، در گرو سئو و بهینه سازی است. بهینه سازی سایت های تک صفحه ای بسیار ساده است. در قدم اول باید از سرعت مطلوب بارگذاری سایت مطمئن شوید. چرا که سایت شما تنها یک صفحه دارد و آن یک صفحه هم باید به سرعت برای مخاطب لود شود.

در این قبیل سایت ها، شما نمی توانید امتیاز زیادی از پیوند داخلی برای رتبه بندی به دست بیاورید به همین دلیل تمام تمرکز خود را باید روی بلک لینک گذاری و بدست آورد پیوند ورودی بگذارید. در این راه (بک لینک گذاری) پرداخت هزینه برای افزایش ترافیک سایت و همچنین رتبه بندی بهتر توصیه می شود. چرا که نوعی سرمایه گذاری خواهد بود.

در پایان شما عزیزان می توانید برای طراحی سایت تک صفحه ای یا بهینه سازی آن با کارشناسان ما در شرکت طراحی وب سایت دارکوب مشاوره رایگان به صورت حضوری یا آنلاین داشته باشید. شرکت دارکوب دارای بیش از 18 سال سابقه در ارائه خدمات طراحی سایت و سئو وب سایت است. برای مشاهده نمونه کار های شرکت طراحی وب سایت دارکوب می توانید به بخش های مختلف سایت ما مراجعه نمایید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز